Toon posts:

[Car-hifi] probleem met ontvangst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn autootje (een renault Clio 2 phase 1 van 2000) een JVC radio zitten die ik ook al in mijn vorige wagen had (VW Passat CL van 1991). Alleen heb ik de ontvangst in mijn clio nooit echt goed gekregen.

Wel even iets melden over deze radio: bij de montage indertijd in mijn passat is de remote draad (dus die die je naar automatische antennes, versterkers... leidt) per ongeluk tegen de massa beland. Er kwam geen 12V meer uit en de radio werkte ook niet meer. Ik heb toen de remote draad en de draad die van het contactslot afkomt aan elkaar gelegd. Aangezien ik mijn radio soms heel stil zet maar nooit uit komt er dus nooit 12 volt op als het niet moet.

Ik heb ooit iets gelezen over een antenne-versterker of zoiets, alleen heb ik nu al moeten proppen om alles in dat vakje te krijgen...

Mijn radio heeft ook geen lijn-uitgangen en hangt dus nu via converters aan mijn versterkers... (heeft er waarschijnlijk weinig mee te maken, maar het zou de eerste keer niet zijn dat dingen een gekke oplossing hebben)

Is er iets mis met mijn radio, moet ik het bij de antenne zoeken (gezien de radio perfect werkte in mijn vorige wagen)...?

Verwijderd

Domme suggestie : binnenantenne met ingebouwde versterker (Halfords, 30 euri) al geprobeerd? 12 volt gewoon van de 12 volt permanent trekken (versterker en ledje trekken je accu niet zo leeg) :+ it is worth a try!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 11:28:
Domme suggestie : binnenantenne met ingebouwde versterker (Halfords, 30 euri) al geprobeerd? 12 volt gewoon van de 12 volt permanent trekken (versterker en ledje trekken je accu niet zo leeg) :+ it is worth a try!
Ik heb dit voorstel al gehoord van verschillende mensen maar in mijn type wagen heb ik deze oplossing echter nog nooit tegengekomen, de standaardantenne is redelijk groot, zijn er mogelijkheden om het signaal van de bestaande antenne te versterken? liefst iets dat ik kan wegwerken achter het dashboard (heb ik al meerdere malen losgehaald, dit is bij mijn auto redelijk easy, ik ben niet bang om mijn dashboard los te halen en iets er in te proppen en dan weer te moeten er uit halen...

Zou het ook aan de radio kunnen liggen? ik heb geen andere radio liggen om eens te testen, en effe mijn radio er uit halen is toch wat lastiger (als het dashboard gedemonteerd is kan ik weg makkelijk bij de antenne aansluiting er van)...

Verwijderd

Alleen heb ik de ontvangst in mijn clio nooit echt goed gekregen.
Geen ontvangst, storing, ruis, clippen etc :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 juni 2004 @ 01:26:
[...]
Geen ontvangst, storing, ruis, clippen etc :?
Als ik in mijn auto, op de oprit, luister naar een lokale zender die op mijn kamer wel goed te ontvangen is, dan heb ik enorm veel ruis er door, ik kan bijna enkel de nationale/provinciale stations ruisloos pakken. Ook zijn er bepaalde zones van het lokale station waar ik het over heb die elkaar overlappen, dus normaal gezien zou je in die zone 2 frequenties kunnen goed ontvangen, bij mij heb ik echter gaten tussen de frequentiegebieden.

Als ik op de snelweg Ieper Kortrijk rijd en ik luister naar Topradio, dan pak ik in ieper 105.0 en van het ogenblik dat ik ruis hoor schakel ik over op 88.3 (of zoiets, de frequentie van kortrijk), ik merk wel dat ik dan een pak beter geluid heb dan op de 105.0 in ieper. 88.3 kan ik niet pakken in ieper, terwijl ik dat thuis met wat geruis, maar nog redelijk van kwaliteit kan ontvangen.

storing (verschillende zenders door elkaar) heb ik geen last meer van, sinds zowat alle lokale radiostations nieuwe frequenties hebben gekregen. Clipping heb ik ook geen last van.

Dus het probleem dat ik heb is dat mijn radio al begint te ruisen van voor ik nader van de grens van het zendgebied en ik zo tegen dat ik aan de rand van het zendgebied ben al de zender helemaal niet kan pakken.

Dus de belangrijkste vraag: zal ik dat met iedere radio hebben, en moet ik dan toch een raamantenne of een soort versterker kopen, of is de kans groot dat mijn radio naar de eeuwige jachtvelden aan het stappen is?