Kan sites met IP-adressen die beginnen met 213 niet bezoeken

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:45

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Deze post is voor iemand anders maar als uit het verhaal blijkt waarom hij het niet hier heeft kunnen posten

Ik kan al een paar maanden geen sites bezoeken (irc verbinden, servers connecten whatsoever) waarvan het IP adres begint met 213. O.A. Tweakers.net dus.

Mijn adsl modem is Alcatel Speed Touch Home (analoog). Model nummer 3ec18605bcaa03.

Ik heb al een email naar mijn provider (XS4ALL) en die vertelde me dat niemand anders er last van had en het dus aan mijn instellingen moest liggen. Ze raadden me aan de modem te resetten.

Ik heb de modem direct aangesloten op een pc (hij stond eerst op een router) en hem zowel softwarematig als hardwarematig te resetten. Geen effect.

Toen heb ik weer ge-emailed naar XS4ALL met wat ik had geprobeerd en wat ik moest doen (met screenshots van cmd, "Time-out bij opdracht") en toen werd me geadviseerd de proxy te gebruiken van XS4ALL. Die werkt inderdaad voor sites (kan nog steeds niet op irc.tweakers.net) maar ik moet hem telkens uitzetten als ik een pc binnen het netwerk wil bereiken (de functie proxy niet gebruiken voor lokale adressen werkt blijkbaar niet voor netwerken met 192.168.168.x adressen ipv 10.0.0.x adressen ofzo) en dus moet ik telkens de proxy aan en uitschakelen.

Weet iemand wat dit probleem zou kunnen zijn? Kan een nieuwe modem dit verhelpen of een nieuwe router? Kan ik van XS4ALL een nieuwe modem eisen?

edit:
even een weinig zeggende traceroute erbij gezet

Bezig met het traceren van de route naar www.tweakers.net [213.239.154.35]
via maximaal 30 hops:

1 4 ms 3 ms 3 ms Router [213.84.118.33]
2 * * * Time-out bij opdracht.
3 * * * Time-out bij opdracht.
4 Router [213.84.118.33] rapporten: De doelhost is niet bereikbaar.

De trace is voltooid.

[ Voor 14% gewijzigd door Quarin op 16-06-2004 16:40 ]

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Kan je de output van een route print hier posten ?
(Deze dient van de PC/router te zijn welke is aangesloten op de modem)

Daarnaast kan je de volgende zaken nog eens controleren.
Je hosts file (staat hier iets in met 213 ?)
Eventuele firewall instellingen
Anti Virus Software (McAfee kan ook ips blocken)

Probeer het eens met de modem direct aan je pc zonder actieve anti virus software, firewalls etc.

Succes

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Subnet mask op 255.0.0.0 staan zeker?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

@Cyber: En wat zou zijn lokale subnetmask moeten uitmaken voor het opzoeken van websites? Volgens mij namelijk helemaal niets...

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Het is op elke pc in het huis het geval, dus daar kan het niet aan liggen, ook direct op het modem aansluiten heeft hij geprobeerd, hij doet nu ff een traceroute met een pc direct op het modem, als hij die heeft edit ik deze post ff.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:09:
@Cyber: En wat zou zijn lokale subnetmask moeten uitmaken voor het opzoeken van websites? Volgens mij namelijk helemaal niets...
Tuurlijk wel. Als je dat niet begrijpt :X
Als dat netmask zo staat denkt zijn router dat 213/8 lokaal bereikbaar is en niet via router. En dat is niet zo, en dat werkt dan dus niet.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Geef eens een dumpje van je ipconfig /all
En die 213.84.118.33 (zechx.xs4all.nl) is dat jou ip? Als je je ip handmatig hebt ingesteld en je subnet is idd 255.0.0.0 dan gaat ie niet via de gateway en kun je niet connecten daarmee..

Is het trouwens een geflashte speedtouch?

Pvouput live

Verwijderd

@m-m: Jij impliceert dat het subnetmask alleen voor de router voldoende is te weten of het netwerk intern of extern zou zijn, wat volgens mij niet klopt. Ik zal het natuurlijk mis kunnen hebben, maar het gaat wel degelijk om het lokale ip-adres (en netwerk) wat is ingesteld. Als ik als ip-adres 192.168.0.xxx gebruik maakt het niet uit wat voor subnetmask ik gebruik. Zodra ik een adres buiten dat netwerk wil bereiken zal hij hem verwijzen naar de volgende router.
En dat is hier ook aan de hand. De router weet wat voor netwerk hij aan zijn lan kant heeft, herkent een destination address dat anders is en zal het naar buiten doorsluizen... zelfs met 255.0.0.0 als subnetmask!

• m-m
  • Niet online

m-m

Een router heeft ook een subnetmask ingesteld ;) Hij sluist het misschien wel door naar de goede kant, maar dat is niet perse naar de upstream router van z'n provider.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 17:20:
@m-m: Jij impliceert dat het subnetmask alleen voor de router voldoende is te weten of het netwerk intern of extern zou zijn, wat volgens mij niet klopt. Ik zal het natuurlijk mis kunnen hebben, maar het gaat wel degelijk om het lokale ip-adres (en netwerk) wat is ingesteld. Als ik als ip-adres 192.168.0.xxx gebruik maakt het niet uit wat voor subnetmask ik gebruik. Zodra ik een adres buiten dat netwerk wil bereiken zal hij hem verwijzen naar de volgende router.
En dat is hier ook aan de hand. De router weet wat voor netwerk hij aan zijn lan kant heeft, herkent een destination address dat anders is en zal het naar buiten doorsluizen... zelfs met 255.0.0.0 als subnetmask!
klopt, elk TCP/IP apparaat bepaald aan de hand van het subnetmask of de bestemming in het huidige subnet ligt of niet. Dit heeft niets te maken met je interne of je externe netwerk, aan beide kanten werkt die hetzelfde. Als het subnetmask 255.0.0.0 is, dan gaat een pakketje naar 213.1.2.3 niet door naar de router van je ISP, maar stuurt ie het pakketje direct de lijn op naar dit adres.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32

Jimbolino

troep.com

samengevat:

zorg dat dit:
4 ms 3 ms 3 ms Router [213.84.118.33]

veranderd in dit:
4 ms 3 ms 3 ms Router [192.168.0.1]

gebruik op interne netwerken alleen interne ip adressen (RFC1918)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

@axis: Ok, jij zegt dus: het subnetmask bepaalt of het doel in het lan of wan ligt, toch? Als ik dus een private address range heb van 10.xxx.xxx.xxx met bijbehorend subnetmask van 255.0.0.0, stel jij dat ik geen enkel doel kan bereiken in het wan met een subnetmask van 255.0.0.0?!

Eigenlijk zeg je dat er op het internet niet meer netwerken mogelijk zijn dan het aantal mogelijke subnetmasks... bullshit dus.

Doe me een lol, en probeer me eens uit te leggen welk punt je hebt, en waar jij denkt dat ik de fout in ga. Als ik het goed begrijp zeg ik dat je onzin uitkraamt, maar wellicht kan je me verrassen. Alvast bedankt voor je reply!

ps: ontgaat je wellicht het nut van subnetmasks..?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 18:35 ]

• jvo
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 18:25:
@axis: Ok, jij zegt dus: het subnetmask bepaalt of het doel in het lan of wan ligt, toch? Als ik dus een private address range heb van 10.xxx.xxx.xxx met bijbehorend subnetmask van 255.0.0.0, stel jij dat ik geen enkel doel kan bereiken in het wan met een subnetmask van 255.0.0.0?!

Eigenlijk zeg je dat er op het internet niet meer netwerken mogelijk zijn dan het aantal mogelijke subnetmasks... bullshit dus.

Doe me een lol, en probeer me eens uit te leggen welk punt je hebt, en waar jij denkt dat ik de fout in ga. Als ik het goed begrijp zeg ik dat je onzin uitkraamt, maar wellicht kan je me verrassen. Alvast bedankt voor je reply!

ps: ontgaat je wellicht het nut van subnetmasks..?
Je kan natuurlijk ook even opzoeken hoe subnet masks werken. Maar goed. Subnet masks werken dus met een binary and. Als ik van computer 10.34.56.90 naar 10.54.12.10 wil en mijn subnet mask is 255.0.0.0 dan is de and van de subnet mask en zowel het bronadres als het doeladres 10.0.0.0. Doordat deze gelijk zijn, zal de verbinding binnen het subnet tot stand gebracht worden. Met een subnet mask van 255.255.255.0, zijn de and's respectievelijk 10.34.56.0 en 10.54.12.0. Deze zijn niet gelijk en dus wordt de verbinding buiten het subnet tot stand gebracht.

Een subnet mask geeft niet het ip aan van het subnet, maar alleen de binary mask.

In jouw voorbeeld is het dan dus niet mogelijk om een doel te bereiken op het wan in de range 10.xxx.xxx.xxx.

Overigens zijn er theoretisch 2^32 subnet masks mogelijk, net zoveel als ip-adressen, dus het aantal mogelijke netwerken zou hierdoor sowieso niet beperkt worden. Dit gezien elk netwerk op internet in elk geval 1 globaal ip-adres nodig heeft en dit zijn er ook 2^32.

@liefbeertje: Zoals hieronder al gezegd, begint het eigen ip ook met 213. Mijn handle is overigens jvo, niet Ivo. Oh, en ik wilde niet meteen zeggen dat je niks van netwerken afweet ofzo, maar CyBeR en m-m zitten gewoon goed volgens mij.

[ Voor 33% gewijzigd door jvo op 16-06-2004 19:27 ]

Verwijderd

Ivo: Ik heb onlangs CCNA van cisco gedaan, en denk redelijk te weten wat subnetmasks zijn. Je AND verhaal klopt helemaal, en helpt mij juist bij mijn punt. Het zelfde subnetmask bij een ander netwerk levert niet dezelfde AND op, en daardoor kan je niet zeggen dat een bepaald subnetmask bepaalt wat wel en niet naar buiten toe gaat.

Verder had, zoals je kan lezen: de TS het probleem slechts bij 213 adressen te kunnen komen. 213.xxx.xxx.xxx heeft hij uiteraard niet in zijn lan zitten, dus zou de AND ook NOOIT overeen zijn gekomen, welk subnetmask hij ook in zou vullen. Elk pakket gericht aan een 213.xxx.xxx.xxx host zou dus naar het WAN gaan. Iets wat door M M en Cyber werd tegengesproken. Meer wou ik niet duidelijk maken, maar in ieder geval bedankt voor jou heldere uitleg!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Jimbolino schreef op 16 juni 2004 @ 17:49:
samengevat:

zorg dat dit:
4 ms 3 ms 3 ms Router [213.84.118.33]

veranderd in dit:
4 ms 3 ms 3 ms Router [192.168.0.1]

gebruik op interne netwerken alleen interne ip adressen (RFC1918)
Jahaa, lol ! Iedereen leest eroverheen en begint een heel verhaal over sunbets, maar hier gaat het idd om.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 19:02:
*knip
213.xxx.xxx.xxx heeft hij uiteraard niet in zijn lan zitten
*knip
quarin schreef op 16 juni 2004 @ 16:29:
*knip
Bezig met het traceren van de route naar www.tweakers.net [213.239.154.35]
via maximaal 30 hops:

1 4 ms 3 ms 3 ms Router [213.84.118.33]
*knip
toch wel B)

• m-m
  • Niet online

m-m

Ivo: Ik heb onlangs CCNA van cisco gedaan, en denk redelijk te weten wat subnetmasks zijn. Je AND verhaal klopt helemaal, en helpt mij juist bij mijn punt. Het zelfde subnetmask bij een ander netwerk levert niet dezelfde AND op, en daardoor kan je niet zeggen dat een bepaald subnetmask bepaalt wat wel en niet naar buiten toe gaat.

Verder had, zoals je kan lezen: de TS het probleem slechts bij 213 adressen te kunnen komen. 213.xxx.xxx.xxx heeft hij uiteraard niet in zijn lan zitten, dus zou de AND ook NOOIT overeen zijn gekomen, welk subnetmask hij ook in zou vullen. Elk pakket gericht aan een 213.xxx.xxx.xxx host zou dus naar het WAN gaan. Iets wat door M M en Cyber werd tegengesproken. Meer wou ik niet duidelijk maken, maar in ieder geval bedankt voor jou heldere uitleg!
beste liefbeertje, je hebt helemaal gelijk als je beweert dat het netmask op de client PC niet van invloed is daarop. De router heeft echter ook twee interfaces, met alletwee een netmask.
Als het externe ip in 213/8 zit, en de netmask is 255.0.0.0, dan krijg je dus exact het probleem dat de topicstarter nu heeft, want voor alle IP adressen beginnende met 213 zal de router de pakketjes niet doorsturen naar de router van de provider, omdat hij denkt dat al die hosts direct bereikbaar zijn. Dat is wat er bedoeld werd, en met je CCNA ga je dat toch hopelijk niet ontkennen? Want dan mag je nog wel even je boeken erbij pakken :X

• Quarin

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: zechx
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
IEEE 802.11b Wireless LAN USB Card
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-60-B3-69-F0-86
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.168.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.168.230
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 194.109.104.104
194.109.6.66

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-76-B4-2E-A0
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

kheb hem maar gezegd dat hij wat dingejtes moet veranderen in subnetmasker enzo omdat hij toch echt wat fout heeft staan

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok,
doe geef ook maar even de instellingen van die router en/of vpn verbinding op
en dan specifiek die van je wan instellingen (niet verwarren met wlan)

edit, ja da's het beste
verbind zonder router . maak een vpn inbel verbinding en geef dan een ipconfig /all door

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 16-06-2004 23:14 ]

Iperf

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Juist wel. Zelfde AND? binnen het netwerk. Verschillend? Er buiten. Dit is het hele fucking /punt/ van subnet masks.
Hij heeft 213.0.0.0/8 wel in z'n LAN zitten. Waarschijnlijk omdat z'n externe IP-adres 213.84.118.33 is (en dit is idd een XS4ALL ip-adres).
Als z'n routertje vervolgens ingesteld heeft dat 192.168.168.0/24 op 't interne net te bereiken is, 213.0.0.0/8 op 't externe net, en de rest via 213.84.118.1 (wilde gok) op 't externe net, dan gebeurt er dus het volgende:
Computer wil pakketje versturen naar 194.109.9.99. Computer ziet dat dit niet in z'n routing tabel staat, en stuurt het door via de default route naar de router in het netwerk. Die ziet 'm ook niet in z'n routing tabel staan en stuurt 'm dus ook door via de default route naar de upstream router van XS4ALL. Verder gaan we maar even niet ;)
Nu dan. Computer wil een pakketje versturen naar 213.239.154.35. Computer ziet dat ook dit niet in z'n routing tabel staat, en stuurt het dus via de default route naar de router in het netwerk. Die heeft vervolgens 213.0.0.0/8 wel in z'n routing table staan, en stuurt het dus direct het net op zonder enige verwijzing naar de upstream router van XS4ALL. Die pakt 'm dus niet op (want: niet aan hem geadresseerd) en dus komt 't pakketje niet aan.

Even simpel gezien.

Zowel m-m als ik weten best waar we het over hebben :P

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 16-06-2004 22:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja en in alle gevallen snapt de ts er waarschijnlijk geen moer van
Ik zal het even visualizeren

stel je ip adres is 10.0.0.150

oops:stel je neemt een subnet 255.255.255.255.0
stel je neemt een subnet 255.255.255.0

code:
1
2
3
4
5
ip (binair) 0000101.00000000.00000000.1010000
sn (binair) 1111111.11111111.11111111.0000000
            ^^^^^^^.^^^^^^^^.^^^^^^^^             <- dit is je subnet
                   .        .        .^^^^^^^     <- Dit houd je over  aan 
                                                     adressen in je subnet

In dit geval gaat de pc er van uit dat hij aan die kaart alle adressen van
10.0.0.0 t/m 10.0.0.255 kan bereiken

als één ip adres in het beriek van 2 kaarten valt "kiest" windows er gewoon eentje.
(en meestal de verkeerde ;) )

dus als je ip begint met 213.x.x.x en je subnet 255.0.0.0. gaat je router/pc er van uit dat alles adressen die beginnen met 213 aan het fysieke netwerk hangt waar die "nic" aan hangt. dat is natuurlijk bijna nooit niet het geval

Zodra je pc merkt dat hij het te bereiken adres niet in een van zijn netwerken valt probeert hij het via de gateway te sturen

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 17-06-2004 21:43 ]

Iperf

• LoBbY_1
  • Laatst online: 06-01 11:08
fish schreef op 16 juni 2004 @ 23:11:
stel je ip adres is 10.0.0.150
stel je neemt een subnet 255.255.255.255.0
[...]
is dat niet een 255 te veel ;)

Een echte golver is nooit uitgeput

• Fish