[Flash] Horizontale scroller

Pagina: 1
Acties:

• BlueAce
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01-2021
Voor de duidelijkheid: hier spreekt een gelegenheids-flasher, maar omdat iemand dit van me verlangt ben ik verplicht om me wijs te maken met Actionscript.

Ik heb nodig: een horizontale scroller. Het voorbeeld:

http://www.bassaal.nl/index2.html

Ik heb al een voorbeeld code gevonden, maar het implementeren hiervan valt me zwaar tegen:

http://www.blueace.nl/menu_posted.fla

Je zou toch denken dat ervaring met PHP, CSS, JS, XHTML, enz. enz. iets zou uitmaken... helaas...

Mijn vraag is dus: zou iemand me hiermee kunnen helpen of in ieder geval tips kunnen geven voordat ik mezelf opknoop? Of wil je me gewoon in m'n face uitlachen en n00b schreeuwen, ook goed :*) Alvast bedankt!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

1. Movieclip
2. Movieclip met knopjes of alle je items bijv. een button met wat std. code i.e.
_global.selectMenuItem( this.menu_item ); ofzo
3. Vervolgens gooi je een mask er overheen, op zo'n manier dat je de _x positie van de movieclip met de items kan scrollen
4. wat code in onEnterFrame voor het scrollwerk e.d. of misschien een mouseListener.
en klaar is kees :D

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Volgens mij kun je als je ook wel zoeken op yugop oid op een willekeurige flash tutorial site als je er niet uit komt :)

|{ brrr }] |

• BlueAce
Ik waardeer de hulp, maar dit soort tips zijn voor mij hetzelfde als quantumfysica :) Zoals ik al zei: dit is de eerste keer dat ik met AS in aanraking kom.

Overigens heb ik al heel wat tutorials en geposte FLA's doorgenomen, en het resultaat is dus dit :) Het enigste wat rest is om de positie van de middelste container te koppelen aan de muisbeweging, maar HOE? Dat is de vraag.

Verwijderd

BlueAce schreef op 18 juni 2004 @ 12:06:
[...]

Ik waardeer de hulp, maar dit soort tips zijn voor mij hetzelfde als quantumfysica :) Zoals ik al zei: dit is de eerste keer dat ik met AS in aanraking kom.

Overigens heb ik al heel wat tutorials en geposte FLA's doorgenomen, en het resultaat is dus dit :) Het enigste wat rest is om de positie van de middelste container te koppelen aan de muisbeweging, maar HOE? Dat is de vraag.
Een van de belangrijkste dingen van programmeren is het plannen en uitdenken van je 'project'. Vooral omdat het veel meer duidelijk schept.

Wat ik meestal doe is schetsen wat er moet gebeuren (op papier ja ;)), en dan in leesbare zinnen zo simpel mogelijk opschrijven wat er moet gebeuren. Gewoon alles zo duidelijk mogelijk en uitgewerkt in mijn hoofd proberen te krijgen.
Daarna kijk ik hoe ik met de programmeertaal (in dit geval dus AS) de losse stappen moet doen en hoe ik die stappen met elkaar kan combineren.

Jouw situatie:
(Ik ga er even vanuit dat je basisdingen als instance-namen geven aan movieclips etc al kan)
Flash ActionScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Je wilt de positie van de middelste container (instance-naam bijv: container) bewegen
container._x = 10; // Hiermee verander je de horizontale positie van je movieclip
container._y = 10; // Verticale positie

// Je wilt de coördinaten van de muis weten zodat je deze kan 'koppelen' 
// aan de container movieclip
mouseX = _root._xmouse; // Het x-coördinaat van de muis t.o.v. de _root timeline
mouseY = _root._ymouse;

Omdat je wilt dat de container-clip direct reageert op je muisbewegingen moet je dus zorgen dat beide coördinaten tussen een regelmatig interval worden ververst. (hoe kleiner dat interval, hoe vloeiender de beweging)
Verder moet je dus kijken > Als de muis links van het midden beweegt moet de container-clip dus naar rechts bewegen en andersom.
Al die dingen kan je logisch uitdenken met een beetje kennis van wiskunde. ( y = x - 5 niveau )

Succes!

Voor alle referentie qua ActionScript kun je de help file van Flash bekijken of kijken op http://www.macromedia.com.../actionscript_dictionary/

Verwijderd

Die FLA die je hebt gepost bevat knip en plak werk zag ik. Ook staan er Flash 4 functies als getProperty()... Het is makkelijker dan je denkt om dit zelf te maken hoor.
Het beste kan je gewoon een concept maken met een paar test-movieclips en dit uitwerken voor je uiteindelijke filmpje.

• BlueAce
Ik weet absoluut wat je bedoelt, ik plan ook altijd m'n projecten van tevoren (het liefst op kladblok) en zo ook bij deze. Tenminste: voor zover ik het kon uitdenken zonder technische kennis. Daar schort het hier aan namelijk: dit is nog redelijk nieuw voor me.

Ik zal kijken wat ik met je suggesties in code kan verrichten, maar dit heb ik al meerdere keren geprobeerd uit te dokteren, allemaal zonder resultaat.

Thx iig!
Pagina: 1