Toon posts:

Geen IDE actviteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende (vage) probleem:

De hardeschijven draaien niet, ook de cd-roms doen het niet.
Als ik de IDE kabels eruit trek draaien de harde schijven en de cd-roms wel

dus de MB blokkeert ze (kennelijk)

meer info:
HD lampje brand, power lampje brand, voeding draait,cpu fan doet het, lampje netwerkkaart brand

Ik heb al nieuwe IDE kabels gebrobeerd, geen success

De MB, Proc, voeding zijn nieuw. het systeempje heeft 3 dagen goed gedraaid

hardware:
ASROCK K7S8X Socket-A
AMD XP Athlon 2600+
IDE 1: 2 hardeschijven
IDE 2: DVD en CD Brander

iemand een idee?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Reset je bios eens en kijk of dat helpt. Verder kan je proberen om even wat IDE apparatuur te swappen van verschillende kabels

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
ik heb trouwens ook geen beeld, en de power en HD lampjes blijven branden :'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens op logische wijze dingen uit te sluiten. Test de schijven/CD/DVD afzonderlijk, test ze in andere PC's, probeer verschillende kabels/posities, etc.. Op deze manier komen we niet vooruit.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 17-06-2004 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijven/cd/dvd doen het goed in een andere pc, ik heb verschillende kabels geprobeerd en verschillende combinaties

Het lijkt erop alsof de MB niet door het "opstart" proces (dat ding voordat hij de IDE drives aanzet) komt

Kan de mb niet gewoon prak zijn? of zou de cpu fan dan niet draaien ?

hoe reset je trouwens de bios als je geen beeld hebt?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 13:04:
De harde schijven/cd/dvd doen het goed in een andere pc, ik heb verschillende kabels geprobeerd en verschillende combinaties

Het lijkt erop alsof de MB niet door het "opstart" proces (dat ding voordat hij de IDE drives aanzet) komt

Kan de mb niet gewoon prak zijn? of zou de cpu fan dan niet draaien ?

Clear CMOS jumper zoeken op het mobo ;)

Kan best zijn dat je mobo brak is, maar dat moet je wel ff testen door alle andere dingen uit te sluiten en dat zal een leverancier ook van je eisen voordat ze je bordje omruilen voor een nieuwe ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 13:04:
Het staat in de handleiding van je moederbord :) Het staat trouwens ook min of meer in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter uitgelegd.

Maargoed, het IDE spul werkt dus ook niet afzonderlijk? Aangezien ze prima werken op een andere PC, heb ik ook het idee dat (de IDE controller van) het mobo gewoon gaar is. Omruilen dus.

Verwijderd

Optie 1.
Lijkt op een verkeerde instelling van de BIOS. Controleer de FSB snelheid (Moet op 166Mhz staan). Veel te hoog/te laag geeft dit probleem.
Optie 2.
Processor soms defect (door te snelle FSB!!)...Of corebeschadiging door wild monteren koelblok..(scheurtje, oxideren...exit)
Optie 3.
Virus? BIOS (in dat geval uiteraard) verkeerd geflashed...

Verwijderd

Topicstarter
1) FSB staat op 333Mhz , het is een 2600+ die support dat toch

2) De proc doet het, getest in een andere systeem

3) De MB is nog een week oud, ik heb deze niet geflashed

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:31

breinonline

Are you afraid to be known?

1) Niet per sé. Op deze site staat het volgende:
As you probably know, the 2600+ originally launched with a front side bus of 266MHz, and the 333MHz front side bus was first introduced with the 2700+ and 2800+. Shortly after the launch of the 2700+ and the 2800+, AMD received requests from system builders and enthusiasts alike to come out with a 333MHz front side bus version of the 2600+, and alas AMD listened and has come out with the processor many have been waiting for.
2) En bij het terugmonteren in het huidige systeem kan het natuurlijk niet fout gegaan zijn?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 17:16

JDVB

✅ ⟵ vinkje

333 of 2x166?

Het moet dan 2x166 zijn.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem gehad en doodleuk 4 MB's uitgeprobeerd.
Alle vier hetzelfde probleem. Ik had dus de verkeerde CPU gekregen.
de 333 FSB besteld en de 266 gekregen. En ik maar zeggen dat het aan de CPU lag, en die lui bij Mycom me maar niet geloven (daar is het uitgeprobeerd en gekocht). Heb er uiteindelijk op gestaan om de verpakking van de nieuwe CPU te mogen zien.

Door de eerste keer dit in te stellen ging het bios dus flippen.
Door bios reset kom je weer terug.

Kunt proberen je FSB eens op (2x)133 zetten om te kijken of dat het geval is.
Het lijkt mij in ieder geval sterk dat het ergens anders aan zal liggen dan aan de bios instellingen aangezien je de eerste keer wel hebt op kunnen starten.
Dat kon ik namelijk ook.

Dit verhaal komt mij dus wel uiterst bekend voor.

PS. de reset jumper zit over het algemeen naast die knoopcel baterij.
Let wel op dat je de jumper hiervan weer op de originele positie terug zet bij het opstarten van de PC >:)

Verder is het wel de moeite waard om wanneer dit echt het probleem is, om de CPU weer om te ruilen. Hogere FSB loont, zeker bij een lekere overclock.
Mijn Athlon XP 2600+ draait nu lekker op 2200Mhz en FSB 400Mhz. Ofterwijl 3200+
Dat met luchtkoeling. Ben benieuwd wat dat straks gaat worden met waterkoeling :9~

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb de bios gereset en nu werkt alles weer,
de FSB staat trouwens nog steeds op 333Mhz

wat weten we nu?
Pagina: 1