Beeldscherm tikt en trekt soms naar binnen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds een jaar of 5 een Iiyama Vision Master Pro 400 (17 inch) CRT monitor. Bevalt me prima.
Maar nu doet hij de laatste paar weken wat vreemd;af en toe (2-5 keer per dag) trekt het beeld een stukje naar binnen (alsof hij het beeld kleiner maakt), geeft daarbij een lichte 'tik', en vervolgens wordt het beeld langzaam weer groter, naar oorspronkelijke grootte.
Ik heb helaas niet kunnen vinden wat dit kan zijn. Hij werkt overigens voor de rest nog prima..
Wat zou het kunnen zijn? Zou dit het einde van de monitor betekenen?

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 22:41

Badderbeest

De enige echte

misschien wel misschien niet, wat boeit het eigenlijk ? de garantie is weg dus hij is afgeschreven als hij overlijdt. Lekker afwachten dus >:)

De enige echte

Verwijderd

Ik heb dit gehad met een CTX scherm (paar jaar geleden). Het ging dan echter wel om een flink harde tik. Een vriend van me had een ander model CTX, maar hetzelfde geintje.
Mijn scherm heeft het geen jaar volgehouden helaas. Ik weet uiteindelijk niet of het gerelateerd was aan die tikken, maar het was in elk geval niet best, lijkt me.
Badderbeest schreef op 16 juni 2004 @ 22:03:
misschien wel misschien niet, wat boeit het eigenlijk ? de garantie is weg dus hij is afgeschreven als hij overlijdt. Lekker afwachten dus >:)
Ik kan het ook vriendelijk zeggen, maar ik doe dat niet. Pleur op met zulke reacties. Je hebt niks te melden, post dan ook gewoon niks.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 22:13 ]

Verwijderd

koelkast schreef op 16 juni 2004 @ 22:00:
Ik heb sinds een jaar of 5 een Iiyama Vision Master Pro 400 (17 inch) CRT monitor. Bevalt me prima.
Maar nu doet hij de laatste paar weken wat vreemd;af en toe (2-5 keer per dag) trekt het beeld een stukje naar binnen (alsof hij het beeld kleiner maakt), geeft daarbij een lichte 'tik', en vervolgens wordt het beeld langzaam weer groter, naar oorspronkelijke grootte.
Ik heb helaas niet kunnen vinden wat dit kan zijn. Hij werkt overigens voor de rest nog prima..
Wat zou het kunnen zijn? Zou dit het einde van de monitor betekenen?
Dit heb ik ook, alleen dan geen tik. Het probleem was de warmte de afgelopen dagen. heb er nu geen last meer van.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Een ding is zeker, het is niet goed. :P
Heb je er apparatuur naast staan? Zoals boxjes? Zo ja, verwijder deze eens.
Probeer anders eens andere monitorkabel.
Onder andere beelschermen hebben met deze warme tijden wel meer te lijden, maar zoiets zou eigenlijk niet mogen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• koelkast
  • Niet online
Tatsu schreef op 16 juni 2004 @ 23:42:
Een ding is zeker, het is niet goed. :P
Heb je er apparatuur naast staan? Zoals boxjes? Zo ja, verwijder deze eens.
Probeer anders eens andere monitorkabel.
Onder andere beelschermen hebben met deze warme tijden wel meer te lijden, maar zoiets zou eigenlijk niet mogen.
Het is hier vandaag toch niet erg warm, en de warmte kan hij op zich wel goed kwijt. De monitor staat hier al bijna een jaar, dus dat moet ook niet uitmaken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heb ik ook wel es gehad met een LG monitor. Niet lang daarna deed ie helemaal niks meer. Als je hem aan wilde doen ging ie de hele tijd zo tikken (alsof het een auto is die niet wil starten). Bleek iets met de voeding te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 16-06-2004 23:47 ]

Verwijderd

Als je de refresh rate wat lager zet heb je misschien kans dat ie het wat langer vol gaat houden.
Niet te laag, want dan krijg je hoofdpijn en da's ook niet goed.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:17

Gwannoes

Solderen moet je leren

Tsja, dat gaat alleen maar erger worden. :D Waarschijnlijk een slecht contactje in de printplaat. Heeft met warmte te maken: Als onderdelen/draden etc. warm worden zetten ze uit, waardoor het contact slecht wordt. Koelen ze weer af, dan kan het weer beter worden...

Ben je handig met de soldeerbout? Dan zou je de monitor open kunnen halen en met de soldeerbout de contactjes van de aansluitdraden voor de straler en de eindtorren kunnen nasolderen. 8)
Als je minder handig bent: Zoek iemand die dit wel is, of breng hem desnoods naar een reparateur. Maar voor dat laatste zou ik eerst even wachten totdat het erger wordt. Dan is het slechte contact ook makkelijker op te sporen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gwannoes schreef op 16 juni 2004 @ 23:53:
Tsja, dat gaat alleen maar erger worden. :D Waarschijnlijk een slecht contactje in de printplaat. Heeft met warmte te maken: Als onderdelen/draden etc. warm worden zetten ze uit, waardoor het contact slecht wordt. Koelen ze weer af, dan kan het weer beter worden...
Áls dat het probleem is. Het kan ook doorslag in de lijntrafo zijn. In dat geval kun je die bak beter bij het schroot zetten.
Ben je handig met de soldeerbout? Dan zou je de monitor open kunnen halen en met de soldeerbout de contactjes van de aansluitdraden voor de straler en de eindtorren kunnen nasolderen. 8)
Maar wel VERREKTE VOORZICHTIG zijn! Een oplawaai van 10kV overleeft niet iedereen...

• Gwannoes
  • Laatst online: 23-07 21:17

Gwannoes

Solderen moet je leren

koraks schreef op 17 juni 2004 @ 00:01:
[...]

Áls dat het probleem is. Het kan ook doorslag in de lijntrafo zijn. In dat geval kun je die bak beter bij het schroot zetten.
Klopt
[...]

Maar wel VERREKTE VOORZICHTIG zijn! Een oplawaai van 10kV overleeft niet iedereen...
OEPS!! 8)7 Dat wilde ik er inderdaad nog bij zetten. WEES VOORZICHTIG!!!! Begin er niet aan als je niet weet wat je doet, want er kan een flinke spanning op het juk staan!!!!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 13:15
Mijn LG Flatron 795FT+ doet dit ook wel es. Dan trekt ie ff naar binnen, wordt het beeld donkerder om hierna vervolgens weer naar de normale grootte/stand toe te gaan en naar de normale brightness-stand.

Ik heb em al 3 jaar en hij doet et nog. Imo is het niet schadelijk voor de monitor.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• .Sachiel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MelvinB schreef op 17 juni 2004 @ 12:33:
Mijn LG Flatron 795FT+ doet dit ook wel es. Dan trekt ie ff naar binnen, wordt het beeld donkerder om hierna vervolgens weer naar de normale grootte/stand toe te gaan en naar de normale brightness-stand.

Ik heb em al 3 jaar en hij doet et nog. Imo is het niet schadelijk voor de monitor.
Die heb ik dus ook en dit is mijn 3e. De anderen hadden dezelfde symptomen als die van jou, alleen hield dit op een gegeven moment niet meer op (dus juich niet te vroeg!). Gelukkig konden ze nog net binnen de garantie vervangen worden. Met dit exeplaar heb ik nog geen probleem gehad. Hoewel het er 2 weken geleden heel even de schijn van had dat deze ook het beginstadium van de terminale ziekte kreeg toen het beeld heel kort iets inkromp en roze werd. Daarna heeft ie 't nooit meer gedaan (ben trouwens wel een lagere resolutie gaan draaien).

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:34

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier op het werk hebben we er last van. In totaal 20 stuks LG waarvan we al 2 defecte hebben en 2 die de in topic start genoemde symptomen hebben.
Is niet zo prettig :/

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 13:15
.Sachiel schreef op 17 juni 2004 @ 13:25:
[...]

Die heb ik dus ook en dit is mijn 3e. De anderen hadden dezelfde symptomen als die van jou, alleen hield dit op een gegeven moment niet meer op (dus juich niet te vroeg!). Gelukkig konden ze nog net binnen de garantie vervangen worden. Met dit exeplaar heb ik nog geen probleem gehad. Hoewel het er 2 weken geleden heel even de schijn van had dat deze ook het beginstadium van de terminale ziekte kreeg toen het beeld heel kort iets inkromp en roze werd. Daarna heeft ie 't nooit meer gedaan (ben trouwens wel een lagere resolutie gaan draaien).
Ik juich niet te vroeg hoor. Ik juich al 3 jaar. :P

Maar goed, ik wil binnenkort toch een nieuw scherm, dus ik denk wel dat deze het nog wel ff volhoud. Is elke dag 1x degaussen trouwens slecht voor het scherm?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Iiyama Vision Master 452 hiero, met precies hetzelfde probleem, deed ie vanaf het begin al. Heb het scherm nu 3 jaar en werkt nogsteeds prima.

• koelkast
  • Niet online
NOuja, ik zal wel afwachten. Als ik dit zo zie kan hij nog een hele tijd mee. Misschien zijn de TFT's dan weer iets goedkoper :)

• Thandor
  • Laatst online: 10:47

Thandor

SilverStreak

Mijn broer had dat vroeger ooit ook al eens....werd steeds erger. Met name als 'ie juist koud was...constant getik...en het beeld vertrok hier en daar.... langzaam werd het beter (na een poos aanstaan dus). Echter de volgende dag (na een nacht uitstaan) begon het weer overnieuw.
Tot op een dag de monitor boem deed. Waarschijnlijk was de beeldbuis kapot o.i.d.
Het was een Nec 15" monitor.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 17:15
ik heb dit ook gehad met een LG monitor. Maar hij is er op het laatst mee opgegouden, hij gaf weer een tik het scherm werd klein maar kwam niet meer terug groot, ik voleken het scherm uitzetten en weer aanzetten maar was geen beweging meer in ter krijgen -> overleden. Dus ik zou er niet te lang mee wachten en hem naar een reparateur brengen

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022

Sweet

Heb gedurende een jaar hetzelfde gehad, maar dan zonder tik, met een 17 inch Philips. Deze week tikte ie er ook een keer bij en dat was het laatste wat ie gedaan heeft. Kaduuk. Nu staat er, na het testen van een tweetal TFT schermen, opnieuw een CRT. Een 19 inch van Philips.

Als ik jou was gewoon afwachten totdat ie echt stuk gaat. Kan nog heel lang duren.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MelvinB schreef op 17 juni 2004 @ 14:19:
[...]
Is elke dag 1x degaussen trouwens slecht voor het scherm?
Nee, maar het is nogal overbodig. Bij het aanzetten degausst een recente CRT vanzelf al :)
Pagina: 1