Installeren 2e HD op Dell

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116542

Topicstarter
Ik heb al een tijdje eel Dell 8300 Dimension met een 111 GB Ata harde schijf erop.
Laatst heb ik uit een andere computer een 40gb IDE harde schijf gehaald en deze wou ik graag hier op aansluiten.

Ik doe me computer open, maar vind hier geen extra IDE kabel om mijn HD op aan te sluiten. Ik koop braaf een IDE kabel van Coolermaster en check even de Manual.
Hierin wordt duidelijk uitgelegd hoe een HD aan te sluiten, maar helaas alleen voor op een IDE kabel waar de Primary al opzit.

Ik bel Dell Technical Support en een vriendelijk man vertelt mij dat ik de HD Jumpers op Slave moet zetten en de IDE kabel meot aansluiten op het moederbord en vervolgens de Slave aansluiting op mijn HD.

Na de Jumpers op 3 verschilende manier te hebben gebrpobeerd (16 heads, 15 heads en 32 gb clip) heeft mijn computer de HD nog steeds neit herkend..!
Ik bel Dell weer en er wordt mij vertelt dat Dell geen support kan geven op HD's gekocht bij een andere leverancier dan Dell zelf. Ik moet maar even een Bios reset doen zegt de medewerker.

Ik braaf de batterij in en uit het slot op het moederbord halen maar nog steeds geen success..

Kan iemand mij uit de nood helpen en me vertellen hoe ik mijn 40 GB harde schijf aansluit op mijn Dell computer? Ik zal over 2 min. even de post editen met de precieze specificaties van de HD (merk, model etc.)

Alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29171

volgens mij verzet je de verkeerde jumpers zoek op de schijf een beschrijving van master slave..

verder dell heeft ook een bios
daar moet je zoeken naar primary slave en master en secondary slave en master als je dees nou is allemaal op auto zet

ps hoe je debios in kan zie je bij het opstarten

[press del to enter bios ofzo]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

zo aansluiten.

hdd met OS --> primary ide --> master
extra hdd ---> secondary ide --> master

Heb je ook nog een cd/dvd? Die dan als slave instellen.

Dat zou moeten werken.

edit:Bij de Dells is de bios ingaan geloof ik F2

[ Voor 24% gewijzigd door nowell op 16-06-2004 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb op de schijf gekeken en duidelijk onder het kopje 32 GB clip de Device 1 (Slave) instellingen overgenomen.

Verder heb ik in de BIOS alle Disk settings stuk voor stuk (niet allemaal in eens) veranderd naar Auto en dan reset .. Telkens zei mn computer de harde schijf neit te kunnen vinden

[edit]
snelle respons :)
ik hgeb een DVD en DVD +rw, deze zijn op een aparte IDE kabel ..
Maar de HDD met OS zit ook apart, op ATA ..

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 116542 op 16-06-2004 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Als je nu de jumper helemaal niet zet op je tweede disk, dan wordt deze disk slave. En idd in het BIOS alle disks op 'auto' zetten.

[/edit]

[ Voor 23% gewijzigd door NRGetic op 16-06-2004 17:04 ]

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb 2 cd roms, de dvd en de dvd +rw, en idd, de dvd is aangelsoten op Primary IDE.. Ik zal zo even proberen, dan laat ik et weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 23:09
Ik heb een Dell 4600 met een 80GB HD, toen heb ik er een 160GB HD bijgezet en dat eerst problemen, maar dit lag waarschijnlijk aan het niet goed aandrukken van de slave :D Echter daarna werkte het toch echt (80GB geprobeerd over te zetten ... VEEEL te langzaam, toen maar via netwerkje gedaan) :o Maar na even switchen van weer een andere HD kreeg ik het niet meer voor mekaar op te starten met twee HD's aangesloten.

Kortom.. het KAN wel, maar is niet gemakkelijk...

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok ..
ik heb nu gedaan
- jumpers uit de HDD
- Slave IDE Kabel erin gezet
- Alles in bios op Auto

Nog steeds neit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm ok, nix werkt meer..
Ik heb alles geprobeerd maar ik krijg em egt niet aangesloten..
weet IEMAND et antwoord? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Je oude schijf op master zetten, Dell zet ze standaard op cable select.
Nieuwe schijf op slave zetten op op de middelste aansluiten van de IDE kabel waar je oude schijf op zit.

Dit moet 100% werken, de PC geeft zelf een melding wanneer de nieuwe HDD is gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om welke harddisk gaat het?
Hoeveel IDE kanalen zitten er op het moederbord? Hoe heb je de apparaten/kabels aangesloten?

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" voor meer informatie en tips omtrent het gebruik van jumpers en kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

De 32GB clip jumpersetting is sowieso overbodig
Immers je mobo werkt al met een 111GB schijf en kan dus grotere schijven dan 32 GB aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zit zo..
ik heb op mn mobo 2 IDE aansluitingen..
1 daarvan is leeg
1 daarvan zit op de DVD rom en DVD+rw ..

Dan zit er ook nog een ATA aansluitinge (jeweetwel, zo'n blauwe dunne)..
DAAROP zit me oude HDD van 111gb.. Nu hebk in da lege IDE slot een extra IDE kabel gegooid, waar dus die schijf van 40 op moet..

Snap? :) Ik kom er alleen egt neit meer uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39586

he he , de nieuwe disk op MASTER zetten en op de lege IDE connector aansluiten. Wel even checken in de bios of beide IDE aansluitingen ge-enabled zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, dan op welke IDE? Master of Slave?

[edit]
en jah alles op auto

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 116542 op 27-06-2004 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nope, nix werkt..
Ik heb dus een IBM Deskstar, 40 GB, 7200RPM
Model: IC35L040AVER07-0 ATA/IDE

Ik heb dit gebropeerd:
Master IDE - 15 Heads Master Jumper
Master IDE - 16 Heads Master Jumper
Slave IDE - 15 Heads Master Jumper
Slave IDE - 16 Heads Master Jumper..

Bij alle 4 wou mn computer neit eens langs het Dell beginscherm komen.. Niet de BIOS in en ook niet naar Windows .. Wat isser aan de hand? :S Waarom kan ik niet gewoon een harde schijf erbij gooie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trubbel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 17:18
Anoniem: 116542 schreef op 25 juni 2004 @ 14:37:
Dan zit er ook nog een ATA aansluitinge (jeweetwel, zo'n blauwe dunne)..
DAAROP zit me oude HDD van 111gb.. Nu hebk in da lege IDE slot een extra IDE kabel gegooid, waar dus die schijf van 40 op moet..
Die Dunne blauwe dat is neem ik aan een SATA, die kan je gewoon met rust laten.
Dan zullen de DVD/DVD-rw wel op de Primairy IDE zitten (Blauwe of zwarte 40-pins connector op het moederbord).
Dan is als het goed is de Secondairy IDE nog vrij inderdaad (Zwarte 40 pins connector). Als de connectors allebei zwart zijn moet je even de kleine lettertjes op je moederbord zoeken die aanwijzen welke de primairy en welke de secondairy IDE is (ik weet niet of dell dit ook uitlegt in de handleiding, dit zou je ook nog even kunnen checken).

Wat ik zou doen is zorgen dat de DVD/DVDrw kabel op de secondairy IDE komt te zitten, en je extra Hardeschijf (de deskstar dus) als Master op de Primairy IDE.
Hiervoor moet je dus deze Jumpersettings hebben denk ik:

Master IDE - 16 Heads Master Jumper

Op dit plaatje dus helemaal linksboven:

Afbeeldingslocatie: http://www.hitachigst.com/hdd/support/d60gxp/d60gxpjums.gif

Als je IDE kabel twee aansluitingen heeft kun je de aansluiting aan het uiteinde gebruiken (ze zouden allebei moeten werken).
Vergeet niet de Stroom-kabel aan te sluiten (standaard molex, misschien een andere aansluiting als die van je originele hardeschijf).

IC35L040AVER07-0 @ IBM/Hitachi:
http://www.hitachigst.com/hdd/support/d60gxp/d60gxpjum.htm

Vraagje:
waar gebruikte je de schijf voor voordat je hem in dit systeem hebt ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kijk..
ik heb TWEE IDE kabels .. allebei met TWEE connectors ..
Op de ene zit EN een DVD Rom .. EN een Dvd+rw .. Dus die is VOL
Dan hebk die andere, helemaal LEEG.. En DAAROP moet dus die extra harde schijf..
Hiervoor zattie in de PC van me zusje, ook gewoon Windows, deed et perfect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Anoniem: 116542 schreef op 28 juni 2004 @ 18:20:
kijk..
ik heb TWEE IDE kabels .. allebei met TWEE connectors ..
Op de ene zit EN een DVD Rom .. EN een Dvd+rw .. Dus die is VOL
Dan hebk die andere, helemaal LEEG.. En DAAROP moet dus die extra harde schijf..
Hiervoor zattie in de PC van me zusje, ook gewoon Windows, deed et perfect..
De andere schijf is dus een SATA?

Zo ja sluit je de andere schijf (de 40Gb) aan op de IDE kabel. Best op master op het einde van de kabel.

En kijk dan in de BIOS dat beide IDE kanalen gebruikt worden. Dell probeert meestal "slim" te spelen en de bios instellingen zo te zetten dat je er bijna niets aan kan veranderen.

Maar ja, As Stupid As Dell!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lol dat hebk dus al geprobeerd..
Alles stond op auto en dan moetk em 16 heads master op jumpers en op de master IDE tog? en ja de standaard schijf is SATA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41343

zie je bios je hdd? zoja dan moet je in XP bij Computerbeheer je HDD ff een volume naam geven. En een drive letter toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In mn bios zietie em niet, daarmee check ik et telkens, offie et wel doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Heb je je 40GB schijf solo op de Dell kabel geprobeert? Moet je de jumpers wel op cable select zetten, en op de 'laatste' connector op de kabel aansluiten. Als je dan nog steeds die schijf niet ziet, zou ik die schijf in een andere PC eens proberen.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 18:58

NEK

Dell schijf op Master - op IDE 1
Extra schijf op slave - op IDE 1

DVD/Cd-rom op master - IDE 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar dats et probleem..
er was helemaal geen 2e IDE.. Die hebk er zelf bijgekocht..
En standaard zatter in 1 IDE met dvd rom en dvd rewriter --> vol dus..
en er zat EEN SATA kabel.. die is aangesloten op mn Dell HDD..
De extra moetk dus op de bijgekochte schijf.. Maar et probleem is datk alles heb geprobeerd (denk k :/) maar tog werkt et niet :(

check et hier:
www.xlerated.net/zooi/bla.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 116542 op 28-06-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Anoniem: 116542 schreef op 28 juni 2004 @ 22:53:
Maar dats et probleem..
er was helemaal geen 2e IDE.. Die hebk er zelf bijgekocht..
En standaard zatter in 1 IDE met dvd rom en dvd rewriter --> vol dus..
en er zat EEN SATA kabel.. die is aangesloten op mn Dell HDD..
De extra moetk dus op de bijgekochte schijf.. Maar et probleem is datk alles heb geprobeerd (denk k :/) maar tog werkt et niet :(

check et hier:
www.xlerated.net/zooi/bla.gif
Je bedoelt dat er geen tweede KABEL bij was, dat is wel een groot verschil.
En als je nu eens alles met de juiste naam noemt kan het wat makkelijker zijn

Je hebt dus op je moederbord 2 IDE aansluitingen waar je 4 PATA apparaten kan aanhangen, en dan ook 1 (wss 2) SATA aansluitingen, waar je 1 apparaat per kabel kan aanhangen.

Probeer eerst voor te testen om de HD op tezamen met de DVD of DVD/RW te hangen, en stel de jumpers juist in (dus GEEN CS)

In het bios moet je gewoon kijken dat de IDE op BOTH staat. Als de HD op de ander kabel werkt ben ik zeker dat je bios instellingen niet juist zijn. Anders is de schijf kaduk.

Denk eens na met het technologisch denkproces (is hier in België standaard vanaf het 1ste middelbaar dus vanaf je 12j)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105412

Dit is volgens mij al gezegd;

Sluit de extra 40gig HD aan op je IDE 1 aansluiting (dit is dus de primairy IDE aansluiting). Zet de jumper van deze 40 gig HD op master. Sluit de schijf aan op het einde van de kabel (dus niet de middelste aansluiting gebruiken).

Sluit je DVD en DVD + RW aan op je IDE 2 aansluiting.

Zorg dat in je bios IDE op "both" staat (dus SATA en gewone IDE aansluiting)

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ok misschien werkt dit:

Je "Nieuwe" HDD op Primary Master IDE (als het maxtor of Western Digital is gewoon de jumper eruit trekken), Je DVD en DVDrw op je Secundaire IDE als master en slave (maakt niet uit welke eerst).

Daarna in je bios alles op auto zetten.

Vergeet uiteraard niet de Power kabel ;)
Pagina: 1