Toon posts:

LG F900P met convergentie problemen (?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een LG F900P.

Ik heb deze CRT monitor gekozen puur op technische specs, hij is namelijk (voor zover ik weet) nergens te bekijken. Ik kon alleen zijn iets mindere broertje de LG F900B vinden. Die kon ik niet heel goed beoordelen naast nog zo'n 40 monitoren aan hetzelfde signaal. Hij zag er goed uit naast de goedkopere CRT's moet ik zeggen.

Omdat ik wat nare dingen las over de klantenservice van Iiyama en ik mijn eigen gewenningsvermogen aan horizontale draadjes niet vertrouw heb ik uiteindelijk de LG gekozen.

De F900P is zeer helder en rustig aan de ogen. Het is duidelijk geen shadowmask. Zwart is echt zwart en niet grijs. En toch heeft hij geen horizontale tension-lines zoals de diamondtron/trinitron monitoren. Geen irritante draadjes in beeld! :)

Dat is geweldig toch?

nouh... nee...

Ik heb nokia monitor tester eens uitgeprobeerd. Links onder zie ik een 'gele' lijn ter lengte van een wijsvinger en de rechterkant van het beeld lijkt ook geler te zijn. Rechts bovenin is het mooi wit met een blauw-gloed maar rechts is het wit met een geel-gloed.

Nu zit er zit een optie in het beeldscherm menu waarmee je de convergentie kunt instellen! Hoera dacht ik, nu stel ik gewoon de beams (red green blue) zo af dat ze convergeren. Dan gaan de gele vlakken weg!

Het volgende stappenplan kwam in mij op:
1) Je start nokia monitor tester op,
2) zet het rgb raster aan,
3) en stelt de rode, groene en blauwe lijntjes recht onder elkaar af.
Helaas is het zo dat als ik sommige lijntjes recht onder elkaar zet de andere juist weer scheef staan en vice versa. Ik kan dus de gelige vlakken niet weg krijgen :(
Ik denk dat ik met nokia monitor tester convergentieproblemen zie.

Wel moet ik er bij zeggen dat ik nu nog geen goede videokaart heb (de signaalkwaliteit van deze geforce 2 mx PCI van gainward is erg slecht)
Toch had ik voor 334 euro wel meer verwacht van een monitor...

Zou het nog beter worden als ik binnen kort een Sapphire 9800 pro heb in plaats van mijn huidige videokaart? Of gaat dit gewoon niet meer goed komen?
Moet ie direct maar terug?

update:
vooral op hogere resoluties (boven de 1280 * 960) zit ie er vaak een hele pixel naast.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 12:49 ]

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 20:47:
Toch had ik voor 334 euro wel meer verwacht van een monitor...
hoezo is niet veel geld hoor :) k zie veel 19'n schermen die duurder zijn

Verwijderd

Topicstarter
HStyles schreef op 18 juni 2004 @ 00:27:
[...]

hoezo is niet veel geld hoor :) k zie veel 19'n schermen die duurder zijn
zijn dat ook CRT's?

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
Ik heb zelf ook de f900P gehad. De volgende dag weer ingeruild want.... damn wat een convergentie fouten had dat kreng. Nieuwe gekregen en hoppa, weer hetzelfde probleem.

Rotzooi. Nu ben ik in het bezit van een iiyama 1451. Goed, wel eens waar een bol scherm, maar spat en spat zuiver.

Succes verder.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een andere videokaart aan gehad.
De ati 7500 all in wonder van mn pa even geleend.
Die heeft wel een goed 2d signaal.
Daarmee werd nog veel duidelijker zichtbaar dat het beeld gewoonweg zuigt.
Echt, m'n oude aldi monitor (medion 1998 JD, nu helaas overleden) was stukken beter vergeleken hiermee.
Ik hoop dat het volgende model dat ik van ze krijg stukken beter is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
LG gebeld, geen probleem: klacht binnen drie weken => gloed nieuwe monitor.
Later: ter reparatie. Convergentie-problemen zijn volgens hen niet zeer veel voorkomend. Iets wat ze vaker horen, waar deze monitor ook last van heeft is een defecte voeding. Hij maakt een brom-tikkerig geluid. Woensdag heb ik een nieuwe :)

Verwijderd

Topicstarter
Op het eerste gezicht ziet de nieuwe er niet goed uit.
Alhoewel hij splinternieuw is zitten er krasjes in de coating.
Die heb ik daar niet in gemaakt.
Hij lijkt me dus niet nieuw.

Nu moet ik nog 20 minuten wachten voordat ik een convergentie-test kan doen,
maar op het oog (dus nog geen nokia monitor tester) is het foute boel.
Links onder aan de kant van het beeld een gele streep ter linkte van een wijsvinger en daarboven een rode streep. rechtsboven en links-midden zie ik een lichte geelverkleuring.

update:
Ik heb nokia monitor tester nog eens geprobeerd en hij heeft hetzelfde euvel als de vorige alleen erger. Waar ik op het blote oog problemen zie kun je met nokia monitor tester convergentieproblemen constateren.

Ik ben een ontevreden klant :'(

Ik sluit me bij vleppyniles aan.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 15:11 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 juni 2004 @ 14:26:
Op het eerste gezicht ziet de nieuwe er niet goed uit.
Alhoewel hij splinternieuw is zitten er krasjes in de coating.
Die heb ik daar niet in gemaakt.
Hij lijkt me dus niet nieuw.

Nu moet ik nog 20 minuten wachten voordat ik een convergentie-test kan doen,
maar op het oog (dus nog geen nokia monitor tester) is het foute boel.
Links onder aan de kant van het beeld een gele streep ter linkte van een wijsvinger en daarboven een rode streep. rechtsboven en links-midden zie ik een lichte geelverkleuring.

update:
Ik heb nokia monitor tester nog eens geprobeerd en hij heeft hetzelfde euvel als de vorige alleen erger. Waar ik op het blote oog problemen zie kun je met nokia monitor tester convergentieproblemen constateren.

Ik ben een ontevreden klant :'(

Ik sluit me bij vleppyniles aan.
Is dat niet gewoon een refurbished model?
Ik heb dit ook gehad met een Philips monitor, flut ding.
5x geruild, allemaal het zelfde probleem als jij hebt.
Nu heb ik weer een Philips maar dan een 107T51 (ipv. 109S40) en deze geeft super mooi beeld.
Hoe duur een monitor ook is, er kan altijd een rotte serie tussen zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt.

In ieder geval staan ze vrijdag weer met een nieuwe voor de deur.
Ik blijf gewoon hopen dat die wel goed is :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2004 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ook de 3e LG F900P is niet in orde. Ik wilde Salland bellen om hem te ruilen voor een ander model maar helaas namen ze vandaag (vrijdag) om 10 voor 5 al niet meer op :(

Salland Automatisering heeft me direct na aankoop van de monitor (toen ik zag dat het niet in orde was) verzekerd dat als de monitor niet in orde zou zijn we hem altijd daar nog konden ruilen. Ik werd echter eerst geadviseerd contact op te nemen met LG.

Ik heb nu in een week drie modellen van de F900P gezien (een nieuwe op woensdag en weer een vandaag) die mij niet bevallen en ben inmiddels zover dat ik deze monitor niet meer wil. LG adviseerde me zelfs om hem bij Salland Automatisering te ruilen voor een andere monitor. Ze wezen erop dat de klant dat recht heeft. Is er inderdaad een wettelijke inruiltermijn van 10 dagen?

Deze laatste monitor heeft trouwens zulke convergentieproblemen dat de tekst rechts in beeld moeilijk leesbaar wordt. Hij is dus gewoon onbruikbaar voor een Informatica student :|

Update:
Hij staat nu langer aan en is heter en dat heeft invloed op convergentie, ik heb hem weer iets kunnen bijstellen (convergence terug van 69 naar 50) maar er klopt nog steeds geen bal van. Alleen een klein stukje in het centrum van het beeld is redelijk scherp en leesbaar op 1280*960 pixels.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 21:34 ]

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 15:02
De f900p is de opvolger van de 995ft geloof ik. Een maat van me heeft de monitor en die is spat zuiver. De opvolger de f900p is naar mijn mening ellendig.

Probeer een 995 op te kop te tikken en ander zou ik echt overstappen naar een ander model van ze. De 900B is wel iets slechter maar had een beter beeld. Minder last van convergentieproblemen.

Anders kan ik je aanraden om een tft te kopen.

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
vleppyniles schreef op vrijdag 18 juni 2004 @ 20:23:
Ik heb zelf ook de f900P gehad. De volgende dag weer ingeruild want.... damn wat een convergentie fouten had dat kreng. Nieuwe gekregen en hoppa, weer hetzelfde probleem.

Rotzooi. Nu ben ik in het bezit van een iiyama 1451. Goed, wel eens waar een bol scherm, maar spat en spat zuiver.

Succes verder.
Sorry van de kick...

Ik heb hier ook een F900P staan en ben er alles behalve tevreden over. Naast het feit dat ik er 100 E teveel voor heb betaald (300, maar in Germany is ie voor 200 te koop), is ie onscherp op plekken, heeft verkleuringen, werd beschadigd aangeleverd (in de beeldbuis achter de coating), kan links en rechts geen rechte verticale lijn trekken, maakt ronde vormen in drie van de vier hoeken ernstig ovaal, heeft convergentieproblemen (om een paar dingen te noemen!!!).

De beste mensen van Challenge Computers willen hem niet terugnemen en mijn geld teruggeven omdat de doos open is geweest (DUH!!!!), dus ik heb contact met LG opgenomen en die komen een nieuwe brengen. Ik heb er alleen een beetje een hard hoofd in dat ik verbetering ga krijgen met een andere F900P en vroeg me af (of en) hoe jij van je scherm af bent gekomen en of je je centen terug hebt gehad.

Of misschien dat iemand anders ideeen heeft hoe je zo'n kwestie het beste kan regelen. Zou ik bijvoorbeeld ook geld terug kunnen krijgen van LG?

[ Voor 6% gewijzigd door HydroDiOxide op 19-05-2005 22:57 ]

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat je toch een overeenkomst moet sluiten met de verkoper. LG gaat autobusjes naar je huis laten rijden met nieuwe (lees refurbished) monitoren totdat je een ons weegt.

Ik had de mazzel dat de winkel waar ik em gekocht had een heel respectabele zaak is. Dus ere wie ere toekomt: Sallandautomatisering.

Succes nog!

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08-2025
Zoals gezegd is mijn F900P een drama. Ik heb contact met LG gehad en die komen idd een nieuwe brengen (ze kwamen deze week met de F700P, dus ik kan weer twee weken wachten). Ik hoop dat ik een goede krijg, want Challenge Computers neemt de monitor niet terug (lees de shopsurvey).

Ik ben dus overgeleverd aan wat de busjes van LG mij brengen...

Inmiddels verkeer ik in een ver gevorderd stadium van 'oh had ik maar...'

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Pagina: 1