Toon posts:

Asus CUV4X wil niet meer dan 512MB geheugen slikken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in een servertje waarin een asus cuv4x als moederbord zit wil ik graag geheugen bijplaatsen. er zit al 512 in en dit wil ik graag verdubbelen. eerst kreeg ik 2x 256 aangeleverd van het juiste type, maar dit pakte hij niet. Ik vermoedde dat dit niet werkte omdat de geheugenplanken niet even groot waren. ik kreeg dus een identiek grote geheugenplank van 512 mee, maar ook deze pakt hij er niet bij. wel werkt hij als ik de huidige eruit haal, maar hij wil gewoon niet hoger als 512 in welk slot van de 4 ik hem ook stop.

Weet iemand of er ergens een jumpertje of instelling in de bios gedaan moet worden? graag jullie oog op deze zaak ;)

groet

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

Post hier eens de volledige specificaties van de geheugenreepjes :) Incluis de chipopschriften. Er zijn duizenden soorten "256MB" en "512MB" reepjes ..

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 18-06-2004 10:22 ]

Verwijderd

Verder zijn er twee typen CUV4X 'en op de markt. Heb zelf een paar jaar bij Vobis gewerkt en daar hadden we een type met via 693 chipset en een OEM bios.. Werdt toen verkocht in highscreen pc's als Asus CUV4X-E ! ..

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 15:48:
Verder zijn er twee typen CUV4X 'en op de markt. Heb zelf een paar jaar bij Vobis gewerkt en daar hadden we een type met via 693 chipset en een OEM bios.. Werdt toen verkocht in highscreen pc's als Asus CUV4X-E ! ..
Correctie: er zijn zes types CUV4X mobo's met vier verschillende chipsets.

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

SvEn

a.k.a sv3nrg

bios flash denk ik zo

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 15:48:
Werdt toen verkocht in highscreen pc's als Asus CUV4X-E ! ..
WERDT met DT 8)7

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Iedereen maakt wel eens een fout ;)
Mierenneuker die je er bent ;) :P

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Taalgebruik van een ITer is al een IDer van geen idee. Niet zeuren erover en zeg nou maar gewoon wat het is. De Asus CUV4x moet over het algemeen zonder problemen 512 mb pakken. Ik heb een bord van Vobis gehad waarvan de processor gaar was(en gaar was gekookt door gebrek aan koelpasta) maar die pakte mijn 3 x 512 mb double sided sdram van White Lake zonder problemen. Deed ik die op mijn I815 forget it.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als hij een VIA 693 chipset heeft (dus niet de A) dan gaat hij dacht ik niet verder dan 768MB, dus 2x 512MB willen gaat niet lukken. (ten minste, mijn Jetway geval met VIA693 heeft dat)
En even rekening houden met single-sided/double-sided geheugen, weet ik ook niet of hij dat aankan. (die van mij iig niet DS :X )

Kijk even wat voor chipset je hebt, dan kan je op de site van de fabrikant van de chipset (dus niet bij Asus) kijken wat de maxima zijn wat hij aankan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Om even door te bomen over een CUV4X-E (zit een VIA-chip op 't bord met de aanduiding VT82C686B, dan hebben we dat ook gehad)...

Deze start niet meer op, ineens, na een enorme lading stof rond de processor te hebben weggeborsteld. Het bord krijgt power (groene LED brandt) maar doet totaal niets meer. HD wil niet opstarten, CD-lades openen niet. Wat nu gedaan?

Oja; on topic: Het bord heeft al meer dan een jaar gedraaid met 4 (ja, je leest het goed, VIER) latjes van 512 MB erop.

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 12:58
itsalex schreef op 18 juni 2004 @ 22:50:
Taalgebruik van een ITer is al een IDer van geen idee. Niet zeuren erover en zeg nou maar gewoon wat het is. De Asus CUV4x moet over het algemeen zonder problemen 512 mb pakken. Ik heb een bord van Vobis gehad waarvan de processor gaar was(en gaar was gekookt door gebrek aan koelpasta) maar die pakte mijn 3 x 512 mb double sided sdram van White Lake zonder problemen. Deed ik die op mijn I815 forget it.
nogal logisch dat je i815 die 3x 512Mb niet pakt, die chipset ondersteunt max. 512Mb.. 8)7

Verwijderd

ik hem hem ook gehad. Kijk de handleiding na er staat iets bij over de voorwaarde welke erin kunnen. Er waren types waarbij je andere slots niet meer kon gebruiken.

Verwijderd

De CUV4X kan ook niet overweg met zogenaamd 'speciaal voor VIA-chipsets geschikt geheugen'

Heb op die manier een aantal 512 Mb bankjes moeten inruilen voor 'normaal' geheugen. Heb hier een aantal 694 versies liggen, waaronder ook de D en E versie, en de versie met 1 ISA-slot. Die pakken allemaal 1024 Mb.
512+512, of 512+2x256Mb. Andere maten nog niet geprobeerd.
De D-versie kan zowiezo veel meer aan dan de andere versies! :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 02:34:
De CUV4X kan ook niet overweg met zogenaamd 'speciaal voor VIA-chipsets geschikt geheugen'

Heb op die manier een aantal 512 Mb bankjes moeten inruilen voor 'normaal' geheugen.
:?

Bedoel je nu 512Mb of 512MB :? Als je 512Mb bedoelt is het nogal logisch dat een oude P3 bord dat soort dichtheden niet slikt, bij 512MB is het een ander verhaal.

Dat 'speciaal voor Via' geheugen is geheugen met chips met 4 datalijnen, dus Xx4 structuur. Tot nader orde zie je dat alleen bij 16Mx4 (64Mb per chip, 128MB per DIMM) en 32Mx4 (128Mb per chip, 256MB per DIMM). Zowel de Via 693A als 694X/D chipsets kunnen hier prima mee overweg. 64Mx4 heb ik vooralsnog niet gezien :o

512MB reepjes bestaan in de regel uit 16 chips van 32Mx8. Dat is (uiteraard) 256Mb per chip, maar juist niet 'speciaal voor Via' qua structuur. Deze reepjes zouden goed op een 694X/D moeten herkend worden en voor de helft bij 693A. Of bijvoorbeeld op een BX.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 09:08:
[...]

:?

Bedoel je nu 512Mb of 512MB :? Als je 512Mb bedoelt is het nogal logisch dat een oude P3 bord dat soort dichtheden niet slikt, bij 512MB is het een ander verhaal.

Dat 'speciaal voor Via' geheugen is geheugen met chips met 4 datalijnen, dus Xx4 structuur. Tot nader orde zie je dat alleen bij 16Mx4 (64Mb per chip, 128MB per DIMM) en 32Mx4 (128Mb per chip, 256MB per DIMM). Zowel de Via 693A als 694X/D chipsets kunnen hier prima mee overweg. 64Mx4 heb ik vooralsnog niet gezien :o

512MB reepjes bestaan in de regel uit 16 chips van 32Mx8. Dat is (uiteraard) 256Mb per chip, maar juist niet 'speciaal voor Via' qua structuur. Deze reepjes zouden goed op een 694X/D moeten herkend worden en voor de helft bij 693A. Of bijvoorbeeld op een BX.
Ehmz... b=bit, B=Byte (=8 bits)? :? :? :?
Bedoel je dat rijtje dion???

In dat geval is een geheugen-bankje van 512 Mbit wel heel erg weinig... lijkt mij...
(omrekenen naar byte geeft dan 64 MByte) Hoezo kan een P3 niet overweg met reepjes van 64MB?

Maar ff weer on-topic?
Bedoelde dus 512 MByte :) 16 chippers... die werken in ieder geval prima... ff een blik werpen in de kast die op t moment de CUV4X-D bevat... mmm... daar zit een 512 en 2x 256 MB 16-chipper in... Heb ook nog laatst een 8-chipper ingeplaatst, 512 MB in een oude CUV4X. Die loopt ook zonder problemen!

De 4-chippers die we eerst "zeer goedkoop" hebben kunnen krijgen, hebben we keurig bij de handelaren kunnen omruilen voor 8 en 16-chippers :) (zonder bijbetaling!)
(en dan klaagt men soms over garantie bij beurs-aankopen! :? )

De CUV4X-D loopt ook tevreden met die 512 MB. Geen probleem!
Maar ja, de CUV4X-D is eigenlijk een beetje vals spelen... *lol* die kan zowiezo meer aan dan de gewone CUV4X-versies :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 20:48:
[...]

Ehmz... b=bit, B=Byte (=8 bits)? :? :? :?
Bedoel je dat rijtje dion???

In dat geval is een geheugen-bankje van 512 Mbit wel heel erg weinig... lijkt mij...
(omrekenen naar byte geeft dan 64 MByte) Hoezo kan een P3 niet overweg met reepjes van 64MB?
Ik bedoel dat als je het over geheugen hebt en het aantal Bytes noemt je het meestal over module grootte hebt, maar als je het over het aantal bits hebt, dan heb je het meestal over chipdichtheden, waarbij de 693A max 128Mb ondersteunt, de 694X 256Mb, en 512Mb dus voor beiden te hoog is :o

Daarom dat het verschil tussen hoofdletter en kleine letter essentieel is, niet alleen loze mierenneukerij, zodra je het over geheugen hebt, anders gaat iedere discussie genadeloos de mist in.
Maar ff weer on-topic?
Bedoelde dus 512 MByte :) 16 chippers... die werken in ieder geval prima... ff een blik werpen in de kast die op t moment de CUV4X-D bevat... mmm... daar zit een 512 en 2x 256 MB 16-chipper in... Heb ook nog laatst een 8-chipper ingeplaatst, 512 MB in een oude CUV4X. Die loopt ook zonder problemen!

De 4-chippers die we eerst "zeer goedkoop" hebben kunnen krijgen, hebben we keurig bij de handelaren kunnen omruilen voor 8 en 16-chippers :) (zonder bijbetaling!)
(en dan klaagt men soms over garantie bij beurs-aankopen! :? )
4-chip 512MB is dan wel ERG merkwaardig, dat zou gaan om 1024Mb (1Gb) chipdichtheden, met een 64Mx16 structuur. Daar geloof ik weinig van, evenmin als dat een 8-chip 512MB reep (met 512MB chips, allicht 64Mx8) in een oude (693A) CUV4X gaat draaien...

Ben je zeker dat het hier niet om 256MB modules gaat :?
De CUV4X-D loopt ook tevreden met die 512 MB. Geen probleem!
Maar ja, de CUV4X-D is eigenlijk een beetje vals spelen... *lol* die kan zowiezo meer aan dan de gewone CUV4X-versies :+
Oh ja :? Hij heeft een 694D chipset die exact hetzelfde aankan als de 694X chipset (die in de CUV4X-E gebruikt werd) en de 694T (identiek aan de 694X maar dan met Tualatin support) die hier in mijn TUV4X draait. En hier ervaar ik toch echt exact wat de Via specs zeggen- 256Mb als max dichtheid, verder iedere vorm van x4, x8, x16 chips daaronder.

Maar 512Mb chips? No Way, dat gaat voor 1/2 herkend worden...

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dion_b heeft het over de chipdichtheid :) Neem eens de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden aandachtig door om je kennis te verrijken ;)

edit:
Laat 8)7

offtopic:
Frappant detail, de topicstarter heeft de discussie in de steek gelaten :?
robbrug

Laatste bezoek
18-06-2004 12:36 - 2 days, 8 hours, 25 minutes, 43 seconds geleden

[ Voor 51% gewijzigd door BalusC op 20-06-2004 21:02 ]

Verwijderd

De intel 815ep chipset gaat niet veder dan 512mb ;-).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 21:02:
De intel 815ep chipset gaat niet veder dan 512mb ;-).
512MB bedoel je zeker? Wat heeft dat dan in hemelsnaam met deze discussie te maken :? Wel, lees eens het hele topic door, zou ik zeggen :z

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
edit:
Laat 8)7

offtopic:
Frappant detail, de topicstarter heeft de discussie in de steek gelaten :?

[...]
Ja, toch een leuke discussie gehad zonder te weten wat voor geheugen of chipset het precies is.....

Verwijderd

dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 20:57:
[...]

Ik bedoel dat als je het over geheugen hebt en het aantal Bytes noemt je het meestal over module grootte hebt, maar als je het over het aantal bits hebt, dan heb je het meestal over chipdichtheden, waarbij de 693A max 128Mb ondersteunt, de 694X 256Mb, en 512Mb dus voor beiden te hoog is :o

Daarom dat het verschil tussen hoofdletter en kleine letter essentieel is, niet alleen loze mierenneukerij, zodra je het over geheugen hebt, anders gaat iedere discussie genadeloos de mist in.

[...]

4-chip 512MB is dan wel ERG merkwaardig, dat zou gaan om 1024Mb (1Gb) chipdichtheden, met een 64Mx16 structuur. Daar geloof ik weinig van, evenmin als dat een 8-chip 512MB reep (met 512MB chips, allicht 64Mx8) in een oude (693A) CUV4X gaat draaien...

Ben je zeker dat het hier niet om 256MB modules gaat :?

[...]

Oh ja :? Hij heeft een 694D chipset die exact hetzelfde aankan als de 694X chipset (die in de CUV4X-E gebruikt werd) en de 694T (identiek aan de 694X maar dan met Tualatin support) die hier in mijn TUV4X draait. En hier ervaar ik toch echt exact wat de Via specs zeggen- 256Mb als max dichtheid, verder iedere vorm van x4, x8, x16 chips daaronder.

Maar 512Mb chips? No Way, dat gaat voor 1/2 herkend worden...
Hmmmz... in de eerste plaats sorry... ben een praktische kennis-figuur, geen theoretische... ik ga dus ook niet elk Mbitje tellen per chippie, ofzo. Ik heb t gewoon over bankjes - oeps ook al weer een foute benaming! reepjes dus... 2 bankjes per reep/module - en sorry voor de bit/byte-verwarring, ik ga er op letten!

BalusC, ik ben er ff mee bezig geweest...
sowwy begint me te duizelen zoveel theorie... :( :(

Ehmz... 694D??? Wat is dat? Ik kan me niet herinneren dat ik t daarover heb gehad... Zal wel aan mij liggen... :?

Heb t alleen over moederbord typeringen gehad...
*CUV4X-D dat is een dual processor moederbord met als chipset 694XDP/686B, die kan overweg met tot 4 GByte aan SD-RAM (4x 512 MByte, of 4x 1024 MByte ECC) (4 modules dus) (volgens de manual). In die zin dus vals spelen... :+
*De 'gewone' CUV4X waar ik t over had, (ff kast opengeschroeft) is een CUV4X Rev 1.03. Chipset: 694 :? /686A
(t vraagtekentje kan ik nu niet voor je invullen, de manual ligt elders, heb hier wel een pdf-manual van Rev 1.02, waar t gaat over de 694Z/686A).
*TUV4X heeft een 694T/686B. Daar heb ik nooit meer dan 256 MByte (2 modules van 128 MByte) in gehad, dus geen idee of ie met 512 MByte overweg kan, volgens de manual wel...
*CUV4X-E... ligt ook elders, manual ook. Die heeft in ieder geval ook altijd tevreden gelopen met 2 reepjes 512 MByte.

Dion... volgens mij heb je weer iets gemist... Ben er van overtuigd dat je (theoretische) kennis meer is als de mijne! Maar af en toe lees je niet wat er staat... sorry. (is vast overenthousiasme, net als bij mij ;) )
-512 MByte modules, die niet werkten, en voor normale reepjes zijn omgeruild. Als ik ze nog had, had je zo mogen kijken, desnoods was ik er wel all the way naar t oosten mee gekomen ;) Heb ze al jaren niet meer, dus helaas!
Als t 256 MByte modules waren geweest, hebben die handelaren een slechte deal gedaan. Zo simpel is t gewoon ;)

TS heeft echter in de hele thread geen chipset-typering genoemd, en ik denk dat het hem/haar net zo begint te duizelen als bij mij... Dit "gemieren-neuk" op theoretische feiten heeft voor mij in ieder geval geen enkele zin. Ben hier alleen om andere mensen te helpen, en voor hulp om de eventuele praktische probleempjes waar ik zelf tegen aanloop, op te lossen. (Voor dat laatste zit hier blijkbaar te weinig praktische ervaring, dus blijf ik alleen nog rondkijken om te helpen)
T ging om een CUV4X-plank, en aangezien er daar veel verschillende versies van gemaakt zijn, dacht ik dat ie iets kon hebben aan een praktische deelname.

offtopic:
De 694-chipset heeft zowiezo wat rare aspecten (ervaring)...
Heb een MSI 694D dual processor mainboard (694X/686A) onder handen gehad (dr zweeft nog ergens een onopgeloste topic over), die kan alleen overweg met 256 MByte modules (manual). Die draait nu echter ook tevreden op 2x 512 MByte modules (ECC).

Mijn inziens zouden een hoop problemen hier opgelost kunnen worden door t eenvoudigweg 'lezen' van de manual... Die wordt er vast niet voor niets bijgeleverd. (Maar dat is een andere discussie) ;)
Pagina: 1