Toon posts:

[P4]Temp probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik een nieuwe fan controller had geïnstalleerd en de tempsensors had geplaatst, is mijn p4 2.53/533 op een asus p4pe mobo niet meer te koelen.

Idle loopt die 50C en stressed vliegt die naar de +74C. De zalman 6500ALCU voelt ook gloeiend heet aan, dus contact met de cpu is er wel. De tempsensor zit tussen de koelvinnen en niet tussen de koeler en cpu. Er zitten 3 120x120 fans in de case dus er is airflow genoeg.

2 keer heb ik de koeler opnieuw geplaatst met een zeer dun laagje ceramique, maar dat heeft niet mogen baten :(.

Zelf 5 min counterstrike zit er niet in. Hoe is dit toch mogelijk? Hiervoor was er niks aan de hand met dezelfde koeler.

De zoekfunctie gaf verder geen oplossing.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Miss zijn die sensoren te dik om tussen de proc en koeler te doen?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
El Snorro schreef op 16 juni 2004 @ 19:51:
Miss zijn die sensoren te dik om tussen de proc en koeler te doen?
lees nou eens pffff hij zit niet tussen de cpu en de koeler.

Ik hoor dit soort verhalen wel vaker ook bij gpu's na het veranderen of opnieuw erop zetten van de koeler.
Is soms echt niet te verklaren op de een of andere manier.
Heatsink wordt heet dus contact is goed, goede airflow en goede fan op de heatsink. :?

Dit soort dingen hoor je vaker maar blijken vaak onverklaarbaar.

Blaast je koeler op je heatsink wel? ipv zuigen

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Denk dat het niet aan de sensoren ligt El Snorro ;)

Als je Zalman gloeiend heet (bijna niet vast te pakken is) dan zal die temp wel kloppen. Krijgt je core teveel stroom van je mobo, dat zou imho iets kunnen zijn waarom hij te heet zou kunnen worden. Voor de rest zou ik het niet weten

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:38
Dan sluit je de ventilator van je zalmann toch weer even aan op je moederbord en dan kijk je of hij dan nog te warm word; is dit niet zo dan laat de fancontroller die je hebt geplaatst gewoon te weinig stroom door voor de ventilator. Wordt hij wel te warm dan wordt het een ingewikkeld probleem.

Verwijderd

Topicstarter
De vcore krijgt rond de 1.63 V. In de bios staat de instelling op het laagste, volgens mij is dat rond de 1.5 V. Het is dus wel een tikkeltje hoger, maar als je het mij vraagt kan dat niet de reden zijn.

Wat ik me afvraag of ik het met een beter koeler het op kan lossen. Kost me dat weer geld :|

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:39:
Nadat ik een nieuwe fan controller had geïnstalleerd en de tempsensors had geplaatst, is mijn p4 2.53/533 op een asus p4pe mobo niet meer te koelen.

Idle loopt die 50C en stressed vliegt die naar de +74C. De zalman 6500ALCU voelt ook gloeiend heet aan, dus contact met de cpu is er wel. De tempsensor zit tussen de koelvinnen en niet tussen de koeler en cpu. Er zitten 3 120x120 fans in de case dus er is airflow genoeg.

2 keer heb ik de koeler opnieuw geplaatst met een zeer dun laagje ceramique, maar dat heeft niet mogen baten :(.

Zelf 5 min counterstrike zit er niet in. Hoe is dit toch mogelijk? Hiervoor was er niks aan de hand met dezelfde koeler.

De zoekfunctie gaf verder geen oplossing.
De Zalman 6500ALCU is eigenlijk niet bedoeld voor processors op deze snelheid.
code:
1
2
Silent Mode     1300RPM     All Speeds          Up to 2.8 GHz
Normal Mode     2500RPM     All Speeds      All Speeds

Zoals je ziet zit je al tegen de limiet aan van wat die koeler kan in silent mode.

Maar uit je post begrijp ik dat het eerst wel goed ging?
Tja nu is het zomer, luchttemperatuur hoger etc...dat moet je niet onderschatten.

Kijk eens uit naar een 7000ALCU of 7000CU. Deze is wel gemaakt voor een P4 op die snelheden.

Zelf heb ik dus een P4 3.0Ghz (northwood) en deze was ook niet meer te koelen met de 6500B-CU en dat was in de winter ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Kanarie op 16-06-2004 20:08 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op 16 juni 2004 @ 20:00:
Dan sluit je de ventilator van je zalmann toch weer even aan op je moederbord en dan kijk je of hij dan nog te warm word; is dit niet zo dan laat de fancontroller die je hebt geplaatst gewoon te weinig stroom door voor de ventilator. Wordt hij wel te warm dan wordt het een ingewikkeld probleem.
Er zit een 120x120 fan pal tegenover de koeler en die draait op 1800 rpm. Ik kan met me hand de warme luchtstroom zeer goed voelen.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
THW Arie schreef op 16 juni 2004 @ 20:06:
[...]

Silent Mode 1300RPM All Speeds Up to 2.8 GHz
Normal Mode 2500RPM All Speeds All Speeds
Je fan moet dus al op de maximale snelheid staan (de 90 mm zalman fan).

Tja nu is het zomer, luchttemperatuur hoger etc...dat moet je niet onderschatten.

Kijk eens uit naar een 7000ALCU of 7000CU. Deze is wel gemaakt voor een P4 op die snelheden.
Het is toch al 2 weken (en zelfs meer) redelijk warm buiten, dat hij dan nu plots na het installeren van die fan controller zoveel warmer wordt lijkt me nogal ver gezocht. Over welke fan controller spreken we eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Frigolamptje op 16-06-2004 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een akasa AK-FC-03, maar de bios, sensor en asus probe geven allemaal hetzelfde aan, dus daar zal het niet aan liggen.

Kan er misschien wat op de achtergrond draaien zonder dat het te zien is onder Windows taakbeheer/processen?

edit: cpu gebruik staat anders wel rond de 0/1 % dus zal wel niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 20:22 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

THW Arie schreef op 16 juni 2004 @ 20:06:
[...]

code:
1
2
Silent Mode     1300RPM     All Speeds          Up to 2.8 GHz
Normal Mode     2500RPM     All Speeds      All Speeds

Zoals je ziet zit je al tegen de limiet aan van wat die koeler kan in silent mode.

Zelf heb ik dus een P4 3.0Ghz (northwood) en deze was ook niet meer te koelen met de 6500B-CU en dat was in de winter ;)
Dat is toch onzin? Als je in silent mode een 2,8 GHz kan coolen, dan moet een 2,53 GHz toch ook wel lukken he? Ik weet ook wel dat door de hogere temperatuur het iets minder wordt, maar ik geloof niet dat de koeler zou moeten afhaken.

En jouw voorbeeld dat je jouw 3 GHz er niet mee kan koelen, tja er staat niet voor niks 2,8 GHz

Waar ik het wel mee eens ben is dat de 7000a-Cu veel betere prestaties levert met lagere fanspeed en dat het dus zeker wel een goed idee is om die aan te schaffen indien hij geld over heeft.

En dan heeft ie een koeler over die hij naar mij kan sturen en ben ik ook weer blij :9

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 16-06-2004 20:54 ]

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Maar wrm zou hij een nieuwe cpu-koeler moeten kopen? Dit is toch te gek! 8)7 . Als ie het voor het installeren van die fan controller deed, moet hij het nu toch ook weer doen? Kun je niet eerst testen met een boxed koelertje of zo ofdat hij hiermee lager gaat, als dit geval is kun je overwegen een andere cpu koeler te kopen. Maar blijf het toch heel vaag vinden dat hij zo plots niet meer wil koelen. |:(

Verwijderd

Topicstarter
De box cooler wordt stressed 55 graden 8)7 , wel met de fan op volle toeren.

De reden kan zijn dat de 120x120 nu te ver van de koeler afstaat. Wat ik wel raar vind want eerst zat de fan aan de achterkant en nu er pal op omdat ik een gat in de zijkant heb gemaakt.

Dus er is een oplossing. Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1