Toon posts:

[Mandrake] MySQL Updaten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik weet niet of dit een gepaste vraag is, maar ik stel em toch maar.
Ik draai Mandrake 9 en draai MySQL 4.0.11 (dacht ik),
vanwegen een aantal verbeteringen moet ik MySQL updraden.

Nu kan ik met URMPI mooi die dingen installeren, maar nu moet mysql "overschreven" worden. Maar de databases moeten intact blijven.

Ik ben zelf geen expert in Linux dus weet niet of dit gebeurt en durf het niet gewoon uit te voeren. Voordat dadelijk MySQL het niet meer doet en ik straks moet gaan zoeken en vragen om het probleem op te lossen.

Ik kan wel de databases exporteren (dumpen), mysql verwijderen in de nieuwe erop zetten, maar dit is straks geen optie voor de operationele server.

Weet iemand of URMPI de mysql netjes overschijft en dat ik na een nieuwe php_mysql er gebruik van kan maken?
Of een andere manier waarop hetzelfe op een veilige manier gebeurt?

Alvast bedankt

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Over het upgraden van mysql is genoeg te vinden op internet volgens mij, als de rpms een beetje netjes zijn kan er weinig fout gaan als je ongeveer weet wat je doet en de instructies volgt, http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Upgrade.html al eens gelezen?

Verwijderd

Ik heb zelf toevallig gisteren mijn MySQL geupgrade onder Mandrake Linux 10.0.

Mandrake heeft zelf nog geen RPM's van de nieuwste versie (ik heb hem ook geupgrade omdat je bijv. subqueries kunt gebruiken). Ik heb toen de RPM's van MySQL.com gehaald en die geinstalleerd. Je krijgt dan een paar dependencies, maar bij mij bleek dat de benodigde files gewoon geinstalleerd waren (had de oude MySQL ook nodig). Dus dependency checking uit gezet en de RPM's geinstalleerd. Vervolgens MySQL opnieuw gestart. Zowel de accounts als de databases werken dan nog gewoon.

Wel staat de tmp_data (geloof ik?) configuratie optie na het upgraden niet meer op /var/nogwat, maar op /root/tmp/. Ik kon niet zo snel vinden hoe ik dat weer goed zet en heb toen /root/ en /root/tmp chmod 0777 gemaakt. Dat moet je *nooit* doen als je niet de enige gebruiker bent of het een operationele bedrijfsserver is. Maar aangezien het m'n laptop voor een school-opdracht is kan het best :-)