philips buizenradio.

Pagina: 1
Acties:
  • 922 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:49
hallo allemaal, pas geleden heb ik bij iemand uit de inboedel voor 10 euro een oude philips radio gekocht. het gaat volgens mij om een Philips 456 A. in de achterkant staat iets van 1949 gekrast met de hand. nu weet ik nog niet of het toestel werkt, maar het lijkt me leuk om m goed te krijgen. de lak is niet zo best meer er staan kringen van mokken in, en het plastic van het display is gescheurt. mijn vraag is, kan ik m zonder problemen schuren en lakken en is het nog een beetje spelende te krijgen? zijn er zaken in (liefst) zuid-holland waar ik ook een kijkje en praatje kan maken?
pic heb ik helaas nog niet!

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 20:09

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Buizen werken met hoge spannig, en condensatoren kunen nog een tijdje hun lading bewaren dus even opletten als je binnen in de radio iets wil doen.
Is het er zo een http://home.wanadoo.nl/jh...ronica/PH%20456/hoofd.htm
Hier een schema http://home.wanadoo.nl/a.j.muil/diagrams/456A.htm
en nog een http://www.hifiklub.hu/Philips/PHILIPS%20456%20A.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door MARTIJN_ op 17-06-2004 22:22 ]

PGEQRZEM

Verwijderd

Tip: in Delft heb je een verzamelaar die alles van oude radio's weet (en er ook een hoop zelf heeft [en gemaakt]. Inmiddels is de zaak overgenomen door zijn zoon, maar wellicht dat 'de oude baas' je nog welwillend ter hulp kan zijn.

Padero
Annastraat 7
2611 VV Delft
015-2120476

• clements
hee bedankt voor de replys. het lijkt idd op de eerste link die je me geeft. alleen dan zonder het voetstuk oid. en bedankt voor het adres in delft. is lekker om de hoek bij mij. zal er na de tentamens eens langs lopen :P

Verwijderd

Correct (Ceintuurbaan) heeft (had?) een radio museum waar ze ook oude radio's repareren. Er zijn af en toe ruildagen voor liefhebbers, lijkt mij dat je daar voldoende mensen treft om eens een babbeltje mee te maken :)
Is trouwens best wel interessant om te zien.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Erg geinig.

Heb hier nog drie buizenradio's staan die ik weer eens werkend wil krijgen.
Ga verder met zoeken.

Thx.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Zelf werk ik bij "De electro boer v.d. hoek" en een collega van mij doet ook in buizen radio's, maar let op... als je een inboedel hebt gekocht (Dus geen emotionele waarde) zou ik er niet te veel aan uitgeven. Als het apparaat echt helemaal niets meer doet zijn er vaak serieuse dingen aan de hand, en als je nagaat dat een gemiddeld buisje tussen de 30 en de 100 euro ligt en er meer dan 1 in zit :S..... ook het afstem gedeelte v.d. radio is moeilijk te maken (Wanneer schalen koort defect etc) zonder schema v.d. draden is het onbegonnen werk.

Zolang de kast van hout is is het geen probleem om hem te schuren en te schilderen maar let er wel op..... de radio is oud. wanneer je hem gaat schuren etc ziet hij er nieuw(er) uit.... wat h.w.s. ook niet de bedoeling is.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 01:12:
Zelf werk ik bij "De electro boer v.d. hoek" en een collega van mij doet ook in buizen radio's, maar let op... als je een inboedel hebt gekocht (Dus geen emotionele waarde) zou ik er niet te veel aan uitgeven. Als het apparaat echt helemaal niets meer doet zijn er vaak serieuse dingen aan de hand, en als je nagaat dat een gemiddeld buisje tussen de 30 en de 100 euro ligt en er meer dan 1 in zit :S..... ook het afstem gedeelte v.d. radio is moeilijk te maken (Wanneer schalen koort defect etc) zonder schema v.d. draden is het onbegonnen werk.

Zolang de kast van hout is is het geen probleem om hem te schuren en te schilderen maar let er wel op..... de radio is oud. wanneer je hem gaat schuren etc ziet hij er nieuw(er) uit.... wat h.w.s. ook niet de bedoeling is.
Dit is dus echt niet waar heh.

Nieuwe audiofielen buizen worden idd belachelijke prijzen voor gevraagt. Maar de normale buizen die in dit soort radio's zitten kosten een paar euro per stuk. Niet in de winkel ! Maar bij hobbisten.

Zelf repareer en ik erg veel radio's en bouw buizenversterkers etc.

Probeer de radio eens met een 60W lamp in serie ? Als de lamp vel brand zit er sluiting in de radio.
Controleer nu of de buizen gloeien. pas op !! Anode spanning kan 250V zijn.

Als de lamp nu licht brand, de buisjes gloeien en er geen rare dingen gebeuren, kan je de radio in het stopcontact doen. Kijken wat ie doet.

Vaak zijn de condensatoren defect bij deze radio's.
Als je een 50hz brom hoort door de luidspreker is de voedings elco(s) stuk. Deze zijn goedkoop te vervangen.
Pas op ! Ook weer 250V ! verder kunnen de condensatoren zorgen voor slecht ontvangst en versterking. Vervangen indien nodig.

Verder raad ik je aan eens op dit forum te kijken: http://f16.parsimony.net/forum28305/index.htm
Staat ook tips en trucs met erg veel informatie.

Is het plastic geen bakeliet ? Niet verfen... is niet origineel en niet mooi !
Gewoon licht oppoetsen met commandant en in de was zetten.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 01:12:
Van bovenstaand verhaal klopt gelukkig maar weinig (alleen het stukje over schilderen en schuren klopt een beetje). Waar je wel wat aan hebt: news:rec.antiques.radio+phono. Die nieusgroep is redelijk Amerikaans en vooroorlogs georienteerd, maar er is een hoop kennis aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door mae-t.net op 18-06-2004 01:33 ]

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-04 08:39

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ik heb één van de (eerste) draagbare radio's, van Philips. Geen idee of hij het nog doet maar staat wel geinig en trekt altijd de aandacht.

Verwijderd

'k heb hier nog een buizenradio staan, hij doet het nog prima :) De speaker is wat matig maar het geluid is aardig.

Heb hier ook nog een paar buizen van Radio Holland, waaronder eentje van 500 watt :P

• clements
hee bedankt voor de replys. op de achterkant staat een plaatje met het volgende typenr. Philips 695 A -06

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/B4A54SP124VJ

voorkant

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/6Z88LGB65KPL

open achterkant
op het oog zien de buizen er niet al te best uit!

Verwijderd

zitten er nou barsten in de buizen of is het puur stof? Opzich ziet het er niet heel slecht uit.
Als je ze belast gaan ze mooi gloeien. Doen ze dat niet dan is ie waarschijnlijk dood (of de elektronica ervoor is kapot).

• clements
de middelste buis is het folie van kapot gebladderd. er zit geen snoer bij dus ik heb nog niet kunnen testen. ik kan alleen in het weekend er wat mee doen omdat ie nog bij mijn ouders staat. het lijkt erop dat je de buizen zo uit een soort stekker kan trekken, klopt dat? of zitten die vasgesoldeerd.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
alclemenso schreef op 21 juni 2004 @ 19:54:
het lijkt erop dat je de buizen zo uit een soort stekker kan trekken, klopt dat? of zitten die vasgesoldeerd.
stekker, dus je kan ze gewoon lostrekken

[ Voor 101% gewijzigd door _Drake_ op 21-06-2004 20:25 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Geen stroom opzetten voordat je de condensatoren vervangen hebt, deze kunnen ontploffen doordat ze helemaal uitgedroogt zijn/ of kortsluiting veroorzaken. Buizen zitten in buisvoeten, je kunt ze dus als een stekker d'r uittrekken. Niet aan het glas trekken, maar onderaan bij de voet vastpakken.

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

condensatoren voor die radio hunnen denk ik nog behoorlijk prijzig zijn, zeker gezien de cappeciteit die ze moeten hebben voor een buizen radio.

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Verwijderd

alclemenso schreef op 21 juni 2004 @ 19:54:
de middelste buis is het folie van kapot gebladderd. er zit geen snoer bij dus ik heb nog niet kunnen testen. ik kan alleen in het weekend er wat mee doen omdat ie nog bij mijn ouders staat. het lijkt erop dat je de buizen zo uit een soort stekker kan trekken, klopt dat? of zitten die vasgesoldeerd.
De buizen zitten in een soort voetje :) Je kan ze er voorzichtig uittrekken (niet te hard, 't blijft dun glas).
Plasticfolie doet er niet toe, dat gaat gewoon verrot na verloop van tijd.

Wat wel verstandig is is even naar de solderingen kijken. e.e.a. kan natuurlijk gecorrodeerd zijn. Het plastic van de draden zal ook niet in topconditie meer zijn.

Als je hem mooi opknapt heb je weer een leuke radio :)

anders kan je er altijd nog een casemod van maken >:)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 18:34

Part

Helemaal niets.....

Petergr schreef op 21 juni 2004 @ 20:50:
condensatoren voor die radio hunnen denk ik nog behoorlijk prijzig zijn, zeker gezien de cappeciteit die ze moeten hebben voor een buizen radio.
Maar je kan natuurlijk die dure (papier) condensatoren vervangen voor veel goedkopere MKT of MKP condensatoren.
Geeft ook nog eens een beter kwaliteit al ziet je radio er dan natuurlijk niet echt origineel meer uit van binnen.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik heb er nog één op zolder die ook van voor 1940 dateert. De laatste keer dat mijn oma ze voor mij aandeed (10jaar geleden), deed ie het nog. Maar bij al deze vberhalen, durf ik hem er niet meer in de steken(stopcontact). De radio is wel in prima staat.

[ Voor 3% gewijzigd door jvvv op 21-06-2004 21:41 ]

• clements
jvvv schreef op 21 juni 2004 @ 21:41:
Ik heb er nog één op zolder die ook van voor 1940 dateert. De laatste keer dat mijn oma ze voor mij aandeed (10jaar geleden), deed ie het nog. Maar bij al deze vberhalen, durf ik hem er niet meer in de steken(stopcontact). De radio is wel in prima staat.
haha ik word er ook bijna bang van. ik denk dat ik m een keer in de vakantie mee naar delft sleep en naar 'die oude baas' van een aantal post hierboven breng. kijken wat hij ermee zou doen. het lijkt me wel erg leuk als ik m aan het spelen krijg. ik ga dan terug van 5.1 dts naar mono :P

Verwijderd

jvvv schreef op 21 juni 2004 @ 21:41:
Als ze op zijn hoor je een flinke klap en het is over :+

Wat jammer is is dat moderne condensatoren een heel stuk kleiner zijn, een 47uf 400v condensator (in de gelijkrichter zitten er waarsch. 2) is tegenwoordig 2cm doorsnee en 3 cm hoog (conrad). Die oude grote zijn nog wel te vinden in het hobby circuit (evenals de buizen, vaak nog nieuw in verpakking).

Als je eraan gaat werken, houd er dan rekening mee dat je te maken hebt met een flinke spanning (300v DC geloof ik).

Ja dat dagje radiomuseum was erg informatief :P
Pagina: 1