[Office Outlook 2003] IMAP PST Cache en Roaming Profiles

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MindfluX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
Probleem
Outlook 2003 instellingen worden opgeslagen in het register en in een Personal Storage Folder (PST). Bij IMAP is een tweede PST vereist waarin de berichten gecached worden plus een aantal instelingen. Deze PST wordt automatisch door Outlook geplaatst in de folder: C:\Documents and Settings\%username%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\%username%emailaccount-########.pst.

In het geval van Roaming Profiles wordt de profiel van de server tijdelijk geplaatst in: C:\Documents and Settings\%username%\. Zodra een gebruiker weer zich afmeld wordt een kopie van de lokale folder teruggezet op de server. Een aantal folders waar onder meer Local Settings worden niet geroamed. Dit is met opzet gedaan, omdat anders de Roaming Profile te groot kan worden. Na het afmelden wordt automatisch de profiel verwijderd, zo om te voorkomen dat de systeemschijf vol raakt met profielen en niet overload.

Een probleem doet zich voor zodra IMAP in een Roaming Profile omgeving met Outlook wordt toegepast. Outlook heeft namelijk de bovengenoemde IMAP cache PST persee nodig. In deze extra PST worden IMAP instellingen opgeslagen, zoals IMAP folder settings, Leesvenster/Reading Pane, Veld/Fields, Rules en Alerts en meer. Zodra een gebruiker wisselt van werkstation of zich opnieuw aameld op hetzelfde station, wordt opnieuw een cache bestand aangemaakt. Elke keer dat dit gebeurd kan een gebruiker de instellingen opnieuw doorvoeren.

Getracht
1. Roaming Profile verwijderen uitschakelen. Biedt een oplossing, maar het cache bestand wordt op een gegeven moment zo groot dat de systeemdisk vol raakt. Aangezien het cache bestand niet verplaatsbaar is naar een bijv. een netwerkshare is dit ontontkomelijk. Verder biedt dit geen oplossing voor het aanmelden op een ander werkstation door de gebruiker.

2. Via Roaming Profile Policy in de GPO kunnen wijzingen worden aangebracht. Daarvoor dient de Policy Template te worden gedownload van Microsoft en geinstalleerd. Deze zit in de Microsoft Office Resource Kit 2003. De Orktools, zoals ze genoemd worden, bevatten echter enkel instellingen die ook in het register staan van de gebruiker. IMAP instellingen worden echter niet opgeslagen in het register en zodoende biedt Policy Template (ADM) geen oplossing.
Een bevestiging van de bevinding staat op de Microsoft Office website: Settings that cannot be centrally administered
Een mogelijke oplossing via de Orktools had Microsoft Office Outlook 2003\Miscellaneous\PST Settings\Default location for PST files kunnen zijn, zij het niet dat deze eveneens alleen slaat op de niet IMAP cache PST. Deze instelling is gelijk aan de ForcePathPST welke manueel gewijzigd kan worden in het register. Een gelijke opmerking wordt gemaakt door Microsoft in het KB artikel XCLN: Default Personal Folder File Creation Path Needs to Be Configurable. Dit artikel behandelt eveneens ForcePathPST.

3. Via Microsoft PRF kunnen gebruikers instellingen van Outlook gemakkelijk en snel geladen worden. Eveneens van een netwerkshare. Het is een echte aanrader in een setup waarbij niet gebruik gemaakt wordt van Roaming Profiles. PRF werkt hetzelfde als de GPO Outlook ADM Policy Template en werkt eveneens niet voor IMAP cache PST.

4. Extra Add-Ins / Plugins bestaan er voor Outlook. Weinig hebben betrekking op IMAP. De enkele die ik heb kunnen vinden heb ik geinstalleerd en getest en bieden geen oplossing voor het bovenstaande probleem. Add-Ins die ik heb getest zijn: Alt-N Groupware, Bynary Insight Connector en Ivasoft’s Unisent. De eerste twee zijn hetzelfde en groupshare tools, het laatste is een tool om in Outlook de sent items in dezelfde folder te laten staan, het programma is extreem onvriendelijk overigens.

Theorie en geschiedenis
Uiteraard gaat Microsoft uit van een omgeving met daarin Exchange. IMAP wordt veelal gebruikt omdat het een prachtig e-mail protocol is waarbij alle e-mails opgeslagen worden op de server. Hierdoor is het mogelijk om zowel vanuit clients als webmailfuncties de e-mail te benaderen. Exchange voorziet eveneens in beide.

Dat Microsoft IMAP ondersteuning op een lagere prioriteit heeft staan begrijp ik, maar de vele problemen die vele gebruikers tegen het lijf lopen zijn naar mijn mening absurd. Gelukkig zijn deze problemen te omzeilen via tal van regels en trucjes. Zodra echter Outlook met IMAP in een Roaming Profile omgeving wordt ingezet, lukken deze trucjes echter niet meer: en dit om het simpele feit dat Outlook IMAP instelling in een cache bestand plaats welke niet blijvend toegankelijk is voor ‘de Roaming Profiler’. Het bestand is dus niet verplaatsbaar. In Microsoft artikel Q291636 wordt uitgelegd hoe je een PST verplaatst, dit is eenvoudig, maar werkt niet voor de IMAP cache.

Hotmail? Hotmail werkt eigenlijk hetzelfde als IMAP. Zeker bij het gebruik van Outlook. Hierbij wordt dezelfde methode toegepast, headers en berichten cachen:
1. OL2002: Your Hotmail Inbox Appears Empty if the Cache PST File Is Deleted
2. OL2002: How to Move the Hotmail .PST Cache File

Helaas werkt deze laatste regel niet voor IMAP: Bevestiging van een gebruiker. Onderwerp: Change email file location (16-04-2002). Zelf heb ik dit eveneens getest en ontvang een foutmelding: Fout in de bewerking omdat er een probleem is met het register of de installatie. Start Outlook opnieuw en probeer het nogmaals. Als het probleem zich blijft voordoen, installeert u Outlook opnieuw.

Bij het gebruik Roaming Profiles d.m.v. NT4 server met IMAP kwam men tot het probleem dat de IMAP cache enorm groot werd en men klaagde rond dat deze uit de roamende directory gehaald moest worden. Microsoft deed dit en naar mijn mening werd deze met de komst van Windows 2000 geplaatst in de Application Data onder Local Settings. Nu treedt dus een nieuw probleem op met Outlook 200X, IMAP en Roaming Profiles.

Discussie
Het proces waarop IMAP wordt uitgelezen gaat via een dubieuze methode naar mijn mening. Mozilla Thunderbird en Entourage werken uistekend met IMAP (maar bieden niet de mogelijkheden die office gebruikers graag willen) en zijn een bewijs dat het wel uitstekend kan werken in een Roaming Profile omgeving. Ik begrijp de oplossing van Microsoft. Microsoft adviseert namelijk gebruikers af om PST over LAN of WAN te gebruiken en enkel lokaal. PST over het netwerk kan leiden tot een corrupt bestand met als gevolg verlies van e-mail. Daarnaast zou PST over het netwerk 4x zo langzaam zijn in schrijven, alle operaties zouden langer duren en Outlook zou langzamer zijn in deze combinatie dan de Exchange Client. Microsoft adviseert daarom gebruik te maken van Exchange Server met OST files of een Microsoft Terminal Services omgeving. Overigens spreekt Microsoft zich tegen, want ik las in de Knowledge Base een artikel waarin aangeraden wordt in een bepaalde settings PST’s over het netwerk via UNC paden te gebruiken en hoe dit kan worden toegepast. Microsoft ondersteund het IMAP protocol, maar eigenlijk niet een Roaming Profile omgeving. Microsoft zou in zijn geheel moeten afstappen van het PST cache bestand wanneer men IMAP goed wil ondersteunen. Microsoft past een trucje toe in Outlook in het geval van IMAP: namelijk ze laden de berichten die de gebruiker opvraagt eerst in de lokale IMAP cache PST en vervolgens leest Outlook als een gewone Outlook met POP account het PST bestand. Wijzigingen aan de IMAP folders, zoals bijvoorbeeld de velden keuze (aan, van, datum) worden eveneens opgeslagen in dit PST bestand. Dan is een logisch gevolg dat er problemen ontstaan zodra IMAP over het netwerk moet.

Topics in nieuwsgroepen waarin al eerder dit probleem aan het licht kwam
01. IMAP with Roaming Profiles 29-04-2004
02. Outlook XP, Roaming Profiles and IMAP 22-05-2002
03. Outlook 2003, PST files and Roaming Profiles 19-11-2003
04. Pst-files in Outlook 2003? 19-04-2004
05. Problems with OL2003 when using roaming profiles 07-11-2003
06. Re: [Samba] Can you use roaming profile in a workgroup environment? 25-01-2004
07. Outlook S/R problems when separating imap.pst from default location] 24-02-2004
08. Outlook 2000 and Roaming Profiles(Windows XP) 17-11-2003
09. PST-file location in Outlook 2003 03-12-2003
10. Roaming profiles e archivi di posta (Support ?) 31-10-2002
11. IMAP Rules Disappear 19-05-2004
12. OL2002 u. Konton 04-09-2002

Onderzoek
Google || Slipstick Systems Outlook Solutions Center || Microsoft.public.outlook.* || Experts Exchange || Microsoft Knowledge Base || Microsoft Technet || Microsoft Office || Windows & .NET Magazine Network || Veel eigen werk via trial-and-error

Oplossing
De inhoud in C:\Documents and Settings\%username%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\
moet worden verplaatst naar \\UNC PAD\%username%

Application Data kan namelijk worden ingesteld in de standaard Policy Template van Windows 2003.
Onder Roaming Profile Policy: \User Configuration\WIndows Settings\Folder Redirection\Application Data\Application Data Properties\Root Path

Dit zal Microsoft nooit doen, omdat ze afraadt PST over het netwerk te 'laden'. Zodoende is mijn voorstel de PST cache te splitsen in een IMAP configuratie en een IMAP cache. De cache kan dan in een PST blijven in Local Settings, en de IMAP configuratie kan vervolgens in de Application Data welke, via Folder Redirection, op de server blijft staan.

Overige Outlook + IMAP problemen oplossen
1. Mijn verzonden items komen niet in mijn IMAP folder Sent Items te staan? Hoe zorg ik ervoor dat deze items terecht komen in de juiste folder?
2. Mijn header data wordt niet geladen wanneer ik in mijn IMAP Sent Items het From Field wijzig in To Field. Hoe zorg ik ervoor dat de data wel geladen wordt ipv lege headers in het To Field?

Antwoord:
Outlook Regels. Bij IMAP Rule01 aanpassen naar eigen systeem, bewerk regel, kies Sent Items van IMAP server (Waarom aanpasen? Actions dependent on the profile used to create the rule: Move 'it to'/'a copy' to the specified folder).

Iemand die een oplossing weet voor mijn probleem en die van vele anderen?

[ Voor 163% gewijzigd door MindfluX op 18-06-2004 15:58 ]

• MindfluX
Kan iemand dit topic verplaatsen van SA naar WOS? Het betreft meer Roaming Profiles dan Outlook.

[ Voor 61% gewijzigd door MindfluX op 17-06-2004 16:29 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Kan je niet het aangemaakte PST bestand verwijderen?
Ik weet niet hoe het bij IMAP gaat, maar bij POP3 zal Outlook dan zelf om de nieuwe locatie vragen, en dat mag dan overal zijn.

Overigens: waarom wil je die file roamen? Als je toch IMAP hebt, zal outlook na hhet opstarten zelf wel zorgen voor het gelijktrekken met de server van alle folders.
Toch?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MindfluX
Boss schreef op 16 juni 2004 @ 20:53
Kan je niet het aangemaakte PST bestand verwijderen? Ik weet niet hoe het bij IMAP gaat, maar bij POP3 zal Outlook dan zelf om de nieuwe locatie vragen, en dat mag dan overal zijn.
Klopt, maar dit is nog 1 stap daarvoor. Deze aktie moet je sowieso uitvoeren in combinatie met Roaming Profiles. Vervolgens wordt mijn aktie niet ondersteund door MS: PST over LAN d.m.v. UNC pad.
Overigens: waarom wil je die file roamen? Als je toch IMAP hebt, zal outlook na hhet opstarten zelf wel zorgen voor het gelijktrekken met de server van alle folders.
Toch?
Ik wil die file niet roamen. De Outlook specifieke gebruikersinstellingen van de IMAP folders moeten opgeslagen. En hoe dan maakt me niet uit, mits op logische wijze met Roaming Profiles.

[ Voor 134% gewijzigd door MindfluX op 17-06-2004 17:36 . Reden: Layout bericht ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat zijn dan de gebruikersinstellingen die in die pst komen te staan?

Toch niet de server/user/pass enzo? Dan heb je inderdaad een hell-probleem :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MindfluX
Boss schreef op 17 juni 2004 @ 11:18:
Wat zijn dan de gebruikersinstellingen die in die pst komen te staan?

Toch niet de server/user/pass enzo? Dan heb je inderdaad een hell-probleem :)
Nee, alle IMAP folder instellingen welke niet worden opgeslagen in de IMAP HRK's, namelijk:
- Reading Pane
- Rules and Alerts
- Folder Settings, o.m. velden
- ETC...

De "Rules and Alerts" zijn nodig voor twee IMAP regels: Sent Items van lokaal naar IMAP verplaatsen, Outlook fout oplossen: het vullen van Fields met data (Bijv. IMAP Sent Items To: Field).

[ Voor 67% gewijzigd door MindfluX op 17-06-2004 16:32 ]

• MindfluX
Ik geef mn topic even een kick daar ik ongeveer 4 uur bezig ben geweest met het herschrijven van de eerste post, om zodoende meer overzicht te verschaffen in dit probleem.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 16:15
De oplossing:

How to change the location of an IMAP PST file in Outlook 200X.

In the short guide we have an imap mailbox named 'imap.test'. The pst is currently located in C:\Documents and Settings\ronald\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\ and has the name Outlookimap.test-00000010.pst. Our aim is to move that pst file to a new location called E:\.

- Open Outlook
- Right mouse click on imap.test in the folder list
- Select imap.test properties
- Push Advanced
- Write down the path displayed next to Filename: C:\Documents and Settings\ronald\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\Outlookimap.test-00000010.pst
- Close Outlook
- Move the pst file from C:\Documents and Settings\ronald\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook\ to E:\
- Delete the file extend.dat
- Open the register and search in HKEY_CURRENT_USER for Outlookimap.test-00000010.pst
- Change the value of the found key to E:\Outlookimap.test-00000010.pst and close the register
- Open Outlook
- Try to open the mailbox imap.test, it will give an error
- Ignore this error and close Outlook
- Open Outlook
- Just make some changes in your mail (like tagging messages unread) and to your surprise you will see that the file in e:\ is changed.
- Finished :)

Of course it is possible to move the pst file to a UNC in order to support roaming profiles or other needs. Just change e:\ to \\server\someshare.

Ik heb laatst een unattended install gemaakt van Office 2003. Mbv van de Office Resource Kit tools kan je allerhande dingen instellen. Zo ook de locatie van het pst-bestand. Hier werd ik erg gelukkig van, want in het verleden heb ik precies dezelfde problemen gehad als de TP. Helaas werkt dit nog steeds niet voor imap mailboxen. Vandaar dat ik bij dit topic terecht kwam om te kijken of het probleem nog steeds bestaat, helaas wel dus. Gelukkig is het mij vroeger wel gelukt om handmatig dit probleem op te lossen. Ik heb deze oplossing nog nergens gevonden, dus ik dacht, laat ik deze eens posten.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 11:28
Same problem...

Ik kan alleen bovengenoemde registerverwijzing nergens vinden :(

Iemand suggesties?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Rein_stein schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 22:59:
Same problem...

Ik kan alleen bovengenoemde registerverwijzing nergens vinden :(

Iemand suggesties?
Ja, even een eigen topic openen met info over wat je al hebt geprobeerd, ik heb namelijk geen flauw idee waar je het over hebt ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Rein_stein
Nou..simpel. Mn probleem is hetzelfde,, en rvtk gaf de oplossing.
Ik moet alleen de volgende registerverwijzing hebben:

- Open the register and search in HKEY_CURRENT_USER for Outlookimap.test-00000010.pst
(nou is die naam imap.test-00000010 bij mij natuurlijk anders).
Maar k heb mn hele register op 2 verschillende pcs nagezocht op termen als "outlook", ".pst". outlook .pst etc.

Kan t alleen niet vinden..

Naar mijn idee is een nieuw topic niet nosig...maar anders zal ik er wel ff 1 maken.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je wel een pst dan?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Rein_stein
yup..

OutlookMail Server-00000003.pst
gezocht op:
outlookmail, de hele term, 000003, vanalles

in welke "map" hooort t te staan in t register?

[ Voor 21% gewijzigd door Rein_stein op 26-10-2005 20:37 ]

• Rein_stein
niemand die t ff kan checken?
Pagina: 1