PC schakelt niet in

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 10:29
Gisteren wilde ik een DVD afspelen en toen ik op 'play' drukte (in PowerDVD) viel m'n PC uit.
Vervolgens wilde deze helemaal niet meer opstarten.

Ik heb al eens alle HD's, CD-ROM's, geluidskaart los gehaald, maar dat maakte geen verschil.
Het groene ledje op m'n moederbord brandt wel. M'n moederbord geeft ook geen piepjes zoals gebruikelijk wanneer er iets mis is.

Ik heb het vermoeden dat het de voeding is, maar weet het niet zeker en kan het ook niet testen aangezien ik geen extra voedingen heb liggen.

Iemand van jullie die me kan vertellen wat er aan de hand is?

edit:
Het gaat om de eerste PC in m'n sig.

[ Voor 21% gewijzigd door maikel op 18-06-2004 09:34 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoeveel watt is de voeding? welk merk voeding? en viel die gewoon uit alsof die ineens van stroom was? of met n poef/rook uit kast.. (want dan is er cker wat kapot :X )
misschien kortsluiting erges gemaakt? recent nog iets geüpdate aan de pc?

[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 18-06-2004 09:39 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Mocht het de voeding zijn, dan kun je dat waarschijnlijk vrij eenvoudig nagaan door de voeding van je andere PC even te gebruiken.

Verder zou je je PC een tijdje los kunnen koppelen van het lichtnet, dat lost soms ook de vreemdste problemen op, of een CMOS clear. Die twee dingen willen nog wel eens helpen, en daarvoor hoef je niet je halve PC te demonteren.

Helpt dat niets, dan zou ik zo kaal mogelijk opstarten: 1 DIMM en een simpel videokaartje - liefst nog PCI, dus ik hoop dat die S3 Virge uit PC-3 geen AGP kaart is. Als het wel een AGP-kaart is, slikt je moederbord hem misschien niet.

Kijk in ieder geval even of je huidige videokaart nog goed zit, mocht je hem niet vervangen.

Hoe dan ook: het blijft vreemd dat het starten van een DVD'tje zoveel mayhem teweegbrengt :)

[ Voor 26% gewijzigd door ESteg op 18-06-2004 09:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maikel schreef op 18 juni 2004 @ 09:28:
edit:
Het gaat om de eerste PC in m'n sig.
Post gewoon de volledige specs. Niet iedereen heeft sigs ingeschakeld staan ;)

Heb je ook geprobeerd om de CPU/geheugen/videokaart opnieuw aan te drukken en/of te verwisselen met andere exemplaren?

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-08 20:52
Dus de computer schakelt wel in (dus fans beginnen te draaien, hd's beginnen te draaien), maar je krijgt geen beeld?

Begint de PC wel te piepen als je de videokaart én geheugen eruithaalt?
Zo nee, dan is volgens mij je moederbord kaduuk of misschien de cpu...

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als de lampje van je mobo wel brand dan is er volgens mij toch niks mis mee met de voeding of heb ik het mis? Ook al gaf de voeding een knal zoals BiG-GuY dat zei dan nog kan de voeding bij de meeste gevallen nog wel werken, zo heb ik al verschillende voedingen 'gerecycled'.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FlipFlink schreef op 18 juni 2004 @ 09:58:
Als de lampje van je mobo wel brand dan is er volgens mij toch niks mis mee met de voeding of heb ik het mis?
Ja, je hebt het mis. De voeding kan dan wel degelijk instabiel zijn of bepaalde spanningen kunnen ontbreken.
Ook al gaf de voeding een knal zoals BiG-GuY dat zei dan nog kan de voeding bij de meeste gevallen nog wel werken, zo heb ik al verschillende voedingen 'gerecycled'.
Als je daarbij voor lief neem dat je werkt met zeer instabiele voedingen die het risico met zich meebrengen dat ze je behuizing onder netspanning zetten of spontaan in de fik vliegen, dán is het op deze manier recyclen van voedingen een goed idee ja. In alle andere gevallen zou ik er toch maar van af zien.

• maikel
Canard schreef op 18 juni 2004 @ 09:54:
Dus de computer schakelt wel in (dus fans beginnen te draaien, hd's beginnen te draaien), maar je krijgt geen beeld?

Begint de PC wel te piepen als je de videokaart én geheugen eruithaalt?
Zo nee, dan is volgens mij je moederbord kaduuk of misschien de cpu...
Nee, dat doet ie dus niet. De fan in de voeding probeert 't heel eventjes, maar stopt meteen weer.
Hij viel gewoon uit alsof de netspanning weg viel.

De geluidskaart is er als laatste bijgekomen, maar die zit er nu zo'n 3 weken zonder problemen in. Ook al eens DVDtjes mee afgespeeld.

Zoals in m'n TS ook al staat, hoor ik geen piepjes van m'n (ASUS-)moederbord. Dat lijkt mij erop te wijzen dat het probleem of in de voeding, of in het moederbord zit.

Testen met een andere voeding gaat niet, want ik heb geen voeding voor een P4 (dus met zo'n vierkant extra stekkertje) tot mijn beschikking.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je wel al je CMOS gecleared?
Al een keer je pc gestript en dan proberen op te starten.
Dus 1 reep geheugen, cpu en videokaart en de rest eruit of los halen?

Probeer dit allemaal eerst even.
Daarna zal je toch een andere voeding moeten proberen. Als je die niet hebt, vraag aan een van je vrienden of je zijn pc mag lenen voor een voeding. Anders even naar de/een winkel gaan om daar verder te testen.

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
koraks schreef op 18 juni 2004 @ 10:46:
[...]

Ja, je hebt het mis. De voeding kan dan wel degelijk instabiel zijn of bepaalde spanningen kunnen ontbreken.

[...]

Als je daarbij voor lief neem dat je werkt met zeer instabiele voedingen die het risico met zich meebrengen dat ze je behuizing onder netspanning zetten of spontaan in de fik vliegen, dán is het op deze manier recyclen van voedingen een goed idee ja. In alle andere gevallen zou ik er toch maar van af zien.
Wat ik bedoelde was dat ook al is hij geknalt dan nog moet de computer bij de meeste gevallen nog aan kunnen.

• maikel
Het was inderdaad de voeding. Ik heb toevallig van een collega een voeding kunnen lenen en nadat ik die had aangesloten werkte m'n systeem weer.
Dus ook al brandt het ledje op het moederbord, dan nog kan de voeding kaduuk zijn.
Thnx.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
FlipFlink schreef op 18 juni 2004 @ 20:15:
[...]

Wat ik bedoelde was dat ook al is hij geknalt dan nog moet de computer bij de meeste gevallen nog aan kunnen.
In sommige gevallen zal de machine nog wel aangaan, maar de vraag is of het het waard is om de risico's die daaraan zijn verbonden te nemen.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik heb dit dus ook gehad, en ik snapte er geen **** van , ik had zelf een enermax 550 watt servervoeding, en ik dacht dat ie ook stuk was, want ik had alles er zelf ook alles er af gehaald (cd en dvd speler, fans ccfl etc.) geen zoelaas, maar toen ik mijn voeding loskoppelde en er een ander aanhing deed ie het meteen, ik balen voeding kapot dacht ik, ik die ander nog een keer proberen en hij deed het weer.

Bij was het dus ook lampje mobo aan, fans heel ff draaien en meteen weer uit, ik vind het alleen jammer dat je geen reserve voeding heb ofzoiets, want dan is denk je probleem snel opgelost.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Pagina: 1