Toon posts:

cd cover tutorial

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Kent iemand goede online tutorials voor het ontwerpen van cd hoesjes?

Ik heb het niet over programma's die de layout en zo kunnen bepalen en waarin je een tracklist kunt aanmaken of een plaatje kunt importeren.

Ik bedoel het echte designwerk voor de afbeeldingen op de hoes zelf, bijvoorbeeld met Photoshop. Ik wil weten welke filters er bijvoorbeeld goed gebruikt kunnen worden en of er speciale technieken zijn om een gewenst effect te krijgen.

Ik kan maar weinig uitgebreide tutorials vinden op dit gebied.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je moet ook niet zoeken naar CD cover tutorials, maar naar tuts over de effecten die je wilt bereiken ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Jawel maar er bestaan ook boeken die speciaal cover design behandelen en hierin worden naast zaken als kleur en vorm ook effecten en filters toegelicht. Ik hoop dus dat dit soort informatie ook ergens online te vinden is.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:06
Creditcard voor bol.com & amazon.com etc :)
En je eigen creativiteit. Klaar.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:40:
Jawel maar er bestaan ook boeken die speciaal cover design behandelen en hierin worden naast zaken als kleur en vorm ook effecten en filters toegelicht. Ik hoop dus dat dit soort informatie ook ergens online te vinden is.
Weet je ook welke boeken?
Ben namelijk geinterreseert in veel design boeken.
Maar echt tutorials hoe je een hoesje maakt naar jou smaak lijkt me een beetje vergaan.
Het beste kun je gewoon gaan schetsen, en dan uitwerken in photoshop.

Verwijderd

Topicstarter
Willem: tja, ik gaf dus al aan dat ik die boeken niet bedoelde, ik weet dat ze er zijn dus ff ontopic aub. :)

Idioteque: ik bedoel geen tutorials die iets naar mijn smaak neerzetten, dat is weinig creatief natuurlijk. Het gaat er mij meer om dat ik zie hoe je bepaalde technieken gebruiken kunt. Ik heb nog s gezocht maar ik kwam die link naar de boeken niet meer tegen. Ik vond ze door te zoeken met keywords als "cover design"+photshop +tutorial in google.

Kijk ik ben op zoek naar zoiets als dit:
http://www.deviantmag.com/issue01/cdcover.html

Alleen dan uitgebreider. Maar goed, aan de reacties te zien begrijp ik dat het niet echt bekend in de oren klinkt, als het uberhaupt al bestaat :)

Verwijderd

vragen hoie je een cd hoes maakt is net zoiets als vragen om hoe je een schilderij maakt. Meet het ding op, zorg dat je de goede afmetingen voor je document hebt (incl bleeding) en wees creatief. Veel meer valt er gewoon niet te zeggen

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:20:
Ik bedoel het echte designwerk voor de afbeeldingen op de hoes zelf, bijvoorbeeld met Photoshop. Ik wil weten welke filters er bijvoorbeeld goed gebruikt kunnen worden en of er speciale technieken zijn om een gewenst effect te krijgen.
Juist.

Les 1: Filters hebben hier totaal niks mee te maken. Helaas heeft Adobe ooit na 4.0 de idiote beslissing gemaakt om er een stel 'gallery' filters bij te smijten die totaal niks met het programma zelf te maken hebben. Resultaat : de filters in PS zelf zijn al 7 jaar oud en alleen nuttig/effectief omdat mensen ze voor meerdere dingen gebruiken dan alleen kitsch-lensflares.
Les 2: Gebruik Illustrator. Die houdt je tekst tenminste netjes in vectorformaat en gaat niet miepen met pixels als je op de zijkant van een CD-single met een artiest en titel zit te klooien.
Les 3: Zoeken. Als het eenmaal nog alleen om het plaatje op de voorkant gaat is wat jij nodig hebt gewone Photoshop en Illustrator tutorials, en een paar resources (zie templates hieronder). Die zijn er op DeviantArt zelf ook nog genoeg, en je hebt met "photoshop tutorials" in Google zo'n afgrijselijke lading aan materiaal dat je nog 10 jaar er mee toekomt. Of het je een beter artiest maakt is een tweede.

Uit eigen ervaring, misschien niet relevant:
Probeer het niet te wild te maken als je gewoon demo's wil opsturen naar platenmaatschappijen. Kleurenhoezen vallen wel op, maar dat er uberhaupt contactinfo op staat is belangrijker. Dat je een leuke designert hebt voor de job is ook mooi, de kans dat 1 van de 20 wordt geaccepteerd omdat de inhoud goed is is groter. Wil je je eigen collectie mooi maken; tja, dat ligt eraan wat je hebt. Gebruik een resolutie die groot genoeg is voor drukwerk. Houdt de tekst in vectoren zodat 'ie leesbaar blijft bij kleine formaten.
Ik kan maar weinig uitgebreide tutorials vinden op dit gebied.
Nogal wiedes. Voor je hoezen zijn er standaard templates (PDF-formaat) te krijgen die jij dan vervolgens mag gaan "opvullen" met je design. De rest wordt door de drukker en de snijmachine gedaan.

http://www.sonydadc.com/file/jc8foldedbooklet_8pp.pdf (zoeken op jewelcase pdf)
http://www.cravedog.com/templates.html (zoeken op cd single template pdf)
http://www.rocketrom.com/cdtemplatepage.html (similar).

Alsje!

[ Voor 53% gewijzigd door Yoozer op 16-06-2004 20:28 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, hier heb ik iets aan. Ontzettend bedankt! Ik stel de vraag omdat ik een hoesje moet ontwerpen om toegelaten te worden tot een keuzevak Grafische vormgeving. Ik kan dus zeker tips als deze gebruiken. Thnx again, ik ga aan de slag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 20:38:
Kijk, hier heb ik iets aan. Ontzettend bedankt! Ik stel de vraag omdat ik een hoesje moet ontwerpen om toegelaten te worden tot een keuzevak Grafische vormgeving. Ik kan dus zeker tips als deze gebruiken. Thnx again, ik ga aan de slag.
Moet je hoesje nog ergens aan voldoen?
Of is het echt een totaal vrije opdracht

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Een ding: jij moet zo creatief zijn om toegelaten te worden tot grafische vormgeving en je gaat hier subtiel vragen naar tutorials en how-to's ...? waarom presenteer je iets dat je nog niet beheerst? creativiteit is iets totaal anders dan de stappen van een tutorial volgen en bij de volgende keer bidden dat je zelf iets origineels maakt.

Verder veel succes.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Dark Blue schreef op 16 juni 2004 @ 23:43:
Een ding: jij moet zo creatief zijn om toegelaten te worden tot grafische vormgeving en je gaat hier subtiel vragen naar tutorials en how-to's ...? waarom presenteer je iets dat je nog niet beheerst? creativiteit is iets totaal anders dan de stappen van een tutorial volgen en bij de volgende keer bidden dat je zelf iets origineels maakt.

Verder veel succes.
Dat je creatief bent wil niet per definitie zeggen dat je allerlei technieken en software pakketten beheerst :X

Tip: Google ff lekker naar "Photoshop Tutorials" en je vind gigantisch veel mooie en goede tutorials :) Vereist alleen een beetje basiskennis, goede Engelse taal en een bult creativiteit om de effecten toe te passen :)
Les 2: Gebruik Illustrator. Die houdt je tekst tenminste netjes in vectorformaat en gaat niet miepen met pixels als je op de zijkant van een CD-single met een artiest en titel zit te klooien.
:? :X

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Yoozer schreef op 16 juni 2004 @ 20:19:
:?

Gebruik gewoon Photoshop, Illustrator én InDesign of Xpress.

Dus pixel je suf in Photoshop, teken je leip in Illustrator en ga het geheel samenvoegen in InDesign of Xpress en zet daar ook je tekst.

Standaard dtp lijkt me zo ;)

Obviously you're not a golfer

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ik had duidelijker moeten zijn: om 't uiteindelijk in elkaar te plakken ;). Indesign 'heeft' niet iedereen zomaar (laat staan dat je 't zo leert).

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Wow...wat een replies..lol. Bedankt daarvoor.
Idioteque: dit was de opdracht: Ontwerp een CD-hoesje, een affiche, collages of een tijdschrift. Let wel: het werkproces speelt hierbij een belangrijke rol.

Het gaat dus om het werkproces..gemaakte keuzes, verder ben je vrij te doen wat je wilt.

Dark Blue: zie het antwoord van nesQuick :) en thnx voor de google tip NesQuick.

Rèlf: als je het over pixelen in photoshop hebt, wat is dan het verschil met tekenen in Illustrator? Wat zou jij bijvoorbeeld aan een cd hoesje doen in photoshop en wat in Illustrator?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 21:16

Pelle

🚴‍♂️

Als je het mij vraagt is het gewoon even het opzoeken van de formaten van een CD-hoesje, en daarna de invulling er aan geven die je zelf wilt, en daarbij kun je het zo gek niet bedenken of er is wel ergens een tutorial of howto over te vinden :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.