Toon posts:

MSI KT6 Delta warmtefouten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond, ik heb mij hier net (eindelijk een keer ;) ) aangemeld, want ik kom hier elke dag wel. De doorslag van aanmelden is eigenlijk een belangrijke vraag over mijn moederbord. Ik zal het ff allemaal uitleggen ter verduidelijking:

Momenteel heb ik dus het MSI KT6 Delta-moederbord met AMD athlon XP 2600+, 1024 MB DDR, ATI radeon 9800 pro. Sinds ik dit moederbord heb lopen de temperaturen op tot 64 graden CPU en 55 graden Systeem. Met het moederbord dat ik daarvoor had (was maar voor korte tijd want er mankeerde wat aan) werd mijn CPU maximaal 52 graden en moederbord 30. (was een ASUS A7N8X-E Deluxe) Zoals je ziet is dat nogal een heel verschil. Mijn CPU werd trouwens gekoeld door de officiele AMD-koeler. Vanmorgen heb ik namelijk de Spire Whisperrock IV gehaald, met helaas exact dezelfde resultaten. Ik had laatst ergens gelezen dat het komt omdat de sensoren bij dit MSI-bord op een andere plek zitten, namelijk voor de CPU in de diode en voor het moederbord vlak naast het AGP-slot, waar mijn radeon heel veel warmte afgeeft. Ik heb ook gevoeld aan het CPU-koelblok, maar die werd zeker niet te warm, ik kon hem nog zeer goed aanraken onderop ook. Kan iemand mij aub een verklaring geven voor die temperaturen? Aan de Airflow kan het haast niet liggen aangezien ik voorin een koeler heb die koude lucht er in blaast en achterin een 90 MM-fan heb die de warme lucht er weer uitblaast.

Alvast vriendelijk bedankt :)

Edit: zou het misschien ook niet kunnen komen door de voltages ofzo? In het begin draaide mn CPU namelijk op 1200 MHz ipv 2083 MHz, omdat de FSB in de bios op 100 stond. Nu die op 166 draait kloppen de snelheden wel. Mn geheugen draait nou ook op 400 MHz. Deze voltages geeft Corecenter (het progje van MSI) weer:

Vcore: 1,65
Memory: 2, 60
AGP: 1,50

Graag zie ik hier een antwoord op, aangezien ik me een beetje ongerust maak :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:07 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 18:50
Vertrouw niet altijd de waardes die je uit de BIOS kunt uitmeten. Daarnaast gebruiken verschillende fabrikanten verschillende meetmethodes, dus ook niet te vergelijken. Als je de echte temperatuur wilt weten moet je met externe apparatuur meten.

Daarbij, als je mainboard goed werkt is er totaal geen probleem en niets om je zorgen om te maken.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Moet leuk zijn, downgraden van mobo :)

Verwijderd

je zou eens een ander progje kunnen proberen..
Motherboard Monitor, Speedfan, Sisoft Sandra...
heb je al gevoeld aan de koelbokjes (van je cpu en NB)??

edit:
Zijn deze, vooral de cpukoeler, echt warm dat je ze bijna niet kan aanraken? Zo niet, dan zit of je koelblok verkeerd of de sensor klopt niet..

waarom heb je eigenlijk een nieuw mobo gekocht?

edit2:
de voltages zijn goed btw

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:22:
je zou eens een ander progje kunnen proberen..
Motherboard Monitor, Speedfan, Sisoft Sandra...
heb je al gevoeld aan de koelbokjes (van je cpu en NB)??

waarom heb je eigenlijk een nieuw mobo gekocht?
Al die progjes al eens gebruikt allemaal zelfde gegevens. En ja, ik heb gevoeld aan de blokjes ze zijn echt niet te warm. 8)7

Waarom ik een nieuw bord heb gekocht staat in de 1e post ;) Ik had eerst altijd een asus A7V8X-X maar dat ding had spontane reboots. Vervolgend had ik bij Norrod een geretourneerde A7N8X-E Deluxe gekocht voor een mooie prijs. Het enige was ik kreeg was het bord zelf, niks meer niks minder. Zoals ik al zei mankeerde er wat aan dus heb ik em omgeruild voor deze met een extra bijbetaling. Ik ben wel tevreden over dit bord het loopt als een trein alleen ik maak me beetie zorgen over den temperaturen jah ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:45 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 14:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Als ze niet warm zijn zou het kunnen dat ze geen goed contact maken. Voldoende (niet teveel) koelpasta gebruikt en zit het koelblok recht?

Last.fm

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Maar heb je ook problemen mee (vastlopers e.d.?)

Dat je heatsink niet warm wordt, kan ook aan het feit liggen dat hij geen goed contact maakt met de hittebron, de proccessor. Dus standaardverhaal van 1. contact goed 2. niet teveel koelpasta.

Zoals eerder vermeld, probeer eens een andere programma om de temps uit te lezen.

Edit
SPuit 11 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 17-06-2004 22:28 . Reden: r ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb mijn koeler er wel 3 keer af gehad, ik heb zelfs het dure Arctic Silver 5 koelpasta gehaald en hij maakt zeker weten wel goed contact hoor. En nee, ik heb nog nooit een vastloper gehad... Ik blijf het merkwaardig vinden |:(

Edit: De koelblokjes worden ook heus wel warm hoor, maar echt geen 60 graden dat ken ik me niet voorstellen want ik kan ze gewoon oneindig lang blijven vasthouden totaal gene pijn :P Dus jah, tis zeker frapant allemaal :?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:47 ]

Verwijderd

Wat is dus je probleem nu eigenlijk als alles niet te warm wordt en gewoon probleemloos werkt?

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Het kan best zijn dat je BIOS de temperaturen fout uitleest. Een BIOS update (flash) kan uitkomst bieden.

Dit hoeft natuurlijk niet persé zo te zijn, maar het KAN...

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 23:05:
Wat is dus je probleem nu eigenlijk als alles niet te warm wordt en gewoon probleemloos werkt?
Naja, er is dus niet echt een probleem alleen ik wilde graag een verklaring voor die temperaturen enzo. Dus jah, ik ga gewoon door met deze instellingen we zien wel hoe lang die het volhoudt :P Enne, bios Flash heb ik ook al gedaan. Waarschijnlijk zal die het ook wel volhouden maar ik wilde gewoon ff zeker weten. Bedankt voor al jullie reacties (alhoewel ik geen stap verder ben maar da maakt ook nie uit O+ ) Nogmaals bedankt en tot later ergens op dit mooie forum ;)

Verwijderd

ik heb hetzelfde moederbord met een xp 2800+ barton en m'n temps zijn:
48 graden cpu en 42 graden voor het moederbord.
vcore 1.70
mem 2.50
agp 1.50

en ik heb 'm draaien op 184 x 12.5

heb je trouwens al de bios geflasht?

http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=474&kind=1

Verwijderd

Topicstarter
Leest niemand hier ofzo :P Al die vragen wat jullie stellen heb ik allang beantwoord ;)

Verwijderd

Ach het zijn gewoon nerveuze tweakertjes die snel hun antwoord willen zonder eerdere posts te lezen B)
Zoals meerderen zeggen moet je voor mijn gevoel ook niet van hetgene dat je BIOS meet uitgaan. Als jij geen warmte voelt, dan is die er ook niet, en heb je geen reden om je druk te maken.
TIP: Ik weet dat je case in een houten bureau staat, doe eens een thermometertje in je kast als hij een poosje aanstaat, gewoon om de warmte in de case zelf te meten. Als die toch ongeveer op kamertemperatuur blijft, dan doen de casefans hun werk goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm keb nou CPU Idle erop nu wordt CPU 46 en sysyeem 39. Maja het zal ook wel komen omdat het weer nu ook veel minder warm is. Achyeah, computers zijn rare dingen. De helft van de tijd werken ze niet of niet optimaal :(

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 08:06

Sap

There is not enough space so..

Hoi!

Ik had hetzelfde probleem! Probleem is dat Corecell zowiezo 4oC optelt bij de 'echte' waarde!
Verder is de Nordbridge passief gekoeld....probeer er eens een fan op te zetten of maak een airduct zoals ik heb gedaan en kijk dan nog eens naar je temps.
Maar je gaf al aan dat de koelblokjes niet te heet worden.

Ik heb MSI al een keer gemaild over de temperatuur problemen van dit bord, maar weinig reactie. Ik heb Kontakt gehad met een Tweaker via het MSI-forum en die had wel reactie gehad van MSI waarin ze vertelden dat de hogere temps komen door de on-die-sensor, de mobo-sensor zit idd vlak bij de videokaart.

Maaarrr deze tweaker had net als ik waterkoeling en had hele hoge temps (proc 48oC IDLE!! enzo). Toen hij eenmaal een externe temperatuursensor nabij de core had geplaatst gaf deze een temp van 32oC, een verschil van 16oC in Corecell waarvan 4oC dus zowiezo vanaf getrokken moeten worden!

Die temperatuur uitmeting van de processor slaat nergens op bij dit bord. IK ben samen met deze tweaker bezig om uit te zoeken of onze beide borden evenveel afwijken om zo een naukeurige meting te kunnen doen.

Maar ik ga toch een externe-temp sensor plaatsen die ik zelf ga ijken...temp is toch een indicatie.....als alles maar stabiel draait. Maar ik weet ook dat een tweaker graag lage temps ziet, net als ik trouwens.

Mochten er ontwikkelingen zijn dan post ik die wel!

greetz Sap

[edit]- Corecell moet Corecenter zijn natuurlijk...ahum 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Sap op 22-06-2004 16:36 ]

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Verwijderd

Topicstarter
Hey daar zat ik nou op te wachten op zo'n antwoord :) Ik wist wel dat dat bord niet goed de temps meet aangezien de koelblokjes inderdaad helemaal niet warm worden. Zal je mij aub aan je msn willen toevoegen als dat kan dan kunnen we het er over hebben? ;) royzijlstra@home.nl

• Sap

Sap

zodra ik tijd heb voeg ik je toe!

groet sap

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Verwijderd

Topicstarter
sapientiea schreef op 22 juni 2004 @ 16:33:
zodra ik tijd heb voeg ik je toe!

groet sap
Nog steeds niet gedaan :P Maja :P

• Sap

Sap

Yup was te druk de laatste tijd, maar je bent toegevoegd :)

Pagina: 1