Toon posts:

Geluidsarme server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil binnenkort een Windows 2003 Server opzetten met voorlopig IIS als webserver (later waarschijnlijk Apache) en de Active Directory.

Ik wil deze gebruiken voor school, aangezien ik volgend jaar een keuzepakket Netwerkbeheer kies, waar Windows 2003 zo goed als centraal staat.

Deze server hoeft grafisch niets speciaals te zijn, hij moet alleen voldoende ram hebben om de boel vloeiend te laten draaien, er komen 2 vaste clients aan en af en toe een notebook. De harde schijf moet ook groot genoeg zijn (+- 200Gig).

Het misschien wel lastigste aan mijn vraag is dat ik wil dat hij stil is en dan bedoel ik echt wel stil. Deze server komt op mijn kamer en moet 's nachts ook blijven aanstaan, terwijl ik slaap. Hij mag dus geen storende geluiden produceren zoals m'n pc met 300W voeding nu doet. Ook mag het energieverbruik niet te hoog liggen.

Ik dacht aan een simpel barebone systeem, met een niet te zware proc erin (een 2.0Ghz moet meer dan genoeg zijn dacht ik), genoeg ram en een grote harde schijf.

Nu weet ik echter niet of deze echt stil genoeg zijn en ik ken niemand die er zo eentje heeft. Ook in de winkel kunnen ze me niet echt helpen, daar staan ze in een luidruchtige omgeving, dus dat is ook geen referentie. Een tweede punt is, kunnen deze barebones het aan van dag en nacht te draaien, zullen ze m'n kast koel kunnen houden, ook bij warm weer?

Welke barebone zouden jullie in dit geval aanraden? Volledige configuraties zijn natuurlijk ook welkom!

(Ik heb zelf al een beetje rondgekeken en gezien dat de prijzen zo tussen € 200 en € 300 liggen, in totaal mag deze server iets van een € 500 kosten, veel meer mag het echter niet zijn.)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-01 16:25
Niet echt wat je vraagt, maar is het niet een optie om de server in een gangkast oid neer te zetten, zodat de geluidsproductie er wat minder toe doet?

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt héél moeilijk. Ik kan hem gerust in een kast in m'n kamer steken, maar dan vrees ik een beetje dat zo een stil systeem het dan niet meer gekoeld krijgt.

Verwijderd

idee, om je koeling te kunnen regelen, soldeer een schakelpanneeltje, mijn servertjes zijn een entium 3 500 mhz en een amd 2000+ en die pentium drie is hoofdserver, met idd windows 2003, loopt als een trein, dus hoeft geen geweldige pc te zijn, gewoon genoeg ram, en genoeg hdd, de mijne stuur 6 pc's aan, vlekkeloos

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Barebones zijn vrij klote, ze zijn namelijk een stuk minder stil dan je oorspronkelijk zou denken. Die Cool 'n Quiets van AMD64 is dan nog vaak de stilste oplossing, echter deze zullen je ook mogelijk wakker houden.

Sja, dan kom je al snel naar andere systemen zoals Laptops..... is het geen idee om een tweedehands laptop ergens vandaan te trekken en voor de HDD gewoon een externe HDD te regelen? Die oplossing is namelijk wel absoluut stil.

Indien je je portemonnee opentrekt zou je eventueel met een volledig passief systeem weg kunnen komen, zoiets als een VIA Epia systeems.

Verwijderd

Topicstarter
@Ecteinascidin: Als je zegt "Indien je je portemonnee opentrekt...",
op hoeveel moet ik dan rekenen?

Ik ken iemand die zo'n Via Epia systeempje staan heeft, hij vertelde me dat dit kon vanaf €400, is dit haalbaar, als ik er een redelijke harde schijf in wil?

En waar kan ik meer info vinden over deze systemen?

Thx

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd

www.myelectronics.nl
Maar denk er wel aan, als je Windows op zo'n systeem wil draaien, de performance van zo'n VIA systeempjes is wel heel laag. Een 1ghz VIA C3 cpu is te vergelijken met een 500mhz p III ongeveer. Zo'n systeempjes zijn meer geschikt om een linux distro of *BSD op te draaien eigenlijk, omdat zo'n besturingssystemen veel beter presteren dan windows op zo'n karige system specs.

Verwijderd

Topicstarter
wel, ik wil er in eerste instantie een Windows 2003 server op draaien, maar het is wel de bedoeling om er later een linux bakje van te maken! Ik heb daar nu nog niet genoeg ervaring mee, maar ik wil de server nu wel al opzetten.

Eens ik genoeg geprutst heb met linux, kan ik dan volledig overschakelen.

En ivm performance, zoals hierboven iemand poste moet een p3 500 wel genoeg zijn voor een simpele server met een beperkt aantal clients.

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op 17 juni 2004 @ 11:08:
Barebones zijn vrij klote, ze zijn namelijk een stuk minder stil dan je oorspronkelijk zou denken. Die Cool 'n Quiets van AMD64 is dan nog vaak de stilste oplossing, echter deze zullen je ook mogelijk wakker houden.

Sja, dan kom je al snel naar andere systemen zoals Laptops..... is het geen idee om een tweedehands laptop ergens vandaan te trekken en voor de HDD gewoon een externe HDD te regelen? Die oplossing is namelijk wel absoluut stil.

Indien je je portemonnee opentrekt zou je eventueel met een volledig passief systeem weg kunnen komen, zoiets als een VIA Epia systeems.
Niet helemaal mee eens. Mijn Asus Pundit is echt stil. Het hangt waarschijnlijk net van het model af, en als het dus om stilte gaat zou dat een goede mogelijkheid voor TS kunnen zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 12:16:
wel, ik wil er in eerste instantie een Windows 2003 server op draaien, maar het is wel de bedoeling om er later een linux bakje van te maken! Ik heb daar nu nog niet genoeg ervaring mee, maar ik wil de server nu wel al opzetten.

Eens ik genoeg geprutst heb met linux, kan ik dan volledig overschakelen.

En ivm performance, zoals hierboven iemand poste moet een p3 500 wel genoeg zijn voor een simpele server met een beperkt aantal clients.
die iemand was ik, idd, draait goed, maar houw er rekeing mee dat servers totaal anders denken is als een simpel windows xp bakje, er komt veel meer bijkijken, lees je echt goed in, want anders loop je onnodig veel tijd te verspillen

Verwijderd

Topicstarter
Wel, ik heb er volgend jaar een volledig vak over, netwerkbeheer zowel onder Windows als onder Linux. Dit gecombineerd met zelf wat prutsen en proberen zou wel moeten voldoende zijn. Ik wil er gewoon een aparte pc voor, dan is het niet zo erg als ik in het begin iets verknal! :)

Het is vooral als testopstelling dat ik het wil gebruiken. Eens ik er mee weg ben kan hij dan effectief ingezet worden (als windows- of linuxbak, hangt er vanaf wat mij het beste lijkt op dat moment).

Ik denk dat ik es ga kijken om zo'n via epia systeempje te pakken te krijgen. Dit zal zeker superstil zijn, en moet voor een goeie € 400 wel samen te stellen zijn.

Anyway, iedereen bedankt voor de replys!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-01 19:28
Ik zou eerder kijken naar een Asus Pundit-R met daarin een Celeron of een lichte P4. Deze zijn bijzonder stil met een goede koeler (zalman oid) erop. Kost een stuk minder als een Epia en is ook nog eens een stuk sneller als zo'n VIA CPU.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark op 17-06-2004 17:40 ]

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb heel lang altijd een computer op mijn kamer gehad en echt vanalles geprobeerd om ze stil te krijgen. Probleem is dat je ze altijd hoort en zeker in de zomer ze gewoon lastig zijn om koel en stil te houden. Wat ik nu heb gedaan is de computer in mijn kamer ernaast gezet. En met behulp van een UTP kabel de monitor verbonden. En een UTP kabel voor bediening. Werkt echt super. Er draait bij mij ook Win2003 Server op en het doet tegelijk dienst als HTPC die bediend word met een touchscreen.

Downloaden enzo doe ik met Remote desktop en ondertussen draai ik een console sessie voor de HTPO. Ding hoor ik niet meer (absoluut stil) en ik hoef geen concessies te doen met betrekking tot koeling en dus stabiliteit!

Ik had trouwens speciaal een AMD Mobile van 35 watt gekocht , blijkt dat mijn mobo geen voltage lager dan 1,5 volt ondersteunt terwijl hij 1,35 moet zijn. Beetje jammer en daardoor moeilijk om passief te koelen. Contact me maar eens op msn dan kan ik je nog wel wat tips geven afhankelijk van wat je wilt doen...

msn: karel_1980 [a t ] hotmail.com

[ Voor 20% gewijzigd door DRaakje op 17-06-2004 17:46 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het vervelende van systemen is dat stil een relatief begrip is. Zodra er ook maar enige sprake is van actieve koeling dan maak je mee of stilte iets relatiefs is. Mijns inziens verdienen alleen volstrekt passief gekoelde systemen het predicaat stil, de overigens laten vroeg of laat iets draaien of draaien op een laag temp.... Passieve systemen zijn zeldzaam, laptops omvatten die doelgroep goeddeels, maar dat zijn dan dure stille modellen of oud spul. Een VIA Epia is verder IMHO het enige volwaardige product dat tevens volledig passief gekoeld kan worden.

Ik heb idd die Pundits bekeken en zelf ook een Barebone staan (Een MSI Hetis) en het zijn ideale systemen en ze kunnen veel hardware huisvesten en ze zijn ook stil.... maar stil is dus relatief: ik zou naast deze barebones absoluut niet kunnen slapen.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
je kunt ook gewoon een 'normaal' systeem pakken, de fsb in je bios naar beneden gooien en de boel als nog passief te koelen. ALs je een 2 ghz proc hebt en je laat die op 1,5 ghz lopen, scheelt denk ik al aardig wat in warmte etc..... beetje klooien en de juiste mix vinden, dan heb je wel een aardig systeem

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als je het stil wilt hebben moet je dus buiten de PSU geen enkele fan gebruiken. Heb hier een ultra stille bak in m'n woonkamer om MP3's af te spelen, back-up's te maken en plain storage en alles is passief gekoeld (P!!! Coppermine). De stilst verkrijgbare disk (Samsung Spinpoint) in rubbers opgehangen en de stilste PSU met fan (Nexus 300W) genomen omdat pasief gekoelde PSU's waanzinnig duur zijn. Ik kan oprecht zeggen dat deze bak écht stil is (lees: niet te horen, alleen als je er met je oor ca. 30cm vanaf hangt hoor je iets zachts), en dat voor erg weinig centen :)

Punt is dat wanneer je voor snellere hardware gaat je eigenlijk niet aan fan's ontkomt, dus als een P!!! van 60~700MHz snel genoeg is voor je dan zou ik zeker geen sneller spul nemen als betaalbare stilte cruciaal is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 10:31
Ik heb een erg stille server, stiller dan mijn centrino als hij zonder fan draaid... de 4200 rpm hdd hoor je.

Het is een dell p3 866 systeem, die zijn van zichzelf al erg stil. De p3 heeft een huge koelblok, die met een fanduct word gekoeld dmv de erg stille voeding. Met een seagate hddtje die van zichzelf erg stil zijn, maar na opgehangen in tywraps, nouwelijks te horen is.

Ik kan niet slapen van de herrie die mijn linksys switch maakt, maar de server slaap ik doorheen!
Pagina: 1