Auto raamantenne

Pagina: 1
Acties:
  • 6.279 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:19
Ik heb een raamantenne gekocht alleen krijg ik de ontvangst niet goed. De antennekabel heb ik natuurlijk gewoon in de aansluiting op mijn radio gedaan.

Nou zit er aan de kant van de antenne nog een klein kabeltje met aan het eind zo'n "schoentje" eraan en aan de kant waar de plug zit die in de antenneaansluiting op de radio gaat zit ook nog een klein kabeltje zonder een schoentje dus er komt gewoon wat koperdraad uit.

Nou heb ik die andere 2 kabeltjes dus geaard, wat mij het meest logisch leek. Ik heb de aarde van het chassis afgehaald, maar toch krijg ik geen goede ontvangst.

Wie weet hoe je dit goed moet aansluiten??
Er zit ook geen beschrijving bij, das ook wel lastig. Het is er eentje van cartenna

[ Voor 8% gewijzigd door Vincent17 op 16-06-2004 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:52
Moet ie misschien gevoed worden. Waarschijnlijk moet die koper-draad aangesloten worden, en krijgt hij zijn massa via de antennekabel.

Het is waarschijnlijk een actieve antenne.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:52
koppie1 schreef op 16 juni 2004 @ 20:36:
Moet ie misschien gevoed worden. Waarschijnlijk moet die koper-draad aangesloten worden, en krijgt hij zijn massa via de antennekabel.

Het is waarschijnlijk een actieve antenne.
Oh ja, hebbie al gekeken of er van dat merk iets te vinden is op het i-net? Vaak kan je al wat gegevens vinden qua aansluitingen.

PS. sorry, verkeerde knopje......

[ Voor 5% gewijzigd door koppie op 16-06-2004 20:39 ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Nee ik heb geen zak kunnen vinden op internet. Wat bedoel je precies met de massa via de antennekabel??

Er zit wel een ledje op de antenne die niet brand, maar als ik bijvoorbeeld dat "voetje" beetpak zodat ik aard dan heb ik uitstekende ontvangst en dan is de antenne ook niet gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Een actieve raam-draadantenne heeft meestal 3 polen:
1. signaal
2. aarde
3. voeding

Voeding gaat op je 12V aansluiting die pas aan gaat als je contactslot(en evt. radio) aan is.
Aarde gaat direct naar aarde
Signaal gaat direct naar de middenpen van de antenne-aansluiting van je radio

Heeft je antenne maar 2 aansluitingen dan wordt de voeding via de signaaldraad doorgevoerd.

Post anders eens wat foto's van wat je hebt, dat maakt het een stuk duidelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 16-06-2004 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Ja hij heeft echt 3 polen denk ik dan, als ik dat plaatje bekijk zit er bij mij dus aan die antenne nog een klein stukje kabel met zo'n voetje eraan zodat je hem achter een schroef kan aarden, waarschijnlijk is dat dan de aarde draad??

En dan heb ik dus ook nog een klein stukje draad bij de signaalplug in de buurt zit, daar komt gewoon koperdraad uit, dat zal dan wel de voeding zijn.

Moet de voeding draad dan aan mijn radio of via de accu zoals ik ook mijn woofer en versterker heb voorzien van stroom ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandO
  • Niet online
die kan je het beste via je contact aansluiten of, nog mooier op de remote draad van je radio. Als het goed is heb je deze ook verbonden met de remote van je versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116503

Heb zelf een soortgelijke antenne (via Halfords geloof ik) en heb de stroom gewoon uit mijn permanente 12volt uit de ISO connector gehaald. Zonder stroom geen ontvangst, met "crispy geluidje" ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Ah en welke kleur is de permanente 12volt of is dat bij iedere radio weer anders??

En als ik het via de remote doe, kan ik dan gewoon exact dezelfde remote gebruiken als van de versterker?? Dus gewoon dat koperdraad erbij verbinden, niet dat er opeens kortsluiting en alles van komt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Permanent 12 volt in mijn ISO-stekker (Opel) is paars. 12 volt accesoirelijn (contactslot!) is geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Ik gebruik het allemaal in een Honda CRX. Ik heb alleen zo'n blok dus niet allemaal van die losse draadjes. Ik heb nu maar in de remote gedaan en dan gaat het lampje branden, als ik hem aan die andere kant aard dan doetie het nog niet goed. Aard ik hem niet aard dan ontvang ik Noordzee FM goed, de rest niet. Ik snap er geen zak meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het enige dat ik in mijn opeltje heb aangesloten is de 12 volt, uiteraard de antenne en de massa heb ik van het bevestigingspunt van mijn binnenspiegel (zit in dak vast ipv ruit :*) ) Dit werkt goed, ontvang in omgeving stad Groningen alles, omgeving Delfzijl (woon daar in de buurt) heb ik storing op 538 , ID&T en Noordzee .. maar daar luisterde ik toch al niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Wat is dan precies de massa?? Ik heb net ff foto's gemaakt, alleen ik kan met geen mogelijkheid inloggen bij picserver.tk
Ook met een nieuw account lukt het niet, ik weet niet of ik het ff ken mailen zodat iemand anders het kan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RQAAABYUVrLIVggL*XOFVdkXUwtjfaOYag5hKxgYPbFKlQH!SaQXrU6lbDml4xQWejo3NggH5AuJeMqjEDLbGaSATgrtqEmqg84j5lSgWRU/Photo0001.jpg?dc=4675476855392871445

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RQClAhcUkbLIVggL*XOFVTCcrBsX12dfD0rI1UHbH0heZtO8BRrLNptBM0zOGiwBSexAzROqLnbchV9aFiryMuxIUh3kZyJvMkvTlej1ROw/Photo0002.jpg?dc=4675476855425285722

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Massa is gewoon het chassis van je auto. Als je die vast zet let er wel even op dat je echt een stuk ijzer hebt en geen stuk wat geverfd is. Het moet wel goed contact maken, dus even met schuurpapier of een opzetstukje op de boormachine even 'open' vijlen zeg maar. Of je soldeert het aan een bestaande massadraad en taped hem af met isolatietape :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Ja dat had ik dus al gedaan. Direct van het chassis af. Dat ronde ding wat je op de eerste foto ziet had ik dus aan het chassis verbonden maar dan begint het alleen maar meer te ruisen.

Ik heb nu alleen die 2 dingen die je op de tweede foto ziet verbonden, die koperdraad bij de remote gepropt en de antenne natuurlijk gewoon in de radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55196

de draad met het oogje moet idd aan de massa degene bij de antenne plug aan de accesoire plus op je iso connector. als de auto buiten staat en het ledje op de antenne brand moet je gewoon goede ontvangst hebben, zoniet dan een andere antenne halen gebeurt wel eens dat ze stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1205964

die antenne is versterkt wat je dus moet doen

vanaf de antenne heb je de massa kabel dat is die kabel met het rondje
die monteur je aan het dak ( even goed plekje schuren en monteren

er is nog een andere kabel dat is de 12v voeding
die kabel geleid je naar de achterkant van de radio en bij die blauwe kabel ( 12v) neem je een klein stuk rubber weg, de voeding van de antenne maar je aan dat stukje wat je opengemaakt hebt weg en goed dicht tapen ( kortsluiting te voorkomen)

nou is je antenne goed aangesloten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
Anoniem: 1205964 schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:02:
die antenne is versterkt wat je dus moet doen

vanaf de antenne heb je de massa kabel dat is die kabel met het rondje
die monteur je aan het dak ( even goed plekje schuren en monteren

er is nog een andere kabel dat is de 12v voeding
die kabel geleid je naar de achterkant van de radio en bij die blauwe kabel ( 12v) neem je een klein stuk rubber weg, de voeding van de antenne maar je aan dat stukje wat je opengemaakt hebt weg en goed dicht tapen ( kortsluiting te voorkomen)

nou is je antenne goed aangesloten
Ik heb een vaag vermoeden dar de TS na 15 jaar inmiddels een andere auto heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

^ Alle kans op. Goed bedoeld, maar niet helemaal actueel meer. Dit topic zet ik dus op slot.

Select * from fish

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.