[HD] Corrupted data en stof op printplaat

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
De dag dat ik mijn 7200 rpm Seagate 160GB HD (ST3160023A) binnen had, stond ie gelijk helemaal vol met data. Een week of wat daarna kreeg ik ineens in windows een melding dat de schijf corrupted was en de hele schijf was onbenaderbaar geworden. Bij het opnieuw opstarten van W2K ging chkdsk aan het werk en ik zag alle honderden files die ik er op had staan gerepaired worden.

Daarna deed het overgrote deel van alles het. Ik denk dat de mirror NTFS tabel teruggeplaatst werd. Helaas deden ook een heel aantal files het niet meer goed.

Dit process heb ik wel 4x meegemaakt, met als laatste keer dat ook de mirror tabel van de schijf kapot was. Repair programma's kregen niets meer terug en ik moest noodgedwongen formateren (enorme dataverlies...).

Daarna had ik eindelijk weer 160gb vrij (149gb om precies te zijn) en kon weer eea kwijt. Totdat helaas gister ineens weer m'n HD onbereikbaar bleek. chkdsk runt niet want hij kan niet met "raw data" omgaan en repair programma's vinden wel wat terug, maar lang niet alles.

Ik kan er mee leven dat de data kwijt is aangezien het geen persoonlijke bestanden waren maar het wel nogal klote aangezien ik nu ruim 200 GB aan data kwijt ben door deze HD.

Zonet heb ik de HD gedemonteerd uit m'n kast en ook de koeler eraf gehaald. En nu zie ik dat de koeling op de printplaat blaast waardoor toch best wat stof op die plaat zit. Nu vraag ik me af: kan dit kwaad en kan het hierdoor mogelijk zijn dat die schijf zo vreemd doet en steeds aangeeft dat ik 'm niet kan bereiken omdat die corrupted is? Maar ik kan de HDcooler ook niet op een andere wijze monteren dus hij moet wel stof op die printplaat blazen als ik m'n HD gekoelt wil hebben.

Ik ga deze schijf terugsturen naar seagate en krijg (neem ik aan?) een nieuwe. Alleen wil ik dit niet opnieuw meemaken! Ik zit zelfs al te denken aan een raid1 opstelling. Maar eerst: kan het kwaad dat die hd cooler op die printplaat blaast waardoor er stof op komt en dus eventueel bepaalde banen afgesloten worden?

Verwijderd

Zonet heb ik de HD gedemonteerd uit m'n kast en ook de koeler eraf gehaald. En nu zie ik dat de koeling op de printplaat blaast waardoor toch best wat stof op die plaat zit. Nu vraag ik me af: kan dit kwaad en kan het hierdoor mogelijk zijn dat die schijf zo vreemd doet en steeds aangeeft dat ik 'm niet kan bereiken omdat die corrupted is?
Ja, alleen niet zoals je wellicht denkt:
Dat er stof op ligt geeft aan dat er lange tijd weinig aiflow over de schijf was (anders wordt het wel gelijk wegeblazen ;) ). Te weinig airflow kan ervoor zorgen dat je schijf te heet wordt. Op de lange duur kan een te hoge temperatuur ervoor zorgen dat je schijfje kuren gaat vertonen.
Stof op de printplaat mag in principe niet schadelijk zijn, of het moet zo'n dikke laag zijn dat je door het stof de chips geeneens ziet ..
Zelfs dan nog niet. Droog stof geleidt namelijk niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 12:00 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Stof op de printplaat mag in principe niet schadelijk zijn, of het moet zo'n dikke isolerende laag zijn dat je door het stof de chips geeneens ziet ..

Het lijkt me gewoon een geval van een gare schijf (of een gaar mobo, IDE controller, voeding, dat kan allemaal natuurlijk ook .. ). Laat gewoon Seagate's testtooltje op de schijf los en vul de eventuele foutcodes in op een of ander RMA formulier, stuur de schijf terug en je krijgt een nieuwe :) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot" B)

Verwijderd

ongeveer zelfde probleem als bij mij : [rml][ Maxtor] partities onbruikbaar[/rml]
alleen is bij mij het merk maxtor en is het schijnbaar niet hardware matig ...

ik heb nu nieuw moederbord, processor hoop dat het dat was..

• Ed.
Ik heb al seagate's tool gebruikt, kwamen geen fouten in voor. Gisteravond heb ik de full check gedaan en vanochtend was ie na 7 uur nog maar bij 50% van het checken op bad clusters.

Hij gaf nergens aan fouten ontdekt te hebben, hij kwam ook probleemloos door de quickscan heen :?

En juist omdat stof niet geleid lijkt 't me mogelijk dat die de banen afsluit. En over die airflow, ik heb deze cooler er op zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/pics/products/HD05040B.gif

De temp zat altijd zo rond de 35 a 40 C volgens speedfan.

Verwijderd

Saegos schreef op 18 juni 2004 @ 12:09:
En juist omdat stof niet geleid lijkt 't me mogelijk dat die de banen afsluit. En over die airflow, ik heb deze cooler er op zitten:

[afbeelding]

De temp zat altijd zo rond de 35 a 40 C volgens speedfan.
ik heb zelf een maxtor, met dezelfde koeler erop, en bij mij was het deze koeler die problemen gaf: vaak spontane crashes, of de schijf spint ineens helemaal af en weer op... toen ik de koeler los had getrokken, was ik van alle problemen af. weet niet of het bij jou ook dezelfde oorzaak heeft, maar misschien handig om te onthouden voor je volgende 200 gig ;)

• Ed.
Ik heb ook m'n 120GB schijf met exact dezelfde kooler en die doet het al jaren lang prima, hoe kan het zijn dat de cooler er voor zorgt dat m'n HD crasht dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:14:
[...]

ik heb zelf een maxtor, met dezelfde koeler erop, en bij mij was het deze koeler die problemen gaf: vaak spontane crashes, of de schijf spint ineens helemaal af en weer op... toen ik de koeler los had getrokken, was ik van alle problemen af. weet niet of het bij jou ook dezelfde oorzaak heeft, maar misschien handig om te onthouden voor je volgende 200 gig ;)
En hier heb je er nog zo een. Maxtor 120gb schijf met ook diezelfde koeler. Hij zit er nu zo'n half jaar op en nog nooit problemen met de schijf gehad. Ik zou ook niet weten waarom zo'n koeler nadelig zou zijn op je hd.

Verwijderd

Saegos schreef op 18 juni 2004 @ 12:17:
Ik heb ook m'n 120GB schijf met exact dezelfde kooler en die doet het al jaren lang prima, hoe kan het zijn dat de cooler er voor zorgt dat m'n HD crasht dan?
Misschien heeft het met de trillingen van de fans in je koeler te maken, misschien domme opmerking maar je weet maar nooit. Als je dus de fans iets minder hard laat draaien of je monteert je hd-cooling niet aan de hd, dan is het probleem misschien weg.

offtopic:
Ik zal volgende keer even de edit-knop gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 12:20 ]

Verwijderd

zucht..
ik zeg ook niet dat die cooler JOUW oorzaak van t probleem is, bij mij was het iig wel zo. ik neem aan dat die koeler van jou hetzelfde cheapass ding is als die hier bij mij erin hing, dus daarom dat ik die post maakte, een POGING tot helpen ;)

• Ed.
Je zegt wel dat jouw cooler de oorzaak was, maar hoe weet je dat zo zeker? Lijkt me stug dat de trillingen van de fans dit veroorzaken, zo'n cooler wordt er juist op gemaakt om op een HD gezet te worden.

Verwijderd

Saegos schreef op 18 juni 2004 @ 13:04:
Je zegt wel dat jouw cooler de oorzaak was, maar hoe weet je dat zo zeker? Lijkt me stug dat de trillingen van de fans dit veroorzaken, zo'n cooler wordt er juist op gemaakt om op een HD gezet te worden.
Maar ze zijn ook zo goedkoop dat er waarschijnlijk niet aan wordt gedacht of het wel goed is voor je harddisk, als het maar verkoopt. Je kunt ook gewoon een grote 80mm fan voor je hd zetten, zodat de lucht er niet OP wordt geblazen, maar ERLANGS.

Verwijderd

Saegos schreef op 18 juni 2004 @ 13:04:
mijn goedkope versie van de koeler had vooral problemen met de molex: zo nu en dan maakte de molex niet goed contact, en dan valt ie gewoon uit ofzo.. nou is dat niet mijn probleem, maar de spanningsverschillen die daarbij kwamen kunnen je schijf een tik geven (de rest van t sommetje werk je zelf maar uit)...

bovendien zal een goedkoop koelertje ook niet echt getest zijn of ie magnetische straling of niet uitzend, maar ik weet nit of dat genoeg kan zijn om storing te geven...
Pagina: 1