Toon posts:

2 Domain controllers vragen over raid en fsmo rollen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwijs naar een eerder geplaatst topic van mij.

Waarin ik een Windows 2000 domain controller en een Windows 2003 domein controller had. Toen ik de Windows 2000 domain controller met dcpromo.exe had gedegradeerd tot member server was ik al mij fsmo rollen kwijt waarmee ik het domain zowat om zeep hielp.

Sindien heb ik veel gelezen over fsmo rollen via de documentatie van Microsoft. Ik heb weer een test omgeving gemaakt opnieuw met Windows 2000 en Windows 2003 met het domein testdomein.local.

Beide servers zijn Global Catalog servers. En ik heb alle roles van de Windows 2000 server overgezet naar Windows 2003. Behalve de Infrastructure Master.

In elke document lees je dat een DC niet tegelijk GC en IM mag zijn. Eigenlijk is dit nu al het geval zoals met elke eerste DC. En als ik de IM role naar Windows 2003 wil overhalen krijg ik dan ook een dikke vette waarschuwing dat dit niet wordt aan geraden.

Wat is nu het hele probleem tussen IM en GC?

Ik wil straks Windows 2000 weer degraderen tot member server en dan moet de IM toch over naar Windows 2003. Kan ik dit toch zonder problemen doen?

Ik heb ook nog een andere vraag over Raid. Het is een HP 350 server met een Raid 5 configuratie met 3 disks en op dit moment geen spare disks. Dit pastte niet binnen het buget. Volgend jaar waarschijnlijk.

Ik heb een hardware failure gesimuleerd en de array werd goed opnieuw opgebouwd.

Als een schijf er in een keer uitklapt is het duidelijk. Dan moet er een nieuwe in en dan wordt de array opnieuw opgebouwd.

Mijn vraag is wat nu als er bijvoorbeeld bad sectors op een van de schijven optreden? Hoe kom je er dan achter welke schijf dit is? Dus welke je zou moeten vervangen. Is dit gokken?

Als er bad sectors op een van de schijven optreed is het dan aannemelijk om aan te nemen dat sommige data op de complete volume corupt raakt?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:19:
...Wat is nu het hele probleem tussen IM en GC?
Als je al zoveel onderzoek gedaan hebt, waarom heb je dan KB197132 niet gevonden?
NOTE: The Infrastructure Master (IM) role should be held by a domain controller that is not a Global Catalog server(GC). If the Infrastructure Master runs on a Global Catalog server it will stop updating object information because it does not contain any references to objects that it does not hold. This is because a Global Catalog server holds a partial replica of every object in the forest. As a result, cross-domain object references in that domain will not be updated and a warning to that effect will be logged on that DC's event log.
Dus
Ik wil straks Windows 2000 weer degraderen tot member server en dan moet de IM toch over naar Windows 2003. Kan ik dit toch zonder problemen doen?
Zolang je je tot 1 domein beperkt, gaat dat prima.
...Als er bad sectors op een van de schijven optreed is het dan aannemelijk om aan te nemen dat sommige data op de complete volume corupt raakt?
SMART disks doen automatische re-locatie van bad sectors; nothing to worry

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat document wat jij aanhaald gelezen. Maar nu ik het nog een keer doorlees snap ik wat er staat:
As a result, cross-domain object references in that domain will not be updated and a warning to that effect will be logged on that DC's event log.

Verwijderd

Dat over die disks kan je checken door je SCSI-RAID controller bios in e gaan. Voerrhierbij een verify of check disk uit. Niet een low level!!!. Dan ben je een disk kwijt, althans een data. Ik zou eerst 1 disk laten kijken en kijke n of alles nog werkt. Zo heb ik het wel gedaan.

Tijd geleden waren er van die heerlijke IBM 18.2 SCSI schijven met een foute productie, waarbij magnesium in de schijven verkeerd was oid. Ik kon toen ook niet bepalen welke het was heb toen disk voor disk gechecked.

HET is WEL belangrijk dat je zeker weeet dat alle disks in orde zijn. Soms ziet een controller ook wel iets over het hoofd bijvoorbeeld over die type disk (slechte serie). Toen zij de controller niets. Maar wat gebeurt er als een andere disk eraan gaat. Het systeem blijft lopen alleen tijdens het rebuilden krijg je een leuke melding en je array is niet meer fault tolerant te krijgen!!!!!!!!!!!!

neem het zeker voor 't onzekere!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hier ook nog een linkje voor de fsmo roles

http://www.computerperformance.co.uk/w2k3/W2K3_FSMO.htm

deze is dan wel voor 2k3,maar is hetzelfde als win2k

[ Voor 22% gewijzigd door mrsar op 17-06-2004 10:25 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Surf naar https://servernaam:2381 en daar kan jij precies uitvinden welke disk er problemen geeft. Overigens werkt dit alleen op HP/Comapq Systemen welke juist geinstallerd zijn.

(D.w.z. met de smartStart CD, of later alle agents & Drivers installeren)

Verwijderd

dat zie je ook in de arraymanager of de integrated log van hp :)
Pagina: 1