[x86config] Logitech muis

Pagina: 1
Acties:

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb Debian woody met een 2.4.18 kernel.
Ik heb X geinstalleerd en die draait prima, alleen kan ik mijn muis niet gebruiken.
Na herhaaldelijk vaak #dpkg-reconfigure xserver-xfree86 te hebben uitgevoerd en telkens iets anders heb opgegeven als muis kom ik er niet uit.

Alle forums die ik heb afgezocht gaan over een usb muis.

Ik heb een logitech ps2 muis ik geloof een Logitech Pilot mouse met scroll wieltje.

Wat moet ik instellen

als ik #cat /dev/input/mice of #cat/input/mouse doe en mijn muis beweeg krijg ik niets te zien.
ook #mdetect doet niets
#mdetect -v heeft 3 waarden
psaux
ttys0
ttys1
Maar die com poorten gerbuik ik niet.
Ik heb ook nog een logitech pilot optical met draad dit is wel een usb muis, maar die krijg ik ook niet aan de gang evt ook met usb->ps2 adaptertje geprobeerd werkt ook niet.

Heeft iemand een suggestie of een link naar een artikel waar ik wat mee kan?

Can`t live without the mods

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

is het niet /dev/psaux ?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05-2025
Voor je usb muis:

in je /etc/modules het volgende opnemen:
input
mousedev
hid
usb-uhci (of uhci)

In XF86Config:
code:
1
2
3
4
5
6
Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

heb je usb hid support in je kernel zitten?

| Hardcore - Terror |

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
De topic starter heeft toch een PS2 muis? In ieder geval heb ik ook een logitech muis (USB welliswaar), en die werkt volgens /etc/X11/XF86config-4 via het ImPS/2 protocol.

/dev/input/ is enkel voor USB apparaten dacht ik, je moet inderdaad /etc/psaux gebruiken voor PS2.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

ajvdvegt schreef op 16 juni 2004 @ 20:44:
De topic starter heeft toch een PS2 muis? In ieder geval heb ik ook een logitech muis (USB welliswaar), en die werkt volgens /etc/X11/XF86config-4 via het ImPS/2 protocol.

/dev/input/ is enkel voor USB apparaten dacht ik, je moet inderdaad /etc/psaux gebruiken voor PS2.
/dev/psaux.....niet /etc :P
Probeer gewoon de PS/2 en imPS/2 protocollen tot je iets vindt. Bij PS/2 kan het zijn dat je scrollwiel het niet doet.

Eventueel even cat /dev/psaux in de console geven en dan je muis bewegen. Als er tekentjes voorbijkomen zit je goed. Dan als device in je XF86Config-4 /dev/psaux ingeven. Installeer anders de midnight commander (apt-get install mc) en edit die config met de hand buiten X om.

ieeeepppppp :P

• siepeltjuh
  • Niet online
ik heb inderdaad een ps2 muis,

inmiddels heb ik het usb gebeuren zo ongeveer aan de praat.

Uit dit bericht heb ik daarvoor de informatie gevonden.

De ps2 muis werkt nog steeds niet ook niet met ps aux en jouw ImPS/2 protocol.

[ Voor 3% gewijzigd door siepeltjuh op 16-06-2004 21:33 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

He kom je uit Ootmarsum trouwens?

Dit heb ik in mijn config voor een naar ik meen logitech muis (merkje is eraf gesleten) met scrollwiel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ection "InputDevice"
    Identifier  "Configured Mouse"
    Driver      "mouse"
    Option      "CorePointer"
    Option      "Device" "/dev/psaux"
    Option      "Protocol" "ImPS/2"
    Option      "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Zorg wel dat in je serverlayout verwezen wordt naar de identifier die je bij je muis sectie gebruikt.
Dit werkt bij mij zeker. Wat zegt je log?
Eventueel kun je X ook in textmode instellen. xf86cfg -textmode oid. Dit vind ik persoonlijk de fijnste manier om X in te stellen.

[ Voor 131% gewijzigd door VROEM! op 16-06-2004 21:35 ]

• siepeltjuh
  • Niet online
nee Gronigen doordeweeks weekend Stadskanaal

ICT student ;)

Ook met die scripts in mijn XF86Config-4 werkt het niet

als ik cat /dev/psaux doe krijg ik ook geen output te zien

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Hoe kom je dan aan de naam siepeltje, O'sum (waar ik getogen ben zeg maar) wordt ook wel siepelstad genoemd. Ik ken verder weinig plaatsen waar het woord siepel voorkomt (siepel=ui, Ootmarsum was vroeger groot in uien kweken e.d.).

Maar even serieus: Geen output van /dev/psaux, zit de stekker er dan wel netjes in? Heb je de muis op een andere PC ook uitgeprobeerd.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Net zelf even wat geprobeerd:

cat /dev/psaux geeft bij mij ook geen output als ik de ps/2 muis beweeg terwijl de usb muis er ook in zit. Als ik dan de usb muis beweeg krijg ik wel output.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Mijn muis hangt ook aan /dev/psaux en werkt perfect, maar cat /dev/psaux levert hier ook geen output op. Zou dat moeten? :?
offtopic:
siepel is ook Fries voor ui :]

[edit]
Juist, niet de enige dus. Ik heb ook een PS/2 apparaat dus en staat ook ingesteld op 't ImPS/2 protocol.

[ Voor 25% gewijzigd door Bergen op 16-06-2004 21:51 ]

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Wat bij mij vaak helpt is, voor ik die textmode config doe, ALLE configs wegflikkeren en dan helemaal opnieuw, clean, handmatig door die xf86cfg -textmode lopen. Debconf en X krijg ik rillingen van.
Ze kunnen staan in /home/<user>, /etc/X11, /root, ehhh....nog wat meer plekken. De manpage zegt er ook meer over, net als de handleiding voor debian op http://panic.et.tudelft.nl

[ Voor 32% gewijzigd door VROEM! op 16-06-2004 22:10 ]

• siepeltjuh
  • Niet online
Bedankt jongens het werkt!

Misschien een beetje dom, maar als ik de ps2 muis wou proberen had ik de USB muis erin gelaten blijkbaar werkt dat neit goed samen.
Inmiddels heb ik alles werkend.
Hardstikke mooi heb teamspeak server al draaiend moet nog even een VPN server hebben, ik weet dat poptop er is, maar ik ben meer een man van de GUI dus weet iemand een goeie VPN server die in een GUI is in te stellen (liefst met mppe support)
offtopic:
je hebt het overigens fout siepel = groningens voor ui, mijn opa en voorouders komen uit een groenteboer familie :p
Zijn idd weinig echte siepels. ;)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Je kunt meerdere entries in je XF86Config maken voor verschillende muizen. Dan zou X gewoon alle muis input moeten slikken van elk aangesloten apparaat. Alleen even opletten dat je er maar eentje "corepointer" maakt. Als je dan ook nog "AllowMouseOpenFail" oid meegeeft in je config knalt X er niet uit als je PS/2 muis de mist in gaat. Als je dan geen muis hebt kun je gewoon je USB muis er even bij prikken en dan kun je verder werken :)

Siepel is voor zover ik weet een verbastering van "zwiebel" , dat is duits voor ui

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

offtopic:
Ja, het is tenslotte allemaal afkomstig van het Germaans...
Pagina: 1