Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Dus ik zou die hdds verdelen over de beschikbare ruimte. Zeker als ze actief gekoeld worden is het verder geen probleem.
Heb hier in mijn intel server tower 4 hdds zitten, waar er er iets van een mm of 5 tussen de schijven zit, als deze actief gekoeld worden valt de hitte best wel mee die er blijft hangen.
ze doen het alle 4 nog na al ruim een half jaar 24/7 te draaien
2x40GB 5400Rpm
1x10GB 5400Rpm
1x3GB 5400Rpm
geen superschijven dus, vandaar dat ze ook niet extra gekoeld worden
In mijn Coolermaster behuizing zit er standaard 1,5cm ruimte tussen de (onderste 4) schijven.
Dat werkt tot zover uitstekend
Het voordeel ervan is dat de linker en rechterkant 2 afzonderlijke stukken (plaaten) zijn. Oorspronkelijk zaten die 2 stukken vast met klinknagels op het chasis van de case. Je past ze dus aan in de breedte afhankelijk wat je ertussen zet.
Tussen de hd's zelf zit op die manier meer dan ruimte genoeg, kan makkelijk een vinger tussen.
Verwijderd
Voor fans zegt Papst dat minimale afstand tot een blokkerend object de dikte van de fan moet zijn. Voor harddisken zou je dan dezelfde simpele 'gouden regel' kunnen aanhouden (al zou ik persoonlijk méér vrij ruimte willen dan blokkerende ruimte - tenzij je lucht gaat kanaliseren/forceren/routeren). Als minimale grens zou ik de 'vinger regel' aanhouden: een doorgang smaller als een vinger is niet echt efficient bij een lage druk (tenzij je dus door die versmalling de luchtsnelheid/druk laat toenemen).Er zijn voorzover ik weet op dat punt geen maatstaven
Overigens valt het met harddisken nog wel mee qua benodigde koeling. Een kleine flow is al voldoende om van ongekoeld 60'C naar gekoeld 35'C te gaan.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 20:30 ]
<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>
natuurlijk wel het simpelst. maar ik weet niet hoeveel schijven er nog bijkomen.Terw_Dan schreef op 17 juni 2004 @ 13:41:
hoe verder uit elkaar hoe beter.
Dus ik zou die hdds verdelen over de beschikbare ruimte. Zeker als ze actief gekoeld worden is het verder geen probleem.
ik moet nu me huidige server afdanken om dat ik er maar 7 inkrijg. dat wil ik dit keer voorkomen/
zoiets heb ik nu ook (avance b031 minitower met 6 5,25 baaien) alleen het nadeel is dat dat te veel ruimte in neemt. ik heb namelijk een lan-transport probleempje dus bigg-ass fileserver-kasten zijn uit den bozeTom_G schreef op 17 juni 2004 @ 14:10:
Ikzelf gebruik een oude 5,25 inch rack daarvoor. Er is plaats voor 6 5,25 inch drives.
Tussen de hd's zelf zit op die manier meer dan ruimte genoeg, kan makkelijk een vinger tussen.
hmm das natuurlijk ook waar. en ik neem aan dat die toch echt wel gesest zijnDevice Manager schreef op 17 juni 2004 @ 20:37:
Ga je IDE (SATA) schijven in je systeem stoppen, of scsi schijven? Met scsi schijven kan je ze practisch op elkaar zetten (die 2mm is misschien wat weinig, maar veel meer is niet nodig voor scsi schijven). Voor direct-attached scsi storage gebruiken fabrikanten tot 14 schijven vertikaal in een enclosure voor een rack. Dit geeft heel weinig speling. De fabrikanten gebruiken active koeling (fans) die de schijven koel houden.
en ik denk dat er kwa temp-bestendigheid niet veel verschil tussen scsi en sata zal zitten.
al met al bedankt voor het meedenken.
na wat rekenen denk ik dat ik op 0.6 mm ga zitten, dat lijkt me voldoende en dan heb ik toch nog ruimte voor 10 schijven
ps
balus : Extreem nette setup. beetje nieuwschierig, welke kast is dat ?
[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2004 13:07 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Damn yes! Very nice!heuveltje schreef op 18 juni 2004 @ 13:03:
ps
balus : Extreem nette setup. beetje nieuwschierig, welke kast is dat ?
Hoe keb je die kabels zo strak weg gewerkt gekregen?
wrong quote..
[ Voor 59% gewijzigd door UltraSub op 18-06-2004 14:33 ]
lol nu zie ik het zelf pasUltraSub schreef op 18 juni 2004 @ 14:31:
[...]
Damn yes! Very nice!
Hoe keb je die kabels zo strak weg gewerkt gekregen?
edit:
wrong quote..
das dus een scsi setup. dus maar 1 kabel met 5 connectors
scheelt natuurlijk wel iets
maar blijft net
[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 18-06-2004 14:50 ]
Het is een Coolermaster ATC-110B kast
Het ophangen van de HD's gebeurd met elastiek (geschikt voor wasmachine dus kan wat hitte hebben en rekt niet al te ver uit na een tijd)
Nu zit ik een beetje met de plaatsing van de HD's. Bij optie 1 (links) hangen de schijven horizontaal met ong 1,5 cm tussenruimte. De fan is binnen in de kast geplaatst. De lucht wordt door het HD "hok" heen getrokken. De tweede optie blaast de lucht in het "hok".
Iemand suggesties mbt koeling? (of andere suggesties?)
tja...
Verwijderd
Zoals in de nieuwe lian li series dan gaat er geen warmte van je hdd door je kast zelf maar er gewoon onderdoor.
Door middel van een 8cm Papst ventilator blijven ze netjes op een graad of 40, zelfs toen het hier in de kamer zo'n 32 graden was. Op dit moment (24 graden in de kamer) blijven ze op 32 graden.
Ofwel: Je hebt niet écht veel tussenruimte nodig.....

zelfbouw, met een centimeter ruimte tussen de schijven en actief gekoeld met twee 120mm fans. de bovenste schijven worden (van boven naar beneden) 40 graden idle en 38 graden idle. de rest kan ik niet uitlezen omdat die aan een raidcontroller hangen. bij schrijfacties worden ze wel erg heet, kan naar de 50 graden lopen, maar ze koelen ook weer snel af. (why oh why did i take Maxtor?
de temps zijn nog in de hand te houden, maar voortaan koop ik maar Seagates, die zijn ietsje koeler.