[AOpen DVD-1648] Wil geen CD-ROM's meer lezen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Ik heb een probleem met mijn DVD speler hij wil namelijk geen CDs meer lezen maar als ik er een DVD in doe dan werkt de DVD speler weer perfect!

De symptomen zijn dat als je er een cdtje in doet dat hij gewoon op gang komt maar daar na direct stil slaat en dan hoor je de kop een soort heen weer gaand geluid maken (als ik het goed heb) dit blijft hij de heletijd doorgaan.

Wat ik zelf heb geprobeerd

-Is kijken of het aan Windows ligt maar dat is niet het geval bij het aan zetten van de pc begint het probleem al.
-Heb ook gekeken of er nog nieuwe firmwares waren voor de MB en DVD-speler
-Heb verschillende cd geprobeerd bij allemaal krijg ik het zelfde probleem
-Heb de DVD-speler los gehaald om tekijken of de lens smerig is, maar alles gaat door één lens daar ben ik ook maar niet aangekomen immers dvd pakt hij wel
-De FAQ`s \ Google geven ook geen opheldering wat het probleem kan zijn.

Configuratie

Moederbord : Aopen AX4C Max II
Besturingsys. : Windows XP home
DVD-speler : Aopen DVD-1648 firmware R17(Win ziet hem als AOPEN 16XDVD-ROM/AMH)

• Wyckse_witte
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
DVD's speelt hij wèl af, dus problemen met IDE-kabel, master-slave en dergelijken kun je waarschijnlijk ook doorstrepen. Ik denk dat je drive gewoon stuk is.

Verwijderd

IceClub schreef op 18 juni 2004 @ 00:33:
De symptomen zijn dat als je er een cdtje in doet dat hij gewoon op gang komt maar daar na direct stil slaat en dan hoor je de kop een soort heen weer gaand geluid maken (als ik het goed heb) dit blijft hij de heletijd doorgaan.
Dan lijkt het erop dat de speler je CD niet ziet, dit kan komen door te zwak laserlicht (omdat je laser bijna is uitgestorven). Waarschijnlijk leest hij dan binnenkort ook geen DVD's meer.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CD's en DVD's worden elk in principe met een verschillende lens (golflengte) gelezen. Heb je echt goed gekeken? De lens dat CD's leest kan ook stuk of vuil zijn. Maar het kan ook aan de software(ASPI)/besturingssysteem(XP) liggen, probeer de speler dus minimaal in een andere PC of een andere OS-installatie op diezelfde PC :)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 18-06-2004 09:55 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
BalusC schreef op 18 juni 2004 @ 09:55:
CD's en DVD's worden elk in principe met een verschillende lens (golflengte) gelezen. Heb je echt goed gekeken? De lens dat CD's leest kan ook stuk of vuil zijn.
In een DVD-speler zit echt maar één lens hoor. Het kan wel zijn dat de laserdiode die voor CD (ROM en audio) wordt gebruikt naar de filistijnen is. In dat geval is de speler gewoon defect (garantie?). Overigens zou ik sowieso niet te moeilijk doen en een andere speler gaan halen. Deze is gewoon rot, even uithuilen en drie tientjes neertellen voor een nieuwe :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

koraks schreef op 18 juni 2004 @ 10:34:
In een DVD-speler zit echt maar één lens hoor. Het kan wel zijn dat de laserdiode die voor CD (ROM en audio) wordt gebruikt naar de filistijnen is.
Meerdere lasers en één lens, dat kan natuurlijk ook 8)7 Dank je voor de correctie :)
Deze is gewoon rot, even uithuilen en drie tientjes neertellen voor een nieuwe :)
d:)b

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Fijn is dat dat ie nu al kapot is. Het leuke is dat ie bijna 1,5jaar hier op de planken heeft gelegen nieuw in doos en heb nu net een maandje of 4 gebruikt. Waarom ik hem niet direct na de aanschaf in heb gebouwd nou had de ambitie om een super PC te maken maar na de DVD speler is er eigenlijk niet meer veel van gekomen van dat idee tot 4 maanden terug.

Oja, heb hem nog in een andere PC gehad met een nieuwe IDE kabel hier lukte het één keer om een normale cd te lezen maar naar het wisselen van andere cd was het probleem weer terug dit deed hij precies op me eigen PC ook.

Maar goed ik ga met Koraks mee en gooi er binnekort wel een vers model in!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hmm, heb dezelfde DVD-spelert 1,5 jaar in gebruik gehad (herrieding!!!), en bij het lezen van cd's gaat 'ie soms hetzelfde geluid maken als jij beschrijft... Zal 'ie binnenkort ook wel overlijden ;)

Aopen cd en dvd rommel :P

Hier stond een dode link.

Pagina: 1