[T/S parameters] Creative inspire t5400 sub

Pagina: 1
Acties:

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03:08

MadMan

What the....

Topicstarter
Hallo mensen, ik heb een hopelijk simpele vraag: Hoe kom ik aan de Thiele/Small parameters van de speaker die in mijn inspire t5400 subwoofer zit?
Ik heb hier op GoT en op google gezocht, zonder resultaten. Ook heb ik de site van creative helemaal uitgepluist, ook zonder resultaten. Ik heb 2 weken geleden een mailtje gestuurd naar de support afdeling van creative, nog geen antwoord gekregen.
Ik zou dit graag willen weten omdat ik een andere kast voor deze sub wil bouwen. Naar mijn gevoel kan de speaker veel meer in een andere kast. Ook vind ik het meetrillen van de niet afgezonderde versterker in de originele kast zeer irritant.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Die parameters zul je niet vinden, de enigste mogelijkheid is om deze te (laten) meten.

Ander kast: houd gewoon het zelfde volume en poort lengte/diameter aan, dan zit je altijd goed :) Je kunt dan gewoon zelf dikkere wanden/bracing toevoegen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MadMan

MadMan

What the....

Topicstarter
deepspace schreef op 17 juni 2004 @ 17:41:
Die parameters zul je niet vinden, de enigste mogelijkheid is om deze te (laten) meten.

Ander kast: houd gewoon het zelfde volume en poort lengte/diameter aan, dan zit je altijd goed :) Je kunt dan gewoon zelf dikkere wanden/bracing toevoegen.
Ok, dat kan ik ook doen, maar het grootste bezwaar van die poort wat er nu in zit is dat die bij hoger volume en lage bassen nogal veel port noise heeft. Is er een bepaalde formule om een poort met grotere diameter uit te rekenen op basis van de gegevens van de originele?

edit:
Ik neem aan dat het (laten) meten van de parameters nogal prijzig/ingewikkeld is?

[ Voor 7% gewijzigd door MadMan op 17-06-2004 18:03 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het rendament van zo'n woofertje neemt al flink toe waneer je een grotere kast neemt, ze hebben daar bij Creative namelijk gewoon de driver in een klein kastje gezet om ruimte te besparen. Echter denk ik niet eens dat ze met de kastjes gesimuleerd hebben aangezien er altijd dezelfde driver in verschillende formaat kasten geplaatst worden.

Ik zou zeggen maak de kast 2 keer zo groot, sluit de versterker af in een aparte ruimte, maar het gat voor de BR en geniet weer van het geluid.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MadMan

MadMan

What the....

Topicstarter
Barry|IA schreef op 17 juni 2004 @ 18:04:
Ik zou zeggen maak de kast 2 keer zo groot, sluit de versterker af in een aparte ruimte, maar het gat voor de BR en geniet weer van het geluid.
Dit zou ik kunnen doen maar dan word het probleem met de portnoise van die originele reflexpijp alleen maar groter, of in elk geval niet minder.
Omdat die parameters waarschijnlijk niet te krijgen zijn zal ik inderdaad zelf iets moeten verzinnen, maar die portnoise is een van de hoofdredenen waarom ik de sub wil ombouwen, dus die moet op zijn minst verholpen worden. Ik kan natuurlijk gewoon een groter gat zagen en op goed geluk een lengte kiezen, maar als er een formule bestaat om dit te berekenen aan de hand van originele pijp-maten doe ik dat natuurlijk liever.

Verwijderd

Die formule is er zeker, ik kan hem zo uit m'n hoofd niet opdreunen en ik ben te lam om hem op te zoeken. Wat je kunt doen is achterhalen wat de tuningsfrequentie van de huidige pijp is door de diameter en lengte in WinISD in te voeren. Vervolgens vergroot je de diameter en pas je de lengte aan tot dezelfde tuningsfrequentie is bereikt.

Ik zou je afraden zomaar een grotere kast te pakken zonder de mogelijkheid te hebben met veel bass-reflex pijpen te testen (of je koopt een in lengte variabele pijp). Je zult bij een grotere kist wel meer last krijgen van groep delay. :)
Barry|IA schreef op 17 juni 2004 @ 18:04:
Het rendament van zo'n woofertje neemt al flink toe waneer je een grotere kast neemt, ze hebben daar bij Creative namelijk gewoon de driver in een klein kastje gezet om ruimte te besparen. Echter denk ik niet eens dat ze met de kastjes gesimuleerd hebben aangezien er altijd dezelfde driver in verschillende formaat kasten geplaatst worden.

Het rendement veranderd eerder negatief dan positief bij een grotere kast. Dit vanwege de lagere tuningsfrequentie die je dan toepast.

Creative heeft vast wel op één of andere manier getest of het ging werken alvorens het hout voor de miljoen subwoofers te zagen. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 02:40 ]

• MadMan

MadMan

What the....

Topicstarter
Ok, dan weet ik voorlopig voldoende om eens wat te gaan meten en testen.

Pagina: 1