dion_b schreef op 20 juni 2004 @ 20:57:
[...]
Ik bedoel dat als je het over geheugen hebt en het aantal Bytes noemt je het meestal over module grootte hebt, maar als je het over het aantal bits hebt, dan heb je het meestal over chipdichtheden, waarbij de 693A max 128Mb ondersteunt, de 694X 256Mb, en 512Mb dus voor beiden te hoog is
Daarom dat het verschil tussen hoofdletter en kleine letter essentieel is, niet alleen loze mierenneukerij, zodra je het over geheugen hebt, anders gaat iedere discussie genadeloos de mist in.
[...]
4-chip 512MB is dan wel ERG merkwaardig, dat zou gaan om 1024Mb (1Gb) chipdichtheden, met een 64Mx16 structuur. Daar geloof ik weinig van, evenmin als dat een 8-chip 512MB reep (met 512MB chips, allicht 64Mx8) in een oude (693A) CUV4X gaat draaien...
Ben je zeker dat het hier niet om 256MB modules gaat
[...]
Oh ja

Hij heeft een 694D chipset die
exact hetzelfde aankan als de 694X chipset (die in de CUV4X-E gebruikt werd) en de 694T (identiek aan de 694X maar dan met Tualatin support) die hier in mijn TUV4X draait. En hier ervaar ik toch echt exact wat de Via specs zeggen- 256Mb als max dichtheid, verder iedere vorm van x4, x8, x16 chips daaronder.
Maar 512Mb chips? No Way, dat gaat voor 1/2 herkend worden...
Hmmmz... in de eerste plaats sorry... ben een praktische kennis-figuur, geen theoretische... ik ga dus ook niet elk Mbitje tellen per chippie, ofzo. Ik heb t gewoon over bankjes - oeps ook al weer een foute benaming! reepjes dus... 2 bankjes per reep/module - en sorry voor de bit/byte-verwarring, ik ga er op letten!
BalusC, ik ben er ff mee bezig geweest...
sowwy begint me te duizelen zoveel theorie...
Ehmz... 694D??? Wat is dat? Ik kan me niet herinneren dat ik t daarover heb gehad... Zal wel aan mij liggen...
Heb t alleen over moederbord typeringen gehad...
*CUV4X-D dat is een dual processor moederbord met als chipset 694XDP/686B, die kan overweg met tot 4 GByte aan SD-RAM (4x 512 MByte, of 4x 1024 MByte ECC) (4 modules dus) (volgens de manual). In die zin dus vals spelen...

*De 'gewone' CUV4X waar ik t over had, (ff kast opengeschroeft) is een CUV4X Rev 1.03. Chipset: 694

/686A
(t vraagtekentje kan ik nu niet voor je invullen, de manual ligt elders, heb hier wel een pdf-manual van Rev 1.02, waar t gaat over de 694Z/686A).
*TUV4X heeft een 694T/686B. Daar heb ik nooit meer dan 256 MByte (2 modules van 128 MByte) in gehad, dus geen idee of ie met 512 MByte overweg kan, volgens de manual wel...
*CUV4X-E... ligt ook elders, manual ook. Die heeft in ieder geval ook altijd tevreden gelopen met 2 reepjes 512 MByte.
Dion... volgens mij heb je weer iets gemist... Ben er van overtuigd dat je (theoretische) kennis meer is als de mijne! Maar af en toe lees je niet wat er staat... sorry. (is vast overenthousiasme, net als bij mij

)
-512 MByte modules, die niet werkten, en voor normale reepjes zijn omgeruild. Als ik ze nog had, had je zo mogen kijken, desnoods was ik er wel all the way naar t oosten mee gekomen

Heb ze al jaren niet meer, dus helaas!
Als t 256 MByte modules waren geweest, hebben die handelaren een slechte deal gedaan. Zo simpel is t gewoon
TS heeft echter in de hele thread geen chipset-typering genoemd, en ik denk dat het hem/haar net zo begint te duizelen als bij mij... Dit "gemieren-neuk" op theoretische feiten heeft voor mij in ieder geval geen enkele zin. Ben hier alleen om andere mensen te helpen, en voor hulp om de eventuele praktische probleempjes waar ik zelf tegen aanloop, op te lossen. (Voor dat laatste zit hier blijkbaar te weinig praktische ervaring, dus blijf ik alleen nog rondkijken om te helpen)
T ging om een CUV4X-plank, en aangezien er daar veel verschillende versies van gemaakt zijn, dacht ik dat ie iets kon hebben aan een praktische deelname.
offtopic:
De 694-chipset heeft zowiezo wat rare aspecten (ervaring)...
Heb een MSI 694D dual processor mainboard (694X/686A) onder handen gehad (dr zweeft nog ergens een onopgeloste topic over), die kan alleen overweg met 256 MByte modules (manual). Die draait nu echter ook tevreden op 2x 512 MByte modules (ECC).
Mijn inziens zouden een hoop problemen hier opgelost kunnen worden door t eenvoudigweg 'lezen' van de manual... Die wordt er vast niet voor niets bijgeleverd. (Maar dat is een andere discussie)