Internet delen met buurman

Pagina: 1
Acties:

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:11

evol

hello world

Topicstarter
Topictitle says it all :)

Ik wil dus mijn internet delen met de buurman. De situatie nu:

ons huis: 3 pc's via switch op adsl modem (speedtouch 510), alle vast ip in 10.x.x.x range
buurman: 1 pc

Tussen de huizen ligt al utp. Idee is de buurman op de switch bij te prikken, zijn ip adres in de 10.x.x.x te zetten en hoppa adsl ook voor hem
Echter, dan kan hij bij alle shares van ons toch?

Een situatie waarbij zowel ons huis als de buurman kunnen internetten zonder elkaars shares te kunnen benaderen...ga ik dat ooit bereiken zo met een switch?
Is een router voor nodig, of niet?

Move along people. Nothing to see here.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je kunt met NTFS/Share rechten een hele hoop doen.

Money for nothin' and your chicks for free

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Mag dit wel volgens de voorwaarden? :P

Naar mijn weten kun je dit met een speedtouch en een simpele switch niet bereiken. Je zou een VLAN kunnen maken, of op beide pc's een firewall zetten, die de toegang tot je buurmans pc weigert en v.v.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
wachtwoord er op

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Welk OS draaien jullie?

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Ons huis, alle 3 windows XP. Buurman? Ik gok ook op XP, maar weet het niet zeker. Buurman is geen computerheld, laat ik dat er bij vertellen.
Ik zou dus t liefst een waterdichte oplossing zien, maar iets minder mag ook...
Werkgroepen zat ik aan te denken, maar dat kan de buurman zo zien via verkenner bijv.

Wachtwoorden op mappen is een optie...

• DeeJee

DeeJee

Dus...

NTFS/Share rechten. Dat is voldoende

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 12:04
Ik zou idd de NTFS-share rechten even zo instellen dat je shares alleen voor je eigen gebruikers toegankelijk is (makkelijkst is even een gebruikersgroep aanmaken waar je de toegestane gebruikers inzet, bij de share hoef je dan alleen de groep toe te voegen)

Bovendien help het natuurlijk al heel wat om gewoon te zorgen dat je buurman niet in dezelfde werkgroep zit.

PS XP home? Of XP PRO? Hoe deel je het internet precies eigenlijk? Via de wizard in XP of zit er in je modem een router ingebouwd. Het makkelijkst is natuurlijk om gewoon een goedkoop routertje te kopen ipv de switch.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenG op 17-06-2004 10:48 . Reden: wat extra vraagjes ]

Verwijderd

C4l1m3r0 schreef op 17 juni 2004 @ 09:52:
Mag dit wel volgens de voorwaarden? :P

Naar mijn weten kun je dit met een speedtouch en een simpele switch niet bereiken. Je zou een VLAN kunnen maken, of op beide pc's een firewall zetten, die de toegang tot je buurmans pc weigert en v.v.
Ik deel ook mijn Inet aansluiting met m'n buren.
Gaat uitstekend!!!

Kep ook een SpeedTouch 510 (wel met 4 aansluitingen) maar ook met een switch ertussen werkt alles perfect.

Let wel op dat DHCP in de SPeedTouch router 'aan' staat.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het meest simpele en wederzijds veiligste is 2 routers aan 1 modem met verschillende subnetten. Iets minder is een switch en een router. Belangrijk is dat de PC in aparte subnetten staan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Frogmen schreef op 17 juni 2004 @ 12:56:
Het meest simpele en wederzijds veiligste is 2 routers aan 1 modem met verschillende subnetten. Iets minder is een switch en een router. Belangrijk is dat de PC in aparte subnetten staan.
Het meest simpele lijkt mij gewoon rechten zetten. Dan hoef je geen routers oid aan te schaffen.

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Okee, ik ga rechten zetten, en vertellen dat ze die pr0n niet moeten delen 8)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Wachtwoordjes zetten is inderdaad de beste oplossing. Ik heb thuis 3 PC's en geen enkele share. I verbindt alleen maar naar C$ en D$ van PC's met administrator wachtwoord. Gebruikers hebben ook allemaal een wachtwoord trouwens, alleen het aanloggen is geautomatiseerd op de PC zelf.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1