Toon posts:

[XP]Kan niet meer booten vanaf CD-ROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe harddisk gekocht van 160 GB. Na het plaatsen en installeren van Windows XP, werd de schijf gezien als 120 GB, ipv 160 GB. Ik heb vervolgens met Partition Magic de niet gebruikte ruimte gepartitioneerd en bijgevoegd bij de bestaande partitie. Nu speelt het volgende probleem:

Ik kan niet meer booten vanaf een bootable CD-ROM. Ook niet als ik bij de 1st, 2nd en 3rd bootdrive de cd-rom drive instel in de BIOS. De melding die ik bij het opstarten tegenkom is: "ATAPI boot table does not exists". Vervolgens wordt Windows gewoon weer opgestart. Anybody an idea??

Alvast bedankt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als dat je BIOS niet helemaal overweg kan met grote schijven...staat ook het e.e.a over in de FAQ: OM FAQ / Beleid Misschien dat je daardoor in de problemen komt, want je foutmelding heeft volgens mij betrekking op je mbr. Maar een BIOS update kun je altijd proberen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook al zo'n vermoeden dat het daaraan kan liggen. Ik heb de laatste BIOS update gedaan en mijn moederbord kan de schijf gewoon aan (Aopen AX4G PRO).

Ik vermoed dat het te maken kan hebben met het geval wat onder punt 6 wordt genoemd in de FAQ:

6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.

Maar dat probleem heb ik dus opgelost met partition magic. Ik blijf helaas problemen houden met booten... :'(

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:24
En wat als die schijf er niet inhangt, of je oude er weer ff in zet (als ie nog leeft ;))? Kan je dan wel van CD booten?