HDCD cd's

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
HDCD is 20 bit ipv de conventionele 16bit,
alleen staat het wel op een normale audio cd.
De extra 4 bit zijn meegecodeerd in de nummers op de cd,
en zijn alleen te horen als je cd speler in het bezit is van een HDCD decoder.
Het is niet te horen op een normale cd speler
(behalve als je receiver HDCD kan decoden, of in het bezit bent van een HDCD decodertje).
De 4 bit extra zorgen voor meer detailering.
Bron: Door NoiZe - Tuesday 11 December 2001 19:43
Voor meer info over HDCD kijk op: http://www.hdcd.com/

Er zijn enkele oude topics te vinden waar HDCD naar voren komt. Maar leeft het nog onder de audiofiele tweakers onder ons?

Ik ben in het bezit van een isomagic s700 dac met HDCD. Alleen Eric Claptop - reptile heb ik in mijn collectie met HDCD. Een goed klinkende cd, en vergeleken een paar slecht afgemixte albums zeer goed.

Graag hoor ikv an jullie jullie ervaringen met HDCD en de bijbehoorende titels van de cd's. Een lijstje met mooie opnames met HDCD is handig. Een totaal lijst is te vinden op http://www.hdcd.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Ik heb zelf helaas niet het genoegen om thuis te genieten van HDCD, maar heb het wel in een winkel kunnen horen.
Ik hoorde weinig verschil tussen HDCD en een goede "gewone" cd. Mits als er goede spelers gebruikt worden en goed opgenomen cd's. Niet van die opgepompte commerciele stamp-cd's natuurlijk.

Ik denk dat HDCD waarschijnlijk een beetje weggedrukt wordt door SACD.
Bijna iedereen heeft al van SACD gehoord, terwijl HDCD toch bij de meesten onbekend is.

Als je HDCD zoekt kan je ook een bij de winkel van hifi.nl kijken.
http://www.highfidelitydiscs.nl

Die hebben een leuke collectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 08:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik ben nog steeds van neming dat een goede normale 16 bit DAC net zo goed kan klinken als een 20 bit DAC. Ik heb zelf geen HDCD's (nog een speler), maar er is binnen de normale CD-spelers al voveel kwaliteitsverschil dat ik denk dat het vooral aan de gebruikte DAC's logt hoe goed het klinkt, en minder aan de sample resolutie.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Dat maakt inderdaad ook veel uit. De gebruikte dacs en processen bij HDCD encoding zorgen al voro een goede kwaliteit.

Echter, er staan geen 20 bits op een HDCD. Dat is een misvatting. Er staan extra commanodo's in die de HDCD decoder snapt. Die commanod's zeggen bijvoorbeeld wat over transientvorming en bepaalde dynamische aspecten van geluid op een bepaalde tijd, die gereconstrueerd worden door de HDCD decoder.
(bron The Complete Guide To High End Audio van Rober Harley).

In principe klinkt een 20 bits dac natuurlijk beter dan een 16 bits dac, immers je hebt meer dynamisch bereik. Echter als het medium 16 bits is, kan je je afvragen of dat zin heeft. Zodra, zoals bij HDCD, bepaalde dynamische toevoegen ingevoegd worden, heeft 20 bits denk ik wel zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Ik heb een NAD T562, die kan ook HDCD aan. Maar het aanbod is marginaal; ik denk dat het zal uitsterven (net als SACD) tegenover bv. DVD-A.

Overigens ben ik het met deepspace eens. Als men eens zou beginnen om de normale 16 bits CD eens fatsoenlijk te gebruiken/produceren zou je al eens een stuk verder zijn. Veel opnames worden in de studio's al om zeep geholpen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

EXX schreef op 17 juni 2004 @ 16:31:
Ik heb een NAD T562, die kan ook HDCD aan. Maar het aanbod is marginaal; ik denk dat het zal uitsterven (net als SACD) tegenover bv. DVD-A.

Overigens ben ik het met deepspace eens. Als men eens zou beginnen om de normale 16 bits CD eens fatsoenlijk te gebruiken/produceren zou je al eens een stuk verder zijn. Veel opnames worden in de studio's al om zeep geholpen.
Nouja, dat was niet zozeer mijn punt, maar ik moet me er wel bij aansluiten ;)

Wat ik bedoel is dat mijn Marantz CD-5400 waarschijnlijk beter zal linken dan een HDCD speler van 100~150 euro. Simpelweg omdat deze beter DAC's heeft (ook al is mijn speler maar 16-bits 44.1 Khz (wel met 128x oversampling, waardoor op het eind veel betere filters gebruik kunnen worden)), helemaal als ik dat enge verhaal van djazete hoor. Blijkbaar is het dus gewoon "toveren" (al helemaal als ik dat griezelige logo links boven op de hdcd.com site zie staan :X ).

Nog wat meer info: http://www.visi.com/~asm/Newsletters/asmSep96.PDF

[ Voor 104% gewijzigd door voodooless op 17-06-2004 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:52
Ik heb er misschien een stuk of tien. Het is echter bijzonder moeilijk om te zeggen dat ze 'beter' klinken, omdat ik geen non-HDCD versie heb van de betreffende CDs (bestaat ook niet). Over het algemeen klinken ze echter goed tot zeer goed, maar ik heb een hele hoop normale CDs waarvoor hetzelfde geldt.

Eentje die eruit springt vind ik trouwens Motherland van Natalie Merchant; erg mooi opgenomen, en een van de vele HDCDs waarbij niet is aangegeven op het doosje dat het een HDCD betreft.

Een goede DAC is echter veel belangrijker dan HDCD support, al was het alleen maar omdat je van de DAC met al je CDs plezier hebt, en niet de <5% HDCDs die de gemiddelde CD-eigenaar heeft staan. Zelf heb ik geluisterd naar een NAD 541i die een HDCD van Mark Knopfler speelde; dit klonk minder dan de Arcam CD72T die dezelfde CD 'normaal' afspeelde (geen HDCD support). De betere DAC levert het verschil. Nu heb ik een CD92T staan met HDCD support, maar het verschil tussen normale CDs vanwege de betere DAC is vele malen groter dan tussen met HDCD en zonder HDCD.

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-06-2004 16:53 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Ik vind zelf ook dat zeer veel opnamens op cd om te huilen zijn. Wellicht mag je verwachtten van een cd met HDCD dat de opname beter is.

Heeft iemand nog een aanrader, beetje blues/jazz? Of andere opnames zonder HDCD.
Kan ik vanavond eens ff lekker shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Na de PDF aandachtig door te hebben gelezen ben ik nog sceptischer geworden:

Zeker, een HDCD is compatible met een normale CD, echter wordt het least significant bit gebruik om verschillende filters te selecteren die dan over het signaal worden toegepast. Van de 16 bits blijven er dus maar 15 over (de rest is effectief gewoon extra ruis). Dus naast dat je meer ruis hebt, gaat ook de dynamiek omlaag als je op een normale CD-speler speelt. De HDCD encoder probeert nu met verschillende trucks ("toveren") die dynamiek weer te vergroten. Naar mijn inzien is dit gewoon kunstmatig gefuck. Wat er niet is kun je ook niet krijgen. Je kunt misschien het een en ander benaderen, maar daarvoor heb je zojuiste wel al een bitje informatie weggegooit (je kijgt er wel weer vier toverbits voor terug ;) ). Daarnast wordt er op het orginele signaal ook nog wat processing toegepast.

Verder komen veel van de problemen die een HDCD probeert aan te pakken bij hoogwaardige DAC's al helemaal niet meer voor.

Het is erg logisch dat een HDCD in een HDCD-speler beter klinkt dan in een niet-HDCD-speler (van gelijke kwaliteit). Een bit je is immer ruis en je hebt dus minder dynamiek. Ik vraag me echter af of de zelfde opname, die echt puur 16-bit's 44.1 Khz is (dus zonder processing), nog wel zoveel slechter zal klinken dan de HDCD-versie...

Geen mij maar gewoon een goede DAC, aangezien ik toch geen HDCD's heb. In ieder geval ben ik weer wat slimmer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

omdat je voor het maken van hdcd's een licentie en encoder nodig hebt, en deze van goede kwaliteit is, (AD conversie) werkt het vaak wel... dus ook de niet hdcd versie van een hdcd klinkt goed. Maar goed..

Het klopt niet dat je de LSB mist, je mist maar delen van de LSB.

Wacht, ik citeer even.

Robert Harley, p 294
...
This hidden and inaudible control code tells the HDCD decoder in the CD player to perform cetrain processes on the audio signal to restore some of the information present in the original highres digital signal. Note that you dont give up one bit of resolution with and HDCD recordingl; the control code is only present 3-5% of the time.

Die 3-5% maken wél een groot verschil uit in de HDCD versie. Het is geen tovenarij maar gefundeerd onderzoek wat eigenlijk behoorlijk revolutionair is! Zeker in de tijd dathet geintroduceerd werd (93 als ik het goed heb). Echter, je zult een goede set moeten hebben om het te horen...

Mooi opgenomen jazz van het Opus 3 label Triple-D, iets nederlands is Planteyd van Turtle Records. Ook erg mooi. Beetje roots, singer-songwriter blues achtig..
Eric Bibb op opus 3 is een jazzie bluesie
Chesky heeft ook wel mooie opnames volgens mij.

En juist omdat er veel cd opnames nog steeds geluidsmatig klote zijn, studeer ik nog :)

Enne Dr Strangelove, natalie is ook gewoon erg mooi!
:D

NB. Als je HDCD en non-HDCD vergelijkt, moet je natuurlijk niet de DAC veranderen...
Dus ja, een betere dac resulteert in heel andere resultaten dan HDCD of geen HDCD...
Dus een cdspeler met betere DAC zal het voglens mij altijd winnen...
Maar omdat de decoder chip losstaat van de DAC kan je dus ook HDCD toepassen op goede dacs!
Maar dat kost weer geld.

[ Voor 12% gewijzigd door djazete op 17-06-2004 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

djazete schreef op 17 juni 2004 @ 17:58:
omdat je voor het maken van hdcd's een licentie en encoder nodig hebt, en deze van goede kwaliteit is, (AD conversie) werkt het vaak wel... dus ook de niet hdcd versie van een hdcd klinkt goed. Maar goed..
Ik zeg ook niet dat het slecht klinkt. Ik zeg wel dat een master zonder HDCD encoding op een normale CD-speler waarschijnlijk beter klinkt dan de HDCD-versie in een normale CD-speler. Daarnaast staat de de/en-coder los van de ADC/DAC's:

analoog -> ADC -> HDCD encoder -> CD -> HDCD decoder -> DAC -> amp -> speakers...
Het klopt niet dat je de LSB mist, je mist maar delen van de LSB.

Wacht, ik citeer even.

Robert Harley, p 294
...
This hidden and inaudible control code tells the HDCD decoder in the CD player to perform cetrain processes on the audio signal to restore some of the information present in the original highres digital signal. Note that you dont give up one bit of resolution with and HDCD recordingl; the control code is only present 3-5% of the time.

Die 3-5% maken wél een groot verschil uit in de HDCD versie. Het is geen tovenarij maar gefundeerd onderzoek wat eigenlijk behoorlijk revolutionair is! Zeker in de tijd dathet geintroduceerd werd (93 als ik het goed heb). Echter, je zult een goede set moeten hebben om het te horen...
Die 3% tot 5% wist ik niet. Ik had gedacht dat dat veel meer zou zijn. Dan valt het idd nog wel mee. Ik zal het dan maar revulutionair toveren noemen ;)
Mooi opgenomen jazz van het Opus 3 label Triple-D, iets nederlands is Planteyd van Turtle Records. Ook erg mooi. Beetje roots, singer-songwriter blues achtig..
Eric Bibb op opus 3 is een jazzie bluesie
Chesky heeft ook wel mooie opnames volgens mij.

En juist omdat er veel cd opnames nog steeds geluidsmatig klote zijn, studeer ik nog :)
Ga zo door :)
[...]
NB. Als je HDCD en non-HDCD vergelijkt, moet je natuurlijk niet de DAC veranderen...
Dus ja, een betere dac resulteert in heel andere resultaten dan HDCD of geen HDCD...
Dus een cdspeler met betere DAC zal het voglens mij altijd winnen...
Maar omdat de decoder chip losstaat van de DAC kan je dus ook HDCD toepassen op goede dacs!
Maar dat kost weer geld.
Mooi punt wat je hier aanhaalt. Ik ben echter van andere mening. Juist de HDCD chip kost extra veel geld omdat deze nogal complex is. Zo blijft minder geld voor een DAC. Geef mij dan maar een goede DAC die gewoon 16 bits 44.1 Khz doet voor hetzelfde geld als een HDCD decoder + slechtere DAC. Denk als je alles gaat rekenen het kwaliteitsverschil voor het zelfde geld minimaal is, of dat zelfs de goede DAC beter is (die zijn namelijk ook niet eens zo heel erg duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Eigenlijk is HDCD een volledig mislukt format; er zijn zo weinig titels beschikbaar dat het bijna de moeite niet loont om de aanwezigheid van HDCD als keuze item mee te laten wegen bij aanschaf van een CD speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen software hdcd decoder beschikbaar. De specificaties zijn namelijk niet openbaar. Of heb ik het mis? Dan zou het interessant zijn om de audiostreams naar 20 bit te decoderen voor het afspelen op de PC met een 24 bit geluidskaart of naar een digitale receiver te sturen via een digitale aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Henk007 schreef op 17 juni 2004 @ 20:05:
Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen software hdcd decoder beschikbaar. De specificaties zijn namelijk niet openbaar. Of heb ik het mis? Dan zou het interessant zijn om de audiostreams naar 20 bit te decoderen voor het afspelen op de PC met een 24 bit geluidskaart of naar een digitale receiver te sturen via een digitale aansluiting.
Specs zijn wel degelijk openbaar, er is immers een patent op ;) Echter zit je met licentiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

deepspace schreef op 17 juni 2004 @ 18:35:
[...]

Mooi punt wat je hier aanhaalt. Ik ben echter van andere mening. Juist de HDCD chip kost extra veel geld omdat deze nogal complex is. Zo blijft minder geld voor een DAC. Geef mij dan maar een goede DAC die gewoon 16 bits 44.1 Khz doet voor hetzelfde geld als een HDCD decoder + slechtere DAC. Denk als je alles gaat rekenen het kwaliteitsverschil voor het zelfde geld minimaal is, of dat zelfs de goede DAC beter is (die zijn namelijk ook niet eens zo heel erg duur).
Nou, tuurlijk. Maar we hadden het niet over geld. Ik had het over het vergelijken van de KWALITEIT van HDCD, en dan moet je NIET de DAC verwisselen natuurlijk. Maar ik ben het met opzich met je eens dat het geld beter aan een goede DAC besteedt kan worden. Echter, niet alle duurdere DACs klinken beter..

Ik vraag me verder nog af of de HDCD decoder ook een filter is voor niet- HDCD's, in dat geval kan het nog wel eens heel anders uitpakken namelijk.
Maar bij de meeste DACs zit het filter erin (maar bij een boel ook niet natuurlijk)

Verder,
Volgens mij is bij het encoden juist de ADC en de encoder wél gelinkt.

Juist, Harley (zoals eerder genoemd) legt het uit.
een HDCD encoder neemt ANALOOG signaal in, dat wordt gesampled op 4x 44.1khz (176,4khz) op 20 bit.
Hier haalt de encode muzikaal significante informatie uit welke verloren zou gaan bij een 44.1 / 16bits conversie.
Die info wordt opgeslagen in die control bits.
Daarnaast blijven het dus hele goede ADC convertors, die sowieso tot gevolg hebben dat de opname kwaliteit wel OK is.
Maar zoals elke techniek kan je hem ook verkeerd toepassen, dus niet elke HDCD zal 'correct' gebruikt zijn of maximaal resultaat hebben.

Er staat verder uitgelegd hoe het werkt, amar da's 2 blz. en dat ga ik niet overtypen (engels ook nog.. dat gaat nog iets minder snel)
In elk geval, het is écht heel slimme psychoakoestische zooi die er wel degelijk voor zorgt dat, bij goede opname vooral, je op een hoge resolutie weergave systeem beter muzikale weergave hebt.
En dat willen we juist..

Ow verder, het formaat is niet mislukt, maar er zit te weinig marketing achter, of marketing. er zijn te weinig belang hebbende. Er zijn te weinig mensen met een high-res set die het horen.
Daarbij komt dat MS (microsoft) het gekocht heeft vanwege de interessante theorie achter de datareductie.
Dus niet zozeer om het audio verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 11:05

SolidD

Echt toevallig, dat ik me gister nog afvroeg of HDCD nou verschil uit zou maken.. en nu lees 'k het hier. Na een beetje gekeken te hebben op HDCD.com, heb ik alleen nog geen enkele cd kunnen bemachtigen die zo is geëncodeert. Als het de volledige collectie is die op HDCD.com staat, is het ronduit belabberd.

Iemand nog suggesties, genre (ben geen fan van dat hokjes gedoe, maargoed: alternative/soft) rock?
Wat ik ook vreemd vind, die site verwijst naar Amazon om de CD te kopen, terwijl daar helemaal nergens vermeld staat dat HDCD ondersteund is.
Ah, nu zie ik bijvoorbeeld de soundtrack van American Beauty staan, lijkt me wel wat om uit te testen, maar is het nu zo dat elke gedrukte cd, HDCD is, of kan het ook zijn dat als ik hem ergens anders bestel (of hier in de winkel haal for that matter) ineens de 'normale' versie krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ow verder, het formaat is niet mislukt, maar er zit te weinig marketing achter, of marketing. er zijn te weinig belang hebbende. Er zijn te weinig mensen met een high-res set die het horen.
Daarbij komt dat MS (microsoft) het gekocht heeft vanwege de interessante theorie achter de datareductie.
Dus niet zozeer om het audio verhaal..
Dus is het mislukt. Niemand kent het, niemand hecht er waarde aan.
Ah, nu zie ik bijvoorbeeld de soundtrack van American Beauty staan, lijkt me wel wat om uit te testen, maar is het nu zo dat elke gedrukte cd, HDCD is, of kan het ook zijn dat als ik hem ergens anders bestel (of hier in de winkel haal for that matter) ineens de 'normale' versie krijg ?
Ook al staat het op die site onder Soundtrack, het betreft hier een score (zoals de meeste CDs die daar onder Soundtrack vermeld staan). Het gaat dus alleen om de instrumentale muziek van Thomas Newman, niet de songs die in de film zitten. Je hoeft niet bang te zijn dat je een non-HDCD versie krijgt, die bestaat nl. niet.

Overigens vind ik dit een slecht voorbeeld, want deze CD is bij mij erg bass-heavy. Ik vind hem slecht gemixed. De muziek zelf is briljant echter.

[ Voor 50% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-06-2004 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 07:11

Boekster

Naimoholic

Ik heb ook een aantal HDCD's (een een speler die het nog afspeelt ook!), maar of het directe winst oplevert is, zoals Dr.Strangelove al zei, niet te achterhalen omdat je het niet kunt vergelijken. Wel is het zo dat de meeste HDCD's gewoon goed tot erg goed klinken. Ook is het hier niet duidelijk of het door het feit komt dat het een HDCD is. Er zijn gewone CD's die beter klinken, maar het gros van de CD's is jammergenoeg belabberd. Vooral nieuwe CD's hebben hier juist last van. Commercie is toch belangrijk genoeg om dat toe te staan.

Ik heb overigens ook een CD die als HDCD wordt ingelezen, maar ik kan het nergens op de CD of op de sleave vinden. Overigens vind ik die niet bijzonder. Nog net niet slecht opgenomen, maar absoluut niet goed. Rommelig is het. Ik geloof trouwens dat ik er nog een heb, maar ik weet niet welke dat ook weer was.

Ook ben ik het eens met het feit dat HDCD absoluut niet meeweegt in de keuze voor een speler. Ik denk dat ik nog niet eens voor 5% aan HDCD's heb. Bij mij zit het er toevallig op. Leuk. Ik heb hem er zeker niet op gekocht :) .

Natalie Merchant noteer ik gelijk even. Ben altijd in voor nieuwe muziek, zeker als het fatsoenlijk is opgenomen :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

Ah! En een leuke thread, en Thomas Newmans American Beauty.. Geweldig :)
Ik vind dat een van de beste soundtracks die ik ken. Heb nog een stuk of 7 andere soundtracks (op cd, nog een paar op MP3) van Newman, maar die halen het niet bij die van American Beauty IMO.
Maar inderdaad, die bas overstuur op 1 track! Echter vind ik hem klankmatig wel erg goed. Die percussie instrumenten en de gebruikte galm zijn best wel OK. Alleen jammer dat het zo'n klank heeft, maar daar doe je niet zoveel aan.
De muziek blijft geweldig! Zorg dus dat je de score krijgt en niet de liedjes uit de film. Die is vele malen minder.
Btw, slecht gemixed..? Dat vind ik wel erg overdreven.. maar er zijn steekjes laten vallen, ja..

En marketing technisch mag HDCD dan een flop zijn, technisch is het dat zeker niet...
Je moet de kwaliteit van de techniek niet afmeten aan de polulariteit. Dat VHS gewonnen heeft wil niet zeggen dat het beter was dan haar concurrenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115891

Zoals al eerder gezegd is een goede transport en dac zijn belangrijker dan een of andere extra mogelijkheid zoals HDCD of SACD/DVD-A.
Dus als je bijv een cd speler hebt en een sacd/DVD-A speler van dezelfde prijs zal vaak de cd-speler beter zijn (vooral met normale cd's wat toch het grootste aanbod is).
Ikzelf heb een sphinx pj-32 cd speler met HDCD, en een marantz dv-3200 (geloof ik) DVD speler, leuke van de pj-32 is dat je ook een extern signaal op de dac kan aansluiten, dus ik heb de dvd speler hier op aangesloten en het geluid vergeleken met het geluid dat direct uit de dvd speler kwam, resultaat, geluid was maar ietjes beter. Dus een middelmatige transport met een goede dac geeft nog geen goed geluid maw is de bron niet goed zal het geluid idem zijn, hetzelfde denk ik met hdcd, al is het wel zo dat deze optie meestal alleen op de wat betere spelers te vinden is.

Over het HDCD gebeuren, ik heb zelf een aantal (ca 8) HDCD titels, erg moeilijk om in mijn smaak (pop/rock) wat HDCD te vinden. Zo heb ik de soundtrack van city of angels (met oa red hot chilly peppers, annalis morissette, sarah Maclaughen) hierop staan tenminste wat pop nummers, ook heb ik een cd van MEGADETH in HDCD formaat, wel leuk. Ook direstraits zijn erg goed alleen jammer dat die cd afgekorte nummers heeft (wat eigenlijk een doodzonde is maar goed).
Het is trouwens een fabel dat alle hdcd's goed opgenomen zijn, ik heb er eentje (zangerres ff kwijt) maar die klinkt voor geen meter, veel te scherp.
Over het algemeen klinkt HDCD wel mooi, en heb je een betere (maar dus niet 100%) garantie op goed geluid, iets wat met normale cd's altijd erg afwachten is. Vooral als je ze afspeelt op een goede installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 07:11

Boekster

Naimoholic

Anoniem: 115891 schreef op 13 juli 2004 @ 22:19:
Zoals al eerder gezegd is een goede transport en dac zijn belangrijker dan een of andere extra mogelijkheid zoals HDCD of SACD/DVD-A.
Dus als je bijv een cd speler hebt en een sacd/DVD-A speler van dezelfde prijs zal vaak de cd-speler beter zijn (vooral met normale cd's wat toch het grootste aanbod is).
Ikzelf heb een sphinx pj-32 cd speler met HDCD, en een marantz dv-3200 (geloof ik) DVD speler, leuke van de pj-32 is dat je ook een extern signaal op de dac kan aansluiten, dus ik heb de dvd speler hier op aangesloten en het geluid vergeleken met het geluid dat direct uit de dvd speler kwam, resultaat, geluid was maar ietjes beter. Dus een middelmatige transport met een goede dac geeft nog geen goed geluid maw is de bron niet goed zal het geluid idem zijn, hetzelfde denk ik met hdcd, al is het wel zo dat deze optie meestal alleen op de wat betere spelers te vinden is.

Over het HDCD gebeuren, ik heb zelf een aantal (ca 8) HDCD titels, erg moeilijk om in mijn smaak (pop/rock) wat HDCD te vinden. Zo heb ik de soundtrack van city of angels (met oa red hot chilly peppers, annalis morissette, sarah Maclaughen) hierop staan tenminste wat pop nummers, ook heb ik een cd van MEGADETH in HDCD formaat, wel leuk. Ook direstraits zijn erg goed alleen jammer dat die cd afgekorte nummers heeft (wat eigenlijk een doodzonde is maar goed).
Het is trouwens een fabel dat alle hdcd's goed opgenomen zijn, ik heb er eentje (zangerres ff kwijt) maar die klinkt voor geen meter, veel te scherp.
Over het algemeen klinkt HDCD wel mooi, en heb je een betere (maar dus niet 100%) garantie op goed geluid, iets wat met normale cd's altijd erg afwachten is. Vooral als je ze afspeelt op een goede installatie.
Je kunt ook gewoon een draadje van een maand oud even kicken ;) .

Natuurlijk is er veel meer van belang dan alleen de DAC, er zijn niet voor niets spelers die enkele duizenden euro's kosten :) . Toch wel apart dat dat kan, had er nog nooit van gehoord.

Maar, zoals gezegd, is niet elke HDCD goed voor een perfecte opname. Meeste zijn echter wel erg goed. Het percentage goede HDCD's tegenover het percentage CD's is denk ik wel een stuk hoger in het voordeel van HDCD.

Overigens mag je wel moeite doen om Red Hot Chili Peppers, Alanis Morissette en Sarah McLachlan even goed te spellen hoor :P . Die CD draai je niet vaak zeker ;) .

Overigens heb ik ook een CD van Natalie Merchant gekocht (dank voor de tip Dr. Strangelove!), Ophelia. Uiteraard een HDCD, anders was het niet noemenswaardig geweest :) . Hij is zeker goed opgenomen, maar een tikkeltje bassheavy. Goede CD, ook muzikaal gezien :) .

Music Addicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115891

Boekster schreef op 13 juli 2004 @ 22:56:
[...]

Je kunt ook gewoon een draadje van een maand oud even kicken ;) .

Natuurlijk is er veel meer van belang dan alleen de DAC, er zijn niet voor niets spelers die enkele duizenden euro's kosten :) . Toch wel apart dat dat kan, had er nog nooit van gehoord.

Maar, zoals gezegd, is niet elke HDCD goed voor een perfecte opname. Meeste zijn echter wel erg goed. Het percentage goede HDCD's tegenover het percentage CD's is denk ik wel een stuk hoger in het voordeel van HDCD.

Overigens mag je wel moeite doen om Red Hot Chili Peppers, Alanis Morissette en Sarah McLachlan even goed te spellen hoor :P . Die CD draai je niet vaak zeker ;) .

Overigens heb ik ook een CD van Natalie Merchant gekocht (dank voor de tip Dr. Strangelove!), Ophelia. Uiteraard een HDCD, anders was het niet noemenswaardig geweest :) . Hij is zeker goed opgenomen, maar een tikkeltje bassheavy. Goede CD, ook muzikaal gezien :) .
Hmm is het al juli dan? :) tijd gaat snel :Z
Betreft spelling, ik dacht toch zeker dat ik de red hot chili peppers goed had gespelt, niet dus 8)7 . Ik kijk meestal niet naar mijn cd's maar luister naar ze, vandaar de fout waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

Mja, HDCD encoding staat natuurlijk niet garant voor goede opnames, maar wel voor in verhouding betere convertors (hoewel er natuurlijk zat convertors zijn die beter zijn dan die van HDCD encoders). Maar ja als je iets verkeerd opneemt, afmixt of whatever gaat het nog steeds fout natuurlijk...
Ik moet nog steeds een vergelijking doen tussen een Harman Kardon HD760 met HDCD support (huisgenoot) en mijn Philips CD 951 zonder (maar met DAC7 (TDA1547 voor de nerds)). Nog geen tijd voor gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 10:14
Weer even een oud draadje naar boven gekicked.
Media Player 9 en Media Player 10 ondersteunen keurig HDCD.
Sterker nog, als ik de nieuwe CD van Within Temptation erin doe (The Silent Force) dan geeft Media Player keurig 'HDCD' aan :):):)

https://www.hansvaneijsden.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hans van Eijsden schreef op donderdag 02 december 2004 @ 18:51:
Weer even een oud draadje naar boven gekicked.
Media Player 9 en Media Player 10 ondersteunen keurig HDCD.
Sterker nog, als ik de nieuwe CD van Within Temptation erin doe (The Silent Force) dan geeft Media Player keurig 'HDCD' aan :):):)
Is ook niet heel erg onligisch, want het spul is van MS (nouja, ze hebben het gekocht) ;)

Ik hoop voor je dat Within Temptation het dan eindelijk voor elkaar heeft gekregen om een kwalitatief goede CD te maken, anders heb je er natuurlijk helemaal niets aan :P (wat ik tot nu toe steeds van ze gehoord heb is echt :r (sound technisch dan).

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 03-12-2004 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Grappig, dan kan mijn cd-rom speler nu wel HDCD's afspelen maar mijn huidige cd-speler niet. Misschien moet ik toch maar even een kabeltje trekken. ;)

Great minds think alike!

Pagina: 1