[Debian testing] Stabiliteit na 'shift' branches

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik gebruik nu al een poosje debian testing op verschillende PC's en het wordt langzaam aan toch steeds mooier en stabieler valt me op. Ik verwacht dat sarge over niet al te lange tijd woody gaat vervangen als nieuwe stable distributie en sid zal dan testing gaan worden.

Wat ik me nu afvraag is of de betrouwbaarheid van applicaties onder sid straks veel te wensen over gaat laten vlak na de overstap. In mijn herinnering gaf sarge pakweg een jaar geleden veel meer foutmeldingen en crashes op mijn systemen dan nu.

Hoe zijn jullie ervaringen met 'nieuwe' testing distributies?

ieeeepppppp :P

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik gebruik debian niet lang genoeg om een testing->unstable shift meegemaakt te hebben. (ten tijde van het stable worden van woody draaide ik potato en met die shift had ik al helemaal geen problemen). Wat ik me wel kan voorstellen is dat je vanwege deze "onzekerheid" misschien ervoor kan kiezen om daadwerkelijk sarge te blijven draaien in plaats van testing (wat dus straks Sid is), en op die manier dus de switch voor jezelf een half jaar later plaats te laten vinden. Bijvoorbeeld.

Wel moet ik zeggen dat ik met Sid gewoon heel weinig problemen ken. Ook een volledig werkende sarge dist-upgraden naar Sid gaf bij mij geen problemen of rare foutmeldingen op. :)

[ Voor 13% gewijzigd door mOrPhie op 18-06-2004 17:01 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Overigens doe je een verkeerde aanname. Op het moment dat sarge stable wordt, komt er een nieuwe testing distributie met een nieuwe naam. Sid (Still In Development)blijft unstable. De nieuwe testing distributie wordt wel geforked uit sid.

/edit:

Vlak na de shift zal dus de testing uit sid geforked worden. Het testing proces gaat dan weer van voren af aan beginnen. Het kan dus heel goed zijn dat de nieuwe testing distributie op dat moment minder stabiel is dan de eerdere testing distributie die dan stable geworden is.

Denk er ook aan dat je de testing distributie eigenlijk niet op een kritiek systeem moet zetten, aangezien daar geen security updates voor worden gemaakt. Alleen voor de stable distributie zijn er security updates. Ook in sid worden de pakketten meestal vijr snel gepatched al is daar geen specifieke security update server voor. Uiteindelijk sijpelen de security patches wel door vanuit sid naar testing, maar daar kan best wat tijd overheen gaan.

[ Voor 59% gewijzigd door riotrick op 20-06-2004 10:50 ]

Facebook :: Twitter :: PSN

Verwijderd

Ik draai al een paar jaar SID op allerlei systemen. Er zijn af en toe wel wat problemen, maar als je maar goed oplet bij het updaten valt het allemaal wel mee. Soms komen er wat conflicterende dingen langs, maar als je een paar dagen wacht is dat al snel weer verholpen.
Zouden ze op dit moment splitsen, dan verwacht ik niet al te grote problemen... Maar een nieuwe stable laat nog even op zich wachten hoor.
En als je bang bent voor de nieuwe testing straks, zou ik gewoon even je sources op sarge zetten, en er een testing source bijzetten. En vervolgens pas je pinning toe, waarbij je een hogere prioriteit geeft aan sarge. Dan kan je precies bepalen wat je uit de nieuwe testing wilt halen. Zonder dat je daarmee meteen je systeem overhoop haalt.