Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 00:09:
mijn fujitsu computers siemens c17-2 tft scherm was na 4maanden overleden het letje gaf aan dat er geen stroom was.Dus gebeld met de helpdesk en een nieuwe gekregen.Heb ik het volgende scherm 1dag (je raad het al) weer naar de klote

weer de helpdesk gebeld en weer een nieuwe gekregen.Nu vraag ik me af waar kan dat aan liggen hij zat op een wandcontactdoos zonder beschermingscontact kan het daar aan gelegen hebben?
Nee, je TFT scherm is niet kapot gegaan door gebrek aan randaarde. Monitoren zijn daar in de regel namelijk niet gevoelig voor. Pc's (de systeemkast) daarentegen wel, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren. Met name sinds de invoering van ATX (voor die tijd was aarding niet echt een issue bij PC's).
De oorzaak van je defecte scherm lijkt me heel ergens anders te liggen. In je eerste scherm is, als ik het goed begrijp, de inverter van het backlight gesneuveld. Meestal komt zo'n defect voor bij meerdere exemplaren van hetzelfde type. Sterker nog: meestal heeft één type scherm ook één veel-voorkomend defect. Bij dit scherm is dat blijkbaar de inverter (dit is vaak de achilleshiel van LCD schermen). Als de fabrikant je defecte scherm omruilt voor een ander scherm, dan betreft dit vaak een gerepareerd model. Aangzien in de meeste gevallen er één veel-voorkomend defect is, is het zeer waarschijnlijk dat je nieuwe scherm een gerepareerd exemplaar is dat precies hetzelfde probleem heeft vertoond als het scherm dat net is opgehaald. In praktijk blijkt dat zo'n gerepareerd scherm toch vaak opnieuw het defect vertoont wat nou juist gerepareerd had moeten zijn.
Het beste wat je kan doen is het scherm opnieuw omruilen, net zolang tot je een werkend (hopelijk nieuw) exemplaar hebt.