Toon posts:

welke configuratie voor mijn dochtertje?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Door een upgrade van mijn eigen systeem heb ik wat onderdelen over om een computer samen te stellen voor mijn dochter van 4! Nu gaat het om het spelen van Nijntje en Tweenies, plus internet. Ik kan de pc ook gebruiken voor backups e.d. Later zal ze er ook dingen voor school op kunnen gaan doen.

Nu kan ik 2 dingen doen:

1e mogelijkheid
* 2e hands mobo (ca. 35 euro) zoeken (voor mijn P3 750 mhz en SDRAM 133 mhz geheugen)
* Kast kopen (50 euro)
* Totaal: ca. max. 100 euro

2e mogelijkheid
* Nieuw mobo P4 (Asus P4S8X-X van 55 euro)
* Nieuwe Intel Celeron 2,2 Ghz (69 euro)
* Kast (50 euro)
* Geheugen??? (is SDRAM 133 mhz bruikbaar op dit P4 bord?)
* Totaal: ca. 175 euro.

In het tweede geval ben ik dus wel duurder uit, maar is het systeem misschien wel sneller. Tevens is het makkelijker om in de toekomst te upgraden naar een P4 of sneller geheugen (als mijn oude SDRAM geheugen tenminste nu bruikbaar is).

Wat is jullie mening?

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

* Nieuw mobo P4 (Asus P4S8X-X van 55 euro)
* Nieuwe Intel Celeron 2,2 Ghz (69 euro)
Hoe wil je dat doen :? Celeron en P4?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

Tiny

Wat eten we?

Even een tip... neem een pc waar je Windows 98 op draait.
Veel programma's voor kleintjes draaien nou eenmaal lekkerder onder 98.
(Ik noem een Robbie Konijn e.d.)

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-01 08:48

TwoR

Gekleurde stippen

GGS_VR6 schreef op 18 juni 2004 @ 11:46:
[...]
Hoe wil je dat doen :? Celeron en P4?
Sockect van een P4 is toch gelijk aan die van de celeron dus op een P4 bord kan je ook een celeron zetten. ik denk dat is wat hij bedoelt.

Voor nijntje en dat soort spellen zou ik voor oplossing 1 gaan. Tegen de tijd dat je dochter het voor school nodig heeft is ook de celereon hopeloos verouderd en zal je alsnog weer een upgrade doen.

[ Voor 27% gewijzigd door TwoR op 18-06-2004 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad dat de socket 478 voor zowel celeron als P4 geschikt is.

Ik ga inderdaad win98 installeren, of misschien win2000. Ik heb alleen zelf zo'n hekel aan het langzaam laden van programma's e.d. Is dat veel sneller met oplossing 2?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 11:55:

Ik ga inderdaad win98 installeren, of misschien win2000. Ik heb alleen zelf zo'n hekel aan het langzaam laden van programma's e.d. Is dat veel sneller met oplossing 2?
Dat hangt natuurlijk af van de programma's die je wilt laden. Ik heb geen flauw idee hoe dat zit met nijntje progjes (of wat dan ook) maar als dit simpele progjes zijn, gaat dat ook redelijk vlot op zo'n oude PC.

Overigens kun je geen 133 SDRAM in een P4 mobo stoppen, daar heb je DDR SDRAM voor nodig.

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 11:55:

Ja dat lijk me logisch dat het sneller is met een celeron van 2.2 Ghz. Zoek anders een twee testjes tussen een celeron 2.2 en een P3 450 Mhz kan je zien hoeveel performance je inleverd. Zoals ik al eerder gezecht heb als ze voor school die PC gaat gebruiken moet er tegen die tijd toch weer geupdate worden.

[ Voor 11% gewijzigd door TwoR op 18-06-2004 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:00:
[...]

Dat hangt natuurlijk af van de programma's die je wilt laden. Ik heb geen flauw idee hoe dat zit met nijntje progjes (of wat dan ook) maar als dit simpele progjes zijn, gaat dat ook redelijk vlot op zo'n oude PC.

Overigens kun je geen 133 SDRAM in een P4 mobo stoppen, daar heb je DDR SDRAM voor nodig.
Als ik ook DDR geheugen moet kopen, dan wordt het verschil met oplossing 1 al gauw te groot....
TwoR schreef op 18 juni 2004 @ 12:00:
[...]

Ja dat lijk me logisch dat het sneller is met een celeron van 2.2 Ghz. Zoek anders een twee testjes tussen een celeron 2.2 en een P3 450 Mhz kan je zien hoeveel performance je inleverd. Zoals ik al eerder gezecht heb als ze voor school die PC gaat gebruiken moet er tegen die tijd toch weer geupdate worden.
Tegen de tijd dat ze naar school gaat zijn er toch weer 2e hands P4's of mijn huidige P4 3,2 Ghz die er dan in kan. Dat kan dan niet meer met een P3 bord, die houdt gewoon op bij 1Ghz.

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:09:
Tegen de tijd dat ze naar school gaat zijn er toch weer 2e hands P4's of mijn huidige P4 3,2 Ghz die er dan in kan. Dat kan dan niet meer met een P3 bord, die houdt gewoon op bij 1Ghz.
Ja daar zit inderdaad ook een grote kern van waarheid in en daarbij is celeron 2.2 sneller dan een P3, je zal alleen nog wel nieuw geheugen moeten hebben denk ik want er gaat volgns mij DDR op dat moederbord

Het moederbord dat jij uitgekozen hebt moet dus DDR in

[ Voor 16% gewijzigd door TwoR op 18-06-2004 12:13 ]

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:00:
[...]Overigens kun je geen 133 SDRAM in een P4 mobo stoppen, daar heb je DDR SDRAM voor nodig.
Euhm ik heb hier toch echt pc133 sdram in mijn P4 s478 mobo :Y)
(moet je natuurlijk wel ook een oud mobo ergens vandaan fixen maarja)

[ Voor 12% gewijzigd door Winnetou op 18-06-2004 12:12 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Topicstarter
alwinh schreef op 18 juni 2004 @ 12:12:
[...]

Euhm ik heb hier toch echt pc133 sdram in mijn P4 s478 mobo :Y)
(moet je natuurlijk wel ook een oud mobo ergens vandaan fixen maarja)
ik meende ook eens gelezen te hebben dat het kan, daarom ook mijn voorstel... Zou daar ergens meer info over staan op internet? De modules heb ik (512 MB).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 12:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:14:
[...]

ik meende ook eens gelezen te hebben dat het kan, daarom ook mijn voorstel... Zou daar ergens meer info over staan op internet?
de asus P4B-serie is nog steeds leverbaar met sdram-sleuven, sterker nog, ze worden nog steeds gemaakt. mycom heeft ze zelfs standaard liggen

//een paar maanden terug iig. ik zie ze nou niet meer op hun site staan, maar ze hebben ze vast nog wel

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 12:17 ]

• TwoR

TwoR

Gekleurde stippen

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:14:
[...]
ik meende ook eens gelezen te hebben dat het kan, daarom ook mijn voorstel... Zou daar ergens meer info over staan op internet? De modules heb ik (512 MB).
Ja gewoon op google zoeken naar P4 mobo met SDRAM geheugen :?
En even een tip als je bij asus zoekt die hebben ze ook.

offtopic:
Wat gunhead zegt dus

[ Voor 17% gewijzigd door TwoR op 18-06-2004 12:17 ]

Verwijderd

Ik zou bij optie 1 blijven dat is voorlopig snel genoeg.
Ze heeft de komende jaren waarschijnlijk meer aan een snelle cd-rom of dvd speler.
Veel spelletjes voor de kleintjes staan op cd.

Er zijn (waren) P4 moederborden voor Sdram maar dat maakt het systeem wel kreupel. Een P4 heeft veel baat bij snel geheugen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover. Ik ben er nog niet uit, dus blijf reageren. Ik ga nu naar Portugal. Tot maandag!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ja! Tsk! Jij lekker in portugal jezelf bezatten en wij je pc bij elkaar zoeken!

Veel plezier daaro ;-)

Enne, voor die kleine kan je
hier eens naar kijken, of als het minder luxe moet bijvoorbeeld
deze.

Kwa ideën dan heh..

ping 127.212.23.124

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik zou gewoon voor optie 1 gaan. Dat is de komende jaren wel voldoende.
Als ze dan later een betere pc nodig heeft koop je gewoon alsnog een nieuw mobo, daar stop je huidige cpu in en je koopt nieuw geheugen. Dan heb je dan tenminste echt up to date. Dat mobo voor p4 nu aanschaffen is een beetje nutteloos. Nijnjte zal prima draaien op p3 en ook 512mb pc133 geheugen is meer dan voldoende. Over enkele jaren is zo'n p4 mobo ook ernstig verouderd en zul je waarschijnlijk toch weer ergens anders naar uit moeten kijken.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dit moment is een PC erg handig vanaf groep 8, dus laten we zeggen dat het nog lang genoeg duurt voordat je die upgrade uit kan voeren. Tegen die tijd zijn mobo's uitgerust met PCI-E en hebben mobo's al de BTX layout. Ik denk eerlijkgezegd dat je in die tijd wel gemakkelijk een oud P4 plankje met 'maar' 533FSB of 800FSB voor een prikkie op de kop kan tikken. Er zijn op dit moment al budget planken op de markt (Asrock dingen), 2e hands zijn deze vaak nog goedkoper.

Ik denk dat je ook beter voor optie 1 kan gaan. Voor wat simpele spellen is dit vaak al ruim voldoende. :)

Verwijderd

is dit misschien niet wat:

- moederbord: ASrock K7S8x R3.0 [34,=]
- Processor: Duron 1,8 Ghz [46,=]
- Processor koeler: Coolermaster [10,=]
- Kast: Sweex 300 watt kast [33,=]
- Geheugen: Dane Elec 256 MB DDR PC3200 400 Mhz [50,=]
- Processor + Koeler op moederbord [7,50]
- Verzendkosten bij vooruitbetaling [7,50]

Totaal: 188 euro

[kijk maar op www.sallandautomatisering.nl ]

Verwijderd

Ik wou dat ik van mijn vader een pc kreeg toen ik 4 was :)
Ik zou voor de PIII 750 gaan. Snel zat voor de software die je dochtertje gebruikt lijkt mij. Zelf heb ik het namelijk niet op sis chips en die P4S8X-X gaat zeer snel defect

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

pIII lijkt mij idd voorlopig snel genoeg voor een 4jarig kind, en een nieuwe computer kun je dan beter mee wachten tot ze een jaar of 12/13 is en naar de 1e klas voortgezet onderwijs gaat, dat zou dus over 8 jaar ongeveer zijn, dan zijn er ook weer allemaal nieuwe standaarden zoals PCI-E en BTX layout....

[Signature]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal. Ik ben nog steeds een beetje zat, maar denk dat ik idd maar voor de P3 oplossing ga. Ik ga de advertenties in de gaten houden...hik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus CUBX gekocht met socket 370 en een FSB van 100mhz. De P3 750 mhz die ik van mijn zwager kreeg, blijkt een Celeron te zijn. Nu wil ik eigenlijk op zoek naar een P3 van 800mhz tot 1Ghz.
Kan ik alleen een P3 op 100mhz FSB gebruiken, of zal een processor met 133 FSB ook werken maar dan gewoon niet het onderste uit de kan halen?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 20:03

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 23:06:
Ik heb een Asus CUBX gekocht met socket 370 en een FSB van 100mhz. De P3 750 mhz die ik van mijn zwager kreeg, blijkt een Celeron te zijn. Nu wil ik eigenlijk op zoek naar een P3 van 800mhz tot 1Ghz.
Kan ik alleen een P3 op 100mhz FSB gebruiken, of zal een processor met 133 FSB ook werken maar dan gewoon niet het onderste uit de kan halen?
Als je die Celeron hebt gekregen, waarom zou je die er dan niet opzetten :?
Ik zou zo weinig mogelijk kosten maken aan dit systeem. Anders had je veel beter een P4 moederboard kunnen kopen ivm toekomstige upgrades.
Die P3 750 loopt op 100 mhz * 7,5, dus die haalt al zo ongeveer het onderste uit de kan :)

Nederlander in België

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Gewoon die celeron erop zetten. Is ook meer dan voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
UltraR-pc schreef op 28 juni 2004 @ 12:47:
[...]

Gewoon die celeron erop zetten. Is ook meer dan voldoende.
Ja dat lijkt er wel op, het draait beter dan de P3 500 van mijn ouders. Dit zijn de kosten tot nu toe:

* Kast: 40 euro (nieuw)
* Mobo: 30 euro
* dvd-rom: 15 euro
* de rest is van eigen of gekregen "leftovers"

Helaas is de oude 15 inch monitor die ik vergeten was terug te geven aan mijn vorige werkgever, overleden. Ik zit nu wel te denken aan een leuk TFT schermpje bij dit mooie setje......

Ik heb een mooie foto van de kast met venster en blue led-fan, maar snap niet hoe ik jullie dat kan laten zien hier.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 20:03

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 02:31:
[...]
Ik heb een mooie foto van de kast met venster en blue led-fan, maar snap niet hoe ik jullie dat kan laten zien hier.
1. Ga naar http://www.imageshack.us/
2. Upload het plaatje
3. Kopieer de link naar het forum mbv het bovenste knopje (Post your image on message boards)
4. Plak de link hier in.

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/5475/tnetsmall.jpg

Klaar :)

Nederlander in België

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die Celeron 750 zal meer dan voldoende zijn. De coppermine celerons zijn in verhouding tot de huidige celerons wel snel (die nieuwere zijn echt weer niet vooruit te branden, imho zelfs traag (tenzij je weer de nieuwste cel-d pakt, maar die hebben weer flink wat meer cache).

Als je goedkoop wilt blijven is het denk ik niet handig om nu nog een 2ehands P3 te gaan kopen, de prijzen van die dingen liggen namelijk best hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip! Hier is dan een foto van het systeem. Ik heb hem als thumbje neergezet, dus klikken voor vergroting. De monitor is dus van mijn eigen pc. Daar moet ik dus nog een oplossing voor zoeken. :7

Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/3869/pc_mulan.th.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 10:00 ]

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Anders zet je jou monitor bij deze pc en koop je voor jezelf een mooi tft schermpje. :)

Verwijderd

Topicstarter
Fernoráto schreef op 30 juni 2004 @ 18:57:
Anders zet je jou monitor bij deze pc en koop je voor jezelf een mooi tft schermpje. :)
Ja, daar heb ik even aan gedacht, maar ik doe veel video- en fotobewerken. Dat gaat gewoon niet lekker op een TFT. Ik wordt liever beschoten met elektronen 8)7
Pagina: 1