Toon posts:

[Woody] depmod: can't open dependencies file!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van mijn nieuwe server met SCSI, oude is gecrasht met Clarkconnect erop. Ik heb het systeem draaien met 1 boot mdraid-array en 2 mdraid raid1 + lvm in striped modes (een soort raid 10 ;) ). De hele handel wordt via een initrd opgestart. Ik wil nu naar XFS-filesystem en ben een nieuwe kernel gaan compilen.

1ste poging; 2.4.26, werkte niet goed, zelfde probleem als hieronder. Ik heb toen kernel verwijderd.
2de poging; 2.4.26+ 2.4.26bk1 patch (dacht " weet ik zeker dat ik andere kernel gebruik") hoe?;
-extract linux-2.4.26.tar.bz2
-symbolic-link gemaakt van usr/src/linux naar kernel-source
-2.4.26-bk1-patch uitgevoerd
-make mrproper gedaan
-make menuconfig---> oude config-2.4.26 gebruikt met XFS in kernel in zooi modules eruit, gebruik ze toch nooit en wat network-modules erbij.
-make dep
-make bzImage
-make modules
-make modules_install
-System.map+bzImage naar /boot/ gegooid
-/etc/lilo.conf aangepast
-/sbin# lilo -v gedraaid, geen problemen

Tijdens booten va nnieuwe kernel zie ik dat er problemen zijn;

DEPMOD: CAN'T OPEN DEPENDENCIES FILES /lib/modules/2.4.26-bk1/modules.dep.
De vorige melding scrollt wil 30 keer over het scherm. Het systeem boot OK, de 3Com-kaart die als module is gecompileerd werkt OK. modules.dep bestaat in 2.4.26-bk1 directory.

Via dmesg wordt helemaal niet over de melding gerept!
/var/log/messages kan ik ook niets vinden.
/var/log/syslog idem.

Wat gaat er fout/ zou er fout kunnen gaan? De initrd-file boeit toch niet. Kan deze toch ongemoeid laten?! in welke logfiles moet ik zoeken om WEL de "DEPMOD: CAN'T OPEN DEP.........." meldingen te kunnen vinden?

Oh ja, deze forum en google bieden geen uitkomst

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 20:26 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12
helpt het als je je ipv make bzImage make-kpkg gebruikt en de deb die dan gebakken wordt installeert? volgens mij worden dan veel dingen automagisch gedaan en hoef je alleen nog maar iets in lilo te veranderen.

overigens, voor als anderen het lezen... ik vraag me af of al die debs die je installeert als je kernels bouwt geen ongelofelijke rotzooi in je packagedatabase geven :/

[ Voor 30% gewijzigd door Bananenplant op 17-06-2004 20:40 ]

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wat staat er na
CAN'T OPEN DEPENDENCIES FILES /lib/modules/2.4.26-bk1/modules.dep.
:? Daar staat namelijk als het goed is de reden dat hij hem niet kan openen. Als jij zegt dat die file wel bestaat; zou je dan eens de permissies erop kunnen controleren? Verder zou het geen problemen op moeten leveren als je systeem wel werkt; maar het is natuurlijk de aanduiding dat er iets niet goed zit ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Precies, alles werkt ok, maar het irriteert me. Ik zeg nu wel OK, maar ik heb nauwelijks iets ge'apt!! Als iemand me verteld waar ik de juiste info kan vinden.
In dmesg, var/log/messages+syslog staats niets over 'modules.dep' problemen.

Het compileren van een kernel op de Debian-way heb ik nog nooit gedaan, lost het dan iets op?

Verwijderd

Topicstarter
OK, de volledige melding tijdens boot zijn;

depmod: can't open dependencies file /lib/modules/2.4.26-bk1/modules.dep (no such file or directory)

Deze regel komt een paar keer voor vroeg in het bootproces en een stuk of 20 a 30 keer later.

Ik snap ook niet waarom dit niet terug te vinden is in var/log/messages of syslog!

Trouwens modules.dep; owner root, permissies: -rw-r--r--

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 10:01 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 09:52:
depmod: can't open dependencies file /lib/modules/2.4.26-bk1/modules.dep (no such file or directory)
Lijkt me toch vrij helder : Of de file bestaat niet, of de directory niet. Gezien depmod de melding geeft bestaat /lib/modules/2.4.26-bk1/ niet.
Trouwens modules.dep; owner root, permissies: -rw-r--r--
Da's een andere, degene die depmod wil aanmaken kan niet aangemaakt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door igmar op 18-06-2004 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Igmar, ik vind fijn dat je me wilt helpen. Ik weet niet of je openingspost heby gelezen modules.dep bestaat in de /lib/modules/2.4.26-bk1 directory, daar haal ik juist de permissie van file modules.dep uit.

Verwijderd

Topicstarter
igmar schreef op 18 juni 2004 @ 11:18:
[...]

Da's een andere, degene die depmod wil aanmaken kan niet aangemaakt worden.
Wat bedoel je trouwens hiermee?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

lijkt me duidelijk....

Heb je echt wel goed gekeken ? Linux maakt niet zomaar een fout... (waarschijnlijk heb jij een tikfoutje gemaakt)

offtopic:
En verder mag je wel wat minder geirriteerd doen anders helpen mensen je niet om het probleem op te lossen.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
OK dumpje van inhoud /lib/modules/2.4.26-bk1;

drwxr-xr-x 4 root root 416 Jun 17 21:29 .
drwxr-xr-x 5 root root 144 Jun 17 21:29 ..
lrwxrwxrwx 1 root root 21 Jun 17 21:29 build -> /usr/src/linux-2.4.26
drwxr-xr-x 7 root root 168 Jun 17 21:29 kernel
-rw-r--r-- 1 root root 8999 Jun 18 18:12 modules.dep
-rw-r--r-- 1 root root 31 Jun 18 18:12 modules.generic_string
-rw-r--r-- 1 root root 73 Jun 18 18:12 modules.ieee1394map
-rw-r--r-- 1 root root 592 Jun 18 18:12 modules.isapnpmap
-rw-r--r-- 1 root root 29 Jun 18 18:12 modules.parportmap
-rw-r--r-- 1 root root 8429 Jun 18 18:12 modules.pcimap
-rw-r--r-- 1 root root 24 Jun 18 18:12 modules.pnpbiosmap
-rw-r--r-- 1 root root 189 Jun 18 18:12 modules.usbmap
drwxr-xr-x 2 root root 48 Jun 17 21:29 pcmcia

Er schiet iets te binnen. Ik ben nog een redelijk Linuxn00b, maar zou het kunnen zijn dat doordat er een chroot van initrd.gz naar uiteindelijke root-filesystem, er iets niet meer klopt? Ik heb namelijk niets met de initrd gedaan na compilen van de nieuwe kernel, alleen initrd aan kernel toegevoegd in lilo.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 18:43 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:12
ik heb debian en geen initrd afaik... boot gewoon eens zonder, wie weet helpt het :) .
en: probeer eens een module te laden als je systeem al geboot is. dan is die initrd al afgelopen en als het dan wel werkt ligt het naar mijn idee daaraan :) .

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Topicstarter
Zonder initrd boot Debian niet, omdat root op LVM staat.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 19:25:
Zonder initrd boot Debian niet, omdat root op LVM staat.
Dat is wat vervelender maar dat maakt op zich niet uit. Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met initrd kernels. Alleen bij de eerste install van debian gebruik ik dat en daarna bak ik een zonder initrd.

Wat je kan doen want zover ik het gezien heb heb je je kernel gebakken met make bzImage plus de rest. Je kan is gebruik maken van make-kpkg (dit zit in het pakket: kernel-package)

Die zet namelijk alvast een hoop dingen voor je recht. Scheelt een hoop tijd en ergernis. :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 12:32:
Igmar, ik vind fijn dat je me wilt helpen. Ik weet niet of je openingspost heby gelezen modules.dep bestaat in de /lib/modules/2.4.26-bk1 directory, daar haal ik juist de permissie van file modules.dep uit.
Kan wel waar wezen, maar je kernel denkt er anders over. Op het moment dat depmod wordt gedraaid bestaat dat bestand iig niet.

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 18:37:
Er schiet iets te binnen. Ik ben nog een redelijk Linuxn00b, maar zou het kunnen zijn dat doordat er een chroot van initrd.gz naar uiteindelijke root-filesystem, er iets niet meer klopt?
Dat is waarschijnlijk ja
Ik heb namelijk niets met de initrd gedaan na compilen van de nieuwe kernel, alleen initrd aan kernel toegevoegd in lilo.
Dan heb je geluk dat het geheel zowiezo nog boot, normaliter dien je ook je initrd te updaten. Initrd is overigens gewoon een FS, en die is gewoon loopback te mounten. De meeste die ik gezien heb zijn een compressed ext2 fs, en daar kun je na het decompressen dmv een loopback mount gewoon in kijken en editen :)

Verwijderd

Topicstarter
igmar schreef op 18 juni 2004 @ 21:05:

Dan heb je geluk dat het geheel zowiezo nog boot, normaliter dien je ook je initrd te updaten. Initrd is overigens gewoon een FS, en die is gewoon loopback te mounten. De meeste die ik gezien heb zijn een compressed ext2 fs, en daar kun je na het decompressen dmv een loopback mount gewoon in kijken en editen :)
Tijdens dat je dit schrijft, had ik al de moed opgegeven. Ik was alweer aan het checken heo ik het beter aan kon pakken totdat ik over initrd met lvm aan het lezen was. De truc hier: "lvmcreate_initrd" maakt alles voor je!!!!! Er is nu een initrd-lvm-2.4.26-bk1.gz gebouwd, heb deze in lilo toegevoegd. Het werkt, geen foutmeldingen meer, beter! Ik maakte een denkfout mbt. initrd, deze is alleen een tussenstap voordat je uiteindelijke root-filesystem wordt gemount. Ik dacht dat het een kernel en stuff op zichzelf had en daarna pas vanuit gemounte initrd met /boot en / aan de gang gaat!!!

Wijze les;
je initrd updaten na elke nieuwe kernel + als je lvm gebruikt voor gewoon een lvmcreate_initrd uit. Nog wat goede info;

lvmcreate_initrd creates a new compressed initial ramdisk /boot/initrd-lvm-KernelVersion.gz. The initial ramdisk contains all necessary binaries, shared libraries and a linuxrc file to switch to a logical volume based root filesystem. To build an initial ramdisk for a kernel other than the one currently running add the KernelVersion parameter (e.g. lvmcreate_initrd 2.3.25) on the command line.

http://www.die.net/doc/li...8/lvmcreate_initrd.8.html

Voor degene die LVM+MDRAID+XFS+2.4.26 kernel wilt gebruiken voor Woody, brandt de volgende ISO;

http://ftp.lug.ro/people/...lux/hilux-minicd_0.99.iso

Ik kom er helaas te laat achter!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 21:36 ]

Pagina: 1