Niet doen! Als het goed is heb je geen externe 5v nodig, en anders moet je dat eerst even goed uitzoeken. Ik snap je probleem overigens nog niet helemaal, maar goed. Als het goed is zit er op de soundblaster kaarten vaak een lange rail van pinnen om een externe bay op aan te sluiten, als je de specificaties kunt vinden, moet je gewoon zoeken naar digital out ground, en digital out. Voor spdif zijn dit de enigste die je nodig hebt. Op mijn asus bracket (met optisch toslink) heb ik geen externe 5v nodig.
Eerst wat informatie vooraf: over de digitale interface van de creative kaarten, word vanuit de kaart zelf GEEN DTS/AC3-5.1 gegenereerd (ge-encodeerd), zie hier in de faq:
AV FAQ; Veelgestelde vragen
Wil je een DVD kijken, dan word de ac3stream direct naar je digitale uitgang gestuurd, zodat de decoder het kan decoden, zowel AC3/DolbyDigital5.1 als DTS. Ik heb jarenlang gewerkt in zo'n situatie met een soundblaster live! 4.1, met een 3,5 stereojack naar naar tulp.Dit heeft één probleem, wat helaas het verhaal weer langer en onduidelijker maakt.
De digital uit jack bestaat namelijk uit meerdere digitale uitgangen. Dit is het truukje van creative, om creative speakers toch digitaal aan te sluiten. Om er voor te zorgen dat je in spellen 5.1 hebt, (terwijl die kaart van creative niet kan encoderen), maakt creative gebruikt van 2 (bij 4.1) of 3 (bij 5.1)
stereo digitale uitgangen. Je vertelde dat je alleen geluid op de achterste speakers kreeg, je moet dan dus eens proberen gebruikt te maken van de andere tulp aansluiting. Dit staat ook allemaal in de faq.
Om terug te komen op dvd's kijken, je hebt nog niet gezegd welke drivers je gebruikt voor die kaart, en welke afspeelprogramma. Voor dvd's kun je het beste een (commercieel) dvd afspeel programma gebruiken, in dat programma kun je bij opties -> geluid (of iets dergelijks), output "spdif" selecteren (kies dus niet voor 6 speaker/analog 5.1). Wil je een "windows media player", gebruiken, of divx/dvd kijken met AC3 via bsplayer,winamp; directsound gebasseerde programma's, dan zul je AC3Filter moeten installeren, waarbij je de output insteld op spdif.
Betreft drivers, met kxdriver heb ik de spdif nooit goed aan de praat gekregen met de drivers die ik toen had, bij de creative drivers ga je naar windows volumecontrol, Kies je bij Opties om geavanceerde volumeregeling aan te vinken. En kies je bij (hoofd) volumeregeling voor eigenschappen. Hier is een optie "alleen digitale uitvoer". Deze optie is ook te vinden ergens in de creative mixer.
ik hoop dat ik je zo heb kunnen vinden, anders moet je toch wat meer info geven.
[
Voor 6% gewijzigd door
houthakker op 19-06-2004 08:35
]