Toon posts:

[delphi] dbgrid non-data-kolom toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe ik een een dbgrid een kolom kan toevoegen die NIET gekoppeld is aan een veld uit de tabel die aan deze grid hangt?
Ik wil voor elke rij in de dbgrid een kolom met daarin een plaatje die ik op de canvas van de grid teken.
Ik wil dit niet middels een calculated field doen, aangezien het plaatje toch bij elke rij hetzelfde is hoeft er verder ook nix berekend te worden. Sowieso crasht mijn delphi als ik een calculated field probeer toe te voegen aan mijn clientdataset (ik connect naar een mysql database).

Alvast bedankt voor reactie!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 23:27

Tomatoman

Fulltime prutser

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
Had ik al gekeken maar helaas nix kunnen vinden..
Ik weet hoe ik een control in een dbgrid moet krijgen, nogmaals het probleem is een kolom toevoegen die niet data-gebonden is.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 16:17 ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Dat gaat niet. Je kan wel een calculated field aan je dataset toevoegen. Zoek maar even naar TDataSet.OnCalcFields

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat is er mis mee om een calculated field te gebruiken waar je gewoon een dummywaarde in zet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk met een TClientDataSet maar om een of andere reden crasht mijn delphi als ik hier een calculated field toevoeg! :(

[EDIT]
Wat overigens echt vaag is want deze dataset bevat al een calculated field die wel gewoon werkt! 8)7

[EDIT2]
Om een of andere reden crasht delphi nu bij elk veld wat ik toevoeg. Ik dacht probeer eerst een lookup-field toe te voegen en dan wijzig ik vervolgens gewoon de fieldkind naar fkCalculated maar zodra ik op ok klik in het 'new field' dialoogschermpje hangtie zich helemaal op! :(

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 16:32 ]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dan doe je misschien iets niet goed met het toevoegen van het calculated field. Dat is het probleem dat je moet oplossen, workarounds zijn slechts symptoombestrijding. Heb je wel goed aangegeven welk datatype in het calculated field moet wroden weergegeven?

Is het trouwens de Delphi IDE die crasht? Dan kun je eventueel de update naar versie 7.11 installeren, misschien verhelpt dat het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Euhm.. het maakt toch nix uit wat voor datatype dat veld is aangezien er toch maar een dummy-waarde in komt te staan?!
Ik had het type iig op integer gezet..

Verwijderd

Topicstarter
Hmmjah, heb dat calculated field wat ik al had gecopied, gerenamed, gepaste en weer truggerenamed naar de oorspronkelijke naam en dat werkt wel. |:(

Iig bedankt voor reacties, ik kan weer verder

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 16:35:
Euhm.. het maakt toch nix uit wat voor datatype dat veld is aangezien er toch maar een dummy-waarde in komt te staan?!
Ik had het type iig op integer gezet..
FieldType = ftUnknown leidt soms tot runtime problemen. ftInteger is prima.

Verwijder eens alle FieldDefs van de ClientDataSet en laat hem de FieldDefs opnieuw laden (eerst data unloaden via het contextmenu van de ClientDataSet). Misschien gaat het daarna wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de oorzaak van het probleem al achterhaald. De dataset is gekoppeld aan een online mysql_database. Delphi crasht blijkbaar als je hier velden gaat toevoegen terwijl de dataset op active staat..

Zo kom ik meteen bij mijn volgende probleem terecht, nu heb ik dat plaatje erin, maar zodra ik op deze cel klik, wordt deze leeg met een knipperende cursor. :(
ReadOnly van de kolom heeft geen effect..

Wat een ellende met zo'n dbgrid! ;)

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Placing controls in DBGrid
As some of you might not know, in-place editing of a DBGrid cell's contents is accomplished via a "small" edit control that is displayed over the cell. Inside DBGrid, there is a TInplaceEdit that moves around the grid - the Edit component that you enter your data into. The rest of the unfocused cells are really just "pictures".
Bronvermelding

Pagina: 1