Waardoor wordt de server onstabiel?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:24
Hallo...

Stel... ik zet een server(tje) op met de volgende computer specs, om enkele websites te hosten:

P4 1.8
40 GB HDD
1 GB Mem
Windows XP

Als server software zou ik het volgende draaien:

Easy PHP 1.7
-----------------
MySQL Database System - v4.0.15
Apache Web Server - v1.3.27
PHP Programming Language - v4.3.3
PHP MyAdmin Database Interface - v2.5.3

1. Is/zal Easy PHP (vanwege gemakkelijke installatie van alles.) geschikt/voldoende zijn om als server software te gebruiken of zou je beter een nieuwe eigen Apache server op kunnen zetten, met MySQL etc.?

2. Zou de software stabiel genoeg zijn om als server software te werken? Zo niet, waarom niet?

3. Zal deze server software en de specs voldoende zijn om de server stabiel te laten draaien?

4. Wat zou de voornaamste reden kunnen zijn dat bovenstaande server onstabiel zou kunnen worden?

Ben erg beniewd naar de reacties. Hopenlijk kan er hier leuk over gepraat worden. Dat is namelijk wel het doel van dit topic. :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Lifelogger schreef op 16 juni 2004 @ 22:43:
1. Is/zal Easy PHP (vanwege gemakkelijke installatie van alles.) geschikt/voldoende zijn om als server software te gebruiken of zou je beter een nieuwe eigen Apache server op kunnen zetten, met MySQL etc.?

2. Zou de software stabiel genoeg zijn om als server software te werken? Zo niet, waarom niet?

3. Zal deze server software en de specs voldoende zijn om de server stabiel te laten draaien?

4. Wat zou de voornaamste reden kunnen zijn dat bovenstaande server onstabiel zou kunnen worden?
2. Apache is nog niet 100% stabiel op het Windows platform
3. Specs zijn voldoende, OS is fout: Windows XP is een desktop O.S.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Lifelogger
Ik lees op een andere site (firepages.com.au) dat Apache 1 wel stabiel is.

Ok. XP is volgens jou niet goed. Wat voor een systeem zou ik dan moeten gebruiken? Ben niet thuis in Linux. Dat is voor mij dus al uitgesloten, op dit moment.

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Windows NT, Server of iets in die richting.

Maar ik zou ook naar Linux kijken, ik ben zelf ook nog een redelijke noob met linux. Maar d'r is zoveel documentatie in nl en en te vinden dat je er altijd wel uit komt (got? :P), ik heb sinds het weekend ook mijn eerste echte linux (debian) server lopen (had alleen ervaring met RH7.1 en freesco)

• Lifelogger
Ok. Maar als ik me voorlopig op Windows wil blijven richtten, dan zou ik voor NT Server moeten kiezen? Is dan Easy PHP wel goed om als server software te gebruiken?

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Tja ik ken het niet echt, maar het zou zoals de naam al zegt wel easyer zijn :P

Maar waarom geen echte php samen met apache? die zijn volgens mij ook gewoon voor windows te kijgen?

en het is btw windows NT of windows server, en met een windows op een server zal ik ook zeker alle service packs en patches installeren :)

offtopic:
welkom op got

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

hmhm, afgezien van het feit dat Windows XP sowieso niet echt geschikt is zou ik je aanraden om zelf op httpd.apache.org Apache 2.0.49 te downloaden, op php.net PHP 4.3.7 te downloaden, en op mysql.org MySQL 4.0.18 te downloaden. En PhpMyAdmin zit intussen ook op 2.7.3 ofzo. Easy PHP ziet er leuk uit, maar t is ouwe meuk in wezen ;). Gewoon een installatiepakket van software waar over het algemeen geen moeite voor hoeft worden gedaan om t zelf te installeren (zelfs onder Linux inet echt... ik was met Apache+PHP+MySQL onder linux (zelf compilen, echte bikkel) sneller klaar dan n vriend van mij IIS+PHP+MySQL... :9).
Daarnaast leer je er wel verdacht weinig van. Server hardware is voorlopig dikke overkill... 6 jaar geleden had je ook al webservers hoor 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door RSpliet op 16-06-2004 23:32 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Helaas is geen enkele server 100% stabiel

Bugs in software kunnen heel vervelend zijn, maar de meeste oorzaken van "niet beschikbaar" zijn het gevolg van een aktie van een mens (in zijn beste bedoelingen) en daarna hardware.

Het gaat erom wat je wil bereiken en wat je (of iemand anders ervoor wil betalen). Dat wordt vastgelegd in "Service Level Agreements" (SLA) waar meetbare zaken in staan in plaats van "stabiel"

bijvoorbeeld:
%up time
planned downtime
unplanned downtime
average response time

wat gebruikt kan worden is het aantal 9ens van beschikbaarheid

90% (~ 36,5 dagen per jaar niet beschikbaar)
mogelijke maatregelen: 5 dagen per week iemand beschikbaar, plan voor hardwae vervanging aanwezig

99% (~3,5 dagen per jaar niet beschikbaar)
mogelijke maatregelen: automatische waarschuwingen, oproepbare mensen, redundant hardware (raid; dubbele netwerk interfaces, voedingen, etc), stand-by hardware aanwezig, change process aanwezig (ITIL)

99.9% (~9 uur per jaar niet beschikbaar)
mogelijke maatregelen: VEEL (meestal met gebruik van clustered hardware)

99.99% & 99.999%
knappe jongen/meisje als je het kan, maar er zijn er die het kunnen :)

Verwijderd

Dit heeft niets met Professional Networking & Servers te maken, je hebt het woordje Professional gemist.

Zoals hier aangegeven wordt; Windows XP is géén server OS. Daarnaast is het zeker aan te raden zelf je installaties te doen.

Over stabiliteit is niets te zeggen, dat is echt per geval verschillend. Probeer het, en als de server instabiel blijkt kun je gaan kijken waar dat vandaan komt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.