[MAC] KVM switch over lan ?

Pagina: 1
Acties:

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57
Situatie
In een gemeente-archief wordt er gebruik gemaakt van een fotocamera met een 'achterwand'; een soort grote scanner dus.
De achterwand is met een seriële en scsi aansluiting (groot, weet niet precies wat voor één) aangesloten op een Mac. De software voor deze achterwand uit 1996 draait alleen op een mac.
Nu staan de camera, mac en achterwand in één en dezelfde kamer. Deze kamer is kwa omstandigheden verre weg van ideaal om in te werken (kou + lage luchtvochtigheid).

Nu is het plan om een 2e monitor, muis en toetsenbord aan te sluiten op de mac zodat er gewerkt kan worden in een kantoor op 15 meter afstand. Hoe is dit te realiseren? Een normale KVM switch gaat niet lukken door de afstand lijkt mij. Is er een mogelijkheid voor een KVM over UTP? Of kan je een mac delen, zodat je via een PC over het netwerk controle hebt over de mac?

Het probleem is dat het ook lastig zoeken is naar antwoorden, ik weet niet welke keyworden in te typen. (al geprobeerd maar heb nog niet het antwoord gevonden wat ik zocht).

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er bestaan KVM extenders die over UTP werken.
Vraag is alleen wat er precies op jouw mac zit qua aansluitingen (toetsenbord, muis, scherm).
Afgaande op het huidige USB tijdperk, zou je met iets als http://www.kvm-switches-online.com/ce700.html kunnen voldoen.
Er zijn ook KVM extenders voor PS/2 overigens.
Deze KVM extenders werken tot 100 / 150 meter afstand.

Remote desktop zou kunnen, Apple Remote Desktop werkt alleen Mac <> Mac. VNC zou ook kunnen, al weet ik niet welke software er op jouw Mac draait en of daar een VNC server voor is.

[ Voor 11% gewijzigd door blackd op 16-06-2004 17:55 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Zeus
Als het zou kunnen lukken een KVM voor de mac te gebruiken zou dat idd fantastisch zijn, maar dan komt er dan ook een G4/G5 te staan i.p.v. de mac uit 1998 die er nu staat.
Ik weet dat PS/2 behoorlijk ver rijkt, en dat is dus het probleem niet. Het gaat om het videosignaal dat 15 meter verder gestuurd moet worden.
Apple Remote Desktop IS ook een optie, al moet ik nagaan of dat kan over het netwerk en met versie 8.3* op de oude mac, en een nieuwe mac op het kantoor dan.

*(god ik ben niet opgegroeid met mac's, kom dit probleem net tegen. weet dus niet 'van wat' :P)

edit
ik zie net op die site dat het geheel werkt met cat5 kabels, wat natuurlijk wel ultra deluxe is! (tot 150 meter, i.p.v. die 5 bij VGA :D)
Bedankt alvast !

[ Voor 17% gewijzigd door Zeus op 16-06-2004 18:04 ]

• blackd
  • Niet online
Die KVM extenders zijn er specifiek voor om zowel videosignaal als keyboard + muis over 100 / 150 meter te 'transporteren'. Afstand is dus niet het probleem. Wat wel een probleem is, is de aansluitingen die je nodig hebt.
Zoals gezegd zijn er KVM extenders (over UTP) die met PS/2 of USB aansluitingen werken voor keyboard en mouse.
De KVM extenders gebruiken een VGA aansluiting, dus geen DVI of ADC. Hier zul je dus een converter voor moeten aanschaffen, al naar gelang de aansluiting op de Mac.
Bij een G5 (en G4?) heb je standaard ADC (of DVI?), daar moet je dus VGA van maken. Daar zijn wel kabels voor. (Apple display is dan ook zinloos, ga voor een simpel VGA TFT scherm of CRT)

Keywords om te zoeken zijn in ieder geval 'kvm extender' icm de gewenste aansluitingen.

Als je inderdaad met 8.3 werkt (ben ik niet bekend mee overigens), dan lijkt het me handiger om een hardwarematige oplossing te zoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door blackd op 16-06-2004 18:09 ]

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Ik zou het lekker softwarematig doen, volgens mij draait VNC (gratis/opensource) ook op MacOS en de viewer draait op ieder platform. Dan ben je voor heel weinig geld klaar, KVM blijft toch relatief prijzig, zeker voor rare situaties zoals bij jou.

[edit] ik zie ook net dit :)

[ Voor 15% gewijzigd door wacko op 16-06-2004 18:22 ]

• blackd
  • Niet online
Er is inderdaad wel een VNC server voor Mac OS 8 (http://netmath.math.uiuc.edu/vnc/, realvnc.com kan ik niet bereiken?nu wel)

Tja, je zult even moeten inventariseren of er een beschikbare PC is die als remote control client kan dienen, of dat daar een nieuw systeem voor aangeschaft moet worden.

Het mooie van KVM is natuurlijk dat je niet nog een computer nodig hebt, en dat je simpelweg de monitor + tobo + muis kan verplaatsen.
Softwarematig kan goedkoper zijn, mits de hardware aanwezig is.

[ Voor 29% gewijzigd door blackd op 16-06-2004 18:26 ]

• Zeus
klopt
Dat is waar dat software goedkoper is. het voordeel van een KVM extender is toch wel dat de overdracht van de achterwand naar de computer door een nieuwe mac neer te zetten veel sneller wordt. Nu wacht je namelijk op de oude(re) mac. Dat KVM via IP is ook wel chill, alleen zie ik geen prijs erbij staan, wat meestal betekend dat het duurder wordt dan een nieuwe computer :P

• blackd
  • Niet online
Voor dat KVM over IP zou ik gewoon de moeite nemen om een UTP kabeltje van 15 m te trekken door 't gebouw :P

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

Er is imo maar 1 programma wat goed werkt voor jouw situatie: timbuktu.
Timbuktu werkt eventueel ook cross-platform, kan beeldinformatie 'smart' versturen, dus is met weinig bandbreedte al tevreden.

kvm extenders zijn leuk, maar als je een computer niet alleen occasional moet bedienen maar echt moet werken in een pakket (in jouw geval fotomanipulatie) is het erg fijn als je een scherp beeld hebt zonder ghosting en ander ongerief veroorzaakt door lange signaalweg.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

KVM switches die UTP based werken zijn erg duur, ik zou voor VNC gaan. Als je toch de centen hebt voor zo'n KVW over UTP denk ik dat je goedkoper en gemakkelijker af bent met een nieuwe scanner..

You don't need eyes to see, you need vision

• Zeus
KVM switches die UTP based werken zijn erg duur, ik zou voor VNC gaan. Als je toch de centen hebt voor zo'n KVW over UTP denk ik dat je goedkoper en gemakkelijker af bent met een nieuwe scanner..
Nee dat denk ik niet :+ zo'n achterwand kan oplopen tot meer dan 15000 euro :P
Maar ik ga binnenkort wel even dat VNC / timbuktu proberen, lijkt me leuk om uit te zoeken of dat gaat werken. Ik post wel een update over een paar dagen.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Je wilt vnc gaan draaien op een mac met mac os 8.3 en daar wil je dan ook nog het voorbeeld van je scan op gaan bekijken? Dat wordt dan echt tijd voor een paar bakken koffie.

Alleen een hardware oplossing zou op dit gebied volstaan, trouwens 15 meter vga (waarschijnlijk moet je even converten vanaf het oude mac formaat) met een vga extender moet wel lukken. Voor verlenging van je toetsenbord/muis waren ook altijd extenders te krijgen waarmee je met gemakt 15 meter haalt.

Vraagje, waarom haal je niet gewoon de mac naar boven en koop je een lange scsi kabel met evt. een extender?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

oops, had geen idee van hoe duur de "scanner" in kwestie was...

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1