[geheugen] wordt verkeerd weergegeven in tweede slot

Pagina: 1
Acties:

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025
Hoi,

Ik heb dus een asus a7v266-E en het geheugen wordt in de middelste van de 2 bankjes steeds maar voor de helft weergegeven.
dus als ik een 256mb modulle erin prop wordt er maar 128 mb weergegeven etc etc.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik moet wel erbij vermelden dat ik eigenlijk in eerste instantie alleen de 1 en 3 e heb gebruikt, maar door een upgrade erbij wordt nu dan ook de 3e (middelste) gebruikt..

erg irri....allemaal.

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:56
ik neem aan dat je het mobo uit je sig gebruikt (misschien handig om je specs in je TS te zetten aangezien niet iedereen sigs aan heeft)

Het kan zijn dat jou mobo niet 3 dual sided dimms aankan (dus dattie 2 ds aan kan en 1 SS) wat van geheugen doe je allemaal erin?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• noltha
er gaat in:

1 maal kingston 512 mb PC2100
2 maal 256 mb micron crucial PC2100

Vreemde is wel dat welke module ik ook in het midden plaats er gewoon steeds de helft wordt weergegeven.

System specs:
Athlon XP 2400+ cooled by AX-7+Papst, ASUS A7V266-E RAID, 2x 256 Micron/Crucial PC2100 RAM+1 512MB kingston PC2100, gef 2 mx 400 :( , 2x IBM GXP60 40GB in RAID 0, Soundblaster Audigy II, Chieftec DB-01+4 12Db Papst!

[ Voor 39% gewijzigd door noltha op 17-06-2004 13:47 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het maakt dus niet uit welk reepje je gebruikt, begrijp ik?

Wellicht is de geheugenslot gewoon gaar. Een fysiek geheugenslot bestaat trouwens uit 2 banken, om me maar eens in de exacte geheugentermen uit te drukken (zie ook de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden ;) ). Je kunt proberen om de geheugenslot schoon te blazen of voorzichtig af te stoffen met een kwastje (let wel op statische elektriciteit en de naastgelegen geheugenreepjes!).

edit:
M1lamb3r schreef op 17 juni 2004 @ 13:44:
ik neem aan dat je het mobo uit je sig gebruikt (misschien handig om je specs in je TS te zetten aangezien niet iedereen sigs aan heeft)
De A7V266-E is voorzien van de VIA KT266A chipset en volgens de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?" kan dit chipset 6 banken aan (3 slots dus). Dat is dus geen issue :)

[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 17-06-2004 13:49 ]

• noltha
BalusC schreef op 17 juni 2004 @ 13:47:
Het maakt dus niet uit welk reepje je gebruikt, begrijp ik?

Wellicht is de geheugenslot gewoon gaar. Een fysiek geheugenslot bestaat trouwens uit 2 banken, om me maar eens in de exacte geheugentermen uit te drukken (zie ook de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden ;) ). Je kunt proberen om de geheugenslot schoon te blazen of voorzichtig af te stoffen met een kwastje (let wel op statische elektriciteit en de naastgelegen geheugenreepjes!).
Inderdaad BalusC.

Welk reepje ik oook gebruik, enkelt de helft daarvan wordt weeregeven....
Zou het misschien ook een beetje helpen om het bankje zelf met kontaktspray schoon te maken?

Het lijkt erop dat enkelt 1 helftje maar werkt daarvan..

• noltha
... laat maar ging weer eens mis.........komt door geheugenbank problemen :(

echt vreemd hoor .. steeds de helft..

RMA -> moederbord? Gestofzuigd , kontakt spray mocht allemaal niet baten. Hij blijft de helft aangeven, meer niet.

Dat rma verhaal zal wel einde verhaal zijn. Bordje is al wat ouder?
Niemand die zoiets zou kunnen maken ergens?

Iemand nog ideeen ?

[ Voor 181% gewijzigd door noltha op 17-06-2004 14:17 ]

Verwijderd

Welke bios heb je? Probeer anders eens de laatste beta-bios:
http://www.asus.com.tw/su...m.aspx?ModelName=A7V266-E

• noltha
Ik heb een full-raid bios op het moment.

Ik zal eens bios 1011 flashen.

edit....nou ondertussen dit gedaaan . Niets helpt! jammer jammer jammer !!!!!

Any tips nog?

[ Voor 39% gewijzigd door noltha op 17-06-2004 17:18 ]

Verwijderd

Heb je Asus Probe geinstalleerd?

Kijk dan eens bij DMI-explorer hoeveel size er dan enabled is bij jouwn middelste module....

en idd een bios flash mag ook helpen.....

Verwijderd

noltha schreef op 17 juni 2004 @ 16:58:
Ik heb een full-raid bios op het moment.

Ik zal eens bios 1011 flashen.

edit....nou ondertussen dit gedaaan . Niets helpt! jammer jammer jammer !!!!!

Any tips nog?
En de beta? Die zit al op 1015.002

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

noltha schreef op 17 juni 2004 @ 13:49:
[...]

Inderdaad BalusC.

Welk reepje ik oook gebruik, enkelt de helft daarvan wordt weeregeven....
Zou het misschien ook een beetje helpen om het bankje zelf met kontaktspray schoon te maken?

Het lijkt erop dat enkelt 1 helftje maar werkt daarvan..
Een bank is een logische ordening van geheugen. Dat is dus (zoals BalusC hierboven al opmerkte) NIET hetzelfde als een fysieke slot.

In een DIMM slot past fysiek een DIMM. Die DIMM kan goed zijn voor 1 of 2 banks. Het zou dus best eens kunnen dat er beperkingen zijn aan de hoeveelheid banks per controller- veel moederborden doen moeilijk boven de 3 banks per controller. Geef eens info over hoeveel chips er op elke DIMM zitten en wat de opschrift daarvan is, dan kunnen we zeggen hoeveel banks je twee DIMMs elk opvullen :o

Oslik blyat! Oslik!

• noltha
dion_b schreef op 17 juni 2004 @ 21:21:
[...]

Een bank is een logische ordening van geheugen. Dat is dus (zoals BalusC hierboven al opmerkte) NIET hetzelfde als een fysieke slot.

In een DIMM slot past fysiek een DIMM. Die DIMM kan goed zijn voor 1 of 2 banks. Het zou dus best eens kunnen dat er beperkingen zijn aan de hoeveelheid banks per controller- veel moederborden doen moeilijk boven de 3 banks per controller. Geef eens info over hoeveel chips er op elke DIMM zitten en wat de opschrift daarvan is, dan kunnen we zeggen hoeveel banks je twee DIMMs elk opvullen :o
oh sorry je mag de topictitel veranderen hoor ;)

Verder wordt in het eerste en derde ... het geheugen goed weergegeven.
Het is alleen in het middelste ... (geheugen socket dan maar) dat enkelt de helft wordt weergegeven.
Erg vreemd en vooral jammer allemaal.

pc probe zegt dat er RAS2 RAS3 is bij bank connections. Maar bij installed size 128mb??? geen error report !??!

Het lijkt er toch sterk op dat het MB dan stuk is.

any ideas nog?

[ Voor 23% gewijzigd door noltha op 17-06-2004 22:51 . Reden: pcprobe resultaat! ]

• noltha
Weer wat nieuws:

Ik heb er nu 2x 256mb pc2100 van Micron

Pcprobe zegt het volgende:

module #2 128mb single bank
module #3 256mb double bank

Hij ziet dus in socket 2 maar 1 kant van de module lijkt wel?

Ik word gek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En wordt het reepje wel goed herkend wanneer je louter slot #2 gebruikt? (en dus de overige sloten 1 en 3 leeg laat). En wat gebeurt er als je de geheugenbussnelheid even downclockt naar bijvoorbeeld 100MHz in plaats van de huidige 133MHz?

Verwijderd

Het lijkt er dus op dat je geheugen controller module 2/bank 2 het geheugen benaderd als single sided. Dit verklaard denk ik dat er iets defect is aan je mobo/geheugencontroller.

Ik zelf heb het nog ff geprobeerd op mijn mobo (Ook A7V266-E) maar alles lijkt in orde te zijn bij bank 2.

Jammer maar helaas, ik denk dat je het bij single sided zal moeten laten bij bank 2.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Kijk eens naar je geheugen wat het is, bijvoorbeeld 32*128. of 64*64 (aantal * het aantal bits waaruit hij is opgebouwd)

Mijn moederbord ondersteund namelijk ook niet alle varianten, en ziet dus ook maar de helft van mijn geheugen (ondersteund maximaal 256MB per zijde, en ik heb een singlesided 512MB geheugenmodule er in zitten)

Dit moet na te zoeken zijn in je MBR boekje.

[ Voor 7% gewijzigd door zion op 18-06-2004 14:33 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De KT266A chipset slikt praktisch alles wat je maar kan kopen qua geheugen :)

Behalve 1024Mbit geheugen dan, maar die zijn nog niet verkrijgbaar of anders wel peperduur.

• noltha
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 14:24:
Het lijkt er dus op dat je geheugen controller module 2/bank 2 het geheugen benaderd als single sided. Dit verklaard denk ik dat er iets defect is aan je mobo/geheugencontroller.

Ik zelf heb het nog ff geprobeerd op mijn mobo (Ook A7V266-E) maar alles lijkt in orde te zijn bij bank 2.

Jammer maar helaas, ik denk dat je het bij single sided zal moeten laten bij bank 2.
Ja ik denk inderdaad dat die geheugen controller gewoon stuk is!

Erg jammer. Wat ik evt nog kan doen is het M/B eruit halen en alles goed schoonmaken, misschien helpt het ???

RMA via Wintelco zal waarschijnlijk niet meer lukken !

Of ik moet mijn2x256MB verkopen of ruilen tegen 1 met 512MB PC2100. (met bijbetaling)

[ Voor 7% gewijzigd door noltha op 18-06-2004 15:12 ]

• noltha
Ik heb inmiddels support request by mail gedaan bij Asus en zij zeggen dat ik het volgende moet doen:

1. Cut the power supply for whole system and open your case;
2. Take out the Cmos battery from the battery socket;
3. Install your battery with "reverse side" that means turn the battery 180 degree and put in into battery socket;
4. Hold about 30 seconds, then take out the battery and install it normally;
5. Plug the power cord and Power on .

Ook dit werkt helaas niet!
Ik denk dat dit topic gesloten moet worden hoor. De A7v266-E's 2e geheugen controller is gewoon niet goed. STUK!

Allemaal bedankt voor de waardevolle tips, dat maakt dit forum nou zo sterk altijd!
8) >:)
superz gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door noltha op 18-06-2004 19:02 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

noltha schreef op 18 juni 2004 @ 19:02:
[...]

Ook dit werkt helaas niet!
Ik denk dat dit topic gesloten moet worden hoor. De A7v266-E's 2e geheugen controller is gewoon niet goed. STUK!

[...]
Dat de geheugencontroller stuk is lijkt me ERG sterk, dan zou je namelijk verwachten dat de andere sloten er net zo last van hadden. Ik denk eerder dat de pins in de 2e DIMM slot gewoon beschadigd zijn of dat ergens een paar traces op het moederbord niet meer optimaal zijn.

Uiteindelijk maakt het weinig uit, je zult er evenmin aan kunnen doen namelijk, maar geef dan het juiste onderdeel de schuld ;)

Oslik blyat! Oslik!

• noltha
Ja je hebt gelijk....Ik zal nogeens de achterkant van het MB goed inspecteren en vooral de pennetjes etc,

Ik merk trouwens ook nu dat enkelt het onderste gedeelte van de mem module warm wordt, de bovenste helft blijft koud. Dat doet me al een eind in de goede richting voeren.

Ik zal dus komende dagen daar even gaan inspecteren, Misschien is er 1 pinnetje stuk of kapot....

I'll stay in touch!!
>:)

• noltha
Wel ik zou hier nog op terug komen!

Ik heb net dat hele zooitje uit elkaar gebouwd en schoongemaakt en met contactspray ingespoten, Verder nog de geheugen sockets nagekeken en de soldeer pennetjes maar echt ALLES ziet er gewoon goed uit. Nergens schroei plekken ofzo. Verder geen pennetjes los , socket zelf zit ook gewoon goed vast.

Ik alles weer in elkaar gezet -> 256mb dimmetje erin en opstarten..

nee helaas weer 128MB. Ik geef het op. Er is gewoon ergens een onderbreking...ergens een trace op het moederbord....kan niet anders...

Er zit dus maar 1 ding op.
Ik verkoop mijn 2x256MB pc2100 en haal van dat geld 1 dimm van 512mb.
Die zet ik dan (samen met mijn andere 512mb) in socket 1 en 3. 8)

i.i.g weer thanx voor alle nuttige info....

MOD: Sluit dit topic maar

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

noltha schreef op 20 juni 2004 @ 22:57:
[...]

MOD: Sluit dit topic maar
:X

Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #topiceinde
Een topic kan op verschillende manieren ten einde lopen. Een verstomde discussie bijv. behoeft geen uitleg, maar in 2 specifieke gevallen verwachten wij het volgende:

* slotje: Een moderator heeft je topic gesloten. Neem in dat geval altijd goed de sluitmessage door. Bij twijfel/vragen kun je contact opnemen met de moderator in kwestie via 1 van de mogelijkheden in zijn profiel.
* opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1