Hallo ik heb een vraagje. Ik heb recentelijk een systeem gebouwd met een Asus P4P800 Se mainboard. Hierop heb ik een Celeron 2,8 GHz FSB 400 processor geprikt (volgens mij een northwood core Celeron). Tevens heb ik corsair Twinx512-3200pt modules gebruikt. Echter bij het opstarten geeft het bios keurig aan dat de memory speed 266 MHz is. Uhm ....... klopt dit
???
Je modules zijn door Corsair officiëel geratificeerd voor maximaal een snelheid van 200Mhz = 400DDR. Echter de snelheid waarop je geheugen loopt is afhankelijk van de FSB van je systeem. Je hebt een Celeron met 400QDR = 100Mhz FSB en je geheugen loopt blijkbaar op 3:4 divider van je FSB = 133Mhz = 266DDR.
Oftewel: dit klopt, je celeron met 100Mhz FSB is hier de oorzaak van.
Oftewel: dit klopt, je celeron met 100Mhz FSB is hier de oorzaak van.
[ Voor 13% gewijzigd door makje op 16-06-2004 16:05 ]
Oh damn How stupid can I be
Ik dacht al, 't moet die Celeron zijn, ik bouw nl. nooit Celeron bakken (zonde van het geld). Maar ja dit keer vroeg een kennis het aan me.
Dom van mij. Ik had al zoiets van: HMM... DDR moet ergens bij de 266 komen. Ach ja hadden er net zo goed ook DDR2100 modules in gekund.
Tsja dat krijg je heh? Als je altijd gewent bent P4 of hoger te bouwen
Thnx any way
Ik dacht al, 't moet die Celeron zijn, ik bouw nl. nooit Celeron bakken (zonde van het geld). Maar ja dit keer vroeg een kennis het aan me.
Dom van mij. Ik had al zoiets van: HMM... DDR moet ergens bij de 266 komen. Ach ja hadden er net zo goed ook DDR2100 modules in gekund.
Tsja dat krijg je heh? Als je altijd gewent bent P4 of hoger te bouwen
Thnx any way
Ach ja, kan gebeuren.
Maar als die pc voor die kennis voor iets meer dan zuiver en alleen internetten en office gebruikt wordt, doe die kennis dan een plezier en ruil die Celeron in voor een echte P4. De 2,4Ghz met 800QDR kost een paar tientjes meer maar de performance is echt veel beter en je hebt er nu toch al onnodig snel en duur geheugen in zitten.... (mobo ondersteund ook dual-channel?)
(beter gezegd, de celeron is echt bagger, een cellie 2,66Ghz is slechter dan een P4 1,8Ghz met 533QDR, laat staan een P4 2,4Ghz met 800QDR)
Maar als die pc voor die kennis voor iets meer dan zuiver en alleen internetten en office gebruikt wordt, doe die kennis dan een plezier en ruil die Celeron in voor een echte P4. De 2,4Ghz met 800QDR kost een paar tientjes meer maar de performance is echt veel beter en je hebt er nu toch al onnodig snel en duur geheugen in zitten.... (mobo ondersteund ook dual-channel?)
(beter gezegd, de celeron is echt bagger, een cellie 2,66Ghz is slechter dan een P4 1,8Ghz met 533QDR, laat staan een P4 2,4Ghz met 800QDR)
[ Voor 6% gewijzigd door makje op 16-06-2004 16:22 ]
je kunt in de bios vaak het geheugen wel sneller laten lopen.