[MS Access] Checkbox aanchecken als tekstveld is ingevuld

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-08 15:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een formulier gemaakt in Access.
In dat formulier staan in enkele velden wel informatie en in enkele geen informatie.
Ook heb ik een knop "Afdrukken". Als ik daarop druk worden de gegevens van het formulier in een mooi rapport gezet en uitgeprint.

Het is een rapport waar enkele checkboxes staan.
Bijv.
code:
1
2
3
4
[ ]          Docking-station          Merk / Type: ..............
                                      Serienr.: ................
[ ]          Monitor                  Merk / Type: ..............
                                      Serienr.: .................

ik zou graag willen dat als het merktype en/of serienr is ingevuld dat het checkbox dat ervoor staat automatisch wordt aangecheckt.

Hoe kan ik dit als command invoeren in Access?

[ Voor 3% gewijzigd door Zerora op 16-06-2004 16:24 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
In je query die je als bron hebt kun je een veld toevoegen waarin de controle op inhoud plaatsvind. Dit veld kun je dan als bron voor de checkbox gebruiken.
Als voorbeeldje even een tabel met de velden id (auto), veld1 (text) en veld2 (text), soms zijn beide velden leeg, soms heeft 1 veld data, soms beide velden.
Dan krijg je dus de volgende query:
code:
1
2
SELECT veld1, veld2, (veld1 & ""="" And veld2 & ""="") AS chkboxboolean
FROM Tabelletje

Als bron voor je rapport/formulier heb je dan een extra veld "chkboxboolean" met een True waarde als 1 van beide velden iets bevat en False als beide NULL of een lege string zijn. Naam van het veld kun je natuurlijk zelf verzinnen, en de checkbox op het formulier hoef je alleen maar controlsource in te stellen op het nieuwe veldje.

[ Voor 17% gewijzigd door N0stradamus op 16-06-2004 19:09 ]

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
In je query die je als bron hebt...
Ik heb geen query's. Gebruik liever macro's en modules.
Kan het ook met Macro's of Modules?

[ Voor 14% gewijzigd door Zerora op 17-06-2004 09:29 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• N0stradamus
Ik heb geen query's. Gebruik liever macro's en modules.
Kan het ook met Macro's of Modules?
Hoe verwijs je dan naar de data??? :?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal mijn verhaal even duidelijk maken via plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www33.brinkster.com/rakkerzero/form.png

Als ik op afdrukken druk, wordt er een afdruk van het onderstaande formulier gemaakt. Nu is het de bedoeling dat als ik op afdrukken druk dat er gekeken wordt of er tekst in het bijbehorende veld. Zo ja, Checkbox aanchecken. Zo nee, checkbox leeg laten.

Afbeeldingslocatie: http://www33.brinkster.com/rakkerzero/raport.png

De knop 'afdrukken' wordt gestuurd door een macro die vervolgens alle gegevens verwerkt in het bovenstaande document.
Ik zou dus het liefst hebben dat het controleren van inhoud van de tekstvak ook in een macro kan. En anders een module.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:06
in je macro achter printknop:
code:
1
2
3
4
5
if len(textbox.text)=0 then
checkbox.value=false
else
checkbox.value=true
end if
Bedoel je dit?
Als je vrije invoer tekstbox hebt: on change property van je textbox proberen.
btw, komen die serienummers enzo uit je database of voer je die in in je formulier? Werdt mij niet geheel duidelijk

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Alle data wordt zelf ingevoerd.
En het zijn allemaal vrije invoer tesktboxen op geheugen en harddisk na.

On change property, waar kan ik dat vinden?

code:
1
2
3
4
5
checkbox.value=false
else
checkbox.value=true
end if

Moet ik nog iets invullen/veradneren in deze code of alles zo laten.

[ Voor 54% gewijzigd door Zerora op 17-06-2004 10:51 ]

• N0stradamus
Volgens mij zit er op het formulier een recordsource, of je moet heel gek doen door bijvoorbeeld in het open of load event van het formulier al die controls handmatig te gaan vullen met data.
Ook heb je volgens mij een rapport, waar ook weer een recordsource aan hangt. Dit rapport wordt denk ik door die knop afdrukken met een macro of met een functie/sub aangeroepen.
In dat rapport moet je even in een niet bezet deel klikken (donker grijs bij mij), vervolgens druk je met de rechtermuis op het vierkantje linksboven in de hoek (vlak onder de titelbalk), en daarna op het menu properties. Er verschijnt een nieuw venster met de eigenschappen van het rapport.
Druk op het tabje [Data] en als het goed is staat daar een recordsource.
Deze kan:

[A] Gevuld zijn met een verwijzing naar een opgeslagen query. Zo ja klik op de regel en vervolgens op het knopje met de 3 puntjes en ziedaar... de query

[B] Gevuld zijn met de query zelf. Zo ja, zelfde als [A]

[C] Gevuld zijn met niets. Zo ja, dan wordt de recordsource bepaald vanuit een macro of code. Bijvoorbeeld in de macro van het afdrukken knopje, of in het load/open event van het rapport. Dat wordt dan even zoeken, maar dan kun je toch echt zo'n veldje toevoegen.

Wat staat er nou in de code van dat knopje "afdrukken"?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:50

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan als source van die checkboxes toch gewoon zetten:
code:
1
=Not IsNull([veld-dat-waarde-moet-hebben])

en eventueel er een paar achter elkaar plakken met OR als je op meerdere velden wil controleren.

Of denk ik te makkelijk?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
En antwoord is: C

functie van de macro "afdrukken":
- Opslaan; van het formulier dat ik dmv plaatje heb laten zien (is overigens het enige formulier in de database).
- Rapport openen; het rapport dat ik dmv plaatje heb laten zien (is ook het enige rapport in de database). Bij beeld optie ervan heb ik ingesteld dat ie moet afdrukken.
Boss schreef op 17 juni 2004 @ 10:51:
Je kan als source van die checkboxes toch gewoon zetten:
code:
1
=Not IsNull([veld-dat-waarde-moet-hebben])

en eventueel er een paar achter elkaar plakken met OR als je op meerdere velden wil controleren.

Of denk ik te makkelijk?
Doet het niet bij mij. Ik kan het ook fout hebben gedaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Zerora op 17-06-2004 11:13 ]

• N0stradamus
Antwoord C op het formulier of het rapport of beide?
Het rapport kan die checkboxen niet aanpassen via een functie omdat je 1 checkbox verandert met die code. Als je die checkbox niet gekoppeld hebt aan een recordsource.veldje, dan verandert die code niet per rij de status van het checkboxje, maar voor alle rijen tegelijk.
Hangt er geen module aan het rapport?
Als je nu een event aanmaakt voor het rapport, bijvoorbeeld het event 'open' en daar het volgende inzet:

code:
1
2
3
Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)
    MsgBox Me.RecordSource
End Sub

En dan dat rapport weer afdrukt, wat krijg je dan te zien?

• onkl
Zerora schreef op 17 juni 2004 @ 10:41:

On change property, waar kan ik dat vinden?
Schaam me, onchange event.
code:
1
2
3
4
5
6
7
 Private Sub Textbox_Change()
if len(textbox.text)=0
checkbox=false
else
checkbox=true

end sub

In je form: rechtermuis textbox-build event-code builder.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Antwoord C op het formulier of het rapport of beide?
Beide

Wat is event in access. Dat verhaal snap ik niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Zerora op 17-06-2004 12:05 ]

• N0stradamus
Event = gebeurtenis. Als het rapport geopend wordt kun je een stukje VBA/MACRO code laten uitvoeren. Dat is een event. Als je het rapport in DESIGN mode opent, vervolgens met de rechtermuis op dat vierkantje linksboven drukt en properties selecteerd krijg je dat venstertje waar je ook de recordsource kan bekijken. Het tabje EVENTS zit daar ook bij.
Kies nu voor On Open en druk op de [...]. Hierna krijg je de keuze wat voor code je wilt toevoegen en selecteer dan Code Builder. Dit maakt 2 van de 3 regels code zoals ik al eerder meldde. Voeg hiertussen de msgbox en je hebt een event gemaakt.
Bij het openen van het rapport wordt nu een msgbox getoond.
Er is natuurlijk een reele kans dat er al een event op dat rapport zit, aangezien je niet de maker van de applicatie bent. Maar dat horen we dan wel...

[PS]
Heb je dat checkboxje zelf toegevoegd aan het rapport?
[/PS]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik heb die checkboz zelf handmatig toegevoegd aan dat rapport.

• N0stradamus
En heb je dat event al gemaakt in het rapport?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
N0stradamus schreef op 17 juni 2004 @ 13:04:
En heb je dat event al gemaakt in het rapport?
Misschien een stomme vraag, maar moet die code bij de knop afdrukken zetten of moet ik die in het rapport zetten. En hoe?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
onkl schreef op 17 juni 2004 @ 12:01:Schaam me, onchange event.
code:
1
2
3
4
5
6
7
 Private Sub Textbox_Change()
if len(textbox.text)=0
checkbox=false
else
checkbox=true

end sub

In je form: rechtermuis textbox-build event-code builder.
Werkt niet.
je niet de maker van de applicatie bent
Hoe bedoel je? Nee, ik heb access niet gemaakt (duh). Ja, de database heb ik zelf gemaakt.

Update:
Message box is aangemaakt en werkt, maar is daar nu het nut van, want verder doet het niks.

[ Voor 31% gewijzigd door Zerora op 17-06-2004 15:25 ]

• N0stradamus
En wat komt er dan op het scherm als je het rapport opent?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Er komt een massagebox met het woord "Bruikleen" en een OK-knop (Waar ie dat woord vandaan haalt is mij nog niet duidelijk). Nadat ik OK klik komt het document zonder aangevinkte checkboxes uit de printer.

[ Voor 41% gewijzigd door Zerora op 17-06-2004 15:49 ]

• N0stradamus
Als je nu het databasevenster naar voren haalt (tabellen, queries, raporten, modules) en op het tabje Queries drukt, staat daar dan een query bij met de naam "Bruikleen"???

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nope

• N0stradamus
Heb je dan een tabel die heet Bruikleen (kijk bij tabellen....)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dat is het. De tabel heet "bruikleen".
Stom dat ik dat niet gezien heb 8)7

• onkl
Zerora schreef op 17 juni 2004 @ 15:46:
Er komt een massagebox met het woord "Bruikleen" en een OK-knop (Waar ie dat woord vandaan haalt is mij nog niet duidelijk). Nadat ik OK klik komt het document zonder aangevinkte checkboxes uit de printer.
Zet op de plaats waar nu de msgbox code staat eens:

code:
1
2
3
4
5
checkbox.value=false
else
checkbox.value=true
end if

Zou (als het goed is) moeten werken. (wel even namen veranderen)

• N0stradamus
Juist.... :+
Ergens wordt er dus voor dat rapport de recordsource op de tabel Bruikleen gezet. Die recordsource kun je dan aanpassen naar een query zoals deze:

code:
1
SELECT *, (veld1 & ""="" And veld2 & ""="") AS hernoem_mij FROM Bruikleen

Vervang veld1 en veld2 natuurlijk voor de 2 velden serienr en merk/type zoals ze ook heten in de tabel bruikleen.
Dan heeft je rapport een extra 'database' veld genaamd 'hernoem_mij'. Deze moet je dan aan de controlsource (tabje data van de eigenschappen van de checkbox) koppelen. Controlsource is in de nederlandse access versie 'besturingselementbron'.
That's it.... ;)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
onkl schreef op 17 juni 2004 @ 16:25:
[...]

Zet op de plaats waar nu de msgbox code staat eens:

code:
1
2
3
4
5
checkbox.value=false
else
checkbox.value=true
end if

Zou (als het goed is) moeten werken. (wel even namen veranderen)
Wat zijn dan de namen!?

code:
1
2
3
4
5
if len(Naam!?.text)=0 then
Naam!?.value=false
else
naam!?.value=true
end if

• N0stradamus
@onkl
Die checkbox heeft geen data achter zich. Dit gaat dus niet werken want alle checkboxen worden dan in 1 keer veranderd. Door de checkbox een controlsource naar die aangepaste query te geven krijg je voor iedere rij in de tabel een apparte True of False waarde.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
N0stradamus schreef op 17 juni 2004 @ 16:30:
Juist.... :+
Ergens wordt er dus voor dat rapport de recordsource op de tabel Bruikleen gezet. Die recordsource kun je dan aanpassen naar een query zoals deze:

code:
1

Vervang veld1 en veld2 natuurlijk voor de 2 velden serienr en merk/type zoals ze ook heten in de tabel bruikleen.
Dan heeft je rapport een extra 'database' veld genaamd 'hernoem_mij'. Deze moet je dan aan de controlsource (tabje data van de eigenschappen van de checkbox) koppelen. Controlsource is in de nederlandse access versie 'besturingselementbron'.
That's it.... ;)
Maar waar moet ik dan die code plaatsen?

• N0stradamus
De code moet op de plek waar de recordsource wordt bepaald. Als je het rapport in DESIGN mode opent en dan de properties van het rapport bekijkt (ZORG DAT DAT VAKJE LINKSBOVEN EEN ZWART VIERKANTJE IN ZICH HEEFT) kun je op het tabblad DATA de recordsource aanpassen. DAAR moet de SELECT statement.

• N0stradamus
Maar volgens mij staat daar toch echt nu als recordsource "Bruikleen"

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
N0stradamus schreef op 17 juni 2004 @ 16:41:
Maar volgens mij staat daar toch echt nu als recordsource "Bruikleen"
klopt

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
N0stradamus schreef op 17 juni 2004 @ 16:30:
code:
1
Moet ie code nou in de plaats van "bruikleen staan bij recordsource of staat dat bruikleen (tabel) daar op zijn plaats.

Ik volg het niet helemaal meer. :?

• N0stradamus
De recordsource van het rapport mag je vervangen voor de bovestaande query (de veldnaampjes moet je nog wel aanpassen, inclusief hernoem_mij)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Wat moet "hernoem mij" dan voorstellen voor iets? Naam van wat?

Ik weet het ik vraag veel, maar ja dat heb je als het niet snap.

• N0stradamus
In de bovenstaande SELECT statement wordt een vergelijking (veld1 & "" = ""...etc) as veld toegevoegd naast alle velden die in de tabel Bruikleen zitten. Dit extra veldje kun je (moet je) een naam geven en dat doe je met 'AS'. Je mag hier bijna alles voor gebruiken wat je maar wilt, zolang de naam maar niet nog eens in de query gebruikt wordt (oftewel, in de tabel Bruikleen mag er geen veld zijn met dezelfde naam).
De naam die je hier verzint dient als controlsource (besturingselementbron) ingesteld te worden bij de checkbox die je zelf hebt toegevoegd aan het rapport. Als je alles goed gedaan hebt, kun je die nieuwe naam uit het dropdownlijstje selecteren.

Dat je veel vragen stelt is niet erg. Ik hoop dat je op een bepaalt moment ineens zegt: "Ooooo, zit dat zoooo..." :*)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Dat moment zal ooit nog wel komen, denk.

EDIT:
Ik kan de naam in het dropdownmenuutje selecteren

Bij het testen krijg ik een melding:
code:
1
2
[ Microsoft access ]
SELECT *, (extra-dock & ""="" And SN-dock & ""="") AS checker FROM Bruikleen

veld 1 = extra-dock
veld 2 = SN-dock
hernoem_mij = checker

[ Voor 100% gewijzigd door Zerora op 18-06-2004 11:39 ]

• N0stradamus
Is dat niet die messagebox die je er zelf in hebt gezet (on open event, msgbox me.recordsource) ????

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
OK, ik heb die messagebox weggehaald, maar ik blijf een schermpje "parameterwaarde opgeven" overhouden.
Hoe komt die daar? :?

• N0stradamus
Vlak onder de titelbalk staat dan de naam van de parameter die je zou moeten intikken. Wat staat daar??

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Vlak onder de titelbalk van de parameter staat: extra
Moet ik dat dan intikken?

FF een vraagje tussendoor. Ben ik nou zo moeilijk of is dit nou niet makkelijk toe te passen in mijn database?

[ Voor 42% gewijzigd door Zerora op 18-06-2004 12:03 ]

• N0stradamus
Nee, omdat er een '-' in de veld naam staat moet je er brackets [] omheen zetten, anders denkt 'ie dat 'ie de formule extra - dock moet berekenen.
Je query in de recordsource van het rapport moet je nog even aanpassen naar het volgende:

code:
1
SELECT *, ([extra-dock] & ""="" And [SN-dock] & ""="") AS checker FROM Bruikleen

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Zerora schreef op 18 juni 2004 @ 11:47:
OK, ik heb die messagebox weggehaald, maar ik blijf een schermpje "parameterwaarde opgeven" overhouden.
Hoe komt die daar? :?
Na het doorklikken zette hij overigens wel een vinkje in de opgegeven checkbox.

Ik heb nu de brackets erbij gezet. En nu weergeeft hij niet meer die parameterwaarde-schermpjes, maar doet ie het vinkje niet meer neerzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Zerora op 18-06-2004 12:49 ]

• N0stradamus
Komt volgens mij omdat ik zelf ook een denkfoutje heb gemaakt.
De query werkt denk ik beter met:

code:
1
SELECT *, ([extra-dock] & ""<>"" OR [SN-dock] & ""<>"") AS checker FROM Bruikleen

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Er komt nog steeds geen vinkje.

Ik heb de database even online gezet. kun je zelf even kijken wat ik fout doe.
Hier staat ie:

Buikleenverklaringen.mdb

[ Voor 53% gewijzigd door Zerora op 18-06-2004 13:45 ]

Verwijderd

Je hebt wat type-fouten gemaakt!

SELECT ([Extra - Dock] & ""<>"" Or [SN - dock] & ""<>"") AS checker, * FROM Bruikleen;

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nog steeds geen vinkje.

• N0stradamus
FF je mdb gedownload en Tjiba heeft gelijk... Er zitten spaties in de veldnamen...
Als je de query overneemt zoals Tjiba hem nu had werkt het gewoon. Je moet echter voor ieder checkboxje straks zo'n veld toevoegen in die query...

Zal er 1 extra bijdoen, zie je wat ik bedoel:
code:
1
2
SELECT ([extra - dock] & ""<>"" Or [SN - dock] & ""<>"") AS chkDock, ([Extra - Muis] & ""<>"" Or [SN - Muis] & ""<>"") AS chkMuis, *
FROM Bruikleen)

Zoals je ziet is de controle voor dockingstation in veld chkDock te vinden (controlsource voor deze checkbox moet does chkDock zijn) en vervolgens voor de muis in chkMuis (bijhorende checkbox controlsource = chkMuis...) Als je ze zo voor allemaal maakt, gaat het werken.

[ Voor 200% gewijzigd door N0stradamus op 18-06-2004 15:18 ]

Pagina: 1