Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wel een paar knappe fotos, spijtig dat je soms echt ziet dat het achter glas is genomen.
[ Voor 18% gewijzigd door jvvv op 16-06-2004 20:52 ]

[ Voor 16% gewijzigd door Micha op 16-06-2004 20:56 ]
Ik heb vooral veel foto's met de 70-300 gemaakt, vandaag voor het eerst met de 28-80. Ik weet dat je om een straatbeeld foto vraagt, die zal ik morgen maken als het weer beter weer is, maar hier heb je een fullsize foto uit deze range(klikken natuurlijk

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
#8 ziet er trouwens koel uit
Overigens zou ik plaat 25 véél meer gecropped en véél minder geresized hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door HunterPro op 16-06-2004 21:04 ]
Ik heb er heel veel dwars door het glas van de kooien en vitrines van de dieren gemaakt, die zijn natuurlijk altijd wat minder mooi. Kan je mij vertellen op welke foto's je de kleuren minder mooi vindt? Allemaal? Of een aantal? Dan kan ik zien of het aan 1 van beide of aan allebei de lenzen ligt.micdis schreef op 16 juni 2004 @ 20:54:
Misschien komt het door het glas maar ik vind de foto's nogal saaie kleuren hebben. Ze trekken met niet aan om er naar te kijken. Een nikon D70 moet tog wel meer kunnen
verder wat meer op compositie letten, het onderwerp niet altijd in het midden plaatsen.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Je zou je kleuren eens wat op kunnen waarderen door wat meer licht binnen te laten (e.g. een kwart stop overbelichten of zo), andere witbalansinstellingen of door verzadigingsaanpassingen in Photoshop toe te passen.Taro schreef op 16 juni 2004 @ 21:04:
[...]
Ik heb er heel veel dwars door het glas van de kooien en vitrines van de dieren gemaakt, die zijn natuurlijk altijd wat minder mooi. Kan je mij vertellen op welke foto's je de kleuren minder mooi vindt? Allemaal? Of een aantal? Dan kan ik zien of het aan 1 van beide of aan allebei de lenzen ligt.
Marc H: Autolevels stinkt; als je met de hand een beetje gaat spelen heb je in 3 seconden meer tijd een veel mooier resultaat. En dat meen ik
[ Voor 12% gewijzigd door HunterPro op 16-06-2004 21:05 ]
Deze pic is neem ik aan niet door de 28-80 geschoten of wel?Taro schreef op 16 juni 2004 @ 21:00:
Ik heb de 18-70 kitlens besteld maar die was nog niet binnen dus ik heb zolang even de 28-80 kitlens meegekregen.
Ik heb vooral veel foto's met de 70-300 gemaakt, vandaag voor het eerst met de 28-80. Ik weet dat je om een straatbeeld foto vraagt, die zal ik morgen maken als het weer beter weer is, maar hier heb je een fullsize foto uit deze range(klikken natuurlijk):
[afbeelding]
Kan je enige tips geven? Ik heb Photoshop tips 'n tricks voor digitale fotografie doorgelezen, maar ik vind het heel moeilijk zelf te bepalen wanneer een aanpassing goed of slecht voor een foto is.HunterPro schreef op 16 juni 2004 @ 21:04:
[...]
Marc H: Autolevels stinkt; als je met de hand een beetje gaat spelen heb je in 3 seconden meer tijd een veel mooier resultaat. En dat meen ik
Jawel.jvvv schreef op 16 juni 2004 @ 21:09:
[...]
Deze pic is neem ik aan niet door de 28-80 geschoten of wel?
1,2,4,7 :Vind ik nogal dofTaro schreef op 16 juni 2004 @ 21:04:
[...]
Ik heb er heel veel dwars door het glas van de kooien en vitrines van de dieren gemaakt, die zijn natuurlijk altijd wat minder mooi. Kan je mij vertellen op welke foto's je de kleuren minder mooi vindt? Allemaal? Of een aantal? Dan kan ik zien of het aan 1 van beide of aan allebei de lenzen ligt.
3 :Moet meer kunnen denk ik maar is al beter
5,6,14 :Top
13 :De spiegeling lijd nogal af
16 :Onscherp of ligt dat aan mij
19,20,21 :Allemaal door glas genomen denk ik dus valt weinig aan te doen.
22 :Nogal wazig misschien bewogen lijkt beetje alsof hij genomen is met cheap camera.
17 :Erg mooi scherp alleen kleuren niet echt spannend
Misschien komt het door condens dat een aantal zo wazig zijn
Probeer iedergeval met photoshop de kleuren wat spannender te maken.
Hierbij mijn beloofde rijtje
Edit:
Probeer de wazigheid van de foto's weg te krijgen. De kleuren kan je beter maken door de sateru... nog wat, iets te verhogen. Probeer verder gewoon is een standaard functie zoals auto colorKan je enige tips geven? Ik heb Photoshop tips 'n tricks voor digitale fotografie doorgelezen, maar ik vind het heel moeilijk zelf te bepalen wanneer een aanpassing goed of slecht voor een foto is.
[ Voor 20% gewijzigd door Micha op 16-06-2004 21:24 ]
1,2,4,7 - Kan kloppen, net als een aantal anderen door het glas heen gemaakt.micdis schreef op 16 juni 2004 @ 21:20:
[...]
1,2,4,7 :Vind ik nogal dof
3 :Moet meer kunnen denk ik maar is al beter
5,6,14 :Top
13 :De spiegeling lijd nogal af
16 :Onscherp of ligt dat aan mij![]()
19,20,21 :Allemaal door glas genomen denk ik dus valt weinig aan te doen.
22 :Nogal wazig misschien bewogen lijkt beetje alsof hij genomen is met cheap camera.
17 :Erg mooi scherp alleen kleuren niet echt spannend
3 - Is ook door het glas dus helaas niet veel aan te doen denk ik of wel?
5,6,14 - Thx
13 - Mee eens, is dat te voorkomen of gewoon niet zulke foto's meer maken?
16 - http://www.xs4all.nl/~mlanphen/artis/DSC_0321.JPG Voor de grote versie, hij kan idd wat scherper.
19,20,21 - Slechte omstandigheden, achter zeer vies glas, slecht licht en zeer kleine beesten
22 - Op de grote versie is hij zeer scherp en zeker niet bewogen, maar hij is misschien te klein om dat goed te zien.
17 - Ik vind het lastig te bepalen wat hem mooier zou maken, hierboven kan je de link naar het origineel vinden, zou je aub kunnen laten zien hoe hij mooier zou zijn?
Thx iig voor je feedback, hier heb ik wat aan. Ik heb inmiddels alle foto's in een grotere versie geupload Jasper, hoop dat het al beter is
Is dit niet een duidelijk voorbeeld van purple fringingTaro schreef op 16 juni 2004 @ 21:43:
[...]
16 - http://www.xs4all.nl/~mlanphen/artis/DSC_0321.JPG Voor de grote versie, hij kan idd wat scherper.
Had dat nog niet zo erg gezien op de kleine versie.
Heb net geformatteerd en nog geen photoshop tot mijn beschikking
[ Voor 27% gewijzigd door Micha op 16-06-2004 21:48 ]
Chromatische aberratie, ook bekend als het effect "purple fringing / paarse randjes" betekent dat de lenzen van een camera het invallende licht niet correct op het juiste brandpuntsafstand concentreert. De hoeveelheid van chromatische aberratie hangt van de verspreiding van het glas af.
Een voorbeeld:

Lijkt mij dus dat het komt door de ruit waardoor je de foto genomen hebt.
[ Voor 93% gewijzigd door Micha op 16-06-2004 21:52 ]
Ik weet dat de Sony 828 er bijvoorbeeld ook veel last van heeft, maar dacht dat het met deze lenzen/camera niet voor zou komen.
Mijn vader heeft de EOS 300 maar dan de digitale versie. Ik heb er een aantal keer mee mogen spelen en ik moet zeggen dat de Nikon D70 mij veel beter bevalt. De camera zelf ziet er beter uit, terwijl ik tot nu toe op plaatjes altijd de EOS300D mooier vond, dit is niet belangrijk natuurlijk, maar speelt wel deels mee voor mij. Verder heb ik een aantal foto's met de EOS300D gemaakt, een daarvan is bijvoorbeeld deze:BredeP schreef op 16 juni 2004 @ 21:53:
Ben wel erg benieuwd naar je verdere bevindingen over die camera, mijn vader en ik zitten ook aan een wat beter digitaal toestel te denken, als aanvulling op de analoge Canon EOS 300.

Ikzelf vind hem heel mooi, vooral die scherptediepte, maar dat was met een Tamron 70-300 terwijl ik een Sigma 70-300 APO Super Macro II heb, die kan je niet echt vergelijken. Jammer dat ik dezelfde foto nu niet meer kan maken voor vergelijkingsmateriaal. De D70 gaat snel aan, voelt beter aan, ziet er mooier uit, heeft een grotere buffer, etc. Ik ben blij dat ik de D70 heb ipv de EOS300D, maar was daarmee ook zeer tevreden geweest, maar zou niet meer terugwillen
Ik heb hiervoor een Sony DSCP10 gehad, dit is echt een vooruitgang, maar ik ben nog niet geoefend genoeg om grote verschillen waar te nemen tussen de foto's van de verschillende camera's en de verschillende instellingen.
Wat doe jij dan altijd? Ik heb nl altijd een soortement van grijze waas met foto's die ik met mijn powershot G3 maak, om dat op te lossen ben ik van autolevels afgestapt en naar auto contrast gegaan. Heb jij toevallig een action die we mogen lenen?HunterPro schreef op 16 juni 2004 @ 21:04:
[...]
Hunter bedoeld zelf de levels instellen ipv gebruik te maken van auto levels (zie bv http://www.aa6g.org/Astronomy/Articles/levels.html).Xces schreef op 16 juni 2004 @ 22:08:
[...]
Wat doe jij dan altijd? Ik heb nl altijd een soortement van grijze waas met foto's die ik met mijn powershot G3 maak, om dat op te lossen ben ik van autolevels afgestapt en naar auto contrast gegaan. Heb jij toevallig een action die we mogen lenen?
Een action komt nog steeds overeen met het auto-level verhaal; je bent (veelal) niet in controle w.b. de output.
[ Voor 12% gewijzigd door Jasper op 16-06-2004 23:57 ]
Sorry dat ik er even tussendoor knijp, maar zelf stel ik helemaal niks meer bij met levels. Ik pas liever de curves aan om de kleurbalans, contrast en helderheid in orde te krijgen. Ik heb eerder ook een hoop met levels geklooid (auto levels, maar ook handmatig), maar met curves kan ik gewoon veel beter uit de voeten. Op de foto's die je hiet hebt gepost zou ik een kleine s-curve toepassen: de RGB lijn linksonder ietsje naar beneden trekken en rechtsboven een punt maken dat je ietsje naar boven trekt. Hierdoor krijgen de beelden meer contrast. Je kunt daarna eventueel de afzonderlijke kleuren wat aanpassen (tenzij je daar principieel op tegen bent natuurlijkXces schreef op 16 juni 2004 @ 22:08:
[...]
Wat doe jij dan altijd? Ik heb nl altijd een soortement van grijze waas met foto's die ik met mijn powershot G3 maak, om dat op te lossen ben ik van autolevels afgestapt en naar auto contrast gegaan. Heb jij toevallig een action die we mogen lenen?
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Ik gaf autolevels alleen maar aan als beginpunt.HunterPro schreef op 16 juni 2004 @ 21:04:
[...]
Je zou je kleuren eens wat op kunnen waarderen door wat meer licht binnen te laten (e.g. een kwart stop overbelichten of zo), andere witbalansinstellingen of door verzadigingsaanpassingen in Photoshop toe te passen.
Wat ik zelf meestal doe is eerst levels, daarna evt. gevolgd door saturation/lightness, en na de resize voor web een beetje unsharp mask eroverheen.
Dit zijn trouwens geen harde regels, iedereen heeft andere ideeen hoe de zijn fotos eruit moeten zien, en de een speelt met levels, de ander gebruikt curves om zijn fotos zo te krijgen als hij/zij het wilt.
Kan misschien hier even iemand een antwoord geven op de TS zijn vraag???Taro schreef op 16 juni 2004 @ 21:56:
Maar kan het zijn dat als ik deze lens omruil dat het dan opgelost is, of zal elke lens van dit type dit probleem hebben? Als de 18-70 binnen is ruil ik mijn 28-80 om, dan zal dit ook opgelost zijn of grote kans dat die dat ook heeft?
Ik weet dat de Sony 828 er bijvoorbeeld ook veel last van heeft, maar dacht dat het met deze lenzen/camera niet voor zou komen.
Volgens mij komt het ook door de combinaat felle kleuren met weinig licht. Geen idee wat een andere lens zou veranderen aan dit.
Ik heb zelf niet zo veel ervaring met lenzen (voor digitale camera's). Ik heb een simpele digitale camera en een mooie analoog
http://www.dpreview.com/l...omatic_Aberrations_01.htm
Marc H, micdis, HunterPro en koraks, zouden jullie aub met de volgende foto met een voor en na kunnen laten zien wat jullie er van zouden maken en waarom? Ik heb zelf ook wel een aantal dingen geprobeerd, maar weet niet of ik ze er nou echt mooier door vind worden, bedankt in ieder geval. http://www.xs4all.nl/~mlanphen/artis/DSC_0322.JPG
Origineel:

Ik vind bij het origineel het groene blad linksbovenin veel mooier en natuurlijker, bij de bewerkte versie zit er onnatuurlijk groen in. Het hele plaatje is inderdaad mooier van kleur, maar het groen rechtsonderin lijkt wel licht te geven. Ik heb het idee dat je bij het origineel duidelijk kan "zien" wat voor structuur de bloem zelf heeft, je ziet van wat voor materiaal hij "gemaakt" is, bij de bewerkte versie mis ik dat heel erg, of ligt dat aan mij?
De kleur van de bloem zelf spreekt inderdaad meer, maar ik weet niet of ik dat het onnatuurlijke wat daardoor toegevoegd is aan de rest van de foto waard vindt.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Verwijderd

In photsohop de levels aangepast, daarna de saturation een beetje opgeschroeft om de kleuren wat sprankelender te maken, een resize naar 600 pixels, en om het af te maken wat unsharp mask erover.
[ Voor 4% gewijzigd door Marc H op 17-06-2004 13:34 ]
Verwijderd
Ziet er een stuk beter uit, mooi levendig.Marc H schreef op 17 juni 2004 @ 13:32:
mijn versie:
[afbeelding]
In photsohop de levels aangepast, daarna de saturation een beetje opgeschroeft om de kleuren wat sprankelender te maken, een resize naar 600 pixels, en om het af te maken wat unsharp mask erover.
En een versie van micdis
Ik had nog verder kunnen gaan. Maar aangezien jij het nogal snel er fake uit vind zien geloof ik heb ik het zo gelaten.
Ik heb inderdaad deze manier toegepast.Dit was inderdaad maar een simpele bewerking met het programma Photocleaner. Iemand met kennis van Photoshop of Paint Shop Pro, zal de bloem op zich alleen in kleur kunnen verbeteren. Vond het resultaat toch niet onaardig hoor. Verder zijn je foto's natuurlijk wel scherp.
Op deze manier kun je dus altijd nog doen wat je wilt met de bloemetjes omdat deze in een aparte layer over het orgineel zit.
[ Voor 67% gewijzigd door Micha op 17-06-2004 14:25 ]

De 2e is misschien net iets te, maar imo wel een stuk mooier dan de eerste na dus bewerkt te zijn, jullie hebben me overtuigd