[Hosting] DNS-gebruik*

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Ik wil een domeinnaam registreren, en die wil ik verbinden aan mijn IP. Nu wordt mij gevraagd naar de Primaire DNS, de Primaire DNS IP, sec. DNS, en de sec. DNS IP.

Nu weet ik niet wat ik ermee moet. Is het mogelijk (en zinvol) om een DNS-server op je eigen server te installeren? (En hoe gaat dat dan in zijn werk?) Of moet je het DNS-adres van de ISP opgeven?

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
meestal heeft de domeinboer die dns servers wel draaien. Mijn ervaring is dat je met een domein een ip invult van de website waar ie naartoe verwijst, de DNS updates etc. worden door de domeinboer geregeld.

Waar heb je je domein geregged?

Mijn rig

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Montu studios, www.montu.nl. Ik zie er zo gauw niks staan. Bovendien wil ik zo min mogelijk afhankelijk zijn van andermans servers, het moet nl. zo goedkoop mogelijk geregeld kunnen worden, en dan kan je soms de twijfels hebben bij de uptime. :)

Vandaar dat ik vroeg of ik ze zelf kan draaien. Ik heb gewoon een ADSL-lijntje lopen, met een router (met NAT-firewall), en daarachter een debian bak eraan, waar de stuff op staat.

Is het ingewikkeld om je eigen nameserver te draaien? (Of is het in mijn sit. praktisch niet mogelijk?)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je domain zal eerst ergens op een Primaire DNS server bekend moeten zijn. (ja voordat je de aanvraag instuurd)
Tevens moet er een andere DNS Server Secondary draaien voor dat domain.

Pas als dat geregeld is kan je een domain naam registreren.

Je kan wel zelf een DNS Server installeren en daarop als primairy DNS je domain bekend maken maar dan moet je als nog iemand als secondary laten draaien. Liefst je ISP ofzo..

Een eigen DNS server draaien is overigens ook nog een heel verhaal, want die moet ook eerst bekend zijn op hogere ROOT DNS servers.
Beetje Kip Ei verhaal..
E.e.a is ongetwijfeld terug te lezen op www.sidn.nl

• pelleke

pelleke

Topicstarter
OK. Heb registratieverzoek verstuurd zonder DNS-info. Ik kan m waarschijnlijk gewoon via hun eigen DNS-servers koppelen aan mijn ip, een dns klus vereist denk ik toch niet zo gek veel bandbreedte, dus dat kan nog wel. :)

Mocht nou blijken dat ze geen DNS servers hebben draaien, zou ik dan beide DNS-serveradressen van mijn ISP kunnen opgeven?

(Volgens mij zijn die overigens dynamisch, althans, ik krijg ze d8 ik via DHCP :S of kan dat niet?)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik denk dat je je DNS theorie nog eens door moet nemen ;)

Als jij aan je provider vraagt om zowel primairy als secondary DNS voor jouw domain wil gaan draaien, en ze doen dat.. Dan ben je er. Meestal doen ze dat niet, en als ze het doen, dan kost het geld.

Bij je domainregistratie aanvraag kan je dan de DNS servers van je ISP opgeven.
Dat jij je DNS servers via DHCP verkrijgt boeit verder totaal niet binnen dit verhaal. Das DNS client geneuzel.

• pelleke

pelleke

Topicstarter
CyberJ schreef op 17 juni 2004 @ 12:30:
Ik denk dat je je DNS theorie nog eens door moet nemen ;)

Dat jij je DNS servers via DHCP verkrijgt boeit verder totaal niet binnen dit verhaal. Das DNS client geneuzel.
Okee, dus in dat geval zou je ook andere adressen moeten gebruiken dan die "DNS-adressen" die je invult bij de TCP/IP eigenschappen (of die je via DHCP krijgt) om het maar heven heel basic uit te drukken.

Tnx vr d uitlg.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wat voor IP adressen wil je daar invullen dan :?
En ik neem aan dat je het over je IP eigenschappen van je netwerkkaart bedoeld :?

In principe kan je daar elk willekeurig IP adres invullen van bestaande DNS servers. Sommige providers dekken dit af door alleen maar vanuit hun eigen range request toe te staan, maar anderen interesseerd dat niet.
Pagina: 1