Computer weigert op te starten, ook al heeft het stroom

Pagina: 1
Acties:

• Costanel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 13:11

Costanel

Thanks for the info!

Topicstarter
Onlangs had ik de computer even aan laten staan en ondertussen was ik bezig met gamen op de PS2. De computer had helemaal niks draaien op een stel IE-vensters na en heeft verder niks overclocked.

Plotseling vloog de computer uit en kon helemaal niet meer aan, en dat terwijl ik al een half uur niks meer had gedaan met de computer.
Normaal denk je dan dat het ligt aan de voeding, maar het vreemde eraan is: het LED-tje van het moederbord brandde nog steeds, dus hij kreeg zeker nog stroom.
Normaal gesproken wanneer ik het snoer van de voeding eruit en erin doe, gaat de Power-LED even aan, maar deze keer bleef die gewoon uit.

Het kan zo zijn dat de computer niet genoeg stroom krijgt omdat de voeding maar 300 W is, maar de computer heeft daar nooit problemen mee gehad(nu alweer 3/4 jaar) en de laatste tijd is er niks nieuws op aangesloten.
Ik rook wel een rare geur uit de computer, maar weet zeker dat het geen brand-lucht was(raar maar waar: het rook meer naar drop :X ).

Plaatje van de voeding(voor de duidelijkheid):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bamleone/P61700012.JPG

Ook wanneer alles ontkoppelt is (op de voeding en het moederbord na natuurlijk), weigert het apparaat aan te gaan.

Mijn vraag is nu: waaraan kan het liggen dat mijn computer plotseling weigert aan te gaan?
En nog beter: hoe verhelp ik dit?

De kans is klein dat het ligt aan de aan-knop, omdat de computer dan zowieso aan zou moeten gaan zodra ik de stroom-kabel erin doe.

Mijn specs:

Moederbord: Asus A7V8X-x
Processor: AMD Athlon 2800+
3d-kaart: Hercules Ati Radeon 9800 All-In-Wonder
Geluidskaart: Creative Audigy ZS
Voeding: Zie plaatje(meer informatie heb ik niet)

Alvast bedankt.

Ps.: ik heb al gekeken naar mogelijke oplossingen op GoT, maar heb weinig bruikbaars gevonden

• zebra
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06-2025
Je zou in ieder geval de voeding op een ander moederbord/processor kunnen proberen en een andere voeding in je pc te doen. (als je dit zelf niet hebt kun je dit misschien lenen van een vriend ofzo)

Dan weet je in ieder geval waar het probleem wel/niet ligt, daarna kun je met wat meer onderzoek vast wel achterhalen wat het probleem is.

//Z

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-02 22:25

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Costanel schreef op 17 juni 2004 @ 14:42:
[...]

Ps.: ik heb al gekeken naar mogelijke oplossingen op GoT, maar heb weinig bruikbaars gevonden
Welke oplossingen zijn niet bruikbaar ? ? |:( |:(

Bios reset , nieuwe voeding ??

Helaas, heb mijn glazen bol niet bij de hand vandaag :)

• Costanel

Costanel

Thanks for the info!

Topicstarter
Count_Grishnackh, dat was de link die ik inderdaad had gechecked, maar daar stond bij dat je moest kijken bij de voeding etc.
Daarin kon ik mijn probleem niet vinden, want bijna alles wat daarin stond ging over een computer die zich afsloot of niet opstarte.
Als die van mij niet eens aan kan gaan heb ik daar weinig aan.
Verder stond daar wat over voedingen, maar mijn voeding die geeft nog wel stroom door naar het moederbord, dus de kans dat het daaraan ligt is erg klein. :'(

Bios-reset gaat niet helpen, want de hele computer wil niet aan gaan.
Dus hij heeft niet eens de kans om de BIOS te laden, dus daaraan kan het simpelweg niet liggen.

Ik ga inderdaad wel even kijken of een andere voeding erop werkt, maar dan moet ik eerst een bruikbare voeding zien te regelen...

[ Voor 24% gewijzigd door Costanel op 17-06-2004 15:33 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:52

Khaine

Python liefhebber

Costanel schreef op 17 juni 2004 @ 15:30:
Bios-reset gaat niet helpen, want de hele computer wil niet aan gaan.
Dus hij heeft niet eens de kans om de BIOS te laden, dus daaraan kan het simpelweg niet liggen.

Count_Grishnackh, dat was de link die ik inderdaad had gechecked, maar daar stond bij dat je moest kijken bij de voeding etc.
Daarin kon ik mijn probleem niet vinden, want bijna alles wat daarin stond ging over een computer die zich afsloot of niet opstarte.
Als die van mij niet eens aan kan gaan heb ik daar weinig aan.
Verder stond daar wat over voedingen, maar mijn voeding die geeft nog wel stroom door naar het moederbord, dus de kans dat het daaraan ligt is erg klein. :'(

Ik ga inderdaad wel even kijken of een andere voeding erop werkt, maar dan moet ik eerst een bruikbare voeding zien te regelen...
99% zeker dat het je voeding is .
En als een voeding kapot gaat , of zich "eruit blaast" wil nog niet zeggen datie gelijk helemaal geen stroom meer levert . Hij kan ook gedeeltelijk opgebrand zijn . Zon ledje heeft immers amper stroom nodig natuurlijk.

Post maar weer es wat als je een andere voeding hebt getest .

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Het is je voeding kan niet missen.. Audigy, Radeon 9800.... weet niet wat voor merk je voeding is maar met 300Watt redden de meeste het niet met die kaart..

• Costanel

Costanel

Thanks for the info!

Topicstarter
Dus ik kan beter een nieuwe voeding kopen?
Want ik vind het wel vreemd dat de voeding het zo lang goed deed en verder geen mankementen vertoonde tot op dit moment.

Wat is een fatsoenlijke voeding die ik goed kan gebruiken met mijn specs?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

reiker

dan jij!

Zo gezegd, zo gedaan.

• A_to_the_S
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik weet niet of het normaal is wat ik nu doe (verder gaan in een heel oud topic) maar ik doe het toch

Ik heb een vergelijkbaar probleem als die gast hierboven.
Ik deed m'n PC op een avond aan rook wat vreemds, die avond bleef hij het goed doen.
De volgende dag toen ik em weer aan wou doen sloegen alleen de vens en het standby lampje even aan. Verder deed hij niets....

Ik heb dus een nieuwe Voeding gekocht en uitgeprobeerd maar het resultaat was hetzelfde...

Specificatie's:
CPU: Intel P4 2.80GHz
Mobo: Asus P4P800
Geheugen: 2x kingston 512mb DDR400 PC3200
Videokaart: ATi 9800 Pro 128mb
Voeding: Coolermaster Extreme Power 430w

Nieuwe voeding: FSP Group Inc. FSP400-60GLN 400w Full Range

Ik denk nu zelf dat het aan m'n MoBo ligt maar ik dacht ik vraag het hier ff...

(het ledje op de mobo brand wel, maar dat komt waarschijnlijk omdat die toch amper stroom nodig heeft)

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Ten eerste is dat niet normaal :P, ten tweede is het 'fans' en niet 'vens' :D en ten derde: open dus maar een nieuw topic :)
Pagina: 1