GF FX 5900 XT Fan speed monitoring

Pagina: 1
Acties:

• promo-1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-07-2022
weet iemand of het mogelijk is om de Fan snelheid van een GeForce FX 5900 XT in windows te laten zien...

tot zover is het mij met geen enkel tweak programma gelukt, gewoonweg omdat die programma's die functie missen...

alvast bedankt voor de reacties en mijn kaart is trouwens van Club3D _/-\o_

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 04:51
D8 et niet temp kan je wel uitlezen iig weet ik dat die kaart van club3d een tering herrie maakt heb hem zelf ook

Verwijderd

Bij mijn Point of View kan je niet eens de temp uitlezen, laat staan de fanspeed... Ik geloof dat er wel een specifiek model is, de PixelView 5900 LE, die heeft een leuk LCDtje op het kaartje zelf, wat je ook naar de voorkant van je peezee kan transporteren.. Maarja, ik neem aan dat je niet die kaart hebt dus daar heb je niet veel aan.. Mijn PoV maakt ook teringveelherrie, ik denk dat dit ook het element is wat het meeste lawaai maakt binnen mijn PC.. Misschien kan ik er óóit als ik geld heb een Zalmann op monteren......

• promo-1
ja temp wel, ik kan coretemp en ambient temp zien.
hij maakt trouwens idd veel geluid maar ik wilde het eerder hebben voor samurize.

ik dacht eigenlijk dat die GF FX kaart zelfs Fan speed control aan boord had maar dat zal ik wel verward hebben met ASUS Q-Fan van mijn mobo...

edit:
die PoV kaarten hebben geen sensor aan boord maar daarintegen zijn ze wel heel erg goed te overclocken, zag laatst resultaten van core/mem 550/900 bij het automatisch detecteren. die PoV kaarten hebben ook sneller geheugen dan alle andere 5900 XT modelen

[ Voor 32% gewijzigd door promo-1 op 19-06-2004 01:02 ]

Verwijderd

Dat overclocken moet je maar nét geluk mee hebben.. Er zijn verschillende revisies, eentje met rode PCB en eentje met zwarte... Die zwarte schijnt gewoon 2,2ns Hynix geheugen onboard te hebben, en inderdaad die klokt als een tierelier.. De kaart met rode PCB heeft gewoon 2,8ns Samsung geheugen en het klokken gaat niet zo ver.. Ik krijg de core tot 465 en de mem tot 770, en dat is dan de absolute top (het maakt wel 800 puntjes uit in 3Dmark03...) Ik denk tegelijkertijd dat het ook van je systeem afhangt, mijn bordje Asus A7V600 is niet beroemd vanwege zijn oc-mogelijkheden, dus misschien ook wellicht dat hij daardoor niet verder wil dan bovengenoemde snelheden..

Inderdaad, alleen je CPU heeft eigenlijk de mogelijkheid tot Q-Fan control.. Nu is er misschien de mogelijkheid om de fan van bijvoorbeeld je videokaart ergens in een fan-slot van je mobo te drukken, en dat het dan mogelijk is om de snelheid te controlleren (moet wel het fanslotje zo dichtbij mogelijk je normale CPU zijn als het draadje lang genoeg is...) De meeste ASUS mobos hebben wel twee à drie van die slotjes, desnoods, sluit je je CPU weer aan op het fanslot van je videokaart.. Ik raad het persoonlijk wel af, want als je toch al je FX5900XT naar FX5900 Ultra geflasht heb, zullen er denk ik niet momenten zijn dat ie écht "idle" is.. Daarnaast verlies je dus de mogelijkheid om je CPU te q-fannen (niet dat dat veel uitmaakt, vindt ik, de c00lers op de CPUs maken nog het minste lawaai..)

Wil je ooit dus écht van dat lawaai af, raad ik je aan iets met Zalmann te trachten.. Ga ik ooit óók doen...

P.S.: Mijn PoV wil absoluut niet flashen naar XFX 5900 Ultra, dus je hebt best wel veel geluk gehad.. Ik heb wel de normale XFX 5900 XT bios erop staan, en die werkt prima en geeft mij ook de bovengenoemde clocksnelheden.. (met mijn originele bios haal ik knudde niks, 412/700 is the max it gives me...)

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hij heeft hem denk ik niet geflashed met een 5900 Ultra BIOS maar met een XFX 5900XT op de snelheid van een FX 5900 ultra geclockt ;)

• promo-1
@Nokko
Nokko schreef op 19 juni 2004 @ 12:06:
Hij heeft hem denk ik niet geflashed met een 5900 Ultra BIOS maar met een XFX 5900XT op de snelheid van een FX 5900 ultra geclockt ;)
Dank U ;)

@PiXxEl
Inderdaad, alleen je CPU heeft eigenlijk de mogelijkheid tot Q-Fan control.. Nu is er misschien de mogelijkheid om de fan van bijvoorbeeld je videokaart ergens in een fan-slot van je mobo te drukken, en dat het dan mogelijk is om de snelheid te controlleren (moet wel het fanslotje zo dichtbij mogelijk je normale CPU zijn als het draadje lang genoeg is...) De meeste ASUS mobos hebben wel twee à drie van die slotjes, desnoods, sluit je je CPU weer aan op het fanslot van je videokaart.. Ik raad het persoonlijk wel af, want als je toch al je FX5900XT naar FX5900 Ultra geflasht heb, zullen er denk ik niet momenten zijn dat ie écht "idle" is.. Daarnaast verlies je dus de mogelijkheid om je CPU te q-fannen (niet dat dat veel uitmaakt, vindt ik, de c00lers op de CPUs maken nog het minste lawaai..)
Het probleem is niet zo zeer het lawaai (wat overigens best irritant is). Ik dacht namelijk dat er een trapsgeweize rpm regelaar op zat i.c.m. temp censors. (en dat GPU Fan kabeltje is te kort, en zoek het niet echt om die te verlengen.)

Die wilde ik dan eigenlijk via een monitor log file uitlezen en in samurize gebruiken ;)

Maar bedankt voor het advies over de koeling, zit nog te twijvellen of ik aan deze kaart nog geld ga besteden of doorspaar voor een GeForce 6800 GT :9~

[ Voor 74% gewijzigd door promo-1 op 19-06-2004 23:55 ]

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 04:51
Ik heb Club3d Blauwe PCB, cooler vervangen door een rustiger.
en XFX bios erin maar als ik hem op 500/825 zet
of 420/825 ben ik na een reboot de mem settings kwijt die staat dan op 700 weer.
en verder dan 500/825 kan ik niet komen en temp is niet hoger dan 40 graden
na test settings geeft ie een error

• promo-1
SmoothTweaker schreef op 20 juni 2004 @ 10:28:
Ik heb Club3d Blauwe PCB, cooler vervangen door een rustiger.
en XFX bios erin maar als ik hem op 500/825 zet
of 420/825 ben ik na een reboot de mem settings kwijt die staat dan op 700 weer.
en verder dan 500/825 kan ik niet komen en temp is niet hoger dan 40 graden
na test settings geeft ie een error
Mijn Club3D heeft groene PCB. Daarvan was bekent dat de kaart bijna niet te overclocken was, voornamelijk het geheugen wat niet hoger dan 720 kwam...

Met die XFX bios krijgt de core en memory volgens mij iets minder stroom waardoor de kaart lagere temp op idle draait en met overclocken beter presteert, in ieder geval het geheugen want de core kreeg ik na de nieuwe bios minder hoog, na 450mhz nam de score in 3DMARK03 af. Maar dit is niet erg want het geheugen is de bottleneck op deze kaart (in ieder geval voor hoge resoluties.)
Temp idle: 36°C en strest: +- 52°C

Je moet dus ook naar je score kijken in verschillende steppings van het overcloken. je kan wel op zijn uiterste gaan clocken maar als daardoor prestatie verloren gaat is dat zinloos...

Dat de mem elke keer terug springt na reboot had ik ook vaak maar op de 1 of andere manier heb ik daar nu geen last meer van 8)

edit:
het beste kun je eerst de core gaan overclocken met stappen van 10mhz, zodra je in 3DMARK prestatie verlies of artifacts krijgt met kleine stappen van 1-5mhz terug clocken tot de beste stand (prestatie/stabiliteit).

Vervolgens pak je het geheugen op de zelfde manier aan, ik wel gemerkt dat je bij het geheugen veel beter moet letten op prestatieverlies dan op artifacts...
toen ik namelijk 10mhz bij zette op mijn mem verloor ik gelijk +- 100 punten bij 3DMARK03

[ Voor 27% gewijzigd door promo-1 op 20-06-2004 13:54 ]

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 20:48
ik heb een PoV met een rode PCB (ondertussen al weer een half jaar), dit waren de eersten van PoV die geleverd werden en daar zit ook 2,2ns op. Tenminste daar klokt het naar (975mhz) 8)7
Zoals al gezegt zit er op de PoV helaas geen temp sensor :'(
Pagina: 1