Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 01:12:
Zelf werk ik bij "De electro boer v.d. hoek" en een collega van mij doet ook in buizen radio's, maar let op... als je een inboedel hebt gekocht (Dus geen emotionele waarde) zou ik er niet te veel aan uitgeven. Als het apparaat echt helemaal niets meer doet zijn er vaak serieuse dingen aan de hand, en als je nagaat dat een gemiddeld buisje tussen de 30 en de 100 euro ligt en er meer dan 1 in zit

..... ook het afstem gedeelte v.d. radio is moeilijk te maken (Wanneer schalen koort defect etc) zonder schema v.d. draden is het onbegonnen werk.
Zolang de kast van hout is is het geen probleem om hem te schuren en te schilderen maar let er wel op..... de radio is oud. wanneer je hem gaat schuren etc ziet hij er nieuw(er) uit.... wat h.w.s. ook niet de bedoeling is.
Dit is dus echt niet waar heh.
Nieuwe audiofielen buizen worden idd belachelijke prijzen voor gevraagt. Maar de normale buizen die in dit soort radio's zitten kosten een paar euro per stuk. Niet in de winkel ! Maar bij hobbisten.
Zelf repareer en ik erg veel radio's en bouw buizenversterkers etc.
Probeer de radio eens met een 60W lamp in serie ? Als de lamp vel brand zit er sluiting in de radio.
Controleer nu of de buizen gloeien. pas op !! Anode spanning kan 250V zijn.
Als de lamp nu licht brand, de buisjes gloeien en er geen rare dingen gebeuren, kan je de radio in het stopcontact doen. Kijken wat ie doet.
Vaak zijn de condensatoren defect bij deze radio's.
Als je een 50hz brom hoort door de luidspreker is de voedings elco(s) stuk. Deze zijn goedkoop te vervangen.
Pas op ! Ook weer 250V ! verder kunnen de condensatoren zorgen voor slecht ontvangst en versterking. Vervangen indien nodig.
Verder raad ik je aan eens op dit forum te kijken:
http://f16.parsimony.net/forum28305/index.htm
Staat ook tips en trucs met erg veel informatie.
Is het plastic geen bakeliet ? Niet verfen... is niet origineel en niet mooi !
Gewoon licht oppoetsen met commandant en in de was zetten.