Toon posts:

ABIT BP6 PROBLEEM

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een ABIT BP6 Mobo met 2x466 celerons gekocht en heb nog nooit zoveel problemen met het installeren van de hardware gehad. Onderstaand mijn relaas....Als iemand suggesties heeft of tips...hou ik me aanbevoelen..of gaat het hier om een defekt mobo ?

Gegeven:

- Abit BP6 mobo met 2 x 466 celerons
- 2x 64 Mb SDRAM PC100
* AGP: Diamond Monster Fusion
* PCI: Tekram dc390u2w scsi controller
* PCI: SBLive retail (+ dig. i/o)
* ISA: Scanner-kaartje (scantak 2-c)
* ISA: 3-com netwerk-kaart

De problemen:

1) Geheugen + alle kaarten geinstalleerd zoals het geheel werkte op een BX6 mobo. Systeem start niet op (geen ledjes =) bios fout ?).

2) Alles eruit, 1 dimm er in, video-kaart erin.... Voila 1e keer gebeurt niets, kaarten wat steviger aangedrukt. Systeem start op, kan in bios.

3) 1 Dimm (64 Mb pc100) geinstalleerd, werkt prima. Bij het installeren van mijn tweede dimm werd de hele tijd niet gepikt...(opstarten compu...gebeurde niets, BIOS deed zelfs niks (geen num/cap/scroll ledjes aan)). Na heel vaak erin drukken en eruit halen...en een stevige duw na....eindelijk werkte het geheugen.

4) Zowel mijn isa en pci kaarten werden niet gepikt met het geleverde bios (geen start-up, geen ledjes aan bij starten, etc.Heb nu een experimenteel bios (versie qq-2) draaien. Toch blijft het mobo
erg schimmige dingen uithalen. Het kaartje van de scanner op beide
isa/bussen getest (ik moet nog drie opties proberen bij het tweede
isa-slot). Kreeg het systeem dus met geen mogelijkheid aan de praat (geen ledjes...geen bios dus). Op een gegeven moment zelfs zo raar: kreeg ik eenBIOS checksum error....was even in paniek...maar cmos ontladen en toen deed de boel het weer......Het ziet er wel naar uit dat dit kaartje en dus de scanner niet gaat werken...

5) Dus...geen isa-kaarten erin en proberen mijn pci kaarten aan de praat te krijgen. Als ik alleen de Live erin stop (maakt niet uit welke PCI-slot) gebeurt er niets (geen ledjes en zo). Stop ik mijn Scsi controller erbij, dan draait de boel (wel op gesharede interrupts...dus nog maar zien of Win98 dit pikt). Als ik de SCSI-kaart erin stop werkt het systeem alleen als ie op PCI bus 1 of 2 zit....(hoezo plug en play).

Op dit moment draait het systeem dus met drie kaarten Live/SCSI/monster fusion), maar heb het digitale i/o kaartje van de Live er nog niet in en mijn netwerk- kaart ook nog niet. Heb ook nog niet geprobeerd of win98 nog wel werkt (hou mijn hart vast....).

Heeft iemand suggesties/oplossingen...of lijkt het erop dat dit mobo niet helemaal "fris" is ??

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 09:08
Je moet je dimmetjes en kaarten er natuurlijk wel goed instoppen. Probeer je isa kaartje eens op een ander mb. Het zou best kunnen dat je die hebt opgeblazen. Anders mischien power-probleem.

Verwijderd

Collega van me .. heeft dit mobo .. met celly's (wel lagere kloksnelheid) probleemloos lopen. De truuk die hij heeft uitgevoerd om gezeik te voorkomen ..(had die namelijk eerst ook) is eerst software en alles installeren (win2k.. of nt.. of linux.. GEEN win 98) .. ZONDER 2e celly. Dus maar met EEN beginnen .. en dan de tweede erin pluggen.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Emmm, niet om te zeuren ofzo, maar als je NT installeert met 1 CPU en er later 1 bijprikt dan ziet NT toch nog steeds niet die tweede CPU? Dan moet je toch alsnog een nieuwe installatie uitvoeren?

Ik weet wel (om weer OT te gaan) dat er VEEL mensen zijn die in het begin denken dat hun BP6 kapot is :) 't Is nu eenmaal geen kant-en-klaar bordje, je moet er mee om leren gaan. Lees vooral www.bp6.com en de ng's.

Succes ermee.

- Jarno

Verwijderd

check ff of er geen metalen bevestigingspunten aan de onderkant van je bp6 kontakt maken, dat is een veel gehoord probleem op het forum van www.bp6.com

Verwijderd

Dat met die metale bevestigingspunten had ik ook gezeik mee. Puter gaat aan, en 5 sec. later weer uit. Wat zitten bewegen aan 't moederbord aan daar zat de oorzaak. Ik wist al niet waar dat pieterpeuterige witte dopje voor was wat meegeleverd werd. :) Maar ik moest alsnog ook een ander dopje tussen mobo en kast doen om 'm goed te laten werken. :(

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu bijna alles aan de praat, behalve de scanner. Dat van het contact maken van het mobo is misschien nog een bruikbare tip (ik heb het mobo gewoon vastgeschroefd op van die koperen busjes. De scanner krijg ik dus niet in de compu en is dus te koop of te ruil tegen een scanner die op de parallele poort kan :-).
Wat mij wel verbaasde was dat een kaart in eerste instantie vaak niet werkte (geen ledjes aan bij opstarten), maar als ik de computer aan en uit zette deed ie het ineens wel..... Ik blijf het een hele rare procedure vinden en heb dit nog nooit zo meegemaakt (en dit is toch al de zesde compu die ik bouw...).
Nog verdere suggesties ???

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Krijg je het kaartje van je scanner niet aan de praat, of krijg je allerlei vage problemen daarna. Ik heb in de BIOS de com poorten eruitgegooid, en de tweede ide controller, en OS type op PNP gezet, scheelde bij mij veel problemen.

Ik zou het inderdaad nog eens in de contacten zoeken. Let het bord eens op een krant, en druk alles goed aan, vooral de processors en de dimms. Het kan een kutklus zijn om de dimms erin te rammen, met visioenen van een rubber hamer in je hoofd.

het is inderdaad verre van een probleemloos bord, maar als alles werkt, dan is het wel een behoorlijk snel bord met veel opties. (4 ide poorten, dual procs, wellicht dual p3 in de toekomst)

Jammer dat er maar 3 dimm slots op zitten. Had liever nog een 4de gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Herman (nooks = Sander :-)...jeweetwel die z'n eigen waterkoelblok gaat bouwen..heheh),

Als ik het scanner-kaartje installeer (heb alle geheugen-instellingen op het kaartje geprobeerd....t'zijn er vijf). Krijg ik steevast een BIOS CHEKSUM error. Een vriend van mij heeft de zelfde scanner en heeft hem ook niet aan de praat gekregen op zijn bp6...
Ik heb inderdaad ook de tweede ide-bus uit, com-poorten heb ik op auto gezet (moet com-poort houden vanwege externe modem...).
In ieder geval bedankt voor de tip (...

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hoi Sander,

Ik zou 1 compoort er sowieso uitknikkeren.

Bij alle geheugenadressen een Bios Checksum error?? Hmmm, ik vrees dat dat kaartje een beetje met de BP6 loopt te bokken. Is het een SCSI-scanner? Dan kan je wellicht een andere scsi kaart proberen. Hoe oud is de scanner? Wellicht is het een SCSI-2 scanner als hij niet te oud is, anders een scsi-1 scanner. Hier zijn meestal nog wel werkende kaartjes voor te krijgen in het tweedehands circuit. (Mijn zipdrive loopt op een kaartje wat bij een canon scanner zat, is scsi-2)
Pagina: 1