Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[AT]3,3 volt nodig, waar vandaan halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:23
Hallo allemaal,

zoals te lezen in dit topic ben ik bezig met een oude laptop LCD.

De CCFL in deze LCD vraagt om een spanning van 3,3 volt maar de AT voeding van de testcomputer (een oude dosbak) levert alleen 5 en 12 volt.

Mijn vraag is nu dus waar ik 3,3 volt vandaan kan halen, en dat het liefst zonder extra schakeling of diodes of whatever. Want die oplossingen ben ik wel tegen gekomen in de search, maar het lijkt mij heel sterk dat er alleen maar 5 en 12 volt door dat bord heen loopt. Zal de 486DX2 niet leuk vinden namelijk ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

pak een multimeter en meet eens rond op wat standaard plekken.... tis alleen de vraag hoe veel vermogen je kan soppen uit de bestaande 3.3V voeding en hoeveel je denkt nodig te hebben....

als ik jou was zou ik gewoon een klein schakelingetje opbouwen...componentje of 3/4 en ergens in de 5 of 12v lijn stoppen...

• RvL
Ja inderdaad, de kwestie vermogen, dat heb ik nergens terug kunnen vinden.

Aan wat voor een soort schakeling zou ik moeten denken? LM317 schakeling zoals b.v. op circuitsonline staat? Deze kan max. 1.5A aan, dat moet toch genoeg zijn denk ik zo ;)

Of toch iets leuks met diodes/weerstanden?

Nu de dekens nog...

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

RvL schreef op 17 juni 2004 @ 09:42:
Hallo allemaal,

zoals te lezen in dit topic ben ik bezig met een oude laptop LCD.

De CCFL in deze LCD vraagt om een spanning van 3,3 volt maar de AT voeding van de testcomputer (een oude dosbak) levert alleen 5 en 12 volt.

Mijn vraag is nu dus waar ik 3,3 volt vandaan kan halen, en dat het liefst zonder extra schakeling of diodes of whatever. Want die oplossingen ben ik wel tegen gekomen in de search, maar het lijkt mij heel sterk dat er alleen maar 5 en 12 volt door dat bord heen loopt. Zal de 486DX2 niet leuk vinden namelijk ;)
Dat voltage van die 486 zou best eens in de buurt kunnen liggen van 5 volt, oude processors werken volgens mij op een veel hoger (relatief) voltage. Ik weet het niet meer zeker, dus maak me niet af als het fout is :).

Prik inderdaad eens rond met een multimeter, zit vast wel ergens iets in de buurt van 3-4 volt.
(als je mazzel hebt, zitten er twee lampjes in die lcd, en kan je ze in serie op 7v zetten :+)

edit:

Best kans dat die DX2 op 3.3V werkt, dan is het een kwestie van pinnetjes afgaan

[ Voor 16% gewijzigd door Eindewege op 17-06-2004 10:27 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:43
je hebt best kans dat er aan je cpu/memory een 3,3V lijntje hangt dmv een onboard regelaar eventjes rondprikken met een multimeter dus

Repareren doe je zo.

• RvL
Sine schreef op 17 juni 2004 @ 10:13:
je hebt best kans dat er aan je cpu/memory een 3,3V lijntje hangt dmv een onboard regelaar eventjes rondprikken met een multimeter dus
Ja, maar maak ik daar het geheel niet onstabiel mee dan? Want dan gaat die CCFL dus ook vermogen gebruiken wat normaal dus voor het geheugen bedoeld is.

En de vraag, kan het uberhaupt genoeg vermogen leveren, dat lijntje. Hoe kan ik er overigens achterhalen, hoeveel vermogen dat ding nodig heeft?

Nu de dekens nog...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm. Ik zou persoonlijk geen CCFL aan een kritieke voeding op het mobo hangen... CCFL inverters storen nogal op de voeding. Pak gewoon 2 bruute diodes (sloop uit een ouwe AT voeding ofzo) en miep die in de 5V lijn en je zit op 3.7V, waar m.i. die inverter niet over zou moeten klagen (Ben je bang dattie dat wel doet, pak dan 3 diodes, heb je 3V)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• RvL
Een oude AT voeding heb ik niet meer liggen denk ik, maar ik moet vanmiddag toch even op zoek naar dat 'apenhaar', dus dan kan ik net zo goed een paar diodes meenemen. Die kosten niet zo heel veel, dus dat moet kunnen voor een arme student als ik :P

Nu de dekens nog...

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
er zijn bij conrad zelfs speciale regulators te krijgen voor 3 en 3,3V, vermogen is alleen beperkt

Verwijderd

LeonM schreef op 17 juni 2004 @ 14:51:
er zijn bij conrad zelfs speciale regulators te krijgen voor 3 en 3,3V, vermogen is alleen beperkt
Dikke kans dat als t een TO-220 behuizing is ze met gemak 1-1,5A kunnen soppen.. (koel lichaam erop en een beker water heb je gelijk een waterkoker).

als je even wil kijken hoeveel stroom er nodig is (waardoor je je dus je vermogen kan uitrekenen) sluit je dat lcd even aan op een labvoeding oid... met een ampere meter in de 3v3 lijn.

P=UxI, U = 3.3V, I= gemeten... Voila t vermogen!
kan je je componentjes uitzoeken en een schakelingetje fixen... Zenerdiode is t makkelijkste maar kan niet veel vermogen leveren...

dus t beste even meten voor je een waterkoeling voor je zener kan maken :)

• RvL
Is inderdaad een goede oplossing Thor maarre:

1. ik heb geen labvoeding
2. ik los t al op met een tweetal diodes tussen lcd en 5v van de voeding
3. ik heb al een waterkoker ;)

En het zal zeker geen 1.5A trekken denk ik zo. Hoop ik....

Nu de dekens nog...

Verwijderd

RvL schreef op 18 juni 2004 @ 13:32:
3. ik heb al een waterkoker ;)
En maar klagen die studenten >:)

ik heb geen flauw ID wat je kan verwachten aan stroomverbruik...
denk dat t wel mee valt en dat je met je diodes goed weg komt!

Verwijderd

Zitten er al PCI sloten op het moederbord ? PCI heeft namelijk een aantal pinnen waar 3,3 Volt op staat. In deze link ( http://www.techfest.com/hardware/bus/pci.htm ) staat onderaan op welke pins de 3,3 V staat. Of dit top of bottom view is kon ik zo snel niet zien maar daar moet je met een multimeter wel achter kunnen komen.
Pagina: 1