[exchange2k]store.exe 100% cpu

Pagina: 1
Acties:

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:03
Situatie

Compaq ML370 met daarop:
• w2k SP3
• Exchange 2000 met SP2
• Groupshield 4.5

Probleem

Store.exe neemt 100% CPU usage. Dit is praktisch @ random, maar de server kunnen we maar ongeveer 30 minuten up houden voordat Store.exe naar 100% gaat. Het is "tijdelijk" op te lossen door te rebooten.

Wat hebben we al geprobeerd
Server uit het netwerk gehaald. De gedachte was dat het misschien door het "grote" aantal users was. Mocht niet helpen, cpu usage gaat alsnog naar 100%.

Uiteraard de desbetreffende KB's articles gelezen, waaronder:
327332
304233
304232
Waarvan de 304232 het meest interessant was, ware het niet dat dit om SP1 gaat.
Verder hebben we doorgezocht op Google, maar bijna alle hits komen uiteindelijk uit op de KB's van MS.

Er zijn in de loop der tijd al eens wat virusscanners geinstalleerd e.d. waaronder Innoculate IT e.d. Deze zijn vanaf het begin af aan al disabled, maar er kwamen dus ook wat KB's naar voren die daar betrekking op hadden.

In de eventviewer komt er een Eventid: 1115 en 1025. Dit refereerde op de support van MS weer naar 312966
Daar wordt (zoals praktisch elk relevant KB article) gesuggereerd om SP3 erop te zetten.

Nu heb ik her en der gelezen dat het installeren van SP3 een vrij rigoreuze SP is, en die, mocht het niet goed gaan, je systeem praktisch "vernaggeld" heeft. M.a.w., er is bijna geen rollback mogelijk.

Resumerend kom ik op 2 vragen:

- is er een andere mogelijkheid (zonder SP3) om dit eventueel op te lossen?
- wat is de impact van SP3.* Welke eventuele problemen kunnen er optreden, is het makkelijk om een rollback uit te voeren etc. etc.

* We zitten namelijk met een probleem: er is geen "goede" backup van Exchange. Er is wel een dagelijkse + wekelijkse backup, maar niet van Exchange zeg maar. Alleen van de userdirs en van de MBX.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54
Wij hadden hier hetzelfde probleem. Lag aan groupshield. Geupdate naar 6.0 en het werkt weer prima. :)

• TeeDee
Hmm, dat gaan we inderdaad maar eens proberen. We zitten zelfs al met een andere partij om het extern op te lossen.

Ik laat het even weten.

Updateje:
- We hebben alleen Groupshield 5.2.1, 6 hebben we nog niet :(
- Verder hebben we toch even besloten om te wachten op de externe partij, we hebben zojuist onze logs naar die partij gestuurd, en we wachten hun reactie even af.

Wordt dat niks, dan gaan we toch Groupshield 5.2.1 erop zetten. < mocht dat het e.e.a. oplossen.

[ Voor 57% gewijzigd door TeeDee op 18-06-2004 11:50 ]

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:44

rammes

koekebakker 1e klas

let op met groupshield! daar zijn nogal wat issues rondom, vergeet absoluut niet de laatste patches van groupshield te installeren.

:) suc6

Ik zou het doen!

Verwijderd

kwam door een corrupte dat-file
stop mcafee, start handmatig de sdat op, herstart mcafee...
problem solved..... (bij ons tenminste)

• TeeDee
Hee, dat lijkt er meer op. We hebben inderdaad problemen met Mcafee ernaast. O.a. niet willen starten e.d. Dat ga ik eerst maar eens ff proberen.

Verwijderd

Klopt....de laatste update ging niet goed.
staat ook op de site van mcafee en ook hier op het forum.....
dit was bij eigenlijk iedereen de oplossing.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begin dan eerst eens om de virusscanner gewoon even tijdelijk uit te zetten. Als het dan wel werkt, weet je echt of het in McAfee zit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Lees deze post maar door....dan weet je genoeg
Store.exe op 99%, virus?

:)

• TAMW
  • Laatst online: 04-05 17:59
[b]TeeDee schreef op 18 juni 2004 @ 11:26

Nu heb ik her en der gelezen dat het installeren van SP3 een vrij rigoreuze SP is, en die, mocht het niet goed gaan, je systeem praktisch "vernaggeld" heeft. M.a.w., er is bijna geen rollback mogelijk.

Resumerend kom ik op 2 vragen:

- is er een andere mogelijkheid (zonder SP3) om dit eventueel op te lossen?
- wat is de impact van SP3.* Welke eventuele problemen kunnen er optreden, is het makkelijk om een rollback uit te voeren etc. etc.

* We zitten namelijk met een probleem: er is geen "goede" backup van Exchange. Er is wel een dagelijkse + wekelijkse backup, maar niet van Exchange zeg maar. Alleen van de userdirs en van de MBX.
SP3 is echt een prima SP hoor. Er zitten helemaal geen grote veranderingen in alleen maar fixes. Van serieuze problemen heb ik dan ook niets gehoord.

Hier kun je zien wat er gefixt is:

http://support.microsoft....uct=exch2k&maxresults=600

• TeeDee
- sdat 4367 (16 juni) geinstalled. Tenminste, dat denk ik. Kreeg geen melding dat het gelukt was oid.
- Scan staat tijdelijk uit. Maakt geen verschil. Dus het ligt waarschijnlijk niet aan de scanner.

edit: voortaan het topic maar eens refreshen. Ik ga het e.e.a. ff doornemen!

[ Voor 17% gewijzigd door TeeDee op 18-06-2004 12:16 ]

• TeeDee
Hmm, ik heb het e.e.a. gedaan wat in Store.exe op 99%, virus? stond, maar het mag helaas niet helpen.

Je moet als het goed is toch een melding krijgen van sdat dat ie geupdate is?

[ Voor 25% gewijzigd door TeeDee op 18-06-2004 13:09 ]

Verwijderd

Gooi die virus scanner er dan tijdelijk af, indien het aan de virusscanner ligt of aan groepshield dan moet hij het normaal doen.

Daarna zet je groupshield en netshield weer terug en probeerd het opnieuw weet je in iedergeval zeker of het aan de virusscanner ligt

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 13:46
Kan jeniet even een ghost trekken van je huidige installatie? Daarna "riskante" handelingen uitvoeren (installatie SP3 bv. en mocht dat idd fout gaan, kan je die ghost terugzetten!

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• TeeDee
We hebben geprobeerd een ghost te maken, maar in principe is alles "in use" en schiet het niet echt op.

Ik ben de virus scanner aan het disablen, en even kijken of het werkt.

Edit: het mocht helaas niet helpen om Mcafee te disablen. Het is toch raar, omdat alle symptomen erop lijken dat het aan Mcafee ligt.

Update: 13:47
Welnu, na een hoop reboots, frustraties e.d. lijkt het erop dat de hele handel weer stabiel is.
Ik hou de CPU usage ff in de gaten en ik hoop dat we er vanaf zijn.

Update: 14:04
\o/ dit is de langste uptime vandaag van de servert. We houden de handel nog in de gaten! Clients loggen ook weer normaal in. Zou het dan toch aan Mcafee (wat ik hoop) hebben gelegen?

Update: 14:22
En weer down :(
Ook geprobeerde de I Store te cyclen, het lukt niet eens om de store te stoppen :(

[ Voor 84% gewijzigd door TeeDee op 18-06-2004 14:22 ]

Verwijderd

Je kan mcafee alleen stoppen als je ook je IS stopt geloof ik

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:44

rammes

koekebakker 1e klas

http://www.nai.com/us/promos/4160_engine.htm toch wel even handig om te lezen

Ik zou het doen!

• TeeDee
Mjah, dat stuk had ik inderdaad gelezen ja. Wordt aan gewerkt :)

Maar er is weer hoop. Wat hebben we gedaan?
Met ArcServe wordt ook Innoculate mee geinstalleerd. We dachten dat het voldoende was om de service daarvan te stoppen, maar dat bleek niet voldoende. We hebben nu Innoculate helemaal verwijderd en het ziet er naar uit dat het heeft geholpen.

Wat gaan we nu doen?
- full backup
- sp3 installen
- groupshield (+ aanverwante producten) updaten / upgraden

Laten we hopen dat de hele handel blijft draaien :)

Thanks iedereen voor de links, tips e.d.

• TAMW
  • Laatst online: 04-05 17:59
Let op na SP3

http://support.microsoft.com/?kbid=246216 Kan voorkomen na install SP3 als je de server niet reboot maar alleen de exchange services restart

[ Voor 10% gewijzigd door TAMW op 18-06-2004 16:15 ]

Pagina: 1