Gebruik oude Minolta flitser op Z2

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Zo hier en daar lees ik dat je een analoge flitser niet zo maar op een digitale camera kan gebruiken, maar in hoeverre is dat nu echt zo?

We hebben nu een Minolta Dynax 500Si (een mooie analoge camera), maar we denken nu toch aan een digitale. De Z2 lijkt me een mooie camera (de A2 is me toch iets te duur). Maar kan ik nu de flitser van de 500Si zomaar op de Z2 gebruiken?

Persoonlijk gebruiken we een externe flitser erg vaak; binnen fotograferen met zo'n ingebouwde flitser levert bijna nooit mooie foto's op. Maar als ik dan zie wat zo'n externe flitser voor een digitale camera kost (> Eur 100), vind ik dat wel erg duur.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 11:30
Het grootste risico schijnt te zijn dat die analoge flitsers een hoge spanning door het activeringscontact van je camera jagen (500V is heel normaal). Dat gaat best omdat de meeste analoge camera's een mechanisch flitscontact hebben in de camera. Een digicam heeft echter een elektronische aansturing, die geen hoge spanningen kan hebben.
Het schijnt heel erg afhankelijk van je flitser te zijn. Heb zelf een Metz flitser uit eind jaren '70, maar durf hem niet op mijn Canon G3 te zetten... Praktijkervaring heb ik dus niet! :Y)

Flickr

Verwijderd

500V heb ik nog niet eerder gehoord. Ik hoorde wel van een bezitter van een Metz 45 CL oid (zo'n staafflitser iig) dat er 60 Volt doorheen gejast werd. Dit is inderdaad een goede reden om het niet te doen.

Daarnaast weet ik niet welke flitser je nu gebruikt. Post eens een type nummer. Het gaat er namelijk om dat je flitser iig TTL flitsen mogelijk maakt. Je wilt met zo'n mooie camera namelijk niet handmatig moeten flitsen. In ieder geval ondersteunt je flitser geen ADI flitsmeting, die je met een nieuwe flitser wel hebt....

Verwijderd

Op m'n Oly C-2020Z heb ik zonder meer (niet gehinderd door enige kennis toentertijd) een Bauer E545 aangesloten via de PC Sync aansluiting op de camera.
Werkt al vele honderden foto's perfect.

Mocht je een flitser met een pc sync aansluiting op een hot shoe op de camera willen aansluiten, dan zijn er ook adapters te krijgen die camera beschermen tegen dit soort hoge voltages.
Overigens kun je het sync-voltage met een goede multimeter ook meten (zie http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html).
Een lijst met resultaten is te vinden op http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Ok, dat ga ik gewoon uitzoeken, dat moet lukken...

Maar hoe kom je er nu achter wat voor type hot shoe een camera heeft? Heeft ieder merk zijn eigen type? Ik weet dat er wel verschillen zijn, maar tussen de specificaties van digitale camera's staat alleen maar dat het mogelijk is om een externe flitser te gebruiken.