Toon posts:

[NT4] blijft maar rebooten na kapotte CPU-fan

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zit hier met een mega-probleem.

Onze (oude) PDC (Compaq Proliant 800, P2 400 MHz, ooit geïnstalleerd door een andere beheerder voor mij) is vandaag plotseling down gegaan. Toen ik ging kijken, stond hij continue te rebooten, maar in de POST ging het al fout. Hij gaf aan dat er iets mis was met de CPU-fan. En inderdaad, de 12cm fan achter de CPU stond helemaal stil.

Die dingen zijn niet snel leverbaar en al helemaal nergens op voorraad in de buurt, dus heb ik hem even tijdelijk vervangen door een 8cm fan van hetzelfde merk. Met een beetje extra koeling van buitenaf zou hij het weekend dus wel door moeten komen. Hij gaat nu ook zonder problemen door de POST heen.

Toen kwam het... NT Authority System ging de boel na 60 seconde afsluiten in verband met "enviremental conditions". Ik dacht, zal wel zo'n Compaq-service zijn. Dus heb ik de Compaq Shutdown Service uitgeschakeld. Dit leek te helpen, het schermpje van NT Authority System verscheen niet meer.

Helaas! Na een paar minuten draaien herstart de server nu helemaal zonder mededeling. In de korte tijd dat hij up is, kan ik eigenlijk ook niks doen in "Control Panel" --> "Services", omdat hij zegt: "service-database locked".

Iemand zoiets toevallig nog paraat in het geheugen? Ik zoek me rot en wil vandaag toch eigenlijk nog wel een beetje op tijd naar huis.

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-04 15:32
Heb je nog een BDC draaien misschien? Die zou je kunnen promoten naar PDC.
Dan zorg je dat je bij HP/COMPAQ of een reseller een nieuwe FAN besteld, dit kan best iets langer duren en kan je toch nog op tijd naar huis. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Berimbau schreef op 18 juni 2004 @ 13:35:
Heb je nog een BDC draaien misschien? Die zou je kunnen promoten naar PDC.
Dan zorg je dat je bij HP/COMPAQ of een reseller een nieuwe FAN besteld, dit kan best iets langer duren en kan je toch nog op tijd naar huis. ;)
Niet echt een optie. Het netwerk hier is niet echt logisch opgebouwd. Zo bevat de PDC ook de user-profiles en alle gebruikersdata. Eer ik die over heb naar een andere server, is het ook morgen.

• Berimbau
Hmmm inderdaad, dat zuigt behoorlijk dan. Om nou alle userdata en profiles over te zetten naar een andere server en dan nog eens van alle users de pathverwijzingen aan te gaan passen wordt je inderdaad niet echt vrolijk van.
Andere server erin knallen en backup terugzetten lijkt me ook lastig, omdat de hardware niet echt overeen komt (leuk is dat NT)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat je bij 2k en XP bijvoorbeeld het commando "shutdown -a" kunt geven, zodat de het ding niet zomaar herstart. Bestaat zoiets ook voor NT4? Kan het zo niet vinden en "shutdown -a" kent ie niet.

• Berimbau
Wat wil je doen dan? Shutdown is toch altijd je PC netjes uitzetten of reboot (afhankelijk van de funties die je meegeeft? Ik NT zou ik het ook niet weten hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Berimbau schreef op 18 juni 2004 @ 13:55:
Wat wil je doen dan? Shutdown is toch altijd je PC netjes uitzetten of reboot (afhankelijk van de funties die je meegeeft? Ik NT zou ik het ook niet weten hoor.
Ik wil tijd winnen. Het ding start nu op, ik kan 10 keer met de muis klikken en tegen de tijd dat je bent waar je wil wezen, reboot dat ding weer.

Ik wil dus in het Control Panel naar System.... tegen de tijd dat ik gedubbelklikt heb, gaat ie weer....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het probleem toch ietsje groter.

Ik krijg soms nog wel de melding 1611 CPU-fan failure, maar soms ook niet. De server boot dan helemaal door, om even later weer gewoon uit te gaan.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-05 15:59

Maasluip

Kabbelend watertje

Kan het zijn dat de machine de stroom of de RPM van de CPU fan meet en nu met die andere fan afwijkende waardes vindt en daardoor afsluit?
Compaq HP al eens gebeld en gevraagd wat zij er van zeggen?

Signatures zijn voor boomers.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:12

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Waarschijnlijk is bij de eerste reboot de schijf al niet helemaal lekker achtergelaten...
Eerst fan repareren, zodat het systeem niet meer zeurt, en dan back-up terug.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op 18 juni 2004 @ 14:24:
Kan het zijn dat de machine de stroom of de RPM van de CPU fan meet en nu met die andere fan afwijkende waardes vindt en daardoor afsluit?
Compaq HP al eens gebeld en gevraagd wat zij er van zeggen?
Ga ik zo maar even doen. Ik heb nu memtest86 even draaien, kijken of die het langer volhoudt. Ik vraag me namelijk af, of NT nu zorgt voor de reboot of de machine zelf. (En het geheugen is dan ook meteen even uitgesloten.)

Edit:

Gelukkig kunnen ze mij het niet aanrekenen. Ik heb al meerdere keren laten weten dat deze (en nog een andere) server een steeds grotere risicofactor werden. Het ding had gewoon al minimaal 1 jaar geleden vervangen moeten zijn. Pennywise......

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Au.... Ook onder memtest86 gaat hij rebooten.

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:18
Word je proc niet te warm en gaat daarom rebooten, je zou het eens in het bios kunnen nakijken hoe warm die wordt en eventueel wat opties kwa temperatuur uitzetten, WEL IN DE GATEN HOUDEN NATUURLIJK

Verwijderd

Topicstarter
Robthebest schreef op 18 juni 2004 @ 15:24:
Word je proc niet te warm en gaat daarom rebooten, je zou het eens in het bios kunnen nakijken hoe warm die wordt en eventueel wat opties kwa temperatuur uitzetten, WEL IN DE GATEN HOUDEN NATUURLIJK
Volgens mij niet. (Dan zou hij volgens HP een andere error-code moeten geven dan de 1611, de 1610 "Temperature violation detected".) Maar ik zal zo eens kijken of ik in het BIOS kan komen. Het is een Compaq, dus dat wordt waarschijnlijk ook weer 1 groot feest.

Edit:

Temp shutdown stond al uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 16:05 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
1. maak een ghost in een andere kast van die bak oid, dan heb je iig een soort van backup van die kast, mocht NT zich verder om zeep helpen

2. Mogelijke optie: marktplaats, scoor nog zo'n proliant voor 100 eur of whatever, haal die op, en mik die oude aan de kant.
edit:
http://www.marktplaats.nl..._zoek.php3%3Fq%3Dproliant

75 eur, hele proliant :) kun je nieteens de fan voor krijgen als je pech hebt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 18-06-2004 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 18 juni 2004 @ 16:06:
1. maak een ghost in een andere kast van die bak oid, dan heb je iig een soort van backup van die kast, mocht NT zich verder om zeep helpen

2. Mogelijke optie: marktplaats, scoor nog zo'n proliant voor 100 eur of whatever, haal die op, en mik die oude aan de kant.
Snap ik beide. Er zit waarsch. als definitieve oplossing ook niks anders op. Ben nu bezig met een workaround in de vorm van een andere PC.

Edit:

Ik ben nu eerst alle partities aan het ghosten. Ze zullen het morgen gewoon zonder moeten doen. (Erg lullig, maar eigenlijk toch wel een beetje eigen schuld dikke bult.) Ik ga zondag er wel weer heen en dan neem ik vanuit thuis wel wat koelers en een paar P2 processoren mee (Al betwijfel ik dat ik iets aan die processoren ga hebben, Compaq.) Zondag heb ik ook wel een enigszinds vergelijkbaar systeempje (in ieder geval ongeveer zelfde chipset en ook een compaq) staan, zodat ik die als nood-oplossing kan proberen. Anders wordt het de hele zooi opnieuw installeren.....

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 18:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 18 juni 2004 @ 16:06:

edit:
http://www.marktplaats.nl..._zoek.php3%3Fq%3Dproliant

75 eur, hele proliant :) kun je nieteens de fan voor krijgen als je pech hebt ;)
Haha... laat ik die kerel uit Eindhoven nou al een mail gestuurd hebben.... :)

Hij heeft hem zelfs nog staan, dus da's een hele goeie optie.

Edit:

Uiteindelijk is de oude server toch weer gaan werken. 2 van de 3 geheugenmodules waren brak (missch. wel door de warmte die ontstond toen de fan ermee ophield). Dit veroorzaakte ook de problemen in de POST. Domme ik had dit in eerste instantie alleen getest door ombeurten 1 module eruit te halen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 09:24 ]

Pagina: 1