Toon posts:

SPDIF Native signaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wegens aankoop van een beamer moet ik ook aan aantal andere apparaten veranderen, in mijn HTPC steekt nu tijdelijk mijn Audigy Platinum EX. En dat beestje mis ik wel in mijn échte PC. Dus ik ben op zoek naar een goede soundcard met een optical out voor mijn Logitech Z-680. Na een korte zoektocht viel mijn oog op de Creative Audigy 2 NX (USB), is niet te duur en heeft een optical (zou de coax van de andere PC via coax eraan hangen). Maar omdat ik begon te twijfelen aan de mogelijkheden van die dongle, stel ik hier de vraag:

Kan elk apparaat met SPDIF een signaal uitsturen dat door de decoder van de versterker naar een correct 5.1, 6.1, 7.1 signaal?

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 10:56
Ja, die creative geeft een multi-channel signaal.
Waarom zou ie dat niet doen :?

Verwijderd

Topicstarter
Flint schreef op 16 juni 2004 @ 19:51:
Ja, die creative geeft een multi-channel signaal.
Waarom zou ie dat niet doen :?
Als je eenmaal begint te twijfelen...

Had ook in de search nogal veel problemen gevonden naar mijn zin. Zal nog even wachten :'(

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nee - er zijn maar weinig geluidskaarten met s/pdif uitgang die probleemloos zijn als het gaat om het transport van DTS of AC3 DD naar een externe decoder/receiver.

Dat komt enerzijds omdat veel geluidskaarten niet alle formaten audio via de s/pdif uitgang kunnen maken vanwege hardware beperkingen (geen 44.1 kHz b.v.), anderzijds omdat de drivers niet berekend zijn onverminkte data overdracht maar alles moeten mixen, resampelen, processen enz.

Dat laatste heeft weer te maken met de interne audio routering van Windows, waarbij de 22kHz/16bit/mono geluidjes van windows popups gemixt moeten kunnen worden met b.v. het 44.1 of 48kHz/16bits/stereo signaal wat je aan het beluisteren bent.

De sleutelwoorden waar je op moet letten:
- bit-perfect s/pdif drivers
- *geen* hardware resampling
- 48 kHz / 44kHz / evt 32 en 96 kHz sampling uit / ingangen
- optisch en/of coaxiaal, net wat je receiver lust

De (semi) professionele kaarten van Terratec kan ik je aanraden. Ik had het geluk om op marktplaats.nl een 2dehands EWS88D te pakken te krijgen voor slechts 100 piek.

http://produceren.terratec.net/product.php?pid=7

• Flint
Ik gebruik gewoon de oude SB Live icm digital in/out bracket. Zonder problemen.

Ik zie het hele probleem niet. Waarom een semi-professionele kaart kopen als je alleen maar films wilt kijken?

Verwijderd

Topicstarter
joopv schreef op 16 juni 2004 @ 21:32:
Nee - er zijn maar weinig geluidskaarten met s/pdif uitgang die probleemloos zijn als het gaat om het transport van DTS of AC3 DD naar een externe decoder/receiver.

Dat komt enerzijds omdat veel geluidskaarten niet alle formaten audio via de s/pdif uitgang kunnen maken vanwege hardware beperkingen (geen 44.1 kHz b.v.), anderzijds omdat de drivers niet berekend zijn onverminkte data overdracht maar alles moeten mixen, resampelen, processen enz.

Dat laatste heeft weer te maken met de interne audio routering van Windows, waarbij de 22kHz/16bit/mono geluidjes van windows popups gemixt moeten kunnen worden met b.v. het 44.1 of 48kHz/16bits/stereo signaal wat je aan het beluisteren bent.

De sleutelwoorden waar je op moet letten:
- bit-perfect s/pdif drivers
- *geen* hardware resampling
- 48 kHz / 44kHz / evt 32 en 96 kHz sampling uit / ingangen
- optisch en/of coaxiaal, net wat je receiver lust

De (semi) professionele kaarten van Terratec kan ik je aanraden. Ik had het geluk om op marktplaats.nl een 2dehands EWS88D te pakken te krijgen voor slechts 100 piek.

http://produceren.terratec.net/product.php?pid=7
Dat lijkt mij in mijn geval toch serieuze overkill. De bedoeling is om enkel een (liefst optisch) signaal naar de Z-680 te sturen, die zet alles dan netjes om naar DTS. Heb ooit op het forum gezien hoe je een normale audigy kan modden naar SDIF Coax en optical, maar vind het topic niet terug. Dat zou een goede oplossing kunnen zijn.

• joopv
  • Niet online
Dat lijkt mij in mijn geval toch serieuze overkill. De bedoeling is om enkel een (liefst optisch) signaal naar de Z-680 te sturen, die zet alles dan netjes om naar DTS. Heb ooit op het forum gezien hoe je een normale audigy kan modden naar SDIF Coax en optical, maar vind het topic niet terug. Dat zou een goede oplossing kunnen zijn.
Ik stel voor om eens te proberen om een dts wav file af te spelen met die creative..

Verwijderd

Heb ooit op het forum gezien hoe je een normale audigy kan modden naar SDIF Coax en optical, maar vind het topic niet terug. Dat zou een goede oplossing kunnen zijn.
Om van TTL SPDIF coax naar Toslink optisch te gaan heb je alleen een klein circuitje nodig (of een optisch bracket.

Kabeltje voor SPDIF op Audigy2
[rml][ A7N8X-E Del]S/PDIF Module, waar te koop?[/rml]
http://sblive.narod.ru/AsusSPDIFBracket/AsusSPDIFBracket.htm

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 23:47 ]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

joopv schreef op 16 juni 2004 @ 23:38:
[...]

Ik stel voor om eens te proberen om een dts wav file af te spelen met die creative..
Werkt, met de juiste software :) Maar ik begrijp je punt.

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:43:
[...]
Om van TTL SPDIF coax naar Toslink optisch te gaan heb je alleen een klein circuitje nodig (of een optisch bracket.

Kabeltje voor SPDIF op Audigy2
[rml][ A7N8X-E Del]S/PDIF Module, waar te koop?[/rml]
http://sblive.narod.ru/AsusSPDIFBracket/AsusSPDIFBracket.htm
ik heb er gewoon via een verloopje (tulp naar mini) een coax kabel inhangen.....werkt ook perfect :)

Dolby Digital, DTS alles...........op een ouderwetse SB Live Value....

[ Voor 7% gewijzigd door Noedelsupke op 17-06-2004 04:32 ]

PIII 800@804 Mhz

• joopv
  • Niet online
ViperGTS schreef op 17 juni 2004 @ 04:32:
[...]Dolby Digital, DTS alles...........op een ouderwetse SB Live Value....
Maar geen dts-cd format. Een SB live resampled alles naar 48kHz, omdat hij geen 44.1kHz sampling rate kan maken. En als je dts-cd wav data resampled blijft er niks van de dts datastroom over.

Verwijderd

Topicstarter
joopv schreef op 16 juni 2004 @ 23:38:
[...]
Waar vind ik zo een bestandje?
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 23:43:
[...]
Bij mijn moederbord zat er zo iets bij,
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/SPDIF.jpg

Lukt het daarmee? moet enkel digital Out hebben
ViperGTS schreef op 17 juni 2004 @ 04:32:
[...]
ik heb er gewoon via een verloopje (tulp naar mini) een coax kabel inhangen.....werkt ook perfect :)

Dolby Digital, DTS alles...........op een ouderwetse SB Live Value....
Maar geen optical?

Ik heb dat eventjes gedaan met de Audigy platinum EX, dus echt op de kaart zelf gehangen en niet via de break-out (mini tulp naar stereo cinch, en dan de rode stekker), in eerste instantie klonk het goed, Stereo signalen kwamen er door, maar de omschakeling naar Digital lukte niet, eventjes kabeltje vanop de break-out en alles ok.

Op welke types van de Audigy zou dat werken, enkel op de ZS, of ook op de LS? Heb namelijk in andere topics gelezen dat er nogal wat probs zijn met de Audigy 2 NX (USB)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 09:04 ]

• Flint
Ik gebruik zelf het uitbereidings bracket van Hoontech. Helaas worden die niet meer gemaakt.

Misschien zijn ze nog 2de hands te krijgen.
Het bracket voegt een optisch digitale in/out en een coax digitale in/out toe aan een SB Live!

Verwijderd

Topicstarter
Flint schreef op 17 juni 2004 @ 09:12:
Ik gebruik zelf het uitbereidings bracket van Hoontech. Helaas worden die niet meer gemaakt.
Leuk om te weten, heb je er een schema van?

• houthakker
  • Laatst online: 13:46

houthakker

Poehé

Ik heb een asus bord, en bij mij zat er geen bracket bij :(. Kwam ik laatst bij de kringloop, ligt daar in 1 van die bakken 2x een asus digital bracket, optisch en caox uit. Nu heb ik digital in en out, en dat voor 2,10 :P

Specs

• Flint
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 09:22:
[...]

Leuk om te weten, heb je er een schema van?
Schema? Om zelf te maken?
Nee, heb ik niet. Ik heb wel de doos nog ergens onder m'n bed liggen :P

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
joopv schreef op 17 juni 2004 @ 06:26:
[...]

Maar geen dts-cd format. Een SB live resampled alles naar 48kHz, omdat hij geen 44.1kHz sampling rate kan maken. En als je dts-cd wav data resampled blijft er niks van de dts datastroom over.
toch ontvangt mijn receiver een DTS signaal?? en het klinkt ook normaal 5.1 dus lijkt me wel te werken :?

of is het gewoon ietsje lagere kwaliteit zeg maar, zoja dan merk ik dat niet echt :P

PIII 800@804 Mhz

• Flint
ViperGTS schreef op 17 juni 2004 @ 13:40:
[...]

toch ontvangt mijn receiver een DTS signaal?? en het klinkt ook normaal 5.1 dus lijkt me wel te werken :?

of is het gewoon ietsje lagere kwaliteit zeg maar, zoja dan merk ik dat niet echt :P
Snapt ie blijkbaar dat de geluidschip er met z'n vingers vanaf moet blijven. Anders zou je alleen maar harde ruis horen.

Linkje naar de bracket die ik eerder noemde. Blijkbaar issie in Duitsland nog wel te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Flint schreef op 17 juni 2004 @ 14:04:
[...]

Snapt ie blijkbaar dat de geluidschip er met z'n vingers vanaf moet blijven. Anders zou je alleen maar harde ruis horen.

Linkje naar de bracket die ik eerder noemde. Blijkbaar issie in Duitsland nog wel te koop.
Zou gewoon een optical out willen, dus het lijkt mij nogal veel. Ziet er wel mooi uit. Ga straks een audigy 2 eventjes testen, zal dan eens goed kijken of het al dan niet lukt met de bracket die ik liggen heb >:)

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier ondertussen de kaart om te testen >:)

Maar waar ik schrik voor had blijkt juist te zijn. Via de Digital out op de kaart zelf worden enkel de achterste speakers aangestuurd. Als ik de AC3 decoding uitschakel krijg ik dus geen geluid (aangezien die dan vanaf de de extra pinnetjes voor de break-out box wordt verstuurd)

Heb hier eventjes een tekening gemaakt, waar moet wit en rood vanaf de beugel?

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/SPDIF%20audi.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot mijn grote spijt (en wel een beetje naar verwachting) lukte mijn idee niet.

Heb de zwarte op een van de GND's gehangen en de andere 2 links onder (eenmaal rood boven en eenmaal onderaan) Maar kreeg geen signaal. als er iemand nog ideeen heeft.

Momenteel steekt er een 3.5 stereo Jack in de digital out op de kaart, en vandaar vanaf de rode kabel naar mijn Z-680. Hierdoor komt er geen AC3 signaal door. En als ik de Decoder op passthrough zet komt er geen geluid uit.
Wegens de afstand van de PC naar de Logitech is het niet mogelijk om met 6 kabels te werken. Het werkte met 1 kabel, en dat zal het weer moeten doen!
Heb al een beetje zitten zoeken maar ik kom er niet uit.

Verwijderd

Als je het bracket aansluit, heb je dan wel een rood lichtje in je TOSLINK?
Indien niet: je mist dan de +5V (waarschijnlijk de rode draad).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 20:44:
Als je het bracket aansluit, heb je dan wel een rood lichtje in je TOSLINK?
Indien niet: je mist dan de +5V (waarschijnlijk de rode draad).
Waar zou ik die kunnen vandaan halen (rechtstreeks van een molex?)

Ben er inderdaad vanuit gegaan dat het rood licht van de optical moest oplichten en dat deed het niet.

• houthakker
  • Laatst online: 13:46

houthakker

Poehé

Niet doen! Als het goed is heb je geen externe 5v nodig, en anders moet je dat eerst even goed uitzoeken. Ik snap je probleem overigens nog niet helemaal, maar goed. Als het goed is zit er op de soundblaster kaarten vaak een lange rail van pinnen om een externe bay op aan te sluiten, als je de specificaties kunt vinden, moet je gewoon zoeken naar digital out ground, en digital out. Voor spdif zijn dit de enigste die je nodig hebt. Op mijn asus bracket (met optisch toslink) heb ik geen externe 5v nodig.

Eerst wat informatie vooraf: over de digitale interface van de creative kaarten, word vanuit de kaart zelf GEEN DTS/AC3-5.1 gegenereerd (ge-encodeerd), zie hier in de faq:
AV FAQ; Veelgestelde vragen

Wil je een DVD kijken, dan word de ac3stream direct naar je digitale uitgang gestuurd, zodat de decoder het kan decoden, zowel AC3/DolbyDigital5.1 als DTS. Ik heb jarenlang gewerkt in zo'n situatie met een soundblaster live! 4.1, met een 3,5 stereojack naar naar tulp.Dit heeft één probleem, wat helaas het verhaal weer langer en onduidelijker maakt.

De digital uit jack bestaat namelijk uit meerdere digitale uitgangen. Dit is het truukje van creative, om creative speakers toch digitaal aan te sluiten. Om er voor te zorgen dat je in spellen 5.1 hebt, (terwijl die kaart van creative niet kan encoderen), maakt creative gebruikt van 2 (bij 4.1) of 3 (bij 5.1) stereo digitale uitgangen. Je vertelde dat je alleen geluid op de achterste speakers kreeg, je moet dan dus eens proberen gebruikt te maken van de andere tulp aansluiting. Dit staat ook allemaal in de faq.

Om terug te komen op dvd's kijken, je hebt nog niet gezegd welke drivers je gebruikt voor die kaart, en welke afspeelprogramma. Voor dvd's kun je het beste een (commercieel) dvd afspeel programma gebruiken, in dat programma kun je bij opties -> geluid (of iets dergelijks), output "spdif" selecteren (kies dus niet voor 6 speaker/analog 5.1). Wil je een "windows media player", gebruiken, of divx/dvd kijken met AC3 via bsplayer,winamp; directsound gebasseerde programma's, dan zul je AC3Filter moeten installeren, waarbij je de output insteld op spdif.
Betreft drivers, met kxdriver heb ik de spdif nooit goed aan de praat gekregen met de drivers die ik toen had, bij de creative drivers ga je naar windows volumecontrol, Kies je bij Opties om geavanceerde volumeregeling aan te vinken. En kies je bij (hoofd) volumeregeling voor eigenschappen. Hier is een optie "alleen digitale uitvoer". Deze optie is ook te vinden ergens in de creative mixer.

ik hoop dat ik je zo heb kunnen vinden, anders moet je toch wat meer info geven.

[ Voor 6% gewijzigd door houthakker op 19-06-2004 08:35 ]

Specs

Verwijderd

Als het goed is heb je geen externe 5v nodig
Een TOSLINK werkt niet zonder voedingsspanning ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat een opstel, en dat op een zaterdagmorgen :O ,

In het begin van het topic was ik nog aan het zoeken naar een goede geluidskaart om mijn Logitech Z-680 aan te sturen. Ondertussen heb ik een audigy 2 (er staat geen verdere letter bij zoals ZS, ed) Maar ze heeft wel de resem pinnetjes voor de bay op aan te sluiten. Op mijn andere PC stuur ik vanaf de bay van mijn audigy platinum EX via de optical of coax het signaal mooi door. Maar alles moet op een andere PC, dus daarmee begonnen de probleempjes. De afstand van de PC tot de pod van de logitech is te groot om met jack-jack kabels te gaan (meer dan 5m). en aangezien ik nog een spdif beugel had vroeg ik mij af hoe ik dan kan aansluiten op de Audigy 2. Op die PC worden geen spelletjes gespeeld, enkel film met PowerDVD en BSplayer met AC3.

Als ik met een stereo jack kabel werk vanaf de digital out, en ik zet alles op digital out krijg ik enkel de achterste kanalen (bij films die digital zijn)

En dan over die 5V, 1 van die SPDIF pinnetjes moet toch een 5v signaal geven? Maar dewelke?
De eindeboeling is dus om met een aparte beugel het digitaal signaal naar de logitech te sturen. Ik hoop erop :'(

Verwijderd

En dan over die 5V, 1 van die SPDIF pinnetjes moet toch een 5v signaal geven? Maar dewelke?
Klopt, voor een werkende output optisch heb je nodig:
- ground (-)
- voeding (+5V)
- SPDIF_OUT signaal (+)

Je kunt de signaalpin heel makkelijk bepalen op dat bracket/verloopkabel die je hebt: kijk even op de busprint welk pinnetje naar de middenaansluiting van de coaxiale uitgang (die tulpconnector) leidt; dat is je uitgang, en als je de massa-aansluiting al weet, weet je meteen waar de voedingsspanning op aan moet sluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 09:22 ]

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 09:12:
De eindeboeling is dus om met een aparte beugel het digitaal signaal naar de logitech te sturen. Ik hoop erop :'(
Pff....
Ik stel voor dat je die creative rommel terugbrengt naar de winkel en op www.marktplaats.nl een terratec koopt. Er staan zeker 5 voor jou geschikte kaarten te koop voor hele schappelijke prijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 09:04:
[...]
Een TOSLINK werkt niet zonder voedingsspanning ;)
Telt dit dan niet als toslink?
Heb net even de multimeter erop gezet, de gnd geeft signaal, da andere 2 niet (maar dat kan ook aan mijn onkunde liggen ;)
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 09:16:
[...]
Klopt, voor een werkende output optisch heb je nodig:
- ground (-)
- voeding (+5V)
- SPDIF_OUT signaal (+)

Je kunt de signaalpin heel makkelijk bepalen op dat bracket/verloopkabel die je hebt: kijk even op de busprint welk pinnetje naar de middenaansluiting van de coaxiale uitgang (die tulpconnector) leidt; dat is je uitgang, en als je de massa-aansluiting al weet, weet je meteen waar de voedingsspanning op aan moet sluiten.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/SPDIF%20audi.gif
Zou de +5V hier dan niet ergens moeten opzitten ook? En zo ja waar???
joopv schreef op 19 juni 2004 @ 09:44:
[...]
Pff....
Ik stel voor dat je die creative rommel terugbrengt naar de winkel en op www.marktplaats.nl een terratec koopt. Er staan zeker 5 voor jou geschikte kaarten te koop voor hele schappelijke prijzen.
Daar ben ik dus niets mee. Ik heb de kaart nu al, ze kan het technisch aan dus moet het maar lukken

Verwijderd

Zoals ik in mijn 1e reply al vermelde als link:

Aansluiting op SBLive/Audigy/Audigy2: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+schemes/sblive+audigy%20spdif.gif
Voor mobo aansluiting moet je in je mobohandleiding kijken - dit is nl. voor elk merk/type weer anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 10:17:
Zoals ik in mijn 1e reply al vermelde als link:

Aansluiting op SBLive/Audigy/Audigy2: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/+schemes/sblive+audigy%20spdif.gif
Voor mobo aansluiting moet je in je mobohandleiding kijken - dit is nl. voor elk merk/type weer anders.
heb mijn tekening daar op gebaseerd, maar zou daar niet ergens een +5v zitten?

Verwijderd

Het is een PCI kaart, dus het zou goed kunnen. Kwestie van nameten ;)

Verwijderd

Grappig dat dit probleem hier voor de dag komt. Maanden geleden kreeg ik het idee een pc neer te zetten, spdif en beeld uit te sturen naar een losse ac3 decoder. Dit om hetzelfde te bereiken als met een divx/dvd speler, maar gegarandeerd te zijn van een langere bruikbaarheid (codecs zijn immers makkelijk te installeren, firmware's worden maar voor zo lang vernieuwd).

Ik heb precies dezelfde ervaring als joopv; de eerste kaart die ik gebruikte, een sblive, vertikte het om ac3/dts uit te sturen. standaard pcm 44.1/16bits/stereo werkt uiteraard wel. Hierdoor schreeuwen er veel dat hun sblive native ac3 uitstuurt, terwijl dit gewoon een pcm stereo signaal is.

Vervolgens een tal van kaarten geprobeert, zelfs een philips kaart van 45 euro, waarbij op de doos letterlijk staat dat het een ac3/dts passtrough kent. Niet dus!

Uiteindelijk toch weer bij Terratec uitgekomen; met de sixpack 5.1 werkte het voor het eerst. En stabiel! Later de xfire 1024 geprobeerd; ook deze stuurde netjes ac3/dts over de spdif uitgang uit!

Nu draai ik met een audiotrak maya. Gekocht op marktplaats voor 25 euro (!!!), driver en controlpanel gedownload (paar honderd kb, geen fratsen, draaien), en knallen maar.

Mijn advies: Terratec!!!

Succes!

Dennis

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is ondertussen opgelost. Het lukt perfect vanaf de kaart zelf, maar dan wel enkel coax (dus geen optical). Het was kwestie van hier eens goed in de kabelbakjes graven en zoeken een een mono-minijack en een hoop verloopstukjes te vinden.

Het automatich-soort-van-kabel-detectie-systeem strooide nog maar eens roet in het eten ;)
Pagina: 1