Toon posts:

ksh not found

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag van een linux newbie.
Ik ben via ssh geconnect naar de universiteit. Ik zou dan een progje cplex kunnen gebruiken. Echter als ik alles heb gedaan en ik sta in de dir om het programmatje aan te roepen dan krijg ik de melding:

ksh: cplex: not found

Op google kon ik niets vinden (op de eerste 3 pagina's) en op de search ook niet.

Wie kan me helpen?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

als je een commando intypt gaat je shell (ksh in jouw geval blijkbaar) kijken of in je $PATH of ie dat programma daar kan vinden. $PATH is dus een variabele die een aantal directories bevat, waar programmas standaard staan. /bin, /usr/bin en nog een aantal staan er meestal in.

Je huidige directory staat daar normaal gesproken niet in, dus gaat je shell daar ook niet zoeken. om aan je shell te vertellen dat je toch die wilt hebben zet je er ./ voor, als in: huidige directory.

ofwel: ga naar de dir met het betreffende programma, en typ ./cplex

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Om dit soort problemen te voorkomen zou je in ~/.profile kunnen zetten:

code:
1
export PATH=.:$PATH

Je voegt dan de "current" directory toe aan je zoekpad. Als root nooit doen. Je weet nooit wat voor desastreuze progjes of scripts mensen maken...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:18 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
Het probleem is dus niet dat ksh (de shell) niet gevonden kan worden, maar het progje cplex.

Hierboven is uitgelegd waarom, en dit kun je ook in elk beginnershandboek Linux terugvinden. Daarom gaat het topic ook hier dicht, want in de NOS policy - updated 01/04/03 zijn verschillende links te vinden naar dit soort basiscursussen :)

Dit topic is gesloten.