1/3e van de computers heeft spyware

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In het kader van dit forum is dit wel een aardige:
Bijna eenderde van alle computers heeft last van spyware. Dit blijkt uit een onderzoek van Webroot en internetprovider EarthLink. De onderzoekers doorzochten vorige maand 1.483.517 computers en vonden ruim 40 miljoen spyware-programma's. 33 procent van de computers was besmet.

Adware kwam 2,3 miljoen keer voor. Adware is een algemene term voor software dat reclame aan de nietsvermoedende internetgebruiker toont. Adware verandert bijvoorbeeld de homepage van de gebruiker en installeert ongevraagd programma's op de besmette computer.

Ook vonden de onderzoekers bijna 8,9 miljoen spyware-cookies op de computers. Cookies waren in eerste instantie bedoeld om de gebruiker het makkelijker te maken. 'Goede' cookies dus. Cookies zijn kleine tekstbestandjes die opgeslagen zijn op de harde schijf. Deze bestanden onthouden bijvoorbeeld welke reclame de internetter heeft gezien bij het bezoeken van een bepaalde website. Bij het volgende bezoek worden dan andere reclame-uitingen vertoond.

Zogenaamde spyware-cookies slaan hele andere gegevens op en sturen gevoelige informatie door naar de maker van deze cookies. Bijvoorbeeld een compilatie van het surfgedrag van de gebruiker of in het ergste geval zelfs wachtwoorden.
Komt van nu.nl af

Ze hebben dus 1.5 miljoen PC's onderzocht. Hoe? Via spyware? ;)

Het valt me alleszins mee, uit eigen ervaring had ik toch zeker gedacht dat 75-80 procent van alle PC's wel spyware had. Denk alleen maar aan tracking cookies...

Virussen? Scan ze hier!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dacht je dat kijkcijfers ook gebaseerd zijn op +/- 3 miljoen huishoudens? ;)

Maar als je de 'kleine dingetjes' ook meerekend, heeft bijna elke pc wel spyware.

Draai Ad-Aware ofzo maar eens na een sessie van een half uur. Heeft ie zo 3 dingen gevonden.

[ Voor 55% gewijzigd door PD2JK op 17-06-2004 18:24 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• wildhagen
  • Niet online
Prutz0r schreef op 17 juni 2004 @ 18:23:
Dacht je dat kijkcijfers ook gebaseerd zijn op +/- 3 miljoen huishoudens? ;)
Nee, die worden door een kleine groep gemaakt en dan ge-ëxtrapoleerd.

Maar hier noemen ze dus expliciet een niet-rond aantal, dus ik ga ervan uit dat ze ook daadwerkelijk zoveel PC's onderzocht hebben, anders had er wel iets als "ongeveer 1.500.000" gestaan ipv 1.483.517.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 17-06-2004 18:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op 17 juni 2004 @ 18:21:
Ze hebben dus 1.5 miljoen PC's onderzocht. Hoe? Via spyware? ;)
Precies dat ja :)

Lijkt me onmogelijk dat die 'experts' fysiek achter al die pc's hebben gezeten en een HT log hebben gemaakt oid en echt diep op de materie in zijn gegaan. Mijn vermoeden is dus dat ze al die pc's Webroot SpySweeper hebben laten draaien oid. En zoals we allemaal weten lopen alle anti-adware programma's nogal achter de feiten aan. Ik bedoel de combinatie AdAware en Spybot raden we altijd hier aan op GoT, en vaak genoeg vinden die niet de troep die gevonden moet worden.

Ik vermoed dus dat het echte getal toch nog wel wat hoger ligt :)

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 10:42
wildhagen schreef op 17 juni 2004 @ 18:21:
Zogenaamde spyware-cookies slaan hele andere gegevens op en sturen gevoelige informatie door naar de maker van deze cookies. Bijvoorbeeld een compilatie van het surfgedrag van de gebruiker of in het ergste geval zelfs wachtwoorden.
Spyware-cookies...? Oke, cookies slaan informatie op over je bezoek aan een site, maar die informatie wordt alleen hergebruikt bij een nieuw bezoek aan die site. Cookies sturen zelf echt geen informatie naar de maker..
Over de gegevens zelf; het surfgedrag kan alleen op de eigen site in kaart gebracht worden, of van een groep sites waarop bv. een advertentiebedrijf (doubleclick) op adverteert. Maar daar houdt het ook op, cookies kunnen echt geen wachtwoorden opsturen, hoogstens wachtwoorden die op diezelfde site zijn gebruikt opslaan..
Correct me if I'm wrong, maar ik vind dit maar een wazig stukje (nee, ik bedoel niet m'n eigen verhaal ;) )

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

• wildhagen
  • Niet online
BoGhi: jij en ik weten dat, maar dit artikel is voor de no-know geschreven, die moet het kunnen begrijpen ook. Als je daar met teveel technische termen aan komt zetten liggen ze meteen onder hun stoel :)

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Mja, maar om elk gericht marketing systeem (bijv. reclamebanners op basis van surf en aankoopgedrag) nu spyware te noemen vind ik ook weer overdreven. Dan kun je wel elke cookie aanmerken als spyware imo...

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 22:41:
[...]
Mja, maar om elk gericht marketing systeem (bijv. reclamebanners op basis van surf en aankoopgedrag) nu spyware te noemen vind ik ook weer overdreven. Dan kun je wel elke cookie aanmerken als spyware imo...
Om even aan te vullen, dan zou zelfs Tweakers.net in zekere vorm van spyware doen. ;) Omdat een groot gedeelte van de tweakers een interesse in (een bepaald onderdeel van) computers heeft, en Tweakers.net hier ongeveer zijn reclame op baseert (niet helemaal, althans).

Verder lijkt me het logisch dat men deze resultaten via spyware heeft weten te verkrijgen, want er zijn een heleboel mensen die niet een weten dat ze spyware op hun computer hebben staan ("maar die Bonzi Buddy ziet er gewoon leuk uit :+"). De vraag is dan, in hoeverre is deze enquete legaal toegestaan. (Ik kan op dit moment niet meer herinneren welke wetgeving er in Nederland bestaat in betrekking op spyware)

Signature

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pastapappie.NET schreef op 18 juni 2004 @ 03:33:
[...]

Om even aan te vullen, dan zou zelfs Tweakers.net in zekere vorm van spyware doen. ;) Omdat een groot gedeelte van de tweakers een interesse in (een bepaald onderdeel van) computers heeft, en Tweakers.net hier ongeveer zijn reclame op baseert (niet helemaal, althans).

Verder lijkt me het logisch dat men deze resultaten via spyware heeft weten te verkrijgen, want er zijn een heleboel mensen die niet een weten dat ze spyware op hun computer hebben staan ("maar die Bonzi Buddy ziet er gewoon leuk uit :+"). De vraag is dan, in hoeverre is deze enquete legaal toegestaan. (Ik kan op dit moment niet meer herinneren welke wetgeving er in Nederland bestaat in betrekking op spyware)
Ehm, als ze de enquete via spyware progjes hadden gedaan, had 100 % van de pc's spyware gehad :P

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1