FTP kabel past niet goed in rj45

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 20:18
Ik ben bezig bij een bedrijfje een netwerk op te zetten in hun nieuwe kantoorruimte.
Stelt allemaal niet zo veel voor, maar de kabels zijn gelegd door een installatie bedrijf,
echter heeft dit bedrijf wel wandansluitingen gemaakt maar aan de andere zijde van de kabel (waar de switch komt) hebben ze geen connectoren bevestigd.
Het gaat hier om ftp bekabeling, welke ik nog nooit eerder geknipt had.
Ik ben vol goede moed begonnen maar het viel echt niet mee, met veel gepruts heb ik er wel een aantal geknipt maar het ging niet van harte.

Ik vroeg me af of er geen andere connectoren waren voor FTP bekabeling, dus ben gaan zoeken op got en kwam een oud Topic tegen waar ik eigenlijk niet veel wijzer van ben geworden. Op google kon ik eigenlijk ook niet zoveel vinden over speciale connectoren die bijv hoger/breder zijn.

Weet iemand een goede oplossing of tip zodat het wel gaat lukken :)
Als er geen speciale connectoren blijken te zijn laat ik denk ik gewoon het installatiebedrijf terug komen om door hun connectors eraan te laten zetten :+

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22

Super_ik

haklust!

voor ftp heb je toch connectors nodig die ook afgeschermt zijn? met zo'n metale kapje erover heen

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, naar mijn weten zijn RJ45's de enige aansluitingen voor netwerk-doeleinden... Maar wat is nu precies het probleem? Met een geschikte tang heb ik er nooit echt moeite mee om de stekkers erop te zetten... Buitenste mantel eraf, kabeltjes in de goede volgorde leggen en erin proppen... Door die tang halen en klaar...
Goed, de eerste keer dat ik het deed ging het wel mis... Toen had ik alle adertjes gestript, wat niet echt goed ging :P
Er zijn trouwens wel twee verschillende soorten RJ45's... Eentje uit twee delen en eentje uit één deel... De eerste krijg je een soort houdertje bij, waar je eerst de adertjes buiten de stekker op goede volgorde kunt leggen, en bij de andere moet je maar gewoon de kabeltjes erin duwen ;)

• -Tibo-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-Tibo-

ow = teh

FTP -> UTP kabel?

Verwijderd

Er zijn speciale connectoren waar ook de mogelijkheid is de mantel te verbinden aan een in dat geval metalen omhulsel van de connector.

Maar dat die qua binnengrootte beter zijn lijkt me sterk. Hoe maak je nu die connectoren eraan? Gewoon de mantel gelijk met het folie eraf en alleen de acht aders in de daarvoor bestemde sleuven?

Overigens; het is gewoonlijk aan de 'andere kant' te werken met patchpanels en niet direct connectoren eraan te zetten om ze in de switch te rammen.
Ik weet niet wat de precieze bedoeling is, maar dat zou ik zeker even overwegen voor je overal connectoren aanzet.

• NoReseth
Normaal gesproken als ik een utp kabel knip zorg ik dat de kabel nog ongeveer tot de helft van de rj45 komt zodat als hij op en neer beweegt niet beschadigd.

Maar doordat de ftp kabel zo dik is krijg ik hem echt niet verder dan 2mm in de rj45 :(

• NoReseth
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 10:49:
Overigens; het is gewoonlijk aan de 'andere kant' te werken met patchpanels en niet direct connectoren eraan te zetten om ze in de switch te rammen.
Ik weet niet wat de precieze bedoeling is, maar dat zou ik zeker even overwegen voor je overal connectoren aanzet.
Dat is normaal gesproken wel de bedoeling ja, maar omdat het maar over een heel klein netwerkje gaat (+/- 6 pc's) is het beetje ovedreven om 19" kast (kastje) neer te zetten met patchpanels.

Verwijderd

Sephiroth schreef op 18 juni 2004 @ 10:51:
[...]

Dat is normaal gesproken wel de bedoeling ja, maar omdat het maar over een heel klein netwerkje gaat (+/- 6 pc's) is het beetje ovedreven om 19" kast (kastje) neer te zetten met patchpanels.
Nee, dan is dat inderdaad niet direct nodig ;) Schaalbaarheid, anyone? :+

Maar dat je ze er maar 2 mm in krijgt geloof ik best ja. Je zou speciale, daarvoor bedoelde FTP-connectoren kunnen proberen, maar ik kan niet garanderen dat dat beter gaat.

En in het ergste geval laat je die mantel uit de RJ-45. Tijdens het knijpen drukken zich metalen pinnen in de aders, die krijg je er (zeker met harde-kern xTP) van z'n levensdagen niet uit. Minder mooie oplossing, maar het werkt opzich wel.

• NoReseth
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 10:54:
[...]

Nee, dan is dat inderdaad niet direct nodig ;) Schaalbaarheid, anyone? :+

Maar dat je ze er maar 2 mm in krijgt geloof ik best ja. Je zou speciale, daarvoor bedoelde FTP-connectoren kunnen proberen, maar ik kan niet garanderen dat dat beter gaat.

En in het ergste geval laat je die mantel uit de RJ-45. Tijdens het knijpen drukken zich metalen pinnen in de aders, die krijg je er (zeker met harde-kern xTP) van z'n levensdagen niet uit. Minder mooie oplossing, maar het werkt opzich wel.
Het probleem is dat ik dus nog nergens speciale FTP-connectoren heb kunnen vinden.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 21:49

WPN

FTP = Foiled Twisted Pair :P

is het nut van de shielded connecters niet dat je de foil van de kabel kan halen? (alleen voor dat stukje in de connector natuurlijk) dat scheelt weer x mm

[ Voor 5% gewijzigd door WPN op 18-06-2004 11:01 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Er zijn ook RJ45 jacks die uit twee delen bestaan. Dus je kunt hem open klappen dan de kabel erin leggen,dichtklappen en dan pas vast knijpen. Deze zijn dus wel een stuk langer. Volgens mij bedoel je deze ???? 8)

• NoReseth
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 10:59:
Er zijn ook RJ45 jacks die uit twee delen bestaan. Dus je kunt hem open klappen dan de kabel erin leggen,dichtklappen en dan pas vast knijpen. Deze zijn dus wel een stuk langer. Volgens mij bedoel je deze ???? 8)
hmmz, dan ga ik die maar is opzoeken ...
misschien dat dat beter gaat :)

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:50
had het bij een buurman ook, die wou een netwerk, hij regelde zelf de kabel.. kabel was dus ook FTP achtige kabel, kreeg ik never in die netwerkstekkertjes, na veel gepruts en 3x opnieuw knepen had ik dan eindelijk 1x verbinding tussen de pc en mijn notebook, daarna nooit meer, bleek dat het stekkertje kapot was en heb dus mooi de netwerk aansluiting op me notebook er mee om zeep geholpen..

uiteindelijk werkt alles er wel...

/dev/null

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dit zijn volgens mij van die stomme KPN "ISDN" stekkers, als je een max netwerk van 10MBit wil dan moet je die gebruiken inderdaad.

De aders van een FTP kabel zijn niet dikker dan die van UTP toch? Is het misschien een idee om de kabel iets verder te strippen (ongeveer de lengte van de stekker)?

[ Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 18-06-2004 11:05 ]

• NoReseth
Beekforel schreef op 18 juni 2004 @ 11:03:
[...]

Dit zijn volgens mij van die stomme KPN "ISDN" stekkers, als je een max netwerk van 10MBit wil dan moet je die gebruiken inderdaad.
Dat is toch niet echt de insteek die ik heb |:(
Volgens mij kan ik het beste die installateurs terug laten komen en die fijn die rj45 laten knippen :Y)

utp knippen is zoiezo niet mijn favo bezigheid, en ik heb ook best vaak dat die aders over elkaar heen zitten en ik ze maar niet fatsoenlijk netjes naast elkaar krijg 8)7
Beekforel schreef op 18 juni 2004 @ 11:03:
De aders van een FTP kabel zijn niet dikker dan die van UTP toch? Is het misschien een idee om de kabel iets verder te strippen (ongeveer de lengte van de stekker)?
Dan kan je uiteindelijk de rj45 heen en weer bewegen en dan heb je eigenlijk het gevoel dat je al zeker weet dat daar ooit een breuk in de kabel gaat komen :(

[ Voor 49% gewijzigd door NoReseth op 18-06-2004 11:08 ]

Verwijderd

Nee, dat zijn van die ranzige stekkers die je bij je ADSL-pakketje krijgt. Niet te gebruiken in een professionele omgeving!

Maar ik zou óf opzoek gaan naar FTP-connectoren (ik zal zo ook even zoeken voor je) óf die installatie-toko opbellen en zeggen dat ze nog een klus af te maken hebben :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij een zaak als conrad zullen ze zoiets toch wel hebben?

Verwijderd

Zelfs in mijn BlackBox-catalogus kan ik geen connectoren voor FTP vinden.

• NoReseth
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 11:16:
Zelfs in mijn BlackBox-catalogus kan ik geen connectoren voor FTP vinden.
met google kon ik ook niets vinden, en aan een rj45 met een metalen stukje erop heb ik ook nix, dat maakt voor de ingang van de ftp kabel namelijk niks uit.

Conclusie lijkt dus dat je beter geen rj45 kan knippen aan een ftp kabel, en dit soort kabel inderdaad zoals JSS al zei beter in patchpanels kunt gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door NoReseth op 18-06-2004 11:22 ]

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Er is idd wel degelijk een verschil tussen de connectoren. Ik heb zelf ooit 's een haspeltje met 80m FTP kabel weten te ritselen. De kabel die op deze haspel gerold is, is dik en niet flexibel. De aders die in deze kabel zitten zijn idd dikker dan andere kabels die ik heb voor thuisgebruik. Ik weet niet waar je die connectoren kunt kopen, maar ze zijn er zeer zeker wel. De netwerkboer die voor ons werkt heeft mij de bijbehorende connectoren gegeven, omdat mijn eigen connectoren niet pasten.

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

Verwijderd

Mijn vader heeft die rj45 jacks die je kunt openvouwen. Volgens mij heeft hij ze via een bedrijf bij de Technische Unie kunnen kopen. Technische Unie is een gigantisch grote groothandel in alles en nog wat. De meeste winkels e.d. bestellen daar hun artikelen. Loop eens bij een bekende ofzo de winkel/zaak in en vraag hem naar de Technische unie.
Ik wil je ook wel helpen met die jacks maar ik weet niet of je bij mij in de buurt woont. Ik woon in Limburg.

succes verder

• NoReseth
NRGetic schreef op 18 juni 2004 @ 11:27:
De aders die in deze kabel zitten zijn idd dikker dan andere kabels die ik heb voor thuisgebruik.
Dat dacht ik dus al, want ik kreeg ze ook heel moeilijk in de rj45 geschoven, eerste stukje ging wel maar laatste stukje |:(

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 14:39
misschien een optie:

aan andere zijde ook een wandaansluiting maken, waana je met kant en klare (of eigengemaakte) utp kabel naar de swich kan. Voor 6-8 aansluitingen kost dit maar 3/4 wandaansluitingen. :?

• NoReseth
MarZ_E schreef op 18 juni 2004 @ 11:39:
misschien een optie:

aan andere zijde ook een wandaansluiting maken, waana je met kant en klare (of eigengemaakte) utp kabel naar de swich kan. Voor 6-8 aansluitingen kost dit maar 3/4 wandaansluitingen. :?
probleem is dat er een kabel of 6 in een bundel uitkomt welke naar de switch moeten. Zou dus inhouden dat ik 6 wandaansluitingen naast elkaar moet maken.
Dit is dus geen optie.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 18:05
Sephiroth schreef op 18 juni 2004 @ 11:44:[...]probleem is dat er een kabel of 6 in een bundel uitkomt welke naar de switch moeten. Zou dus inhouden dat ik 6 wandaansluitingen naast elkaar moet maken.
Dit is dus geen optie.
Vaak is een wandaansluiting dubbel ;)

Een klein patchpaneltje is overigens ook niet erg kostbaar, dus misschien is dat wel een mooie plossing. Het is maar net wat je wilt. Staat in de opdracht voor het installatiebedrijf niet gewoon dat er stekkertjes aan horen? Dan is het natuurlijk sim-pel.
Pagina: 1