Reageren op FP onzinnig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 17:57
Ik ben hier al eerder een discussie over gestart, maar ik wil er weer op verder gaan.

Het gaat om dit newsitem. Ik kan me ergeren aan de volkomen onjuiste reacties van veel tweakers. Het gebeurt bij alle items, maar bij alle (semi?) wetenschappelijke onderwerpen is het voor mij veel duidelijker.

Ikzelf zou deze reacties eigenlijk weg willen modden met '-1 te dom' of iets dergelijks. (een vriendelijkere term waarschijnlijk)

Maar in mijn vorige discussie zeiden veel tweakers dat het beter is om gewoon te reageren om uit te leggen wat ze fout doen, en hoe het wel zit. Ik heb die uitdaging toen aangenomen en geprobeerd de fouten die op de FP gemaakt worden te corrigeren.

Ik heb me vandaag weer door bijna de hele thread heen geworsteld en geprobeerd om te corrigeren wat mogelijk was. Waar ik me bijvoorbeeld aan ergerde was deze reactie en de reactie daar direct op. Ik heb ook netjes geschreven wat de gemaakte denkfout is.

Nu kijk ik nog eens naar dat draadje en de gewraakte reacties staan er nog, maar mijn reactie om de fout recht te zetten staat op overbodig.

Op zich ben ik het ermee eens dat hij overbodig is, net als bijna al die reacties. Maar het eerste berichtje in die thread is het meest overbodig. Dat ik er op reageer is om mensen erop te wijzen dat wat hier gesuggereerd wordt niet waar/mogelijk is, en dat het daar helemaal niet over gaat.

In dit zelfde newsitem zijn nog veel meer van die voorbeelden. Een paar van mij, nog veel meer van anderen.

En het gaat me er niet zozeer om dat ik wil dat dit rechtgezet wordt, als meer het algemene idee.
Er komt zoveel wetenschappelijke onzin in de reacties op de FP te staan. Voor een leek die iets over een onderwerp wil weten is dat funest. Ze leren verkeerde dingen! En vaak is het ook zo dat je dat als argument hoort: 'Hoe weet je dat?' - 'Oh, dat kwam ik ergens tegen op tweakers'

En dan bekruipt mij het gevoel dat ik alles wat ik in de reacties op de FP lees direct als onzin moet bestempelen. Met name de onderwerpen waar ik dan weet niets van af weet.

Het is namelijk zo dat diegenen die wel iets weten op een bepaald vlak, afhaken. Zoals ik als het om natuurkundige dingen gaat. Het kost veel moeite, en heeft geen enkele zin want niemand leest het omdat een tweaker die het zelf ook niet snapt verkeerd modereert.

Hoe denken jullie daarover?

Leven is meervoud van lef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gaat over het modden van reacties volgens mij en dat hoort niet in FA, maar in TMF :) .

FA > TMF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ergens heb je wel een punt, maar zoals je zelf al aangeeft werd in vorige discussies er toch voor gekozen geen "-1 foute informatie" in te voeren vanwege de vele protesten die dit zou opleveren. Want wie zal uiteindelijk beslissen welke opmerking wel of niet fout is? Daarvoor heb je experts ter zake nodig en, nofi, maar wie beslist dat jij wel een expert bent en ik niet (niet dat ik je kennis in twijfel wil trekken, maar je begrijpt me wel).

Ik zou dan ook op een andere manier gaan denken. Het is best mogelijk dat iemand foutieve informatie post, maar dat ie tot die informatie komt door op een zinvolle manier na te denken. Als hij dan ergens een denkfout maakt, dan kan het mijn inziens geen kwaad om die persoon toch een +1 inzichtvol te geven en hem in een reactie op die fout te wijzen. Die correcte reactie mag dan best wel op +2 behulpzaam/inzichtvol (naargelang de situatie) komen bijvoorbeeld.

Op die manier wordt het toch weer wat interessanter om je kennis met anderen te delen en wordt iedereen gemotiveerd tot het onderbouwen van reacties, het belangrijkste punt in heel deze zaak imho

Totaal foutieve reacties die bovendien nog eens niet onderbouwd zijn of te gek voor woorden kunnen wat mij betreft op een 0 overbodig terechtkomen of zo, desnoods zonder corrigerende reactie.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Ik ben met je eens dat hoe zwaarder het onderwerp hoe meer mensen doen alsof ze er vanaf weten en dus maar wat roepen. Er zijn op dat gebied al veel blinden en het valt dus niet veel mensen op. Ik begrijp als chemicus (voor wat er na die jaren nog van over is dan) goed je frustratie. Maar het is een fluke in een democratisch modysteem dat iedereen mag modden ookop gebieden waar ze geen kaas van hebben gegeten. Ik ben toch een behoorlijke beta, maar ga bij een dergelijk cutting edge science project ook de mist in als ik exact wil modden. Daarom is het juist belangrijk dat users zoals jij je hierin blijven mengen. Maar zoals je zelf al aangeeft lopen die users daardoor weg.

Lastige tweespalt dit, maar ik zou je willen blijven aanmoedigen om rond te blijven hangen en hier op TMF mee te blijven praten. Ik acht het van belang, ergo het is mijn taak, om de fp leesbaar te houden. Dat is soms dweilen met de kraan open, en juist voor dat soort diehard betanews heb ik en velen met mij juist jouw kennis nodig. Reageren is dus niet zinloos. Maar er lopen ontelbaar veel mensen met modmogelijkheden rond, en bij dit soort nieuws zijn de starwars grappen snel van de plank gepakt. Blijven proberen om de discussie op de fp leesbaar te houden blijft een nobel streven waarbij we nogmaals je hulp goed kunnen gebruiken.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Als op een nieuwsitem al tientalle reacties zijn gemaakt die onzinnige of onjuiste informatie bevatten, dan is er geen redden meer aan. In zo'n geval gebruik ik m'n modrechten om de boel in goede banen te leiden. Zelfs reacties met onjuiste informatie kunnen interessant zijn. Het corrigeren door juiste informatie te verschaffen kan in zo'n situatie wel de beste oplossing zijn, maar zoals je al zei zal je reactie niet snel opvallen tussen al die andere reacties.

Ik probeer meestal zo snel mogelijk al in te grijpen, idien ik zeker weet dat mijn informatie/visie correct is. Zie ik iemand die een vraag heeft of iets niet goed begrijpt, dan probeer ik daar zo snel mogelijk op te reageren. Zo voorkom je nutteloze reacties, en het draagt ook bij aan de orde in de thread. Zo'n corrigerende reactie vul ik dan aan met een aantal bronnen en zelfs quotes. Op die manier ontstaat er minder twijfel dat ik onjuiste informatie verschaf, en zo voorkom je wellus-nietus gezwam.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590